حجت الاسلام اعرافی : نیازمند نگاه‌های نو در قلمرو بازنگری و بازسازی علوم اجتماعی و انسانی هستیم
شنبه, ۱۵ آذر ۱۳۹۳
بازدید: ۲۶۶
بازتاب ها : ۰
دیدگاه ها : ۰
خبرگزاری مهر: رئیس جامعه المصطفی العالمیه گفت: ما نیازمند نگاه‌های نو و جدی در قلمرو بازنگری و بازسازی علوم اجتماعی و انسانی هستیم و بازسازی این نرم افزار تمدن جدید و تنظیم آن با گفتمان نوین اسلامی نیازمند اقدام و تلاش‌های چند جانبه و گسترده است. به گزارش خبرنگار مهر، حجت

خبرگزاری مهر: رئیس جامعه المصطفی العالمیه گفت: ما نیازمند نگاه‌های نو و جدی در قلمرو بازنگری و بازسازی علوم اجتماعی و انسانی هستیم و بازسازی این نرم افزار تمدن جدید و تنظیم آن با گفتمان نوین اسلامی نیازمند اقدام و تلاش‌های چند جانبه و گسترده است.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام والمسلمین علیرضا اعرافی در ارائه مقاله خود در همایش اندیشه‌های علامه طباطبایی در تفسیر المیزان که قبل از ظهر پنج‌شنبه در موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) برگزار شد، اظهار داشت: بازنگری و بازسازی علوم اجتماعی و انسانی یکی از مطالبات بزرگ انقلاب اسلامی و مقام معظم رهبری بوده است و این علوم امروزه نرم افزار حکمیت غرب است و مادامی که این علوم با گفتمان نوین انقلاب اسلامی تنظیم نشود با چالش‌هایی روبه رو خواهیم بود.

وی ادامه داد: ما نیازمند نگاه‌های نو و جدی در این قلمرو هستیم و بازسازی این نرم افزار تمدن جدید و تنظیم آن با گفتمان نوین اسلامی نیازمند اقدام و تلاش‌های چند جانبه و گسترده است.

عضو شورای انقلاب فرهنگی عنوان کرد: یکی از ارکان این بازنگری و بازسازی تفسیر قرآن کریم ناظر بر قلمروهای علوم انسانی و اجتماعی است.

حجت الاسلام اعرافی تصریح کرد: برای اینکه به نظریه‌های منسجم در علوم انسانی منطبق بر علوم اسلامی دست یابیم نیازمند نگاهی نو به قرآن کریم با تکیه بر منابع اصیل اسلامی هستیم.

وی ابراز داشت: سه روش‌شناسی اساسی در تفسیر قرآن کریم وجود دارد، مرحوم علامه طباطبایی، شهید صدر و مرحوم آقای خویی که با کنار هم قرار دادن این سه می‌توان به تفسیر تخصصی دست یافت.

عضو جامعه مدرسین حوزه یادآور شد: اندیشوران جوان باید به تفسیرهای تخصصی ناظر بر علوم انسانی و اجتماعی بپردازند و این نیازمند توجه به سه روش‌شناسی عنوان شده است.

وی افزود: در زمان علامه طباطبایی زمانه بسیار متحول شده بود و پرسش‌های گوناگونی رویاروی حوزه‌های علمیه قرار گرفته بود و این پرسش‌ها جدید مایه بیداری و توجه بیشتر علمای دین شده بود.

علامه طباطبایی با ذهن دقیق و ناظر بر عصر آن زمان تفسیر المیزان را بیان کرد

حجت الاسلام اعرافی تصریح کرد: وقتی علامه طباطبایی با دنیای جدید روبرو شد و موج فلسفه و علوم غرب را دید با ذهن منسجم، روشمند، دقیق و ناظر بر عصر آن زمان تفسیر المیزان را بیان کرد.

وی افزود: شهید صدر نیز در تفسیر موضوعی به دو نکته تاکید داشت یکی از آن این بود که همیشه نباید منتظر این باشیم که موضوع را از متن دریافت کنیم زیرا متن قرآن چنان ظرفیت دارد که می‌توان موضوعات گوناگون را از آن دریافت و به متن عرضه کرد.

رئیس جامعه المصطفی العالمیه بیان کرد: شهید صدر بر نظام سازی مبنی بر جمع آوری یک منظومه و عبور از لایه رویین به لایه عمقی نیز تأکید داشت و متاسفانه در این روش کمتر کار شده است.

وی با اشاره به دیدگاه مرحوم آقای خویی تصریح کرد: مرحوم خویی از جمله کسانی هستند که بر دستگاه اصولی تاکید داشتند و اگر نوع عملکرد ایشان ادامه می‌یافت می‌توانست منجر به پیشرفت‌های زیادی بشود.

حجت الاسلام اعرافی تصریح کرد: با استفاده از سه روش ذکر شده می‌توان به سمت تفسیرهای تخصصی راه یافت و یکی از نرم افزار علوم اجتماعی و انسانی مبتنی بر علوم اسلامی، بهره گیری از سه روش عنوان شده است.

طلاب جوان به سمت تفسیرهای نو پیش روند

رئیس جامعه المصطفی العالمیه افزود: در حوزه تربیت، اخلاق و اقتصاد کارهای بیشتری باید انجام شود و به دوستان جوان و طلاب خوش ذوق می‌گویم که تفسیرهای نو در قلمرو علوم اجتماعی نیازمند زیرساخت‌های اصولی و فلسفی عمیق است و بدون آن امکان تولید دستگاه‌های مختلف را نخواهیم داشت.

 

بازتاب خبر در رسانه ها :

خبرگزاری مهر

سایت همایش

گزارش تصویری سایت همایش

خبرگزاری ایکنا

هفته نامه افق حوزه

پایگاه علمی تحلیلی گذار

شفقنا

روزنامه ایران

روزنامه خراسان


بازتاب تصویری (0 بازتاب)
بازتاب در روزنامه ها و خبرگزاري ها (0 بازتاب)
بازتاب در سایت ها (0 بازتاب)
آلبوم تصاویر خبر
نظرات

آخرین مقاله
نقدی بر اظهارات نماینده اصفهان/ ترکیه ای که من دیدم!

 ​در پی اظهارات یکى از نمایندگان اصفهان که هر مردی در ترکیه به طور متوسط با ۱۵ زن رابطه جنسی دارد! مرتضی نجفی قدسی در یادداشتی با انتقاد از چنین اظهارات سخیف و نادرستی تأکید کرد این گزاره غلط و خلاف واقع است و طرح چنین سخنانی بسا موجب شکاف بین دو ملت بزرگ ایران و ترکیه خواهد شد! 

پیوندها
خاطراتی از استاد پرورش
گالری تصاویر
تماس با ما