معاون آموزش ستاد تفسیر قرآن عنوان کرد: قابلیت طرح مفاد قرآن در کنوانسیون‎های بین‌المللی
دوشنبه, ۲۹ شهریور ۱۳۹۵
بازدید: ۵۰۹
بازتاب ها : ۰
دیدگاه ها : ۰
معاون ستاد تفسیر با اشاره به محیرالعقول بودن قرآن کریم به ذکر نمونه‌ای از علامه طباطبایی پرداخت و گفت: ایشان در تفسیر یک آیه بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار احتمال تفسیری را مطرح کرده است لذا مفاد چنین کتابی باید در کنوانسیون‌ها و مجامع بین‌المللی نوشته و بیان شود. حجت‌الاسلام

معاون ستاد تفسیر با اشاره به محیرالعقول بودن قرآن کریم به ذکر نمونه‌ای از علامه طباطبایی پرداخت و گفت: ایشان در تفسیر یک آیه بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار احتمال تفسیری را مطرح کرده است لذا مفاد چنین کتابی باید در کنوانسیون‌ها و مجامع بین‌المللی نوشته و بیان شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین علی زارعی، معاون آموزشی ستاد تفسیر قرآن کریم شنبه ۲۷ شهریور در آغاز دوره آموزشی بیان مهارت تفسیر در دارالقرآن علامه طباطبایی(ره) گفت: این دوره دوازدهمین دوره تربیت مربی تفسیر است که در این دوره در مکانی شریف یعنی بیت علامه طباطبایی برگزار می‌شود.
وی افزود: بیش از ۸۰ درصد افراد حاضر در این دوره کسانی هستند که دوره تخصصی تفسیر را گذرانده و ۲۰ درصد افراد از ۲۰ جزء قرآن تا کل قرآن را حفظ هستند.
زارعی افزود: ۴۵ نفر از افراد از میان چندصد نفر طلبه علاقه‌مند  انتخاب شده و در ۱۲ سرفصل برنامه‌های آموزشی به آنان ارایه خواهد شد.
معاون آموزش ستاد تفسیر گفت: هدف ما از برگزاری دوره، ایجاد زمینه مناسب برای مسئله‌گویی در تفسیر است و چون در یک دوره امکان تربیت مفسر وجود ندارد خود شما باید از این فرصت بهره ببرید و از این فرصت برای رفتن به سمت تفسیرنویسی استفاده کنید.
وی با بیان اینکه فردی باید ذوفنون باشد تا بتواند تفسیر بگوید اظهار کرد: بسیاری از روحانیون هستند که ریش‌هایشان سفید شده ولی هنوز گفتن تفسیر مثلا بر اساس یک تفسیر روایی را هم بلد نیستند در حالی که شان قرآن بالاتر از هر مخلوق دیگری در عالم است.
زارعی ادامه داد: قالب‌های بیان تفسیر، لغزشگاه‌های ترجمه، اصول و مبانی تفسیر، روش‌های برداشت، تدبر در قرآن، قرآن شیوه‌ها و مهارت‌های انتقال مفاهیم قرآن به کودکان، شیوه جذاب‌سازی کلاس‌های قرآنی، کارگاه و ... از جمله مباحث این دوره است.
معاون آموزشی ستاد تفسیر تصریح کرد: این دوره تا خرداد ماه سال ۹۶ برگزار خواهد شد و این انتظار از طلاب وجود دارد که راس ساعت در کلاس‌ها که هر عنوان از مباحث آن، ۱۵ جلسه است حضور داشته باشند.
وی با اشاره به اهمیت قرآن در قرآن و روایات تصریح کرد: در خود قرآن، کتاب الهی به خوبی در برخی آیات معرفی شده است از جمله اینکه قرآن کتاب هدایت و تبشیر و انذار و مبین و ... برای همه بشریت است و هم بر قرائت و هم تدبر در آن تاکید شده است.
وی اظهار کرد: در روایت داریم کسی که قرآن دارد بی نیاز است و فقر و فاقت و فلاکتی ندارد ولی اگر کسی همه دنیا را داشته باشد ولی قرآن نداشته باشد هیچ چیزی نخواهد داشت لذا امام فرمود اگر همه مردم دنیا بمیرند و من با قرآن باشم احساس تنهایی نمی‌کنم.
قانون اساسی دولت امام زمان(عج)
وی اظهار کرد: روایت داریم که دعوت امام زمان بعد از ظهور با قرآن کریم است، و محور دعوت ایشان خواهد بود زیرا قرآن قانون اساسی دولت حضرت مهدی است که دست نوشته و قلم خداست و قلم خدا لغزش ندارد؛ خداوند این قانون را نوشت و مجری قانون را هم که حجت خداست از روی لطف فرستاد تا در جامعه پیاده شود.
وی بیان کرد: اگر امروز قرآن در جامعه پیاده نمی‌شود زیرا ظرفیت اجرای آن فراهم نیست مثلا یک جلسه قرآنی منظم خانگی نداریم و یا ترک غیبت و ... برای ما سنگین است پس چگونه ممکن است که بیش از شش هزار آیه ظرفیت تحقق بیابد.
زارعی بیان کرد: ما چون عقیده و باور به این محتوای غنی نداریم چشممان به غرب و شرق است در حالی که این محتوا باید در کنوانسیون‌های بین‌المللی نوشته و تفسیر و اجرا شود.
معاون ستاد تفسیر اظهار کرد: علامه طباطبایی در تفسیر آیه ۱۰۲ بقره فرمود اگر احتمال و اختلافات این آیه را ضرب کنیم حاصل ضرب بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار احتمال خواهد شد که نشان‌دهنده محیرالعقول بودن و اعجاز قرآن کریم است در حالی که هیچ خدشه‌ای به بلاغت و فصاحت آن نیز وارد نشده است و تنها این یک ایه هم نیست که چنین قابلیتی دارد.
زارعی با بیان اینکه شهید مطهری فرمود باید صدسال بگذرد تا عده ای بفهمند المیزان چیست حالا محاسبه کنید چند سال باید بگذرد تا بفهمیم قرآن چیست؟ افزود: امام به احمدآقا نامه نوشت که اگر حقایقی از سوی بزرگان گفته می‌شود که نتوانستی بفهمی آن را رد نکن زیرا در عالم حقایقی است که برخی مقداری از آن را می‌فهمند.
وی تاکید کرد: امام علی(ع) فرمود که قرآن ظاهری زیبا و باطنی عمیق دارد و غرایب آن تمام نمی‌شود و ظلمت‌ها نیز جز با نور قرآن روشن نخواهد شد.

 

بازتاب خبر در رسانه ها :

خبرگزاری ایکنا

خبرگزاری حوزه

----------------------

روزنامه جمهوری اسلامی

روزنامه جمهوری اسلامی(Pdf)

--------------------

 


بازتاب تصویری (0 بازتاب)
بازتاب در روزنامه ها و خبرگزاري ها (0 بازتاب)
بازتاب در سایت ها (0 بازتاب)
آلبوم تصاویر خبر
نظرات

آخرین مقاله
توجه اصلی به جنایات صهیونیستها معطوف باشد

در پی خیزش گسترده و سرتاسری دانشجویان در آمریکا در حمایت از مردم مظلوم غزه و فلسطین، مرتضی نجفی قدسی در یادداشتی چنین آورده است:

پیوندها
خاطراتی از استاد پرورش
گالری تصاویر
تماس با ما