آیت الله مقتدایی: جمهوری اسلامی نمونه بارز اتحاد دو بال حوزه و دانشگاه است
پنجشنبه, ۲۸ آذر ۱۳۹۲
بازدید: ۲۸۷
بازتاب ها : ۰
دیدگاه ها : ۰
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تاکید کرد: دانشگاهیان کسانی هستند که آینده کشور را از نظر سیاسی اداره می کنند و حوزویان کسانی هستند که مردم را با توحید و فضایل اخلاقی آشنا می کنند. اگر این دو بال با هم متحد شود یک کشور نمونه ای مثل جمهوری اسلامی به وجود می آید. به گزارش خبرگزاری

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تاکید کرد: دانشگاهیان کسانی هستند که آینده کشور را از نظر سیاسی اداره می کنند و حوزویان کسانی هستند که مردم را با توحید و فضایل اخلاقی آشنا می کنند. اگر این دو بال با هم متحد شود یک کشور نمونه ای مثل جمهوری اسلامی به وجود می آید.

به گزارش خبرگزاری اهل‎بیت(ع) ـ ابنا ـ عضو مجلس خبرگان رهبری در نشست اساتید حوزه و دانشگاه که امشب در بیت علامه طباطبایی برپاشده بود گفت: ایجاد بسیج اساتید حوزه و دانشگاه و برگزاری جلساتی به نام بسیج اساتید حوزه و دانشگاه برای برقراری اشتراک بین اساتید این دو بخش اقدامی است که می تواند صورت گیرد.

آیت الله مقتدایی در ارتباط با شخصیت شهید مفتح گفت: ایشان یکی از چهره های بسیار ممتاز، فاضل و از اساتید حوزه بود که قدم به دانشگاه گذاشته و در آنجا با ایثار و فداکاری بسیار موثر و مفید بود.

وی افزود: شهید مفتح با اینکه در حوزه وضعیت بسیار مناسبی همچون استادی، شاگردی مراجع بزرگواری چون آیات عظام گلپایگانی و بروجردی، در تفسیر و فلسفه از شاگردان علامه طباطبایی داشتند ولی از همه اینها چشم پوشید و با احساس وظیفه و وجود مشکلات و رنج های فراوان به دانشگاه رفت.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در ارتباط با تفرقه حوزه و دانشگاه در ابتدای انقلاب گفت: در آن زمان یک دوگانگی و بدبینی بین حوزه و دانشگاه بود. حوزویان دانشگاهیان را به بی دینی متهم می کردند و آنها نیز در مقابل حوزویان را نیز متهم به ارتجاع و عقب گرد می نمودند.

وی با اشاره به اینکه وحدت حوزه و دانشگاه به وسیله امام خمینی(ره) مطرح شد، گفت: امام(ره) تاکید داشتند حوزه و دانشگاه به منزله دو بال برای اجتماع هستند. یک اجتماع موفق آنی است که در امورد مادی و معنوی پیوست داشته باشند. استاد برجسته حوزه٬ دانشگاهیان را کسانی دانست که آینده کشور از نظر سیاسی اداره می کنند و افزود: حوزویان کسانی هستند که مردم را با توحید و فضایل اخلاقی آشنا می کنند. اگر این دو بال با هم متحد شود یک کشور نمونه ای مثل جمهوری اسلامی به وجود می آید.

آیت الله مقتدایی خاطرنشان شد: نامگذاری روز شهادت حجت الاسلام مفتح به نام روز وحدت حوزه و دانشگاه کاری بسیار نیکو است که با استمرار این مسله، امیدواریم فرایند وحدت حوزه و دانشگاه رونق بگیرد.

عضو مجلس خبرگان رهبری در ادامه گفت: اساتید دانشگاهی در حوزه فعالیت علمی دارند و اساتید حوزه جهت تبلیغ در دانشگاه ها حضور دارند که باعث می شود معنویت و تقید به اسلام در دانشجویان از حوزه گرفته شود. این مراد از همان وحدت است که امیدواریم برکات خوبی داشته باشد و همه کشور ما از برکاتش بهره مند شود.

وی در بخش دیگر سخنان خود به روز پژوهش اشاره کردند و اظهار داشت: هر چه علم رونق پیدا کند رونق کشور است. عظمت کشور به واسطه رونق علمی است و کشور عالم می تواند در دنیا حرف داشته باشد.

آیت الله مقتدایی با اشاره به بیت علامه طباطبایی اظهار داشت: شرط علم پژوهش است و اهمیت دادن به امر پژوهش لازم است. تحقیقات و پژوهش هایی در این خانه و اتاق ها صورت گرفته که نتیجه اش به صورت یک تفسیر گرانقدر که نمونه اش شاید در جهان اسلام بی نظیر باشد ظاهر شده است.

وی افزود: مسله تحقیق و پژوهش باید بین حوزویان و دانشگاهیان در تمامی رشته ها رواج یابد. در اسلام هم برای تحقیق و پژوهش تاکید بسیار شده است. خداوند در سوره علق دو نعمت خلقت و علم را در صدر نعمت ها بیان کرده است. کسی که در اسلام نعمت دانش به او داده شده نظیری برای نعمت او نیست. استاد برجسته حوزه علمیه با اشاره به اینکه برای کسب علم حدی نیست، گفت: حضرت علی(ع) در روایتی فرمودند "اگر بنا بود کسی به حدی از علم که دارد اکتفا کند و بگوید کافی است، قاعده اش این بود که حضرت موسی بن عمران که علومی خداوند به او داده بود، به آنچه داشت اکتفا می کرد در حالی که به شاگردی حضرت خضر رفت و در کمال ادب از او اجازه خواست که باهمراهی او از علومی که خداوند به ایشان داده بیاموزد".

آیت الله مقتدایی در پایان با اشاره به سه روایت، اهمیت علم و دانش و کسب آن از علما را بیان کرد:

1. حضرت عیسی(ع): "یا بنی إسرائیل زاحموا العلماء فی مجالسهم ولو حبوا على الرکب؛ کنار علما اجتماع و ازدحام کنید ولو اینکه مجبور شوید روی زانوی هم بنشینید".

2. حضرت علی(ع): "جالس اهل الورع و الحكمة و اكثر مناقشتهم فانك ان كنت جاهلا اعلموك و ان كنت عالما ازددت علما؛ با پارسايان و حكماء همنشينى كن و با آنها زياد به بحث و گفتگو بپرداز كه اگر تو نادان باشى يادت دهند و اگر دانشمند باشى علمت را زياد ميكنى".

3. حضرت علی(ع): "مناقشة العلماء تنتج فوائدهم ؛ گفتگو با علما فایده ی بیشتری برای انسان دارد".

 

بازتاب خبر در رسانه ها :

خبرگزاری ابنا

خبرگزاری ابنا

خبرگزاری ابنا

گزارش تصویری ایکنا

گزارش تصویری ایکنا 2

گزارش تصویری رسا

گزارش تصویری شفقنا

روزنامه رسالت


بازتاب تصویری (0 بازتاب)
بازتاب در روزنامه ها و خبرگزاري ها (0 بازتاب)
بازتاب در سایت ها (0 بازتاب)
آلبوم تصاویر خبر
نظرات

آخرین مقاله
توجه اصلی به جنایات صهیونیستها معطوف باشد

در پی خیزش گسترده و سرتاسری دانشجویان در آمریکا در حمایت از مردم مظلوم غزه و فلسطین، مرتضی نجفی قدسی در یادداشتی چنین آورده است:

پیوندها
خاطراتی از استاد پرورش
گالری تصاویر
تماس با ما