آیت الله العظمی سبحانی: تفسیر قرآن مانند خود قرآن نامتناهی است
جمعه, ۱۸ دی ۱۳۹۴
بازدید: ۳۰۲
بازتاب ها : ۰
دیدگاه ها : ۰
مفسر قرآن و مرجع تقلید شیعیان با بیان اینکه قرآن فعل خدای نامتنهای است تاکید کرد: یه همین دلیل قرآن و تفسیر آن نیز نامتناهی است آیت الله العظمی جعفر سحبانی صبح پنج شنبه17دی ماه، در همایش یاسین در آینه معرفت در دارالقرآن علامه طباطبایی بیان داشتند: قرآن یگانه معجزه باقی پیامبر

مفسر قرآن و مرجع تقلید شیعیان با بیان اینکه قرآن فعل خدای نامتنهای است تاکید کرد: یه همین دلیل قرآن و تفسیر آن نیز نامتناهی است

آیت الله العظمی جعفر سحبانی صبح پنج شنبه17دی ماه، در همایش یاسین در آینه معرفت در دارالقرآن علامه طباطبایی بیان داشتند: قرآن یگانه معجزه باقی پیامبر است اگرچه معجزه ایشان در این کتاب انحصار ندارد. از علامه طباطبایی سؤال می شود که آیا غیر از قرآن معجزه ای بر صحت دعوت پیامبر داریم که می فرماید مسئله مباهله است، حتی تعبیر ایشان این است که این گوی و این میدان، البته امثال ایشان می تواند چنین ادعایی بکند.

تفسیر قرآن نامتناهی است

ایشان ادامه دادند: این همه تفسیر درباره قرآن نوشته شده است، موضوعی، ترتیبی، لغت و ... اما مع الوصف جای بحث در قرآن وجود دارد و به نقطه پایان نرسیده و مفسران در هر دوره ای نکته ای می یابند که دیگران دست نیافته اند زیرا قرآن فعل خدای نامتناهی است و فعل زمانی نامتناهی است که با ذات نامتناهی مرتبط باشد.

این مرجع تقلید خاطرنشان ساختند: تفسیر المیزان علامه طباطبایی (ره)، کتابی بسیار جامع است؛ اما نعمت حق تعالی، نعمت متداوم و پیوسته است و انحصار به مکتب و فرد خاصی ندارد و در آینده نیز مکشوفات جدیدی از قرآن مشاهده خواهیم کرد.

ایشان افزودند: در روایتی به طرق متعدد نقل شده است که برای هرچیزی دارای قلبی است و یاسین نیز قلب قرآن است بنابراین قرآن موسوعه ای ناپیداکرانه است که مرکز آن یاسین است.

آیت الله سبحانی تصریح کردند: اصول قرآن در سه محور است یکی توحید در ربوبیت نه خالقیت یعنی کارگردانی خدا، و بر این اساس مسیحیان معتقد به تثلیث نیز به توحید خالقیت اعتقاد دارند؛ محور دوم معاد است که علامه گفته است دوهزار آیه درباره معاد داریم و سوم نبوت پیامبر است که هر سه این موضوعات در یاسین وجود دارد.

این مفسر قرآن عنوان کرد: احیای زمین در این سوره مثال زده شده است که همه به توحید در ربوبیت بر می گردد و فرموده خدایی که زمین مرده را احیا می کند کار خداست، بخش پایانی آن نیز مسئله معاد است و شجر اخضر نیز راجع به معاد است.

ایشان اظهار داشتند: درباره نبوت پیامبر نیز فرموده است که «انک لمن المرسلین» بنابراین یاسین مانند قلب است و آیات دیگر از این سوره منشعب شده ‎اند.

ایشان با اشاره به آثار این سوره که برخی تجربی هستند و برخی روایی تصریح کردند: در روایت داریم کسی که سوره یاسین را بخواند سینه اش در آتش نمی سوزد بنابراین باید این سوره حفظ و قرائت شود، البته نباید به این منحصر شویم و سوره های دیگر هم هست ولی آثار این سوره عجیب است.

این مفسر قرآن گفت: باید این سوره رو به قبله و با آرامی و مودبانه خوانده شود در این صورت تاثیر لازم را خواهد داشت، البته هر سوره ای فایده خاص خود را دارد، حتی برخی برای برخی بیماری ها خواندن این سوره را تجویز می کنند البته نفس فرد سفارش دهنده نیز موثر است.

این مرجع تقلید عنوان کرد: طبیب سبب های مادی بیماری را می شناسند وانبیاء با سبب های غیبی اشنا هستند و کسانی که عارف و پاکدامن هستند و واقعا اهل الله هستند و نه صوفی و ... می توانند از آثار مختلف قرآن استفاده کنند.

وی افزود: کسانی که روح پاک دارند گاهی می توانند در تکوین تاثیر بگذارند و اگر به شرطی که با آداب بخوانند، شاهد برکاتش نیز خواهند بود. 

این مرجع تقلید تصریح کرد: قرآن دریا و اقیانوسی ناپیداکرانه است و باید از آثار آن بهره ببریم و البته همه از طریق روایات صحیح اهل بیت باشد و به خواب اعتنا نکنیم و برکات را مستند به روایات بدانیم.

 

بازتاب خبر در رسانه ها :

گزارش تصویری خبرگزاری حوزه

گزارش تصویری خبرگزاری رسا

گزارش تصویری خبرگزاری شفقنا

گزارش تصویری خبرگزاری تسنیم

گزارش تصویری خبرگزاری ایلنا

گزارش تصویری قم نا

--------------------------------------------

خبرگزاری حوزه

خبرگزاری ایکنا

خبرگزاری شفقنا

خبرگزاری ایرنا

خبرگزاری ایرنا 2

خبرگزاری رسا

خبرگزاری شبستان

خبرگزاری ایسنا

خبرگزاری ایسنا قم

خبرگزاری برنا

خبرگزاری مهر

خبرگزاری خبرآنلاین

خبرگزاری ایلنا

---------------------------------------------------------------

روزنامه اطلاعات(صفحه 11 Pdf)

روزنامه اعتدال (صفحه 1)

روزنامه اعتدال (صفحه 3)

روزنامه اعتدال (صفحه 6) 

روزنامه 19دی (صفحه 12)

روزنامه امتیاز

روزنامه کائنات

 روزنامه جمهوری اسلامی

روزنامه جمهوری اسلامی (Pdf)

روزنامه رسالت

روزنامه رسالت(pdf)

روزنامه ایران

-------------------------------------------

 


بازتاب تصویری (0 بازتاب)
بازتاب در روزنامه ها و خبرگزاري ها (0 بازتاب)
بازتاب در سایت ها (0 بازتاب)
آلبوم تصاویر خبر
نظرات

آخرین مقاله
توجه اصلی به جنایات صهیونیستها معطوف باشد

در پی خیزش گسترده و سرتاسری دانشجویان در آمریکا در حمایت از مردم مظلوم غزه و فلسطین، مرتضی نجفی قدسی در یادداشتی چنین آورده است:

پیوندها
خاطراتی از استاد پرورش
گالری تصاویر
تماس با ما