تکریم و تجمیع گزارش سفر مفسران قرآن به استانها در ماه مبارک رمضان
دوشنبه, ۵ مرداد ۱۳۹۴
بازدید: ۵۴۵
بازتاب ها : ۰
دیدگاه ها : ۰
گزارش مراسم اختتامیه طرح «۳۰ مفسر؛ ۳۰ استان» در بیت علامه طباطبایی(رض) حجت‌الاسلام والمسلمین علی رحمانی ‌سبزواری یکشنبه شب، چهارم مرداد ماه در «مراسم تکریم و تجمیع گزارش سفر مفسران قرآن به استان ها در ماه مبارک رمضان» که در دارالقرآن علامه طباطبایی(ره) قم برگزار شد، اظهار

گزارش مراسم اختتامیه طرح «۳۰ مفسر؛ ۳۰ استان» در بیت علامه طباطبایی(رض)

حجت‌الاسلام والمسلمین علی رحمانی ‌سبزواری یکشنبه شب، چهارم مرداد ماه در «مراسم تکریم و تجمیع گزارش سفر مفسران قرآن به استان ها در ماه مبارک رمضان» که در دارالقرآن علامه طباطبایی(ره) قم برگزار شد، اظهار داشت: وظیفه حوزه های علمیه بررسی آیات تبیینی و تشریعی قرآن کریم است که خوشبختانه در حال انجام می باشد.

وی اعزام اساتید تفسیری قم به استان های کشور را مثبت ارزیابی کرد و گفت: آیات تبیینی قرآن کریم مختص به عموم مردم بوده و مبلغان عزیز می توانند از آن برای تبلیغ استفاده نمایند؛ چراکه نتایج مثبتی در پی خواهد داشت، در این آیات مردم با رازهای آفرینش، نظام زندگی، اخلاق و رفتارهای اجتماعی آشنا می‌شوند و به سوی رشد معنوی حرکت می‌کنند.

نایب رئیس مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به سخنرانی خود در ماه مبارک رمضان پیش از خطبه‌های نماز جمعه بیرجند ابراز داشت: این سخنرانی با استقبال بسیار خوبی مواجه شد و درخواست های متعددی برای جلسات دیگر به بنده ارائه شد که علت آن توجه به آیات تبیینی قرآن کریم بوده است.

حجت الاسلام والمسلمین رحمانی سبزواری با تأکید بر اینکه همه ما بر سر سفره قرآن کریم حضور داریم، خاطرنشان ساخت: آیات تشریعی قرآن کریم، مختص به حوزه های علمیه و آیات تبیینی آن، برای جامعه مفید است.

نائب رئیس انجمن فقه و اصول حوزه در پایان تصریح کرد: امیدواریم که این طرح مختص به امسال نبوده برای همیشه جاری و ساری باشد.

 

حجت الاسلام والمسلمین میرکتولی نیز در  «مراسم تکریم و تجمیع گزارش سفر مفسران قرآن به استان ها در ماه مبارک رمضان» که در دارالقرآن علامه طباطبایی(ره) قم برگزار شد، با بیان این که، خداوند متعال در آیه 67 سوره فرقان به یکی از ویژگی های عبادالرحمان اشاره کرده است، ابراز داشت: عدالت این است که انسان ها، «اشیاء»، «اشخاص» و «افعال» را در جایگاه خود قرار داده و انجام دهند.

وی با بیان این که خوشبختانه در ماه رمضان امسال، اساتید تفسیر حوزه علمیه قم در جایگاه اصلی خود در استان ها قرار گرفته و مایه برکات و خیرات بوده اند، گفت: امسال در طرح اعزام اساتید تفسیر به مراکز استان ها، توانستیم در جایگاه تبلیغ معارف دینی، بهترین های حوزه دین را به کار گرفته و برنامه هایی مناسب در پهنه ایران بزرگ داشته باشیم که مورد تأیید مراجع عظام تقلید نیز باشد.

دبیر مجمع عالی تفسیر قم با بیان این که امسال بالاترین سطح پوشش مباحث معرفتی را در استان های کشور داشته و برنامه های آنان از رادیو و صدا و سیمای مراکز استانی پخش شده است، گفت: امسال حدود 30 استاد برجسته حوزه علمیه قم در زمینه تفسیر قرآن کریم، از طریق دارالقرآن علامه طباطبایی(ره) قم، به 30 استان کشور اعزام شدند که قالب این اساتید، بیش از 120 برنامه تفسیری در ماه مبارک رمضان ارائه دادند.

حجت الاسلام والمسلمین میرکتولی با بیان این مطلب که ، تصریح کرد: وی با بیان این مطلب اظهار داشت: مباحث معرفت شناسی، بحث های عالی قرآنی، نقد نظریات ضد دینی و ... برای اساتید، دانشگاهیان، فرهیختگان و ... از جمله برنامه های شما بزرگواران بوده است.

دبیر مجمع عالی تفسیر قم با اشاره به تقدیر حضرت آیت الله مکارم شیرازی از اعزام اساتید تفسیر به استان ها، ابراز داشت: در جلسه ای که در دارالقرآن علامه طباطبایی با حضور معظم له برگزار شد، ایشان ضمن تقدیر، تأکید داشتند که در سال های آینده برای هر استان 4 استاد تفسیر اعزام شود.

این استاد حوزه در پایان گفت: امیدواریم با تلاش اساتید حوزه، فضای معرفت شناسی را در سطح ایران و خارج از کشور بالا ببریم.

 

آیت الله سید محمد واعظ موسوی نیز در سخنانی اظهار داشت: اگر یک بررسی میدانی انجام دهیم مشاهده می کنیم که آثار اعزام مبلغان مفسر قرآن کریم به 30 استان کشور بسیار مثبت بوده است.

وی افزود: انجام اینگونه اعزام ها مورد نیاز جامعه بوده و باید با برنامه ریزی دقیق تر در سال های آینده انجام شود.

عضو خبرگان رهبری، از برگزاری کارگاه های آموزشی برای بانوان مبلغه شهر تبریز در ماه مبارک رمضان خبر داد و اظهار داشت: بررسی شبهات و پاسخ به سوالات آنان، یکی از نیازهایی است که این بزرگواران به آن احتیاج داشته و در این جلسات تلاش شد به اینگونه مباحث پرداخته شود.

آیت الله واعظ موسوی ابراز داشت: ارتقای سطح دانش و اطلاعات بانوان مبلغه، یکی از اهداف برگزاری این کارگاه ها بوده است؛ چراکه این بانوان با مخاطبانی روبرو هستند که نیاز جدی به مباحث دینی دارند.

این استاد حوزه با اشاره به استقبال گرم مردم تبریز از مباحث قرآنی، خاطرنشان ساخت: نیاز است در سال های بعد، این اعزام با برنامه ریزی بهتری انجام شود؛ چراکه جامعه اقبال خوبی نسبت به قرآن کریم داشته و باید به نیاز مردم پاسخ داده شود.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین حسین بنیادی نیز دیگر سخنران این مراسم بود ایشان  با اشاره به فعالیت های قرآنی انجام شده در ماه رمضان در شهر شیراز، اظهار داشت: استقبال مردم شیراز از مبلغ اعزامی تفسیر قرآن کریم، بسیار عالی بود.

وی تصریح کرد: با وجود فعالیت های ضدفرهنگی از سوی معاندان که در برخی از مواقع در این شهر مشاهده می شود؛ اما استقبال مناسبی از برنامه های قرآنی صورت پذیرفت که مایه خوشحالی است.

وی با اشاره به برگزاری برنامه‌های قرآنی در حافظیه شیراز برای فرهیختگان و دانشگاهیان، اظهار داشت: در کنار حضور این بزرگواران، گاهی شاهد حضور توریست هایی نیز از کشورهای گوناگون در این جلسات بوده ایم که نشان دهنده اثرگذاری قرآن کریم می باشد.

این استاد حوزه افزود: حضور 18 نفر سوئدی در یکی از جلسات و ترجمه همزمان سخنرانی برای آنان، نشان دهنده جذابیت قرآن کریم می باشد.

عضو هیأت رئیسه مجمع عمومی جامعه مدرسین ابراز داشت: در جلسات مساجد نیز با استقبال نسل جوان روبرو بوده و پاسخگوی سؤالات بسیاری پس از اتمام این جلسات بوده ایم.

وی یکی از نکات برجسته جلسات تفسیری را حضور پزشکان متخصص در برنامه ها دانست و گفت: اعزام های تخصصی، یکی از نیازهای روز جامعه است که حوزه علمیه باید برای آن برنامه داشته باشد؛ چراکه می تواند اثرگذار باشد.

حجت الاسلام والمسلمین بنیادی خاطرنشان ساخت: اعزام تخصصی نسبت به مسائل عقائد، فرق و ادیان، خانواده و ... با محوریت قرآن و روایات معصومین(ع) بسیار مؤثر خواهد بود.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر غلامعباس هاشمی بطحایی نیز که سفر تبلیغی وی به استان مرکزی و شهر اراک بوده است در این باره می‌گوید: این اقدام بدیع هر چند دیرهنگام ولی بجا بود زیرا تاکنون قرآن در تبلیغ متروک بوده است.

وی اظهار کرد: قبل از سفر، آیه شریفه سوره فرقان مبنی بر اینکه امت پیامبر قرآن را مهجور گرفته‎اند به ذهنم خطور کرد و با قرائت آن تکان خوردم که ما بر سر سفره قرآن در حوزه نشسته‌ایم ولی برای نشر و ترویج آن چه کرده‌ایم؟.

وی ادامه داد: اموی‎ها اهل بیت(ع) را مهجور کردند و ما هم قرآن را مهجور ساخته‎ایم و به بسیاری از احکام آن عمل نمی‎کنیم و برگزاری چنین جلساتی می‎تواند تا حدی از مهجوریت و متروک بودن قرآن بکاهد.

وی با تاکید بر اینکه این عمل بجا و ارزنده بوده است یادآور شد: استان‎ها از قبل آمادگی لازم را برای پذیرش استادان نداشتند و اطلاع‎رسانی مناسبی هم صورت نگرفته بود ولی با این همه استقبال خوبی از سوی مردم وجود داشت و می‎تواند با تداوم در سال‎های بعد این استقبال بیشترهم بشود.

 

حجت‎الاسلام والمسلمین بهرام دلیر، عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و مدرس خارج فقه و اصول و فلسفه و عرفان نیز سخنران دیگر اختتامیه طرح 30 استاد؛ 30 مفسر درباره سفرش که به زنجان بوده است می‎گوید: وضع موجود در حوزه‎های علمیه استانی خوب نیست و باید بیشتر مورد توجه قرار گیرند.

دلیر ادامه می‎دهد: با برنامه ریزی صورت گرفته در دهه سوم ماه رمضان ما پخش مستقیم از شبکه‎های استانی داشتیم و مباحث تفسیری برای مردم پخش می‎شد و اواخر هم روزی 5 تا 6 جلسه برگزار می‎کردیم.

وی ادامه داد: متاسفانه عرفان واره‎های هندی و آمریکای لاتین در برخی مناطق موج می‎زند و برای تقویت حوزه‎های علمیه در این مناطق و تقویت باورهای دینی مردم در کنار مباحث تفسیری و قرآنی باید مباحث کلامی و اعتقادی نیز با محوریت قرآن ارایه شود.

دلیر گفت: یکی از کارهای لازم بیان آیات الاحکام برای اقشار مختلف مانند بازاریان است که هم به درد دنیا و هم آخرت آنان می‎خورد.

دلیر تاکید کرد: برای ثمره بهتر و بیشتر این جلسات باید در سال‎های بعد زودهنگام برنامه‎ریزی و ساماند دهی صورت گیرد و برنامه ریزی نیز توسط حوزه قم انجام شود تا شاهد بازدهی بیشتری باشیم.

 

 

بازتاب خبر در رسانه ها :

گزارش تصویری حوزه

گزارش تصویری ایکنا

گزارش تصویری ایسنا

گزارش فیلم حوزه

گزارش تصویری شفقنا

-------------------------------

روزنامه جمهوری اسلامی

روزنامه جوان

روزنامه رسالت

روزنامه اعتدال

------------------------------

 خبرگزاری ایکنا 1

خبرگزاری ایکنا 2

خبرگزاری ایکنا 3

خبرگزاری ایکنا 4

خبرگزاری حوزه 0

خبرگزاری حوزه 1

خبرگزاری حوزه 2

خبرگزاری حوزه 3

خبرگزاری حوزه 4

خبرگزاری فارس 1

خبرگزاری فارس 2

خبرگزاری فارس 3

خبرگزاری فارس 4

خبرگزاری ایسنا

خبرگزاری اسنا قم 1

خبرگزاری ایسنا قم 2

خبرگزاری مهر

خبرگزاری ایلنا 1

خبرگزاری ایلنا 2

خبرگزاری ایلنا 3

خبرگزاری ایلنا 4

خبرگزاری تسنیم 1

خبرگزاری تسنیم 2

خبرگزاری برنا 1

خبرگزاری برنا 2

خبرگزاری برنا 3

خبرگزاری خبرآنلاین 1

خبرگزاری خبرآنلاین 2

خبرگزاری خبرآنلاین 3

خبرگزاری خبرآنلاین 4

خبرگزاری شبستان

------------------------------

سایت خبری قم نا

سایت خبری قم نیوز

سایت خبری قم آنلاین

سایت خبری واضح

سایت خبری عصر اهواز

سایت خبری نیویدار

سایت خبری وارث

سایت خبری آکا ایران

سایت خبری جوان آنلاین

 

 


بازتاب تصویری (0 بازتاب)
بازتاب در روزنامه ها و خبرگزاري ها (0 بازتاب)
بازتاب در سایت ها (0 بازتاب)
آلبوم تصاویر خبر
نظرات

آخرین مقاله
نقدی بر اظهارات نماینده اصفهان/ ترکیه ای که من دیدم!

 ​در پی اظهارات یکى از نمایندگان اصفهان که هر مردی در ترکیه به طور متوسط با ۱۵ زن رابطه جنسی دارد! مرتضی نجفی قدسی در یادداشتی با انتقاد از چنین اظهارات سخیف و نادرستی تأکید کرد این گزاره غلط و خلاف واقع است و طرح چنین سخنانی بسا موجب شکاف بین دو ملت بزرگ ایران و ترکیه خواهد شد! 

پیوندها
خاطراتی از استاد پرورش
گالری تصاویر
تماس با ما