تلاش در جهت نهادينه كردن تفسير در بدنه حوزه
یکشنبه, ۱ اردیبهشت ۱۳۹۲
بازدید: ۲۸۶
بازتاب ها : ۰
دیدگاه ها : ۰
به گزارش خبرگزاری بين‎المللی قرآن(ايكنا) حجت الاسلام والمسلمين محسن قرائتی چهارشنبه شب 28 فروردين ماه در کارگاه آموزشی روش بیان تفسیر قرآن ویژه قرآن پژوهان مرکز تخصصی تفسیر قرآن کریم حوزه علمیه قم  در دارالقرآن علامه طباطبايی يكی از وظايف طيف جديد نخبه حوزه و محصلان درس

به گزارش خبرگزاری بين‎المللی قرآن(ايكنا) حجت الاسلام والمسلمين محسن قرائتی چهارشنبه شب 28 فروردين ماه در کارگاه آموزشی روش بیان تفسیر قرآن ویژه قرآن پژوهان مرکز تخصصی تفسیر قرآن کریم حوزه علمیه قم  در دارالقرآن علامه طباطبايی يكی از وظايف طيف جديد نخبه حوزه و محصلان درس تفسير را تلاش در جهت نهادينه كردن تفسير در بدنه حوزه دانست و افزود: جای حوزويان در امر تفسير را گروه‎های ديگر گرفته‌اند و اگر باز هم تعلل شود، دانشگاه به تنهايی در اين عرصه وارد می‎شود و حوزه از اين مدار باز می‎ماند.

حجت‎الاسلام والمسلمين قرائتی بر لزوم ارايه تفاسير جديد از سوی طلاب جوان و خوشفكر حوزه تاكيد كرد و گفت: قرآن آنقدر نكته ها و مضامين والايی دارد كه نبايد به تفاسير موجود بسنده كرد.

وی افزود: چه كسی چنين ادعايی مطرح می‎كند كه اگر قدمای حوزه در تفسير چند كتاب نوشتند، ديگر باب اين علم بسته شد؟ هيچ كس نبايد چنين حرفی بزند زيرا با وجود اين همه تفاسير بازهم امكان دارد كه افراد ديگر در آينده سخنانی پرمغزتر از گذشتگان بزنند و ميوه‎های برچينند كه گذشتگان آن را نچيده‎اند.

اين معلم قرآن گفت: قرآن چون درخت تناور و پرميوه‎ای است كه هر كس هرچند ميوه از او برچيند نفر بعد مطمنا ميوه ديگری از او بر خواهد داشت و درختی نيست كه روزی به خشكی دچار شود؛ به همين دليل بود كه مرحوم علامه سفارش می‌كردند كه هر دوسال تفسير جديد نوشته شود چون روزگاران و طرز تفكرها و نگاه‎ها تغيير می‌‎كند.

وی افزود: به عنوان مثال در گذشته وقتی كه در قرآن به «تمر مر السما» يعنی مرور كردن آسمان نظر انداخته می‎شد آن را صرفا نگاه كردن معنی می‎كردند ولی با اختراع هواپيما امروز از بالا هم می‎توان ابرهايی را كه زيرپای انسان است ديد كه همين آيه در ذهن انسان تداعی می‎شود كه در گذشته معنی ديگری داشت.

اين مفسر قرآن با اشاره به اهميت خلوص نيت در مراجعه به قرآن و تفسير يادآور شد: شان قرآن بسيار بالاتر از آن است كه ما بخواهيم صرفا برای مدرك به سراغ آن برويم و در اين صورت به آن، خيانت كرده‎ايم؛ همچون اكسيژنی كه نيازی نيست برای انسان تشريح شود كه آيا مفيد است يا خير و يا چه وقت از آن استفاده كنيم.

وی گفت: مشكل عدم توجه به تفسير قرآن از ديرباز در حوزه وجود داشت كه هنوز اين بحث با بدنه حوزه چفت نشده است و اين نسل بايد در اين زمينه تلاش كنند تا بتوانند به مفسرانی خوشفكر و قابل، مبدل شوند.

قرائتی يادآورشد: تدبر در قرآن از كارهايی است كه اگر انسان انجام ندهد از سوی قرآن با شديدترين بيانات تنبيه می‎شود و در حقيقت تدبر در قرآن واجب است و مثل عمل مستحبی نيست كه اگر كسی دوست داشت به اين سمت برود.

وی گفت: بحث امروز ما با قرآن مثل گذشته تنها پرداختن به يك بخش از قرآن يعنی توجه به شكل تفسير يا نوع تفسير نيست؛ بلكه بحث ما اين است كه چگون می‎توانيم با قرآن دردهای امروز جهان را برطرف كنيم و بايد از خاصيت شفای قرآن برای التيام دردها و درمان مشكلات استفاده كنيم.

قرائتی يكی از ويژگی‎های قرآن را بيان خصلت‎های رهبران ذكر كرد و افزود: يكی از خصوصيات رهبران دينی آن است كه دشمنان اسلام از او عصبانی باشند و هميشه باعث ناراحتی آنان بشود؛ كسی كه صرفا عالم است و انسان بسيار خوبی نيز هست ولی بودن و نبودنش برای آمريكا يكی است از نظر قرآن نمی‎تواند يك رهبر مناسب باشد و به همين دليل است كه در بحث ولايت فقيه به آن اشاره شده است.

اين معلم قرآن با ذكر اين مطلب كه ياران امام زمان(عج) جزو افراد صالح از منظر قرآن به شمار می‏روند، اظهاركرد: كسانی كه برای مومنان آسان‎گير هستند و در مقابل دشمنان اسلام بسيار سختگير و تند مزاج هستند از جمله افراد صالح در قرآن به شمار رفته‎اند.

وی با ذكر اين مطلب كه برخی وقت‎ها پست و مقام و بزرگ شدن يك نفر در حوزه سياست نقص‎های او را راحت‎تر نشان می‎دهد، عنوان كرد: بسياری در طول انقلاب از طرف مردم در نگاه اول تاييد شدند ولی هرچه بيشتر به قدرت رسيدند خود را نشان دادند و به همين جهت اعلام می‎كنيم كه مردم كسانی را كه با خدا و قرآن فاصله بگيرند قبول نمی‎كنند و در انتخابات پيش رو نيز بايد با همين معيارهای قرآن افراد را انتخاب كرد.

قرائتی در تفسير آياتی از سوره هل اتی در زمينه افراد مخلص در راه خدا، عنوان كرد: خداوند در اين سوره در كنار پاداش‎های محسوسی كه بيان كرده عنوان كرده است افرادی كه برای خداوند با اخلاص وارد ميدان می‎شوند از در و ديوار برای آنها خير و بركت نازل می‎شود.

لازم به ذکر است این کارگاه آموزشی به مدت پنج هفته  روزهای چهارشنبه عصرگاهان در بیت علامه طباطبایی برگزار میشود .


بازتاب تصویری (0 بازتاب)
بازتاب در روزنامه ها و خبرگزاري ها (0 بازتاب)
بازتاب در سایت ها (0 بازتاب)
آلبوم تصاویر خبر
نظرات

آخرین مقاله
نقدی بر اظهارات نماینده اصفهان/ ترکیه ای که من دیدم!

 ​در پی اظهارات یکى از نمایندگان اصفهان که هر مردی در ترکیه به طور متوسط با ۱۵ زن رابطه جنسی دارد! مرتضی نجفی قدسی در یادداشتی با انتقاد از چنین اظهارات سخیف و نادرستی تأکید کرد این گزاره غلط و خلاف واقع است و طرح چنین سخنانی بسا موجب شکاف بین دو ملت بزرگ ایران و ترکیه خواهد شد! 

پیوندها
خاطراتی از استاد پرورش
گالری تصاویر
تماس با ما