دشمن خیال باطل نکند!
جمعه, ۱۴ اسفند ۱۳۹۴
بازدید: ۳۳۰
بازتاب ها : ۰
دیدگاه ها : ۰
نکاتی در بحث انتخابات خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی بسم الله الرحمن الرحیم «یُقَلِّبُ اللَّهُ اللَّیْلَ وَالنَّهَارَ اِنَّ فِی ذَلِکَ لَعِبْرَهً لِّاُوْلِی الْاَبْصَارِ» (نور، 44) یعنی خداوند شب و روز را دگرگون و متحول می‌کند و به درستی که در این تغییر و تحول

نکاتی در بحث انتخابات خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی

بسم الله الرحمن الرحیم

«یُقَلِّبُ اللَّهُ اللَّیْلَ وَالنَّهَارَ اِنَّ فِی ذَلِکَ لَعِبْرَهً لِّاُوْلِی الْاَبْصَارِ» (نور، 44)

یعنی خداوند شب و روز را دگرگون و متحول می‌کند و به درستی که در این تغییر و تحول عبرت‌هایی هست برای کسانی که دارای بینایی و بصیرت هستند.
از این آیه شریفه مستفاد می‌شود که تغییر و تحول‌ها می‌تواند برای انسان مایه عبرت باشد و آدمی درس‌هایی از آنها فرا گیرد. امروزه بحث انتخابات و نتایج آن در جامعه مورد تحلیل فراوان است، و بنده حقیر حدود 2 ماه پیش که ایام ثبت نام کاندیداها بود، برحسب احساس وظیفه مطالبی را تحت عنوان «امنیت کشور را به انتخابات گره نزنید» در دفاع از شورای محترم نگهبان عرضه داشتم و اینک که بحمدالله این انتخابات، باشکوه هرچه تمامتر برگزار گردید، نکاتی را در تکمله، معروض می‌داریم. یکی از آسیب‌هایی که هر مرحله از انتخابات می‌تواند برای جامعه‌ای داشته باشد، دامن زدن به اختلافات است و صدالبته اگر همگی افراد، اخلاق اسلامی را رعایت کنند، هیچگاه اختلافی پدید نخواهد آمد و عمده اختلافات برحسب بداخلاقی‌هایی است که در آستانه انتخابات و در زمان برگزاری وحتی بعد از آن صورت می‌گیرد.
ما باید بدانیم که تفاوت «مشی» یعنی راه رفتن در همه موجودات هست، قرآن کریم می‌فرماید: «وَ اللَّهُ خَلَقَ کُلَّ دَابَّهٍ مِنْ ماءٍ فَمِنْهُمْ مَنْ یَمْشِی عَلی بَطْنِهِ وَ مِنْهُمْ مَنْ یَمْشِی عَلی رِجْلَیْنِ وَ مِنْهُمْ مَنْ یَمْشِی عَلی اَرْبَعٍ» (نور، ص 45) یعنی خداوند همه موجودات را از آبی آفرید، پس بعضی از اینها بر شکم راه می‌روند برخی بر دو پا راه می‌روند و برخی هم بر چهار پا راه می‌روند. یعنی قرار نیست همه یکجور راه بروند، بنابر این تفاوت مشی‌ها نباید موجب اختلاف شود، آن هم به حدی که یکدیگر را تکفیر و یا تفسیق نمایند و با هم دشمنی بورزند و خصومت بر خصومت بیفزایند.
قرآن کریم می‌فرماید: «وَلَا تَقُولُوا لِمَنْ اَلْقَىٰ اِلَیْکُمُ السَّلَامَ لَسْتَ مُوْمِنًا تَبْتَغُونَ عَرَضَ الْحَیَاهِ الدُّنْیَا» (نساء، 94) یعنی به کسی که اسلام آورده و مسلمان است هی نگوئید تو مسلمان نیستی و با این بهانه بخواهید امکانات زندگی او را تصاحب کنید، این دستور قرآن است که جلوی تعدی به یکدیگر را به بهانه‌های مکتبی می‌گیرد.
آنچه امروز با آن مواجه هستیم این است که دو تفکر اصولگرایی و اصلاح طلبی در جامعه وجود دارد و هر دو هم مسلمان هستند و حتی معتقد به نظام و جمهوری اسلامی و قانون اساسی و همه لوازم آن را هم پذیرفته‌اند، این تفاوت، دو مشی مختلف تلقی می‌شود و نباید هر یک دیگری را به خاطر آن مشی و روشی که اتخاذ کرده‌اند، تخطئه کند، ولیکن مدتهاست عده‌ای درصدد تخریب هستند و جریان اصلاح طلبی را به بی‌دینی ولامذهبی متهم می‌کنند و فقط خودشان را دیندار و انقلابی می‌دانند، حتی این عده پا را فراتر گذاشته و عده‌ای از اصولگرها را هم مورد تخریب قرار می‌دهند، کما اینکه در انتخابات اخیر در شهر قم، تخریب‌های فراوانی بر علیه آقای دکتر علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی که از طرف جامعه محترم مدرسین حوزه علمیه قم نیز مورد حمایت قرار گرفته بود، صورت گرفت و بعضی براساس احساس وظیفه شرعی چه تهمت‌ها و چه هتک حیثیت‌ها کردند تا بلکه آراء ایشان ریزش کند و جای ایشان را خودشان پر کنند!
آیه قرآن کریم به این مفهوم اشاره داشت که خیلی از این تهمت‌های ناروا که می‌خواهیم طرف مقابلمان را از دایره اسلام و انقلاب بیرون کنیم، برای این است که می‌خواهیم جای او بنشینیم و از مواهب او بهره ببریم (تَبْتَغُونَ عَرَضَ الْحَیَاهِ الدُّنْیَا) و حال آنکه قرآن می‌فرماید شما اگر موقعیت و متاع دنیا هم می‌خواهی باید به خدا رجوع کنی چرا که «فَعِندَ اللَّهِ مَغَانِمُ کَثِیرَهٌ» اصل همه گنج‌ها و غنائم در نزد پروردگار است و از خدا بخواهید تا شما را هم بی‌نیازکند، نه اینکه با مارک زدن و انگ زدن و تهمت زدن درصدد حذف دیگران و اشغال جای آنها باشیم.
بنده از قدیم با بسیاری از اصولگراها و اصلاح طلب‌ها معاشرت داشته‌ام، به خدا قسم همه به یک خدا و پیغمبر اعتقاد دارند، همه به نماز و روزه و احکام اسلام معتقدند، همه به امام حسین و اهل بیت عشق می‌ورزند، همه برای اقتدار کشور، حفظ انقلاب و نظام در مواجهه با دشمنان ایستاده‌اند و دلیل آن اینکه هر دو طیف شهید داده‌اند، پس چرا دشمنی و عداوت، آن هم در حدی که عده‌ای را انگلیسی و یا اهل کوفه بنامیم!
آیا دشمن از این ادبیات خوشحال نمی‌شود و از این اختلافی که برای پوچ و هیچ پدید می‌آید بهره‌برداری نمی‌کند، چرا در زمین دشمن بازی کنیم، مرزبندی‌ها را بشکنیم، اصولگرایان بگویند ما اصلاح طلبیم و اصلاح طلب‌ها بگویند ما اصولگرائیم، گرچه به صورت عملی این معنا را بارها به اثبات رسانده‌اند و من شاهد دینداری هر دو طیف بوده‌ام.
مناسب می‌دانم یک نمونه از این سلوک را به عنوان مثال مطرح کنم، سال‌ها پیش که جناب آقای احمد مسجد جامعی وزیر ارشاد دولت اصلاحات بودند، مقرر بود که در نیمه ماه رجب، اجلاس سراسری نماز توسط ستاد اقامه نماز برگزار شود، جناب حجت الاسلام قرائتی از بنده خواستند که وزیر ارشاد را برای سخنرانی در این جلسه دعوت کنم، به ایشان عرض کردم اگر روز دیگری بود، مشکلی نبود ولی در این روز بسیار بعید می‌دانم ایشان بیاید، گفت چرا؟! عرض کردم آقای مسجد جامعی همیشه مقید است که در روز نیمه ماه رجب که روز عبادت است، مشغول انجام اعمال «ام داود» می‌شود و این اعمال طبق آنچه در مفاتیح الجنان آمده است، بسیار طولانی و ساعت‌ها به طول می‌انجامد و معمولاً ایشان در روز نیمه ماه رجب کارها را تعطیل می‌کند و حتی‌المقدور در یکی از حرمهای اهل بیت در قم یا مشهد و یا در مسجدی و گوشه‌ای به عبادت می‌پردازند! آقای قرائتی از این توضیحات بنده بسیار تعجب کرد و گفت: بابا،‌ ما روحانی‌ها شاید اینقدر تقید به چنین مسائلی نداشته باشیم و ایشان با اینکه وزیر است، این همه اعمال مستحبی را هم انجام می‌دهد! عرض کردم بله، این تازه یکی از آنهاست و زیارت‌های پیوسته و روزه‌های مکرر و توسلات و تلاوت‌های قرآن و اینکارها را ایشان زیاد دارد!
خوب ایشان یک نمونه از اصلاح طلب‌ها است که از بسیاری مدعیان اصولگرایی ایمانش قوی‌تر نباشد، کمتر نیست، حالا آیا رواست که اینقدر همدیگر را از دین و آئین و انقلاب خارج بدانیم، آیا سود این کار را کسی جز دشمن می‌برد؟! مخصوصاً در چنین شرایطی که دشمنان در اطراف مرزهای کشورمان در کمین هستند و بعضی از کشورهای منطقه هم بر طبل جنگ می‌نوازند، آیا این عاقلانه است که وحدت ملی را مخدوش کنیم و بعد از آن همه ردصلاحیت‌های گسترده که حتی شامل برخی علمای بزرگ و برجسته و اعاظم حوزه علمیه قم شد و موجبات ناراحتی مراجع معظم و علمای بزرگ را هم پدید آورد، همین میزان محدود را هم برنتابیم و با تهمت و انگ و مارک اجنبی زدن درصدد حذف آنها برآئیم؟
رهبری معظم انقلاب که امسال را سال همدلی و همزبانی دولت و ملت نام نهاده‌اند و پیوسته بر وحدت آحاد ملت تاکید فرموده‌اند، هیچگاه با شقه شقه کردن ملت و انشقاق ایجاد کردن در صفوف پیوسته مردم موافق نیستند، کما اینکه از حضور گسترده آحاد مردم در این انتخابات سپاسگزاری و تشکر کرده‌اند، گرچه عده‌ای با سوءاستفاده از بیانات معظم له درصدد تخریب رقبا بر آمدند و کسانی که بعد از آن همه سختگیری‌ها مورد تایید شورای محترم نگهبان قرار گرفته بودند را مورد هجمه قرار دادند و در نتیجه با واکنش تدافعی ملت قرار گرفتند والا آنچه مبرهن است عموم ملت ایران یکپارچه در تبعیت از مقام عظمای ولایت در صحنه حضور دارد و دشمن خیال باطل نکند!
خادم القرآن – مرتضی نجفی قدسی

 

بازتاب خبر در رسانه ها :

خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)

خبرگزاری ایکنا

--------------------------------

روزنامه اطلاعات

روزنامه اطلاعات بین الملل

روزنامه جمهوری اسلامی

روزنامه اعتدال

روزنامه تجارت

روزنامه ایران

روزنامه ایران(PDF)

روزنامه 19 دی(PDF)

روزنامه مردم سالاری

روزنامه مردم سالاری(PDF)

------------------------

سایت خبری شهید نیوز

سایت ایرنا مقاله

سایت صاحب خبر

سایت پژواک

سایت تی نیوز

سایت تبیان زنجان

سایت ایران آنلاین

سایت انتخاب نیوز

سایت آکا ایران

سایت بیتوته

سایت پارست

سایت فصلنامه سمرقند

سایت ازوند پرس

 

 


بازتاب تصویری (0 بازتاب)
بازتاب در روزنامه ها و خبرگزاري ها (0 بازتاب)
بازتاب در سایت ها (0 بازتاب)
آلبوم تصاویر خبر
نظرات

آخرین مقاله
توجه اصلی به جنایات صهیونیستها معطوف باشد

در پی خیزش گسترده و سرتاسری دانشجویان در آمریکا در حمایت از مردم مظلوم غزه و فلسطین، مرتضی نجفی قدسی در یادداشتی چنین آورده است:

پیوندها
خاطراتی از استاد پرورش
گالری تصاویر
تماس با ما