بانویی که شأن و منزلت علما را داشت

 مرتضی نجفی‌قدسی در پی درگذشت بانوى عالمه و مؤمنه مرحومه فخرى فلسفى تنكابنى نوشت: اين بانوى مؤمنه و پرهيزكار به سبب رشد و نمو در خاندان علم و تقوى و فضيلت، مجمع كمالات بود، او بانويى بسيار نورانى و دائم الذكر بود. 

یکشنبه, ۲۵ تیر ۱۴۰۲
بازدید: ۱۴۶
بازتاب ها : ۳۱
دیدگاه ها : ۰

مرتضی نجفی‌قدسی، در یادداشتی ضمن تسلیت درگذشت مادر احمد مسجدجامعی، وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی نوشت:

رَبَّنَا اغْفِرْ لِي وَ لِوالِدَيَّ وَ لِلْمُؤْمِنِينَ يَوْمَ يَقُومُ الْحِسابُ

صبح روز سه‌شنبه ۲۰ تيرماه بانوى عالمه و مؤمنه مرحومه فخرى فلسفى تنكابنى در سن ٨٧ سالگى دارفانى را وداع گفت. او آخرين فرزند مرحوم آيت‌الله العظمى شيخ محمدرضا تنكابنى از عالمان ربانى تهران و همسر مرحوم آيت‌الله حاج آقا مصطفى مسجدجامعى از علماى تهران و خواهر آيات عظام مرحوم ميرزا على آقا فلسفى، عالم بزرگ حوزه مشهد و خراسان و مرحوم محمدتقى فلسفى واعظ شهير كشورمان بود.
 
اين بانوى مؤمنه و پرهيزكار به سبب رشد و نمو در خاندان علم و تقوى و فضيلت، مجمع كمالات بود، او بانويى بسيار نورانى و دائم الذكر بود. پدربزرگ مادرى اين بانوى با فضيلت مرحوم آيت‌الله سيد عبدالكريم رشتى لاهيجى از شاگردان فقيه و اصولى بزرگ شيخ اعظم انصارى و داماد مرحوم ملا على كنى مرجع تقليد و عالم بزرگ تهران بوده است و خلاصه اين بانو ريشه در خاندانى با شرافت و اهل علم و ديانت داشته است و فرزندانى اهل علم و فضل و دانش نيز تربيت كرده است.
 
سال‌ها پيش كه جناب احمد مسجدجامعى، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامى را بر عهده داشتند بنده هيچ شناختى نسبت به والده ايشان نداشتم ولى به سبب رؤيايى به منزلت علمى اين بانوى بزرگ واقف شدم، در آن زمان به خاطر نوع پوشش زننده‌اى كه بازيگران يک صحنه تئاتر در خوزستان داشتند، هجمه سنگينى به آقاى احمد مسجدجامعى به عنوان وزير ارشاد مى‌شد و متعاقب آن شبى بنده در عالم رؤيا ديدم به من گفتند؛ والده آقاى مسجدجامعى پدرشان از علماى بزرگ بوده و خود ايشان (يعنى مادر آقاى مسجدجامعى) هم شأن و منزلت علما را دارد و آقاى مسجدجامعى تنها راهشان اين است كه به والده‌شان بگويند كه براى ايشان دعا كند!! خواب بسيار عجيبى بود و قدرى صبر كردم تا بين الطلوعين شد و با منزل جناب مسجدجامعى تماس گرفتم و عرض كردم يار در خانه و ما تشنه لبان مى‌گرديم و خواب را نقل كردم و گفتم دعاى مادران بطور كلى در حق فرزندان مستجاب است اما مادر شما يک چيزى علاوه دارد وآن اينكه ايشان شأن و منزلت علما را دارد، حالا بفرماييد پدر والده شما چه كسى هستند؟ از علماى بزرگ بوده‌اند؟ و جناب مسجدجامعى با تعجب پرسيد مگر نمى‌دانى! ايشان صبيه مرحوم آيت‌الله شيخ محمدرضا تنكابنى و همشيره آقايان فلسفى هستند و اينجا بود كه تازه من به فضيلت و منزلت اين بانوى بزرگ و عالمه پى بردم، خدايش رحمت كند و او را در بهشت برين با حضرت صديقه طاهره فاطمه زهرا سلام الله عليها محشورشان بفرمايد. 

 

 

اقامه نماز حضرت آیت الله العظمی سبحانی بر پیکر صبیه مرحوم آیت الله العظمی شیخ محمد رضا تنکابنی از علمای بزرگ تهران

اقامه نماز حضرت آیت الله العظمی سبحانی بر پیکر صبیه مرحوم آیت الله العظمی شیخ محمد رضا تنکابنی از علمای بزرگ تهران

 

مرتضی نجفی قدسی


بازتاب تصویری (0 بازتاب)
آلبوم تصاویر خبر
نظرات

آخرین مقاله
توجه اصلی به جنایات صهیونیستها معطوف باشد

در پی خیزش گسترده و سرتاسری دانشجویان در آمریکا در حمایت از مردم مظلوم غزه و فلسطین، مرتضی نجفی قدسی در یادداشتی چنین آورده است:

پیوندها
خاطراتی از استاد پرورش
گالری تصاویر
تماس با ما