دوازدهمین همایش اساتید تفسیر به کار خود پایان داد
جمعه, ۲۹ آبان ۱۳۹۴
بازدید: ۹۴۸
بازتاب ها : ۰
دیدگاه ها : ۰
دوازدهمین همایش اساتید تفسیر قرآن کریم، پس از سه روز با سخنرانی حضرت آیت الله سبحانی و تقدیر از بیوت آیات خزعلی و مؤیدی قمی به کار خود پایان داد. در این مراسم اختتامیه که در دارالقرآن علامه طباطبایی ودر شامگاه پنج شنبه 28 آبان ماه، برگزار شد آیت الله حسن ممدوحی نماینده مردم

دوازدهمین همایش اساتید تفسیر قرآن کریم، پس از سه روز با سخنرانی حضرت آیت الله سبحانی و تقدیر از بیوت آیات خزعلی و مؤیدی قمی به کار خود پایان داد.

در این مراسم اختتامیه که در دارالقرآن علامه طباطبایی ودر شامگاه پنج شنبه 28 آبان ماه، برگزار شد آیت الله حسن ممدوحی نماینده مردم کرمانشاه در مجلس خبرگان رهبری ضمن گرامیداشت یاد و خاطره علامه طباطبایی به تبیین شخصیت علمی، عرفانی و اخلاقی این عالم وارسته پرداخت.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که علامه طباطبایی با وجود زندگی فقیرانه ای که داشت همواره با عزت و بزرگواری زندگی کرد، گفت: وجود علامه طباطبایی چیزی جز خیر نبود، هر اندازه از این عالم عامل علم تراوش می کرد به همان اندازه نیز خضوع و خشوع در ایشان افزایش پیدا می کرد.

وی عنوان کرد: علامه طباطبایی در ایام نظام علمی خود آسیب های بسیاری را متحمل شدند، ایشان با وجود زندگی فقیرانه ای که داشت همواره با عزت و بزرگواری زندگی کرده و هیچ کدام از گرفتاری های خود را به دیگران منتقل نمی کرد.

آیت الله ممدوحی با بیان این که علامه طباطبایی در نجف در فقر مالی شدید قرار گرفته بود، ابراز داشت: ایشان در سخت ترین شرایط در نجف از تلاش خود برای تحصیل و کسب علم کم نکرد، این عالم وارسته بسیار پیگیر بود و در بدترین شرایط نیز کار خود را به پیش می برد.

همچنین در این مراسم از بیوت مرحوم آیات ابوالقاسم خزعلی و مؤیدی قمی به پاس سال ها تلاش در عرصه تفسیر قرآن، تربیت شاگردان بسیار و ترویج معارف ناب قرآنی تقدیر به عمل آمد.

در ادامه حجت الاسلام سید مرتضی میرکتولی دبیر مجمع عالی تفسیر حوزه علمیه با بیان این که در شب نخست برنامه امسال اساتید سطوح متوسط حوزه و لایه های میانی از 38 مدرسه علمیه دعوت شدند، ابراز داشت: در شب های دوم و سوم این برنامه اساتید سطوح عالی و خارج حضور پیدا کردند.

وی عنوان کرد: در پایان سال گذشته آمار درس های قرآنی و تفسیر در حوزه علمیه قم به 405 درس رسیده که نشانگر روند تحول مثبت در حوزه علمیه است، ما با حمایت و هدایت مراجع تقلید و تلاش های دست اندرکاران مجمع عالی تفسیر توانستیم بهترین نشست ها را برگزار کنیم.

دبیر مجمع عالی تفسیر حوزه علمیه قم با بیان این که امسال با کمک سازمان تبلیغات اسلامی 30 مفسر به 30 استان اعزام شدند، خاطرنشان کرد: این اساتید توان بالایی برای انتقال آسان مفاهیم قرآنی دارند، از این اساتید حمایت های مادی و معنوی نیز صورت می گیرد.

وی اضافه کرد: این اساتید در برنامه های هفتگی تفسیری در استان ها نیز شرکت می کنند، در آینده ای نزدیک درصدد هستیم تا به ازای هر استان 3 مفسر اعزام کنیم، وجود 400 کرسی درس تفسیر آغاز راه بوده و این تعداد حداقل باید به اندازه کلاس های کفایه باشد؛ قرآن سلطان صحف آسمانی بوده که نباید از آن غفلت کرد.

سپس حضرت آیت الله سبحانی با تأکید بر این که هر ملتی که درمیان آن ها عدالت بوده، دزدی نباشد و صادقانه رفتار کنند مسلما سرفراز هستند، ابراز داشت: ملتی که در آن دزدی و کم فروشی باشد به یقین ملتی فلک زده خواهد بود، تأویل در این جا به معنای تکوینی است.

وی اضافه کرد: باید متشابهات را به محکمات ارجاع داد تا معانی آن ها مشخص شود تنها در این مورد تأویل جنبه تشریعی و لفظی دارد، قرآن می فرماید« وَالسَّمَاءَ بَنَیْنَاهَا بِأَیْدٍ» اما خداوند ید و دست ندارد از این رو باید قرائن را مشاهده کرد و این آیه را از حالت مشابه به محکم برگرداند.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که آیه اخیر در برابر مشرکان است، گفت: مشرکان معتقد بودند که مسأله خلقت دیگری غیر از خدا مدخلیت داشته است و قائل به شرکت در خالقیت بودند، قرآن می فرماید ما به دست خود این آسمان را ساختیم یعنی دیگری در این کار مدخلیت نداشته است؛ این مسأله تعبیری عرفی است.

وی افزود: برخی آیات متشابه را همانند ما معنا نمی کنند و می گویند متشابه چیزی است که از حس انسان دوری دارد، باید پاسخ داد این مسائلی که برخی مطرح می کنند همانند برزخ و جهنم، آیات نبوده بلکه مفردات هستند؛ آیات متشابه باید فتنه انگیز باشند.

این مرجع تقلید با بیان این که در طول زمان با آیات متشابه فتنه گری کردند، اظهار داشت: مجسمه ها«قائلان به جسمیت خداوند» که الان داعش و وهابیت همگی دنبال آن ها هستند با همین آیات فتنه گری کردند، این افراد خدا را در عرش و بر روی تختی تصور می کنند.

وی ادامه داد: آیات مشابه با کار مسیحیان تفاوت دارد، مسیحیان صریح را عوض می کنند اما ما صریح را تغییر نمی دهیم بلکه آیات غیر مسقر را به آیات محکم ارجاع می دهیم؛ در تفسیر فخر زاری تأکید بر جبر دیده می شود؛ آیات متشابه را می توان به وسیله محکمات به حالت مستحکم رساند.

در ادامه مرتضی نجفی قدسی مدیر دارالقرآن علامه طباطبایی در بیاناتی اظهار داشت:این دارالقرآن با هدف احیای آثار علامه طباطبایی، اشاعه تفسیر در حوزه، تقویت بخش تفسیر در جامعه و آشنایی عمومی آحاد جامعه با معارف قرآن شکل گرفته است.

وی با اشاره به گسترش فعالیت دارالقرآن ها در سراسر کشور، ابراز داشت: حدود 2 هزار موسسه قرآنی فعال هستند اما عموما به بحث حفظ و تلاوت قرآن می پردازند.

 مدیر دارالقرآن علامه طباطبایی افزود: دارالقرآنی که فقط به بحث تفسیر بپردازد، بسیار کم است.

 نجفی قدسی همچنین در ادامه به فعالیت های کثیر دارالقرآن امام علی(ع) اشاره داشت و گفت: این دارالقرآن بزرگترین مسابقات قرآنی را هفته آینده با حضور 3300 نفر از قاریان و حافظان ممتاز کشور برگزار خواهد کرد.

 وی یادآور شد: بیت علامه طباطبایی(ره) در راستای احیای امر تفسیر قرآن و تربیت طلاب به فعالیت های تفسیری می پردازد.

 مدیر دارالقرآن علامه طباطبایی خاطرنشان کرد: در این بیت شریف، علاوه بر برگزاری همایش های متعدد تفسیری، جلسات تفسیر توسط علما برگزار می شود.

 نجفی قدسی در بخش دیگری از سخنان خود به خدمات شایسته مرحوم آیت الله مویدی قمی اشاره داشت و گفت: ایشان چندین سال رئیس مجمع عالی تفسیر قرآن کریم بودند و حق زیادی بر مجموعه مفسران قرآن و همایش های تفسیری داشتند.

 وی با اشاره به اینکه آیت الله مویدی قمی از پیشگامان برگزاری کرسی های تفسیر قرآن کریم در حوزه بودند، ابراز داشت: ایشان از مشوقان مفسران قرآن به شمار می رفتند و همواره با کمال تواضع در تمام برنامه هایی که در دارالقرآن علامه طباطبایی برگزار می شد، حضور پیدا می کردند.

 مدیر دارالقرآن علامه طباطبایی با ابراز تاثر از رحلت آیت الله مویدی قمی در فاجعه منا، گفت: ایشان عاشق پروردگار بود و در اصل به وصال دوست رسید.

 نجفی قدسی در ادامه با اشاره به 53 سفر آیت الله مویدی قمی به سرزمین وحی، اظهار داشت: ایشان از جوانی به عنوان روحانی کاروان فعالیت می کرد و تعدد سفرها به دلیل انجام وظایف مذهبی روحانیت کاروان بود.

 وی با اشاره به اینکه آیت الله مویدی قمی تا پیش از سفر آخر، 39 سفر مرتبه در قالب حج تمتع به سرزمین نزول قرآن مشرف شده بود، افزود: ایشان در سال های اخیر به دلیل کهولت سن نتواسته بودند به مکه مشرف شوند.

 مدیر دارالقرآن علامه طباطبایی یادآور شد: مرحوم آیت الله مویدی قمی همواره می گفت با خداوند عهد کرده ام تا زمانی که چهل مرتبه شانه هایم از خوف خداوند در صحرای عرفات نلرزیده، از دنیا نروم.

 نجفی قدسی افزود: هنگامی که بعثه آیت الله العظمی حکیم از آیت الله مویدی برای حضور در حج دعوت کرد، برخی از نزدیکان ایشان مخالفت کردند، اما این مفسر قرآن در حرم امام رضا(ع) استخاره ای می کنند و می گویند به حج مشرف می شوم که سفر بهشت است.

 وی تصریح کرد: چهلمین حج تمتع آیت الله مویدی قمی به سرزمین وحی، سفری کمالی برای ایشان بود که صحرای عرفات را درک کرد و وارد سرزمین منا شد و عاشقانه با لباس احرام به دیدار معبود شتافت.

 مدیر دارالقرآن علامه طباطبایی افزود: آیت الله مویدی قمی از برگزیدگان خداوند بود و بدون تردید از درجات والای بهشت برخوردار است.

 نجفی قدسی افزود: در گردهمایی اعضای مجمع عالی تفسیر که شامگاه پنجشنبه بیست و هشتم آبان ماه برگزار می شود، از خدمات شایسته مرحوم آیت الله مویدی قمی تجلیل صورت خواهد گرفت.

 وی یادآور شد: همچنین از مقام علمی مرحوم آیت الله خزعلی که از پیشکسوتان عرصه تفسیر قرآن بودند، تقدیر و تجلیل صورت می گیرد.

 مدیر دارالقرآن علامه طباطبایی با بیان اینکه به ابعاد علمی، معنوی و عرفانی مرحوم آیت الله خزعلی کمتر پرداخته شده است، گفت: ایشان سابقه ای ممتد در حوزه های علمیه و بحث تفسیر از زمان آیت الله العظمی بروجردی داشتند و از افراد ممحض در تفسیر به شمار می رفتند.

 وی در پایان خاطرنشان کرد: همچنین در این مراسم از آیت الله کریمی جهرمی که از  اساتید به نام حوزه محسوب می شوند، تجلیل خواهد شد.

گفتنی است، در این دوره از همایش اساتید تفسیر حضرات آیات حسین نوری همدانی و عبدالله جوادی آملی، آیت الله حسینی بوشهری، حجت الاسلام والمسلمین مسعودی خمینی، حجت الاسلام فرخ فال، حجت الاسلام خزائلی و مرتضی نجفی قدسی مدیر دارالقرآن علامه طباطبایی به ایراد سخن پرداختند.

 

 

بازتاب خبر در رسانه ها :

گزارش تصویری شفقنا

گزارش تصویری حوزه

گزارش تصویری جماران

گزارش تصویری ابنا

گزارش تصویری مشرق نیوز

گزارش تصویری ایکنا

گزارش تصویری رسا

گزارش تصویری ایسنا

گزارش تصویری تسنیم

گزارش تصویری میزان

گزارش تصویری ایلنا

گزارش تصویری باشگاه خبرنگاران جوان

---------------------------------------

 روزنامه اعتدال (صفحه 1)

روزنامه اعتدال (صفحه 3)

روزنامه 19 دی (صفحه اول)

روزنامه 19 دی (صفحه ششم)

روزنامه جمهوری اسلامی

روزنامه ایران

روزنامه جوان (صفحه 12)

روزنامه جوان (صفحه 13)

روزنامه رسالت

روزنامه مردم سالاری(pdf)

روزنامه مردم سالاری

روزنامه ابتکار

روزنامه جهان اقتصاد(صفحه 9)

هفته نامه افق حوزه (صفحات یک و سه)

--------------------------------------

خبرگزاری حوزه

خبرگزاری حوزه (گزارش)

خبرگزاری ایرنا

خبرگزاری رسا

خبرگزاری ایلنا

خبرگزاری خبرآنلاین

خبرگزاری برنا

رادیو قرآن

خبرگزاری ایران

خبرگزاری جوان

 --------------------------------------

سایت خبری جوان آنلاین

سایت خبری ایران آنلاین

سایت خبری مرکزی

سایت خبری قطره

سایت ایران کلوب

سایت ایرونی

سایت خبری خبر زمین

سایت خبری خبرچه

سایت خبری آکاایران

 

 


بازتاب تصویری (0 بازتاب)
بازتاب در روزنامه ها و خبرگزاري ها (0 بازتاب)
بازتاب در سایت ها (0 بازتاب)
آلبوم تصاویر خبر
نظرات

آخرین مقاله
توجه اصلی به جنایات صهیونیستها معطوف باشد

در پی خیزش گسترده و سرتاسری دانشجویان در آمریکا در حمایت از مردم مظلوم غزه و فلسطین، مرتضی نجفی قدسی در یادداشتی چنین آورده است:

پیوندها
خاطراتی از استاد پرورش
گالری تصاویر
تماس با ما