مجمع عمومی انجمن قرآن‌پژوهی حوزه علمیه قم برگزار شد
پنجشنبه, ۱۰ بهمن ۱۳۹۲
بازدید: ۴۸۹
بازتاب ها : ۰
دیدگاه ها : ۰
برگزاري ششمين مجمع عمومي انجمن قرآن‌پژوهي حوزه علميه قم در دارالقرآن علامه طباطبايي با پيام حضرت آيت‌الله العظمي مکارم شيرازي و با سخنراني آيت‌الله استادي دبير شوراي عالي حوزه‌هاي علميه، ششمين مجمع عمومي انجمن قرآن‌پژوهي حوزه علميه قم چهارشنبه نهم بهمن ماه در بيت

برگزاري ششمين مجمع عمومي انجمن قرآن‌پژوهي حوزه علميه قم در دارالقرآن علامه طباطبايي

با پيام حضرت آيت‌الله العظمي مکارم شيرازي و با سخنراني آيت‌الله استادي دبير شوراي عالي حوزه‌هاي علميه، ششمين مجمع عمومي انجمن قرآن‌پژوهي حوزه علميه قم چهارشنبه نهم بهمن ماه در بيت علامه طباطبايي (رض) برگزار شد .

به گزارش خبرگزاري حوزه، در ابتداي اين مراسم پيام حضرت آيت الله العظمي مکارم شيرازي قرائت شد که معظم له در اين پيام،تصريح کردند: قبل از هر چيز تشکيل اين جلسه نوراني را در اين بيت شريف، بيت بزرگ مفسر قرآن مجيد، مرحوم علامه طباطبايي به شما اساتيد محترم و قرآن‌پژوهان تبريک مي‌گويم و اميدوارم در سايه قرآن مجيد سربلند و سعادتمند و موفق باشيد.

ايشان درادامه يادآورشدند: قرآن مجيد بهترين معرف خويش است، در يک جا مي‌فرمايد «قد جاء کم من الله نور و کتاب مبين يهدي به الله من اتبع رضوانه سبل السلام و يخرجهم من الظلمات الي النور» آري! قرآن نور است و نورافشاني مي‌کند و پرده‌هاي ظلمت را کنار مي‌زند، راه‌هاي امن و سلام معنوي و مادي را نشان مي‌دهد به همين دليل هر چه به قرآن نزديک‌تر شويم نورانيت تازه و بيشتري وجود ما را فرا مي‌گيرد؛ فکر ما نوراني مي‌شود و چشم و زبان و قلب ما نوراني مي‌شود.

اين مرجع تقليد در پيام خود تاکيد دارند: مي‌دانيم نور زيباترين و پربرکت‌ترين و مفيدترين اشياء در عالم ماده است، اگر نور آفتاب نباشد نه باراني مي‌بارد و نه درختي سبز مي‌شود، نه گلي مي‌خندد و نه ميوه‌اي مي‌رسد و نه حتي موجود زنده‌‌اي بر صفحه زمين باقي خواهد ماند. به همين دليل مهمترين موضوعات عالم معنا به نور تشبيه مي‌شود. جالب اينکه هم فرستنده قرآن نور عالم هستي است «الله نور السماوات الارض» هم آورنده قرآن «خلقکم الله انواراً فجعلکم بعرشه محدقين» هم کلام خدا نور است «قد جاء کم من الله نور و کتاب مبين» و هم سرمنزل مقصود، نور است.

بنابراين، هر چه برادران عزيز حجاب‌ها را از رخ قرآن بيشتر کنار بزنند و نورافشاني قرآن بيشتر گردد، اميد نجات بشريت بيشتر خواهد شد. هرچه به اين منبع نور نزديک‌تر گردد، روح و جان خود آنها نيز نورانيت بيشتري پيدا مي‌کند. «و جعلنا له نوراً يمشي به في الناس»

حضرت آيت‌الله مکارم شيرازي در پايان خاطرنشان کرده اند: عزيزان! در دنيايي زندگي مي‌کنيم که ابرهاي ظلماني آن را پوشانده؛ ظلمت کفر و فساد اخلاق و ظلمت ظلم و بيدادگري و غصب حقوق انسان‌ها و ملت‌ها. در چنين دنيايي منبع نوراني قرآن مي‌تواند مشکل‌گشا باشد، هرگاه ما وظيفه خود را در نشر تعليمات آن انجام دهيم و از تمام وسائل روز در اين راه استفاده کنيم. در ضمن بايد روي موضوعات قرآني مانند نور و ظلمت، هدايت و ضلالت، سکينه و آرامش، امن و سلام تأمل و دقت بيشتري شود و به صورت موضوعي اين عناوين دنبال گردد و درهاي تازه‌اي به روي همگان به وسيله شما عزيزان از اين طريق گشوده شود.

تاکيد آيت الله استادي برلزوم اهتمام بيشتر طلاب به امر تفسير قرآن

در ادامه اين مراسم دبير شوراي عالي حوزه علميه با بيان اين که عنايت به تفسير از نکات مورد تاکيد است، عنوان کرد: طلاب بايد به اين عرصه توجه بيشتري داشته باشند؛ در تفسير روايي مي‌توان اجتهاد کرد و با نگاهي مجتهدانه به بررسي آيات و روايات پرداخت.

وي گفت: علامه طباطبايي(ره) داراي خصوصيات برجسته اخلاقي و عرفاني بودند که در ميان بزرگان و علما و حتي عوام مردم زبانزد است.

وي افزود: کم توقعي، تواضع و احترام به مردم از مهمترين جلوه‎هاي شخصيت اجتماعي ايشان بود؛ ايشان در ايام عزاداري در يک روضه بسيار کوچک در اطراف حرم مطهر حضرت معصومه(س) حضور مي‎‏يافتند و حتي يک بار نيز نماز جماعت ايشان و حضور در بين مردم قطع نشد.

دبير شوراي عالي حوزه هاي علميه، بيان کرد: يکي از آسيب‌هاي اهل علم، متوقع بودن است؛ اين گونه رفتارها عالم‌ساز است و سبک زندگي که مقام معظم رهبري بر آن تاکيد دارند نيز همين شکل از زندگي است؛ زيرا روحانيون بايد الگوي خود را پيامبر(ص) و ائمه اطهار(ع) قرار دهند.

آيت‎الله استادي افزود: مرحوم علامه، هميشه سعي مي‎کردند که مثل مردم عادي زندگي کنند؛ آنچه که همه را مات و مبهوت خود کرده بود، ساده‌زيستي عجيب ايشان در عين اين همه کرامات اخلاقي و معنوي بود. وي افزود: با شناخت صحيح الگوي رفتاري و مشي علمي و عملي مرحوم علامه مي‏توانيم به الگويي شايسته براي پيمودن مسير طلبگي و قرآن‌پژوهي برسيم.

دبير شوراي عالي حوزه‎هاي علميه گفت: البته اخيراً گروهي به دنبال اشکال‌گيري از الميزان هستند ولي بايد خطاب به اين افراد گفت که اين تفسير توسط يک شخص نوشته شده و اگر هم اشکالي در آن هست نبايد همه جا بيان شود بلکه بايد بي سر و صدا اشکالات را تصحيح کرد. وي عنوان کرد: طلاب بايد حرمت لباس مقدس روحانيت را حفظ کنند و هيچ گاه نبايد اين قداست را ناديده بگيرند؛ طلاب بايد خود را در مسيري قرار دهند که امام زمان(عج) از آنها انتظار دارد.

تدوين و انتشار 700 کتاب و مقاله در انجمن قرآن‌پژوهي حوزه علميه قم

همچنين در اين مراسم رئيس انجمن قرآن پژوهي حوزه علميه قم گفت:در 10 سال اخير، حدود 200 کتاب و 500 مقاله توسط اعضاي انجمن قرآن پژوهي تدوين و منتشرشده است.

حجت‌الاسلام دكترسيد رضا مودب در ششمين مجمع عمومي انجمن قرآن‌پژوهي حوزه علميه قم که در دارالقرآن علامه طباطبايي برگزار شد گفت: استفاده از تفسير بزرگ الميزان که به تحقيق از برجسته ترين تفاسير شيعي است، از جمله وظايف فعالان قرآني کشور است.

رئيس انجمن قرآن پژوهي حوزه علميه قم با تاکيد بر تلاش بيشتر براي ترويج مکتب
اهل بيت(ع) و مفاهيم قرآني برگرفته از تعاليم ائمه اطهار(ع) در سراسر کشوربيان داشت: ضرورت سفرهاي علمي اساتيد حوزوي و قرآن‌پژوهان شيعه به نقاط مختلف جهان کاملا احساس مي‌شود و نيازمند طلاب و مبلغان زبان‌دان در اين حوزه هستيم.

حجت‌الاسلام دكتر مودب بيان کرد: نياز به کوشش‌هاي بيشتر در حوزه قرآن و تفسير احساس مي‌شود؛ در سطح بين‌المللي نيز نيازهاي فراواني داريم که بايد در اين حوزه‌ها وارد عمل شويم.

وي افزود: اين انجمن تا کنون فعاليت هاي
گسترده اي را درحوزه علوم قرآني انجام داده است که از بهمن 90 تاکنون انجمن قرآن‌پژوهي حوزه توانسته است 27 نشست علمي در موضوعات قرآني برگزار کند.

رئيس انجمن قرآن پژوهي حوزه بيان کرد: از ديگر فعاليت هاي اين انجمن مي توان به برگزاري 13 کارگاه علمي و همچنين برگزاري دو نشست علمي نقد کتاب قرآني در دو سال گذشته اشاره کرد.

حجت‌الاسلام دكتر مودب شرکت فعال در همايش بين‌المللي قرآن و مستشرقان را از جمله تلاش‎ها و برنامه هاي اين انجمن ذکرکرد و گفت: در 10 سال اخير، حدود 200 کتاب و 500 مقاله توسط اعضاي انجمن قرآن پژوهي تدوين شده است.

رئيس انجمن قرآن‌پژوهي حوزه علميه بيان داشت: در سال جاري و در حوزه قرآن حدود 115 عنوان کتاب براي داوري در همايش کتاب سال حوزه مورد بررسي قرار گرفتند که در نهايت سه اثر برگزيده شدند.

مسئول دار القرآن علامه طباطبايي:
مرحوم استاد پرورش رابطه بسيارخوبي با علامه طباطبايي داشت

در ادامه اين مراسم مسئول دارالقرآن علامه طباطبايي با گراميداشت مرحوم استاد پرورش گفت: مکاتبات علمي متعددي بين اين دو بزرگوار شکل گرفته بود كه بيانگر سطح علمي استاد پرورش ودليل ارادتمندي او به شخصيت حضرت علامه طباطبايي است.

مرتضي نجفي قدسي در ششمين مجمع عمومي انجمن قرآن پژوهي با اشاره به روند تشكيل دارالقرآن علامه طباطبايي اظهار کرد: اين بيت از ورثه مرحوم آيت الله طباطبايي خريداري شد و مورد بازسازي قرار گرفت.

وي افزود: اين مکان بسيار شريف است و در اين بيت بخش هايي از تفسير الميزان به تحرير در آمده است و بسياري از علماي ديني از جمله شهيد مطهري ، شهيد بهشتي،
‌آيت الله جوادي آملي ، آيت الله سبحاني، آيت الله حسن زاده آملي ،‌شهيد مفتح ،‌
آيت الله مصباح و بسياري از بزرگان حوزه در اين بيت به محضر علامه طباطبايي مشرف
مي شدند و به تحصيل علم مي پرداختند.

وي با اشاره به برگزاري برنامه هاي قرآني اظهار کرد: بهترين فعاليتي که امکان داشت در اين بيت انجام شود، برگزاري فعاليت هاي قرآني بود که اين مهم نيز به بهترين شکل ممکن اتفاق افتاده است.

نجفي قدسي با اشاره به برگزاري برنامه سالگرد علامه طباطبايي وهمايش مفسران قرآن تصريح کرد: حضور چند مرجع تقليد از جمله حضرات آيات مکارم شيرازي ،جوادي آملي و آيت الله جعفر سبحاني از ويژگي هاي برجسته اين همايش بوده است.

مسئول دارالقرآن علامه طباطبايي با اشاره به برخي از ويژگي هاي علامه طباطبايي افزود: کتاب هاي علامه در اين مکان نگه داري مي شود که توسط خود علامه طباطبايي نيز فهرست نگاري شده است. وي با اشاره به اينکه در يك سال گذشته حضرات آيات عظام مکارم شيرازي ، جعفر سبحاني، جوادي آملي، نوري همداني،‌محمد علي گرامي و علماي برجسته جامعه مدرسين حوزه علميه قم در مجامع قرآني مختلف و متعدد در اين بيت حضور يافته اند ، خاطر نشان کرد: اين نشان دهنده ظرفيت بالاي اين مجموعه قرآني است و اين موضوع در حالي است که وهابيون بسياري از شيعيان را به رويگرداني از قرآن کريم متهم مي کنند. نجفي قدسي در پايان سخنان خود با گراميداشت شخصيت والاي مرحوم استاد پرورش از شاگردان وارادتمندان علامه طباطبايي خاطر نشان کرد: مکاتبات علمي زيادي بين اين دو بزرگوار شکل گرفته بود و اين نشان ارادت استاد پرورش به شخصيت والاي علامه طباطبايي است.

لازم به ذكر است حجت الاسلام مهاجرنيا مسئول دبيرخانه انجمن هاي علمي حوزه نيز ديگر سخنران اين مراسم بود که در سخناني به تشريح
فعاليت هاي انجمن هاي علمي حوزه پرداخت.


 

بازتاب خبر در رسانه ها :

خبرگزاری حوزه

خبرگزاری تسنیم

خبرگزاری فارس 

روزنامه رسالت

روزنامه جوان

روزنامه صبح اقتصاد صفحه 4

روزنامه انگلیسی ایران نیوز صفحه 4

روزنامه جمهوری اسلامی

نشریه افق حوزه

 


بازتاب تصویری (0 بازتاب)
بازتاب در روزنامه ها و خبرگزاري ها (0 بازتاب)
بازتاب در سایت ها (0 بازتاب)
آلبوم تصاویر خبر
نظرات

آخرین مقاله
توجه اصلی به جنایات صهیونیستها معطوف باشد

در پی خیزش گسترده و سرتاسری دانشجویان در آمریکا در حمایت از مردم مظلوم غزه و فلسطین، مرتضی نجفی قدسی در یادداشتی چنین آورده است:

پیوندها
خاطراتی از استاد پرورش
گالری تصاویر
تماس با ما