رئیس سازمان دارالقرآن: پیشتازی بانوان در عرصه قرآن موجب خرسندی است
چهارشنبه, ۲۷ مرداد ۱۳۹۵
بازدید: ۶۸۲
بازتاب ها : ۰
دیدگاه ها : ۰
مراسم پایان دوره آموزشی کلاس‌های دارالقرآن امام علی(ع) با حضور رئیس سازمان دارالقرآن الکریم و مدیر دارالقرآن امام علی(ع) برگزار و به بانوان شرکت‌کننده که حد نصاب لازم را دریافت کرده بودند، گواهی پایان دوره اعطاء شد. مراسم پایان دوره کلاس‌های آموزشی دارالقرآن امام علی(ع) با

مراسم پایان دوره آموزشی کلاس‌های دارالقرآن امام علی(ع) با حضور رئیس سازمان دارالقرآن الکریم و مدیر دارالقرآن امام علی(ع) برگزار و به بانوان شرکت‌کننده که حد نصاب لازم را دریافت کرده بودند، گواهی پایان دوره اعطاء شد.

مراسم پایان دوره کلاس‌های آموزشی دارالقرآن امام علی(ع) با حضور مهدی قره‌شیخلو، رئیس سازمان دارالقرآن الکریم روز سه شنبه، ۲۶ مردادماه در منزل و موزه شهید مدرس(دارالقرآن شهید مدرس) واقع در محله سنگلج تهران برگزار شد.
رئیس سازمان دارالقرآن در این مراسم ضمن تشکر از مسئولان برپایی این دوره گفت: همه این برنامه‌ها، دوره‌ها و مسابقات و فضاهایی که به بهانه قرآن در حال برگزاری است، یک هدف اصلی دارد و آن هم این است که ما تبدیل به انسان‌هایی شویم که عمل ما مزین به تعالیم و نسخه‌های قرآنی باشد. تلاوت قرآن، بسیار لازم است، اما زمانی کامل می‌شود که ما تلاش کنیم قرآن را بفهمیم و به آن عمل کنیم، این سه مرحله‌ای است که باید همه ما نسبت به آن مسئول باشیم.
قره‌شیخلو در ادامه تصریح کرد: متأسفانه در جامعه امروز ما، قرآن به عنوان یک نیاز ضروری برای زندگی ما خیلی مطرح نیست، از ابتدای صبح تا آخر شب به کارهای متعددی مانند خانواده و... می‌پردازیم، اما اینکه مقید باشیم روزانه حتی به اندازه چند دقیقه خلوتی با قرآن داشته باشیم هنوز در جامعه ما به یک فرهنگ عمومی تبدیل نشده است. اگر مناسبتی وجود داشته باشد، ممکن است مراجعه‌ای به قرآن داشته باشیم ولی این‌که هر روز با قرآن انس داشته باشیم هنوز محقق نشده.
وی با اشاره به روایتی از ائمه هدی افزود: امام صادق(ع) فرمودند: هر مؤمنی باید حداقل روزی ۵۰ آیه تلاوت کند، لذا این حداقل انسی است که باید با قرآن داشته باشیم.
این قاری بین‌المللی در مورد فهم مفاهیم قرآن تصریح کرد: بانوان محترم باید به این نکته توجه کنند که حضور شما در این مجموعه برای آشنایی بیشتر با قرآن موهبتی است که خدا به شما عنایت کرده و باید سعی کنید تعاملتان با قرآن روز به روز به لحاظ ظاهری و باطنی هم وسیع‌تر و هم عمیق‌تر بشود. سعی کنید در آیات، تأمل کنید حتی به اندازه روزی یک آیه، اگر شما عهد ببندید که هر روز یک آیه بخوانید و هر روز ترجمه یک آیه قرآن را یاد بگیرید، سال آینده به ترجمه ۳۶۵ آیه از قرآن مسلط می‌شوید و کسی که ترجمه آیات را یاد بگیرد، تقریبا هر جای قرآن را باز کند مفهوم کلی آیه را متوجه می‌شود، آن موقع قرآن خواندن لذت بیشتری دارد، چون قاری هم می‌خواند و هم آیات را می‌فهمد.

قره‌شیخلو با اشاره به پیشتازی بانوان در عرصه‌های قرآنی افزود: در طول ۱۰ سال گذشته بیش از ۵۰ هزار حافظ قرآن در آزمون‌های حفظ قرآن شرکت داشته‌اند که نزدیک به ۸۰ درصد آن‌ها خانم‌ها بوده‌اند و از این تعداد حدود پنج هزار نفر توانسته‌اند مدرک تخصصی حفظ قرآن بگیرند و ۷۰ درصد کسانی که مدرک گرفته‌اند نیز خانم‌ها بوده‌اند. این نشان می‌دهد که بانوان در کشور ما عنایت ویژه‌ای به قرآن دارند. تأثیر بانوان در توسعه فرهنگ قرآنی در میان خانواده‌ها، بسیار ویژه است؛ چرا که محور و ستون یک خانواده، هم در تربیت فرزند و هم در رسیدگی به مرد خانه، خانم آن خانواده است. خیلی از خانم‌هایی که با قرآن آشنا هستند و اهل قرآن هستند می‌توانند یک خانواده قرآنی تربیت کنند و فرزندان قرآنی تحویل جامعه بدهند.
این قاری بین‌المللی در ادامه سخنانش به خاطره‌ای از دیدار با آیت الله علوی گرگانی پرداخت و گفت: سال گذشته خدمت آیت الله علوی گرگانی رسیدیم و گزارشی از فعالیت‌های قرآنی کشور به ایشان ارائه کردیم، ایشان خاطره‌ای را از علامه طباطبایی نقل کردند و گفتند: من به اتفاق دو نفر از بزرگان قم به منزل علامه در شهر مقدس قم که هم‌اکنون شعبه‌ای از دارالقرآن امام علی(ع) است، رفتیم و در گفت‌وگوهایی که داشتیم علامه بیان کردند که نوشتن المیزان را مدیون مادرشان هستند. به علامه گفتیم المیزان چه ارتباطی با مادرتان دارد؟ علامه گفتند: من به مادرم خیلی علاقه‌مند بودم، وقتی که از دنیا رفتند خیلی دل تنگی می‌کردم، یک شب ایشان را در خواب دیدم که گفتند: خیلی برای کارهایی مانند فلسفه و ... وقت نگذار، اگر می‌توانی کاری برای قرآن انجام بده؛ چرا که همه نجات در قرآن است، به همین دلیل علامه تصمیم می‌گیرند، المیزان را که جز مفاخر تفاسیر شیعه است، بنویسند. این تأثیر یک بانویی است که با قرآن انس داشته و همین باعث شده فرزندی مانند علامه را تربیت کند و با سفارش این مادر علامه این اثر را نگاشتند.

این مدرس قرآن در پایان سخنانش به اهمیت هم سو کردن دیگران در مسیر آموزش قرآن اشاره کرده و افزود: همه شما در حد وسعتان تلاش کنید تا جایی که می‌توانید، هم نسبت به خودتان، هم خانواده و هم اطرافیان کوشا باشید. این نکته مهمی است که ما وقتی در این مسیر گام برمی‌داریم باید تلاش کنیم تا جمعیت خودمان را زیاد کنیم. اگر در این دوره این جمعیت که در این جا حاضر هستند، شرکت‌کننده بوده‌اند، هر کدام از شما در دوره بعدی حداقل باید پنج نفر را به این جمع اضافه کنید و باید خودتان به مبلغ قرآن تبدیل شوید و خانواده و اطرافیان را تشویق کنید تا در این مجموعه حضور پیدا کنند.
مرتضی نجفی‌قدسی، رئیس دارالقرآن امام علی(ع) نیز به تشریح فعالیت‎های سالانه این دارالقرآن پرداخت و گفت: این دارالقرآن در طول سال، برنامه‌های آموزش قرآن در سطح روخوانی، روانخوانی، تجوید، قرائت و حفظ قرآن دارد که در حدود ۵۰ شهر این دوره‌ها برگزار می‌شود. در بعضی شهرها مثل تهران در شعب زیادی این کلاس‌ها برگزار می‌شود، سالی یکبار هم آزمون گرفته می‌شود و کسانی که رتبه لازم را کسب کنند کارنامه پایان دوره آموزشی آنها اعطاء می‌شود و این دوره هم پایان دوره آموشی شعبه بهارستان است. شعب دیگر هم طبق برنامه زمان‌بندی پیش می‌روند اما در طول سال همین برنامه را دارند.
وی در ادامه افزود: کار آموزشی دارالقرآن امام علی(ع) در طول سال صورت می‌گیرد و البته هر سال هم در رشته‌های مختلف با حضور آقایان و بانوان و هزاران نفر از علاقه مندان مسابقه سراسری برگزار می‌کنیم.
نجفی قدسی تصریح کرد: برنامه‌های تفسیری و علوم قرآنی هم داریم که مختص شعبه دارالقرآن علامه طباطبایی در قم است که جنبه حوزوی دارد و طلاب برنامه‌های تفسیری را پی می‌گیرند.

وی در مورد تعداد شرکت کنندگان در کلاس‌ها گفت: معمولاً در کلاس‌های آموزشی به خاطر اینکه کیفیت کلاس رعایت شود، تعداد اعضاء از چهل نفر بیشتر و از بیست نفر هم کمتر نمی‌شود و اینکه چند نفر موفق به اخذ گواهی می‌شوند نیز متفاوت است، در برخی شهرها ممکن است افراد سواد کمتری داشته باشند و تعداد قبولی‌ها پایین باشد، اما در شعبه بهارستان اکثر افراد شرکت‌کننده موفق به اخذ گواهی پایان دوره شده‌اند.
نجفی قدسی در مورد ملاک انتخاب اساتید دوره گفت: اساتید حاضر در کلاس‌ها، دارندگان رتبه‌های برتر در مسابقات قرآنی هستند، هم‌چنین از اساتید مبرزی که سابقه تدریس قرآن دارند نیز استفاده می‌شود.

 

بازتاب خبر در رسانه ها :

خبرگزاری ایکنا

------------------------

روزنامه اعتدال

روزنامه اعتدال (Pdf)

روزنامه جمهوری اسلامی

روزنامه جمهوری اسلامی(Pdf)

-----------------------

سایت خبری قرآنی آیه نیوز

سایت قطره

سایت تی نیوز


بازتاب تصویری (0 بازتاب)
بازتاب در روزنامه ها و خبرگزاري ها (0 بازتاب)
بازتاب در سایت ها (0 بازتاب)
آلبوم تصاویر خبر
نظرات

آخرین مقاله
توجه اصلی به جنایات صهیونیستها معطوف باشد

در پی خیزش گسترده و سرتاسری دانشجویان در آمریکا در حمایت از مردم مظلوم غزه و فلسطین، مرتضی نجفی قدسی در یادداشتی چنین آورده است:

پیوندها
خاطراتی از استاد پرورش
گالری تصاویر
تماس با ما