رئیس انجمن اصول فقه: روزی به نام علم اصول نامگذاری خواهد شد
چهارشنبه, ۲۹ آبان ۱۳۹۸
بازدید: ۲۰۵۰
بازتاب ها : ۱۹
دیدگاه ها : ۰
رئیس انجمن اصول فقه گفت: با صلاحدید مراجع و نظرخواهی از استادان حوزه روزی به نام علم اصول فقه نامگذاری خواهد شد.

 رئیس انجمن اصول فقه گفت: با صلاحدید مراجع و نظرخواهی از استادان حوزه روزی به نام علم اصول فقه نامگذاری خواهد شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدصادق محمدی، رئیس انجمن اصول فقه حوزه در گردهمایی استادان اصول فقه حوزه با عنوان نقش علم اصول در تفسیر قرآن در شامگاه 29 آبان ماه در دارالقرآن علامه طباطبایی گفت:  برخی مباحث اصولی در علم اصول  یا بحث نشده و یا کم بحث شده است مانند قرینه مقابله یا حجیت ذوق فقهی، تنقیح مناط، مقاصد الشریعه و از جمله سیاق از مواردی است که بحث نشده است.

وی با بیان اینکه تفسیر المیزان را می‌توانیم تفسیر سیاقی هم بنامیم بیان کرد: تنها شهید صدر و مظفر در مورد سیاق بحث کرده‌اند و دیگران به آن نپرداخته‌اند.

حجت‌الاسلام محمدی بیان کرد: آیت‌الله بروجردی سیاق در آیات قرآن را قبول ندارد که باید بحث کنیم.

حجت‌الاسلام محمدی با بیان اینکه ما از ابتدا طبق منویات مراجع کار را شروع کردیم و خطایی از ما سر نزده چون طبق این مسیر حرکت کرده‌ایم اظهار کرد: تاکنون 7 دوره مجمع عمومی داشتیم و اولین  دومین کرسی نظریه‌پردازی انجمن‌های علمی توسط این انجمن برگزار شد همچنین تاکنون سومین کرسی نظریه‌پردازی را برگزار کردیم.

وی اظهار کرد: برپایی مراسم نکوداشت امام خمینی(ره) از جمله  دیگر کارهای این انجمن بوده همچنین اولین کنگره علمی آیت الله بروجردی توسط ما برگزار شد ضمن اینکه مقالات متعددی در عرصه‌های مختلف منتشر کرده‌ایم.

حجت‌الاسلام محمدی با بیان اینکه مقالات نکوداشت آیت الله بروجردی در دو جلد با عنوان شکوه مرجعیت منتشر شد افزود: اولین کتاب رمان قابل استفاده از جوانان از ایشان چاپ شد همچنین 180 نشست علمی تخصصی برپا کرده‌ایم که هر دو هفته یک میزگرد می‌شود.

حجت‌الاسلاممحمدی با بیان اینکه 30 کارگاه علمی و کاربردی از سوی انجمن برگزار شده است افزود: تدوین اصول فقه گرچه برای فقه سنتی بوده ولی می‌تواند فرافقه به معنای خاص و در مجامع علمی دنیا و دانشگاه‌های دنیا کاربرد داشته باشد و بر این اساس تعامل علمی با اهل سنت شروع شود.

وی با بیان اینکه برای ایجاد تعامل در دنیا که اختلاف و تعصب هم ایجاد نمی‌کند و قدرت شیعه را در اهل سنت و غیر آن نشان می دهد علم اصول حوزه است بیان کرد:  یکی از ابتکارات انجمن اصول فقه اعلام یک روز به نام علم اصول است.

حجت‌الاسلاممحمدی افزود: این روز ممکن است در روز ارتحال شیخ انصاری و یا وحید بهبهانی تعیین شود که ابتدا نظر مراجع معظم و اکثریت حوزویان را جویا خواهیم شد.

همچنین  مرتضی نجفی قدسی، مدیر دارالقران علامه طباطبایی گفت: دارالقرآن درصدد است تا کتاب شرح علامه بر کفایه را که قبل از انقلاب چاپ شده و اغلاطی هم دارد مورد بازبینی قرار دهد.

وی افزود: همچنین کار بازبینی شرح علامه بر نهایة الدرایة مرحوم کمپانی در حال انجام است و تجدید چاپ خواهد شد تا نظرات ایشان در علم اصول بیش از پیش نمایان  شود.

 



بازتاب تصویری (5 بازتاب)
آلبوم تصاویر خبر
نظرات

آخرین مقاله
خمینی بت شکن آمده اندر وطن

به انگیزه فرا رسیدن دهه فجر انقلاب اسلامی و سالروز ورود امام خمینی به میهن، مرتضی نجفی قدسی در یادداشتی چنین آورده است: 

پیوندها
خاطراتی از استاد پرورش
گالری تصاویر
تماس با ما