پاسخ آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی به دیدگاه‌های سروش
پنجشنبه, ۳ مرداد ۱۳۹۲
بازدید: ۸۳۹
بازتاب ها : ۰
دیدگاه ها : ۰
می‌گویند قرآن زاییده فکر پیامبر(ص) است و جبرئیل یعنی روح پیامبر و نازل شدن قرآن هم تراوشات ذهنی پیامبر(ص) است، اخیراً هم صاحب این مقاله، ساز تاز‌ه‌ای نواخته و می‌گوید قرآن رویاها و خواب پیامبر(ص) است!!  به گزارش خبرگزاری حوزه، معظم‌له، شب گذشته در جمع اساتید تفسیر حوزه و

می‌گویند قرآن زاییده فکر پیامبر(ص) است و جبرئیل یعنی روح پیامبر و نازل شدن قرآن هم تراوشات ذهنی پیامبر(ص) است، اخیراً هم صاحب این مقاله، ساز تاز‌ه‌ای نواخته و می‌گوید قرآن رویاها و خواب پیامبر(ص) است!! 

به گزارش خبرگزاری حوزه، معظم‌له، شب گذشته در جمع اساتید تفسیر حوزه و حافظان و قاریان ممتاز قرآن، در بیت علامه‌ طباطبائی (ره) در قم با اشاره به توطئه‌های دشمنان علیه قرآن کریم، اظهار داشتند: می‌گویند قرآن زاییده فکر پیامبر(ص) است و جبرئیل یعنی روح پیامبر و نازل شدن قرآن هم تراوشات ذهنی پیامبر است. اخیراً هم صاحب این مقال، ساز تاز‌ه‌ای نواخته و می‌گوید قرآن رویاها و خواب پیامبر(ص) است!!

ایشان در جواب اظهارات سروش با تاکید بر این که قرآن با صراحت می‌گوید « وَإِنَّكَ لَتُلَقَّى الْقُرْآنَ مِن لَّدُنْ حَكِيمٍ عَلِيمٍ » و « إِنّا أَوْحَیْنا إِلَیْکَ کَما أَوْحَیْنا إِلى نُوحٍ وَ النَّبِیِّینَ مِنْ بَعْدِهِ وَ أَوْحَیْنا إِلى إِبْراهیمَ وَ إِسْماعیلَ وَ إِسْحاقَ وَ یَعْقُوبَ وَ اْلأَسْباطِ وَ عیسى وَ أَیُّوبَ وَ یُونُسَ وَ هارُونَ وَ سُلَیْمانَ وَ آتَیْنا داوُودَ زَبُورًا » و همچنین می‌فرماید: « إِنَّا أَنزَلْنَاهُ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ»، گفتند: از یک طرف می‌گوید قرآن را قبول دارم، اگر قبول داری آیا این آیات را نخوانده‌ای؟!‌

*قرآن قانون اساسی مسلمانان است

این مرجع تقلید با بیان اینکه مبارزاتی علیه قرآن شروع شده است، خاطرنشان کردند: قرآن قانون اساسی اسلام و کتابی است که همه مسلمانان در آن متفق اند و حلقه اتصال میان آنهاست، همچنین علوم مختلف اسلامی از قرآن الهام گرفته است، لذا دشمن می‌خواهد گاهی به صورت ظاهری مثل آتش زدن و گاهی به وسیله مسخ مفاهیم، با آن مبارزه کند.

حضرت‌ آیت‌الله مکارم شیرازی به وظیفه خطیر مسلمانان در این زمینه اشاره کرده و افزودند: در مقابل این تهاجمات، مسئولیت ما این است که بیشتر به قرآن اهمیت دهیم و قرآن‌پژوهی را در حوزه‌های علمیه به خصوص قم توسعه دهیم.

معظم‌له ادامه دادند: در شرایط موجود که دشمنان محور اصلی علوم اسلامی را قرآن می‌دانند، باید فعالیت‌های قرآن‌پژوهان متمرکز شود.

ایشان افزودند: همانطور که قرآن می‌گوید "اگر آنها می‌خواهند مبارزه کنند باید متحد باشند « قُل لَّئِنِ اجْتَمَعَتِ الإِنسُ وَالْجِنُّ عَلَى أَن يَأْتُواْ بِمِثْلِ هَذَا الْقُرْآنِ لاَ يَأْتُونَ بِمِثْلِهِ وَلَوْ كَانَ بَعْضُهُمْ لِبَعْضٍ ظَهِيرًا» (اسراء 88)، ما هم وقتی می‌خواهیم خدمت کنیم، باید متحد باشیم.

*استدلال یک عالم سنی برای سجده بر مهر

معظم له در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کردند:‌ اخیراً یک دانشمند سنی مطلبی را درباره آیه‌ای گفته که ما طی 15 سال تألیف تفسیر نمونه به آن توجه نداشتیم. او گفته من سجده بر مهر را ترجیح می‌دهم، چون قرآن می‌فرماید « سِیمَاهُمْ فِی وُجُوهِهِم مِّنْ أَثَرِ السُّجُودِ » اگر ده سال هم روی فرش سجده کنیم، اثری ایجاد نمی‌کند و آن چیزی که اثر می‌گذارد، سجده بر خاک و مهر است.

حضرت‌ آیت‌الله مکارم شیرازی تصریح کردند: در گوشه و کنار آیات قرآن نکته‌های عجیبی است که هرچه بیشتر غور کنیم، بیشتر مشخص می‌شود. مثلا وقتی ما به تفسیر این آیه از سوره انسان رسیدیم که می‌فرماید «انا خلقنا الانسان من نطفه امشاج» آن را به امشاج معنوی تفسیر کردیم که نطفه انسان استعدادها و ارزش‌های وجودی مختلفی دارد.

این مرجع تقلید ادامه دادند: مدتی بعد به یک کشف جدید برخورد کردیم که نطفه انسان مرکب است و از پنج غده مختلف ترشح می‌شود که تناسب با تفسیر مادی امشاج است البته هردو ممکن است چون قرآن ذووجوه است و مانعی ندارد که یک آیه ده تفسیر داشته باشد و آنها با هم منافاتی نداشته باشند.

*عجائب قرآن نامحدود و شگفتی‌هایش پایان‌ناپذیر است

ایشان سپس به پایان‌ناپذیری معارف قرآن کریم اشاره کرده و اظهار داشتند: ذات خدا و صفات او نامحدود است، لذا کلام خدا هم نامحدود است، چون از آن ذات نامحدود تراوش کرده است. پس هرچه روی قرآن کار کنیم باز هم مطالب تازه‌ای دارد و عجائب و شگفتی‌هایش به پایان نمی‌رسد. پیامبر اسلام(ص) هم فرموده‌اند: «له تخوم و علی تخومه تخوم لا تحصی عجائبه».

حضرت‌ آیت‌الله مکارم شیرازی تاکید کردند:‌ بنابراین اگر آیه‌ای را صدبار هم خواندیم، احتمال بدهیم در صدویکمین بار چیز تازه‌ای بفهمیم.

*وصله سِحر به قرآن نمی‌چسبد

ایشان با اشاره به آیاتی از سوره اسراء، یادآور شدند: مشرکان عرب برای ایمان آوردن شش درخواست از پیامبر(ص) کردند که برخی محال، برخی لجوجانه بود و برخی دیگر اگر انجام می‌شد درخواست‌کننده نابود می‌شد و زنده نمی‌ماند تا ایمان بیاورد.

معظم‌له افزودند: آنها از پیامبر(ص) خواستند چشمه‌ای در بیابان سوزان ایجاد کن یا باغ و نخلستانی برای خود بیاور یا سنگ‌های آسمانی را بر ما نازل کن تا نابود شویم یا خدا را پیش ما بیاور یا قصری از خشت‌های طلا و نقره بساز یا جلو چشم ما به آسمان برو و نامه‌ای از خدا بیاور!! معلوم می‌شود فقط قصد لجاجت داشته‌اند.

ایشان یادآور شدند: ‌اگر آن درخواست‌ها هم انجام می‌شد، وصله سِحر به آن می‌چسباندند؛ درحالی که به قرآن به خاطر فصاحت، بلاغت، برنامه و دانش‌هائی که دارد، وصله سِحر نمی‌چسبد.

*دارالقرآن، نام علامه طباطبائی را زنده کرد

حضرت‌ آیت‌الله مکارم شیرازی با اشاره به راه‌اندازی دارالقرآن‌الکریم علامه طباطبائی، تصریح کردند: با تأسیس این مرکز نام علامه زنده شد و چون در حوزه هم مرکزی به نام ایشان نبود، از این کار بسیار خوشحال شدم.

معظم‌له با اشاره به ابعاد مختلف شخصیتی علامه طباطبائی(ره)، یادآور شدند: ایشان مقام علمی مختلفی داشتند. فقیه، اصولی و فیلسوف بودند، اما بیشتر به عنوان مفسری عالیقدر معرفی شدند. امیدوارم این مرکز کانونی شود که در جهان اسلام بدرخشد و آثار آن برای مسلمانان نتیجه‌بخش باشد.

ایشان خطاب به اساتید تفسیر حوزه، گفتند: کاری کنید که علمای شیعه در جهان اسلام بدرخشند. علما در این اواخر کارهای قرآنی خوبی کردند.

معظم له افزودند: اهل تسنن ما را متهم می‌کنند که به قرآن کاری نداریم، شما باید به گونه‌ای فعالیت‌ کنید که به آنها بگوییم کاری که ما با قرآن داریم شما ندارید.

حضرت‌ آیت‌الله مکارم با اشاره به برگزاری با شکوه جلسات قرآنی در کشور، اظهار داشتند: جلسه‌ای که برای ترتیل قرآن در حرم حضرت معصومه (س) برگزار می‌شود و جوانان و مردم از جاهای مختلف می‌آیند در عربستان سعودی هم مشابه ندارد چون اگر بود نشان می‌دادند.

این مرجع تقلید، قرآن را موجب برکت زندگی دانستند و گفتند: من تجربه کرده‌ام هرچه بیشتر فعالیت قرآنی داشته باشم، نورانیت تازه‌ای پیدا می‌کنم؛ کار قرآنی عنایات مادی و معنوی در زندگی شخصی ایجاد می‌کند چه برسد به زندگی عمومی.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی در پایان گفتند: اگر کنار قرآن باشیم از میوه‌ها و برکات آن استفاده خواهیم کرد «تُؤْتِی اکلها کُلَّ حِینٍ بِإِذْنِ ربها وَ یَضْرِبُ اللَّهُ الْأَمْثالَ لِلنَّاسِ لَعَلَّهُمْ یَتَذَکَّرُونَ»

در ابتدای این جلسه، مرتضی نجفی قدسی، مدیر دارالقرآن علامه طباطبائی به ارائه گزارشی از فعالیت‌های انجام شده پرداخت و گفت: مجمع طلاب حافظ کل قرآن کریم با حضور 90 نفر در این مرکز تشکیل شده و کلاس‌های ترتیل و ارتقای حفظ برای آنان برگزار می‌گردد.

وی افزود: بازدید گروهی طلاب و دانشجویان شهرهای مختلف از دیگر برنامه‌های دارالقرآن است که سعی مي‌کنیم با حضور یکی از شاگردان علامه یا علما برگزار شود.

وی اضافه کرد برگزاری برخی کلاسهای تخصصی ویژه قرآن پژوهان در دوره های کوتاه مدت با همکاری مرکز تخصصی تفسیر قرآن حوزه علمیع قم و همچنین برگزاری نشست های علمی ویژه اساتید تفسیر حوزه با حضور مراجع عظام تقلید و مفسران بزرگ قرآن از جمله برنامه های قرآنی دارالقرآن علامه طباطبایی بوده است .

 

بازتاب خبر در رسانه ها :

خبرگزاری حوزه

خبرگزاری بین المللی قرآن

خبرگزاری رسا

خبرگزاری فارس

باشگاه خبرنگاران

تی نیوز

شهر خبر

سایت خبری واضح

پایگاه خبری ولی امر

پایگاه خبری ولی امر 2

روزنامه رسالت

روزنامه جوان

 


بازتاب تصویری (0 بازتاب)
بازتاب در روزنامه ها و خبرگزاري ها (0 بازتاب)
بازتاب در سایت ها (0 بازتاب)
آلبوم تصاویر خبر
نظرات

آخرین مقاله
توجه اصلی به جنایات صهیونیستها معطوف باشد

در پی خیزش گسترده و سرتاسری دانشجویان در آمریکا در حمایت از مردم مظلوم غزه و فلسطین، مرتضی نجفی قدسی در یادداشتی چنین آورده است:

پیوندها
خاطراتی از استاد پرورش
گالری تصاویر
تماس با ما