نامه‌اي عرفاني از استاد سيدعلي اكبر پرورش
یکشنبه, ۱۵ دی ۱۳۹۲
بازدید: ۳۳۳
بازتاب ها : ۰
دیدگاه ها : ۰
«خواجه مي‌گريد كه ماند از قافله» ارتحال معلم و استاد گرانقدر، ياور صديق انقلاب اسلامي جناب آقاي سيد علي‌اكبر پرورش، براي همه شاگردان، دوستان و كساني كه توفيق درك معارف وجودي ايشان را داشته‌اند، بسيار اندوهبار بود و حقيقتاً ضايعه‌اي جبران‌ناپذير است. پيام رهبري معظم

«خواجه مي‌گريد كه ماند از قافله»
ارتحال معلم و استاد گرانقدر، ياور صديق انقلاب اسلامي جناب آقاي سيد علي‌اكبر پرورش، براي همه شاگردان، دوستان و كساني كه توفيق درك معارف وجودي ايشان را داشته‌اند، بسيار اندوهبار بود و حقيقتاً ضايعه‌اي جبران‌ناپذير است.
پيام رهبري معظم انقلاب اسلامي حضرت آيت‌الله خامنه‌اي (مدظله‌العالي) در توصيف شخصيت استاد پرورش، بسيار جامع و جالب و شايد منحصر بفرد بود. معظم‌‌له در اين پيام، بيش از ده جملة زيبا در تبيين خدمات استاد پرورش به كار برده و از دهها لغت، گزاره و صفت و موصوف عالي در معرفي ابعاد همه جانبه ايشان استفاده كرده‌اند.
البته حق هم همين بود و كساني كه با استاد پرورش آشنايي داشتند، تمامي اين موارد مورد اشاره در پيام رهبري معظم را به عينه ديده و شهادت مي‌دهند؛ عاش سعيداً و مات سعيداً.
اينجانب در مدت زماني كه در منطقه جنگي جبهه‌ها حضور داشتم و به علت بُعد مكاني، امكان ديدار استاد را نداشتم و از طرفي گاهي دلتنگ ايشان مي‌شدم، ناگزير، گاهي نامه‌اي براي ايشان مي‌فرستادم و با يادشان هميشه زندگي مي‌كردم و هيچ انتظاري نداشتم كه ايشان جواب نامة بنده را بدهند وليكن يك روز در تيپ قمربني‌هاشم(ع) در منطقه دارخوين خوزستان بودم كه خبر آوردند نامه‌اي از استاد پرورش براي بندة حقير آمده است.
في‌الحال با توجه به ادبيات عرفاني‌‌اي كه ايشان داشته‌اند، اين نامة‌ زيبا و قابل استفاده براي اهل معرفت را براي اولين‌بار منتشر مي‌نمايم:


بسمه‌تعالي
برادر رزمنده و مجاهد جناب آقاي مرتضي نجفي قدسي، سلام عليكم.
نامة نامي و خامة گرامي شما را زيارت كردم. از ديار عشق بود و از يادي آشنا، سرشار از محبّت بود و صفا.
برادرم، نور چشمم، از آواي ملكوتي صاحب نفسان آن ديار در نيمه شب سخن گفته بوديد، از صداي روحبخش قرائت قرآنشان، از زمزمة عشقشان، از مناجات عطرآگينشان، از ايثار و جهاد و پيكارشان؛ سلام خدا و رحمت و عنايت بي‌پايانش بر همة‌ آنان باد.
برادرم، در آن فضاي الهي، ما را هم فراموش نكنيد. «خواجه مي‌گريد كه ماند از قافله».
عزيزم، عبدالقدوس كهنگي هندي گفت: «من نمي‌دانم، چرا خواجة لولاك كه به معراج رفت و به ملاقات دوست نائل آمد، به زمين بازگشت.»
آن عارف بزرگ در جواب او فرمود: «به زمين بازگشت تا زمينيان را هم با خود ببرد و از آبشخور وصل بخوراند. او بازگشت تا خاكيان را هم به جوار قرب خداوندي برساند.»
هزاران رحمت و عنايت و لطف و صلوات خداوندي بر اين پيامبر(ص) نور، و بر اين زيباترين جلوه‌گاه جلوات خداوندي باد كه دوستان و ارادتمندانش را هم همچون خود، ايثارگر و فيض‌آفرين ساخته است.
برادرم، آخرين مرحلة كمالي يا از مراحل آخرين تكامل انسان، «موت اختياري» است. شنيده‌ايد كه از پيامبر اكرم(ص) نقل نموده‌اند كه فرمود: «مَن اَرادَ اَن يَنطُرَ اِلي مَیّتٍِ يَمشي في الاحياء، فلينظر الي علي بن ابيطالب»  (صلوات‌الله‌عليه). آن جهادگران راه خداوندي هستند كه «موت اختياري» و حتي زيباترين نوع آن يعني «شهادت» را برگزيده‌اند. اميد آنكه همانسان كه نصيب همة اولياي خداوندي و مجاهدان راه او گشته است، نصيب همة مشتاقان ديگر هم بفرمايد. خدمت همة برادران عزيز سلام مي‌رسانم.
برادر شما پرورش
64/11/1

**
اين نامة عارفانه، به خوبي بيانگر فضاي فكري و معنوي استاد عزيز ما مرحوم سيداكبر پرورش است. و نكته‌اي كه در پايان مي‌خواهم عرض كنم اين است كه وجود آقاي پرورش يك ذخيرة فرهنگي براي نظام جمهوري اسلامي است. همانطور كه وظيفه داريم شخصيت علمي و فرهنگي كشورمان را همچون علامه طباطبايي، استاد شهيد مطهري، استاد دكتر سيد جعفر شهيدي، علامه محمدتقي جعفري و ديگران را به عنوان ذخائر و پشتوانه‌هاي فرهنگي همواره حفظ نموده تا هميشه معارف آنان سبب هدايت و شيوة آنان الگوي جوانان و رهپويان طريق الهي باشد؛ شخصيت استاد پرورش نيز در همين مجموعه قرار مي‌گيرد و فارغ از خدمات سياسي ايشان، هدايت‌هاي معنوي وي براي نسل جوان، سرمايه‌اي ارزشمند و اثرگذار است.

 

خادم القرآن - مرتضی نجفی قدسی

 

 بازتاب خبر در رسانه ها :

روزنامه اطلاعات

روزنامه جمهوری اسلامی

تی نیوز


بازتاب تصویری (0 بازتاب)
بازتاب در روزنامه ها و خبرگزاري ها (0 بازتاب)
بازتاب در سایت ها (0 بازتاب)
آلبوم تصاویر خبر
نظرات

آخرین مقاله
توجه اصلی به جنایات صهیونیستها معطوف باشد

در پی خیزش گسترده و سرتاسری دانشجویان در آمریکا در حمایت از مردم مظلوم غزه و فلسطین، مرتضی نجفی قدسی در یادداشتی چنین آورده است:

پیوندها
خاطراتی از استاد پرورش
گالری تصاویر
تماس با ما