گزارشی از حال و هوای دوازدهمین دوره مسابقات دارالقرآن امام علی(ع)
پنجشنبه, ۲۹ آذر ۱۳۹۷
بازدید: ۳۱۷
بازتاب ها : ۰
دیدگاه ها : ۰
به گزارش ستاد خبری مسابقات سراسری دارالقرآن امام علی(ع)؛ چند روزی است که حال و هوای مجتمع یاوران مهدی جمکران قم متفاوت از همیشه و میزبان متسابقین داخلی و خارجی مقیم ایران در بزرگترین رویداد قرآنی کشور با حضور بیش از پنج هزار بانوی شرکت کننده است که هر کدام حداقل یک همراه

به گزارش ستاد خبری مسابقات سراسری دارالقرآن امام علی(ع)؛ چند روزی است که حال و هوای مجتمع یاوران مهدی جمکران قم متفاوت از همیشه و میزبان متسابقین داخلی و خارجی مقیم ایران در بزرگترین رویداد قرآنی کشور با حضور بیش از پنج هزار بانوی شرکت کننده است که هر کدام حداقل یک همراه دارند.

از کودکان شش ساله تا بانوان ۶۷ ساله از راه دور و نزدیک و با بار و بنه خود را با ماشین شخصی و آژانس، اتوبوس، قطار و هواپیما به قم رسانده است.

مردم با کیف های مسافرتی و بچه به بغل و برخی عصا زنان همه آمده اند تا بزگترین رویداد قرآنی را شکل دهند.

حضور روشندلان و معلولان جسمی و حرکتی هم در این مسابقه بسیار امید بخش است؛ از ویلچر تا کالاسکه در اینجا هست و ذوق و شوق را در پیر و جوان، می بینی.

امیدها و استرس ها پشت در اتاق های مسابقات موج می زند برخی از اینکه برنده هم نشدند خوشحال هستند که در کنار افراد بزرگ قرآنی به رقابت می پردازند.

حدود دو ماه دیگر هم، پیش بینی می شود حدود پنج هزار آقا در این مکان به رقابت بپردازند و در مجموع بیش از ۱۰ هزار نفر در سال در این آزمون ها شرکت می کنند و با احتساب هر کدام یک همراه، می توان گفت در این مسابقات به حدود ۲۰ هزار نفر خدمات ارائه و به همه آنان یک شب اسکان رایگان داده می شود.

صحنه های زیبایی اینجا پدید می آید که کمتر جایی وجود دارد اینکه روزانه بیش از هزار نفر همزمان در گوشه گوشه یک ساختمان قرآن می خوانند فضای معنوی را ساخته است؛ خیلی ها حافظ هستند و زمزمه می کنند و راه می روند و بسیاری هم قرآن به دست دارند.

حال وهوای این گوشه شهر کاملا قرآنی است؛ نوای دلنشین انواع صوت ها و الحان قرآن از اتاق ها به گوش می رسد و متفاوت از چند سال اخیر که بیشتر متسابقین توجه ها را روی حفظ و ترتیل و تحقیق و.. برده بودند امسال از هر کسی می پرسی از سعی خود بر عمل به قرآن می گوید.

از شهرهای شمالی با لباس های ملی و روسری های بلند و گل دار زیبا برخی با لباس های عربی آمده اند

شرکت کننده های خارجی هم همراه با مترجم آمده اند به نظر همه خوشحال هستند و لبخند بر لب دارند برخی جلوی درب مدیریت می آیند و تشکر می کنند.

مسابقات در دو گروه سنی بیشتر و کمتر از ۱۶ سال بدون محدودیت سنی و بدون در نظر گرفتن ملیت افراد با هزینه خیرین برگزار می شود و جالب اینکه هیچ بودجه دولتی دریافت نمی شود.

مهندس محمد باقر محمدی مسئول فنی این مسابقات می گوید این حجم خدمات دهی انگیزه و نیروی فوق العاده ای را می طلبید لذا برنامه ریزی برای این مسابقات از سه ماه قبل شروع شد وگروه فنی و مهندسی و برنامه ریزی شامل ۲۷ خانم و آقا برنامه این روزها را تعریف کردند.

وی بیان کرد: در مسابقات این دوره ۵۰ داور کشوری و بین المللی از ساعت هشت صبح تا حدود ۲۲ شب به فعالیت می پردازند.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته جوایزی در حدود یک میلیارد تومان به شرکت کننده ها اهدا شد، گفت: همه همت مسئولان باید در این راستا باشد که علاقه و شوری را ایجاد کنند که گرایش به قرآن بیشتر شود.

وی گفت: در راستای منویات رهبری و کاهش آسیب های اجتماعی وارد عمل شدیم تا بتوانیم در جهت ساخت جامعه قرآنی قدمی برداریم.

وی در مورد تفاوت این دوره از مسابقات با سال گذشته گفت: در این دوره از مسابقات روز و ساعت آزمون به انتخاب متقاضیان انجام می شود و در بخش اسکان خدمات بهتری ارائه و نوبت دهی هم سیستمی و خدمات بهتری ارائه شده و سرویس رفت و برگشت به حرم حضرت معصومه(س) نیز در سه نوبت نماز صبح، ظهر و مغرب به صورت رایگان متسابقین را به حرم می رساند.

وی گفت: تعداد بیشتر داوران از استان های مختلف کشور هم یکی از مزایای مسابقات امسال بود.

با گذر از بخش مسابقات گروه سنی کمتر از ۱۶ سال، می بینی که استرس زیاد و گریه و زاری و خنده ها و شوق ها درهم آمیخته و با هل شدن ها و خراب کردن مسابقات شروع به گریه می کنند و با دلداری و دریافت یک جایزه برق شادی در چشمانشان موج می زند.

بسیاری از افراد شرکت کننده می گویند برای چندمین بار است که در این مسابقات شرکت کرده اند و با دیدن دوستانشان از خوشحالی همدیگر را در آغوش می کشند.

شرکت کننده ها از اینکه با افراد ممتاز قرآنی و نفرات اول کشوری آشنا می شوند خیلی خوشحال هستند و با افراد معروف عکس می اندازند و رقابت بیشتر می شود و تجربه های خوبی کسب می کنند و از اینکه این مسابقات همزمان با شهادت حضرت معصومه(س) در قم بودند و در مراسم های حرم مطهر حضور داشتند راضی بودند.

مدیر قسمت بانوان دارالقرآن امام علی(ع) هم در این راستا می گوید شعب دارالقرآن در همه مناطق تهران و مراکز همه استان ها دایر است و همه کلاس های آن رایگان و با استقبال زیاد مردم مواجه است وبه همه شرکت کننده ها موقع اخذ گواهی نامه هدیه نقدی اهدا می شود.

لیلا محمدی افزود: به عنوان مثال شعبه دارالقرآن در استان ایلام پنج سال است که دایر شده و قرآن آموزان از همان ابتدا در این مسابقات حضور پیدا کردند.

وی بیان کرد:‌ در برخی مراکز استان ها که از لحاظ اقتصادی وضعیت مناسبی ندارند شعب دارالقرآن دایر شده و چند مورد در کشور وجود دارد که خانواده ها تعصب داشته اند و دختران حتی اجازه درس خواندن هم نداشته اند اما در این دوره ها شرکت و مدارک رشته های مختلف را دریافت کردند و هم اکنون استاد قرآن شده اند و خودشان می گویند که با قرآن ارزش پیدا کرده اند.

وی افزود: دیروز حدود ۱۵ روشندل از استان اصفهان برای شرکت در مسابقات آمده بودند که می گفتند دوست داریم هرساله در این مسابقات شرکت کنیم و ما به دلیل ارزشی که برای این شرکت کننده ها قائل هستیم به آنان قول دادیم که حتی در صورتی که رتبه بیاورند هر ساله می توانند در این مسابقات شرکت کنند و از آنان تقدیر می شود.

وی گفت به دلیل اخلاق و برخوردهای خوب آرزو داریم که هر ساله در این مسابقات شرکت کنیم و لحظه شماری می کینیم همه صبح جمکران و بعد با هرماهان به حرم و بازار رفتند و روز خوبی داشتند

وی گفت برخی از کم بینایان تقاضا داشتند که قرآن های ویژه ای برای آنان تهیه شود که قرار بر این شد که قرآن هایی خاص این افراد به زودی تهیه شود.

وی بیان کرد: نسبت به سال گذشته خدمات رفاهی بیشتر بود تخت برای استراحت، چای، چای شیرین، آبجوش و شیرینی در تمام طول مسابقات برای متسابقین فراهم بود و از لحاظ گرمایشی هم مکان مناسب در نظر گرفته شده بود.

از برنامه های حاشیه ای این دوره از مسابقات برپایی اتاق بهیاری با دو پزشک طب مدرن و سنتی است که خدمات رایگان به همه شرکت کننده ها و همراهان آنان می دهد و مراجعه کننده های زیادی هم دارند و داروها هم به صورت رایگان در اختیار آنان قرار می گیرد؛ برخی دچار سرماخوردگی شده و برخی از استرس دچار حالت تهوع شده بودند که مورد مداوا قرار گرفتند و دمنوش های آرامش بخش به آنان داده می شد.

پذیرایی کامل شامل صبحانه سلف سرویس، ناهار، شام و میوه روزانه داده می شود جوایزی برای خردسالان در نظر گرفته شده است.

همه مشغول و در تلاش هستند و حتی ناهار و شام را همراه با کار میل می کنند تا خاطره خوبی را در ذهن مسابقه دهنده ها بر جای گذارند و در مقابل کار به یکدیگر می گویند اجرتون با قرآن.

حدود ۲۰ نیروی خدماتی و۲۰ نیرو در آشپزخانه به فعالیت مشغولند و پس از صرف صبحانه شروع به پخت ناهار و پس از صرف شام پخت شام را آغاز می کنند.

برخی از نیروهای خدماتی هم افتخاری آمده اند و برای خدمت به جامعه قرآنی یک لحظه دریغ نمی کنند و با تمام خستگی شان می گویند که حال وهوای اینجا توصیف نشدنی است.

برخی تقاضا دارند که مسابقات قرآن، استانی برگزار شود اما از اینکه همه اهالی قرآن در طول یک هفته در یک جا جمع می شوند لذت بخش است

به همه معلولان اعم از جسمی و حرکتی و روشندلان هدایای ویژه ای تقدیم یم شود

برخی با دعاهایی که می کنند خستگی را از تن برگزار دهندگان درمی آورند یکی از متسابقین می گفت به دلیل شرکت دراین مسابقات در یک هفته دو بار قرآن را ختم کردم که در عمرم این کار را نکرده بودم و ثوابش را به موسس این دارالقرآن اهدا می کنم

دیگری می گفت اقدام خیلی خوبی بود که مسابقات در قم برپا شد زیرا همسرم گفت ما داریم برای زیارت می رویم و یک تیر و دو نشان می زنیم لذا استرس امتحان نداشته باشد

بچه ها هم ذوق کردند زیرا مسافرت و زیارت و مسابقه با هم است و آنان هم شور امتحان مرا دارند.

در این مکان همه چی جمع است در این ساختمان مکانی برای خرید سوغات هم فراهم است و متسابقین در موقع رفتن، سوهان می خرند و با دست پر و با شیرینی و مهر و تسبیح از این شهر می روند.

پایان بخش این مسابقات هم اختتامیه است که روز جمعه در بیت علامه طباطبایی و با حضور اساتید حوزه و فعالان داوران و برگزیدگان برگزار می شود.

 

بازتاب خبر در رسانه ها:

 

 

 

 

 


بازتاب تصویری (0 بازتاب)
بازتاب در روزنامه ها و خبرگزاري ها (0 بازتاب)
بازتاب در سایت ها (0 بازتاب)
آلبوم تصاویر خبر
نظرات

آخرین مقاله
توجه اصلی به جنایات صهیونیستها معطوف باشد

در پی خیزش گسترده و سرتاسری دانشجویان در آمریکا در حمایت از مردم مظلوم غزه و فلسطین، مرتضی نجفی قدسی در یادداشتی چنین آورده است:

پیوندها
خاطراتی از استاد پرورش
گالری تصاویر
تماس با ما