آیت‌الله مقتدایی: رویکرد تدبر در مفاهیم قرآن کریم در جامعه ترویج شود
یکشنبه, ۱۴ تیر ۱۳۹۴
بازدید: ۳۹۷
بازتاب ها : ۰
دیدگاه ها : ۰
دبیر شورای عالی حوزه با بیان اینکه باید در جامعه، تدبر در آیات قرآن کریم از سوی مردم مورد توجه قرار گیرد گفت: باید مردم پیام‌های قرآن کریم را نسبت به شرایط روز جامعه درک کنند. آیت‌الله مرتضی مقتدایی شنبه‌شب سیزدهم تیرماه در جلسه اعضای انجمن قرآن‌پژوهی حوزه که در دارالقرآن

دبیر شورای عالی حوزه با بیان اینکه باید در جامعه، تدبر در آیات قرآن کریم از سوی مردم مورد توجه قرار گیرد گفت: باید مردم پیام‌های قرآن کریم را نسبت به شرایط روز جامعه درک کنند.

آیت‌الله مرتضی مقتدایی شنبه‌شب سیزدهم تیرماه در جلسه اعضای انجمن قرآن‌پژوهی حوزه که در دارالقرآن علامه طباطبایی برگزار شد با تسلیت سالروز شهادت امام علی(ع) بیان کرد: امیدواریم که به آبروی شهید این ماه توفیق حضور در ضیافت الهی و بهره‌برداری از لیالی قدر نصیب ما شود.

وی با اشاره به اینکه برگزاری جلسه‌ای با موضوع قرآن در بیت شریف علامه طباطبایی و در آستانه شب‌های نزول قرآن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است اظهار کرد: امیدواریم که این جلسه منشا خیر و برکت باشد و ما بتوانیم بهره‌ کافی و وافی از این جلسه ببریم.

دبیر شورای عالی حوزه علمیه با اشاره به اینکه با تاکیدات امام راحل و مقام معظم رهبری توجه به قرآن کریم در کشور ما بیشتر شده است اظهار کرد: در رژیم قبل معروف بود که قرآن مربوط به برگزاری مراسم‌های ختم و... است و بیش از آن در رژیم طاغوت راجع به قرآن کاری نمی‌شد.

وی با بیان اینکه پس از پیروزی انقلاب اسلامی توجه به قرآن کریم بیشتر شد بیان کرد: امروز شاهد هستیم که در میان همه اقشار مردم قرآن حضور پررنگی دارد و برگزاری جلسات روخوانی، حفظ و تفسیر قرآن کریم در بین دانشگاهیان، ارتشیان، بازاریان و... موید این سخن است.

آیت‌الله مقتدایی با بیان اینکه مقام معظم رهبری و مراجع عظام تقلید نسبت به قرآن در جامعه دغدغه دارند گفت: قرآن کریم کلام خدا است و مردم باید با قرآن کریم انس داشته باشند ولی توجه به اصلی که قرآن برای آن نازل شده است در بین ما هنوز کم است.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر جلسات فراوان تفسیر قرآن کریم در حوزه برگزار شده و در خصوص قرائت و همخوانی قرآن کریم مراسم‌های باشکوهی برگزار می‌شود اظهار کرد: البته در سطح جامعه میزان آشنایی مردم با مفاهیم قرآن کریم کمرنگ است. مقام معظم رهبری تاکید دارند که قرآن کریم در سطح جامعه پیاده شود و این پیاده شدن با قرائت قرآن محقق نمی‌شود.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم افزود: همانگونه که برنامه‌هایی برای حفظ و قرائت قرآن برگزار می‌شود باید برنامه‌ها و مسابقاتی برای ارتقاء فهم قرآن کریم در جامعه برگزار شود.

وی با تاکید بر اینکه باید در جامعه تدبر در آیات قرآن کریم از سوی مردم مورد توجه قرار گیرد اضافه کرد: باید مردم پیام‌های قرآن کریم را نسبت به شرایط روز جامعه درک کنند و بتوانند این پیام‌ها را در زندگی خود به‌کار گیرند.

آیت‌الله مقتدایی با بیان اینکه قرآن کریم در طول 23 سال بر پیامبر گرامی اسلام نازل شد، گفت: قرآن کریم برای همه شئون زندگی بشر دارای برنامه و راهبرد است و مجموع این راهبردها باید از سوی مردم مورد توجه قرار گیرد و این مهم با درک مفاهیم قرآن محقق می‌شود.

وی با اشاره به اینکه نسبت به تدبر در قرآن کریم امر شده است اظهار کرد: در خطبه همام، حضرت علی(ع) در خصوص صفات متقین می‌فرمایند متقین کسانی هستند که در شب به‌پا می‌خیزند و قرآن می‌خوانند و به وسیله قرآن کریم در خودشان ایجاد حزن می‌کنند، از آیات قرآن کریم شفای دردهای خود را طلب می‌کنند، آیات را نصب العین خود قرار می‌دهند، با تمام وجود آیات را گوش می‌دهند و در آیات مربوط به جهنم به گونه‌ای تدبر می‌کنند که گویا آتش را حس می‌کنند.

دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه با اشاره به اینکه انتظار است که مومنین درباره آیات قرآن تدبر و تفکر داشته باشند یادآور شد: نقل است علامه طباطبایی 20 سال بر روی قرآن کریم تدبر کرده‌اند و تمام وجود ایشان غرق در فراگیری بوده است.

آیت‌الله مقتدایی با اشاره به اینکه آیت‌الله مکارم شیرازی فرمودند که در خصوص تفسیر نمونه بازبینی شروع شده است و ممکن است چند جلد به آن اضافه شود، گفت: این مرجع تقلید عنوان کرد که به 80 نکته قرآنی جدید و مهم رسیده‌اند که به تفسیر نمونه اضافه می‌شود.

وی تصریح کرد: باید در همانگونه که مسابقات تلاوت، قرائت و حفظ قرآن کریم می‌گذارند در خصوص مفاهیم قرآن کریم نیز مسابقاتی برگزار شود و عده‌ای نیز در خصوص اجرای این طرح اعلام آمادگی کرده‌اند و از انجمن قرآن‌پژوهی انتظار است که در این خصوص نسبت به ارائه راهکار اقدام کند.

 

بازتاب خبر در رسانه ها :

گزارش تصویری حوزه

گزارش تصویری شفقنا

خبرگزاری فارس

خبرگزاری ایکنا

خبرگزاری تسنیم

خبرگزاری ایسنا

خبرگزاری ایسنا قم

خبرگزاری ایرنا

خبرگزاری مهر

خبرگزاری مهر قم

خبرگزاری حوزه

خبرگزاری برنا

خبرگزاری رسا

خبرگزاری موج

واحد مرکزی خبر

 ----------------------------

روزنامه افکار

روزنامه 19 دی

----------------------------

سایت خبری فرهنگ نگار

سایت خبری یک دنیا خبر

سایت خبری صاحب خبر

سایت خبری باشگاه خبرنگاران

سایت خبری خبرفارسی

سایت خبری فست نیوز

سایت خبری واضح

سایت خبری نیوهاب

سایت خبری قم آنلاین

سایت خبری پارسی نیوز

سایت خبری 19 دی

سایت خبرخوان مانیتور

سایت خبری نیویدار

 

 

 

 

 


بازتاب تصویری (0 بازتاب)
بازتاب در روزنامه ها و خبرگزاري ها (0 بازتاب)
بازتاب در سایت ها (0 بازتاب)
آلبوم تصاویر خبر
نظرات

آخرین مقاله
توجه اصلی به جنایات صهیونیستها معطوف باشد

در پی خیزش گسترده و سرتاسری دانشجویان در آمریکا در حمایت از مردم مظلوم غزه و فلسطین، مرتضی نجفی قدسی در یادداشتی چنین آورده است:

پیوندها
خاطراتی از استاد پرورش
گالری تصاویر
تماس با ما