چهار شاخه معرفت و معنای عقل در نصوص دینی
یکشنبه, ۲۹ آذر ۱۳۹۴
بازدید: ۲۶۷
بازتاب ها : ۰
دیدگاه ها : ۰
رضایی اصفهانی با بیان این‌که معرفت به چهار شاخه معرفت عقلانی، معرفت تجربی و انسانی، معرفت‌های شهودی و معرفت‌های نقلی قابل تقسیم است، اظهار کرد: در روایتی از معصوم هم داریم که عقل آن است که انسان را به عبادت خدا هدایت کند. حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی رضایی اصفهانی شامگاه

رضایی اصفهانی با بیان این‌که معرفت به چهار شاخه معرفت عقلانی، معرفت تجربی و انسانی، معرفت‌های شهودی و معرفت‌های نقلی قابل تقسیم است، اظهار کرد: در روایتی از معصوم هم داریم که عقل آن است که انسان را به عبادت خدا هدایت کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی رضایی اصفهانی شامگاه شنبه 28 آذرماه در ادامه سلسله جلسات پاسخ به شبهات جدید قرآنی که در دارالقرآن علامه طباطبایی(ره) برگزار شد، اظهار کرد: از دید قرآن کریم کافران اهل تعقل نیستند که در آیات متعدد و با بیان‌های مختلف آمده است، ولی باید توجه داشته باشیم که آیات درباره کافران لجوج است که از عقل خود استفاده نمی‌کنند، بنابراین قرآن آنان را از حیوان پست‌تر می‌داند و سرزنش می‌کند.

وی اظهار کرد: نویسنده نقد قرآن در کتاب خود آورده است که قرآن نه تنها به علم توجه ندارد بلکه دانشمندان علوم تجربی را بی عقل می‌داند، یعنی قرآن آنقدر در برابر علم ایستاده است که از مراجعه به آیات می‌توان به این نتیجه رسید بنابراین با توجه به ایات مربوط به علم و تعقل، کسی که ایمان ندارد فاقد علم و تعقل و تفکر است و کافر مساوی بی عقلی است هرچند استاد ریاضی و فیزیکی و ... باشد و فقط عالم دین در نزد قرآن محترم و معتبر است.

داعشی‌ها مصداق «کالانعام بل هم اضل» هستند

رضایی اصفهانی با اشاره به آیه شریفه «اولئک کالانعام بل هم اضل» بیان کرد: آیا کسانی مانند هیتلر و داعشی‌های امروز که افراد بی گناه را بدون هرگونه جرمی می‌کشند می‌توان حیوان گفت یا از حیوان هم پست‌تر هستند؟

وی ادامه داد: افرادی مانند نویسنده کتاب نقد قرآن از این گونه آیات بهره برده و خواسته بگوید که کافر در منطق قرآن بی عقل است؛ در حالی که کفار دو دسته هستند برخی کافران طالب حقیقت که خداوند در سوره توبه فرموده است که به اینها میدان و فرصت مطالعاتی به قول امروزی‌ها بدهید چه بسا ایمان بیاورند و اگر هم ایمان نیاوردند هم باید این فرصت در اختیار آنان قرار گیرد و بعد از آن با امنیت به مامن خود باز گردند یعنی باید شهرک مطالعاتی برای کفار ایجاد کنیم تا بتوانند تحقیق و مطالعاتی کنند و کتابخانه و محیط امن برای آنان ایجاد کنیم که برخی حتی گفته‌اند باید هزینه برگشت آنان به مامن ایشان را هم تامین کنیم.

این قرآن‌پژوه تصریح کرد: اما عده‌ای از کفار هستند که خبیث هستند و انذاردادن و ندادن برای آنان فرقی ندارد، اینها هر کاری بکنید ایمان نمی‌آورند و جزء اصحاب سعیر هستند و جزء کفاری هستند که حرف حق در آنان اثری نداشته است زیرا از عقل و منطق و زمینه هدایت استفاده نکرده‌اند بنابراین در ردیف کالانعام قرار می‌گیرند.

کافران لجوج از انعام بدترهستند

رئیس مدرسه عالی قرآن و حدیث المصطفی(ص) گفت: انعام در مرتبه خود قرار دارند و از عقل خود استفاده نمی کنند و انسان کافر لجوج نیز به جایی می رسد که خود را به مرتبه پائین تر از انعام برده است از طرفی انعام در خدمت بشر هستند ولیکفار لجوج خدمتی که نمی‌کنند لطمه و آسیب نیز به بشریت می‌زنند.

رئیس مرکز تحقیقات قرآن کریم المهدی(عج) با بیان اینکه عقل جنبه‌های مختلفی دارد از جمله جنبه تجربی تصریح کرد: عقل برهانی و استدلالی که در بود خدا و پیامبر و ... استدلال می‌کند و عقلی هم هست که در معارف دینی به ان اشاره شده و انسان را به خدا رهنمون می کند.

این محقق قرآنی بیان کرد: بنابراین وقتی قرآن می‌گوید کفار لایعقلون است کدام مرتبه عقلی این افراد را نقد می کند؟ سها خواسته بگوید قرآن عقل تجربی کفار را رد و نقد می‌کند و نتیجه می‌گیرد لا یعقلون مربوط به عقل تجربی است در حالی که ظاهر آیات از عقل تجربی منصرف است زیرا این مطلب بدیهی است که کافر و مسلمان به طور یکسان می‌توانند مسایل را تجربه کنند در حالی که قرآن نمی خواهد به عقل تجربی کفار اهانت کند بلکه عدم بهره آنان از عقل استدلالی و برهانی را به نقد کشیده است عقل که ماعبد به الرحمان است.

نویسنده تفسیر قرآن مهر گفت: قرآن حتی نگفته است که کفار عقل برهانی و استدلالی ندارند بلکه فرموده است که از این عقل بهره نمی‌برند زیرا واژه عقل در قرآن نداریم بلکه هر چه هست به صورت فعل‌هایی مانند لا تعقلون و لا یعقلون و ... بیان شده است.

وی با بیان اینکه در عرف عام نیز وقتی کسی از لوازم عقل بهره نبرد می‌گویند بی عقل است افزود: یکی از ویژگی های مکتب اهل بیت(ع) توجه به عقل است به همین دلیل ما طلابی را باید تربیت کنیم که علاوه بر علم عقل هم داشته باشد زیرا علم تنها باعث رهنمون شدن انسان به هدایت نمی‎شود بنابراین عقل‌ورزی از اصول مکتب اهل بیت است البته عقل به معنای علم نیست ولی سها میان علم و عقل خلط کرده است.

%da%86%d9%87%d8%a7%d8%b1-%d8%b4%d8%a7%d8%ae%d9%87-%d9%85%d8%b9%d8%b1%d9%81%d8%aa-%d9%88-%d9%85%d8%b9%d9%86%d8%a7%db%8c-%d8%b9%d9%82%d9%84-%d8%af%d8%b1-%d9%86%d8%b5%d9%88%d8%b5-%d8%af%db%8c%d9%86%db%8c

رضایی اصفهانی عنوان کرد: معرفت به چهار شاخه معرفت عقلانی، معرفت تجربی و انسانی، معرفت‌های شهودی و معرفت‌های نقلی قابل تقسیم است که یکی از این شاخه‌ها عقل است، در روایتی از معصوم هم داریم که عقل آن است که انسان را به عبادت خدا هدایت کند برخی علما هم عقل را به دو شاخه عقل تجربی و عقل نظری و برهانی تقسیم می‌کنند که عقل دوم کاری به ازمایش و تجربه ندارد مانند ریاضی و استدلالات برهانی و خداشناسی و ... در نتیجه دوشاخه از معرفت زیرمجموعه عقل است.

رضایی اصفهانی اظهار کرد: یهودیان طبق بشارت‌هایی که به آنان رسیده بود به مدینه آمدند تا پیامبر را درک کنند ولی بعد از اینکه پیامبر وارد مدینه شد منافع آنان به خطر افتاد و دشمن اسلام شدند و دنبال هواها و هوس‌های نفسانی رفتند و قرآن چون این‌ها از نعمت هدایت پیامبر بهره نبردند و خود را جزء جهنمی‌ها کردند آنان را بی عقل معرفی کرده است.

طلاب فرصت عمر را از دست ندهند

این قرآن‌پژوه تصریح کرد: ما در کنار حوزه عظیم علمیه و مضجع شریف کریمه اهل بیت هستیم و اگر ناسپاسی کنیم بی عقلی کرده‌ایم. عقل به ما حکم می‌کند وقتی در کنار این نعمت‌های عظیم هستیم استفاده کنیم. طلبه‌ای که در قم باشد و کمتر از 12 ساعت کار علمی کند خسرالدنیا قطعا هست و ممکن است در آخرت نیز خاسر باشد البته برخی بزرگان مانند آیت الله سبحانی می‌فرماید که 16 ساعت باید کار علمی بکنیم.

وی تاکید کرد: عمر مفید یک انسان 17 هزار ساعت است، که از این مقدار نزدیک 20 سال به کودکی و نوجوانی و ... می‌رسد و مقدار زیادی نیز که به خواب و تفریح و تعطیلی و ... می گذرد در این صورت چیز زیادی باقی نمی ماند و بعد از 40 سالگی نیز کم کم قدرت انسان کاهش پیدا می‌کند و فرصت‌ها از دست می‌رود بنابراین اگر کنار این همه نعمت باشیم و بهره نبریم مصداق ان کفرتم خواهیم بود.

رضایی اصفهانی با تاکید براینکه قرآن فرموده است که کفار راه عقل و نقل را بر روی خود بسته اند به همین دلیل مانند حیوانات و بدتر از آن می‌شوند و ریشه انحراف آنان هم در همین مسئله است.

این محقق قرآنی با اشاره به تعبیر «اکثرهم» گفت اغلب مفسران گفته‌اند ممکن است عده ای از این کفار اهل علم و حق باشند و حقیقت را قبول کنند بنابراین اکثر به کار برده است ادامه داد: هر انسانی می تواند در یکی از این مراحل باشد؛ یک مرحله این است که انسان واقعا در صورت و سیرت انسان باشد، مرحله دوم این است که انسان در ظاهر انسان باشد ولی در صفات حیوان، مرحله سوم این است که در ظاهر انسان باشد ولی در واقع حیوان درنده باشد نه فقط حیوان، مرحله چهارم این است که در ظاهر انسان باشد ولی در حقیقت از حیوانات هم بدتر باشد؛ از این مراحل می‌فهمیم که آیات قرآن کافر لجوج را در مراحل دوم و چهارم توصیف کرده است که کسانی مانند هیتلر و صدام مصداق آن هستند.

رئیس مرکز تحقیقات قرن کریم المهدی(عج) در توجیه بدتر بودن کافران بدتر از حیوان تصریح کرد: حیوانات در حال گمراهی خدمتگزار هستند ولی انسان‌های بد بلای جان دیگران هستند و می کشند و تخریب می کنند، خطر حیوانات وحشی محدود است ولی انسان‌های درنده خو و شهوت طلب گاهی یک بمب در هیروشیما می‌اندازد و ده هزار نفر را در یک لحظه نابود می کند.

بهره نبردن از عقل و نقل؛ ریشه بدبختی کفار

این قرآن‌پژوه اظهار کرد: حیوانات طبق غرایز خود عمل می‌کنند، ولی انسان‌های هواپرست طبق هوس خود عمل می‌کنند نه غریزه، نکته دیگر اینکه عوامل عذاب کافران و علت اصلی بدبختی آنان این است که حقایق را درک نمی‌کنند و اهل گوش دادن به سخن پیامبر نیز نیستند از این رو انسان برای اینکه اهل نجات باشد یا باید از عقلش خوب بهره ببرد و یا به سخنان پیامبر و ائمه گوش بدهد یعنی یا تعبد داشته باشد و یا عقلش را به کار ببندد.

در ابتدای این جلسه به مناسبت شهادت امام حسن عسکری(ع) مراسم عزاداری برپا شد و یکی از مداحان طلبه به مرثیه سرایی در رثای این امام همام پرداخت.

 

بازتاب خبر در رسانه ها :

خبرگزاری ایکنا

 

 


بازتاب تصویری (0 بازتاب)
بازتاب در روزنامه ها و خبرگزاري ها (0 بازتاب)
بازتاب در سایت ها (0 بازتاب)
آلبوم تصاویر خبر
نظرات

آخرین مقاله
توجه اصلی به جنایات صهیونیستها معطوف باشد

در پی خیزش گسترده و سرتاسری دانشجویان در آمریکا در حمایت از مردم مظلوم غزه و فلسطین، مرتضی نجفی قدسی در یادداشتی چنین آورده است:

پیوندها
خاطراتی از استاد پرورش
گالری تصاویر
تماس با ما