آیت‎الله استادی در جلسه تفسیر تشریح کرد: راه درمان وسواس اعتقادی چیست؟
پنجشنبه, ۹ مهر ۱۳۹۴
بازدید: ۳۰۳
بازتاب ها : ۰
دیدگاه ها : ۰
عضو شورای عالی حوزه و استاد حوزه علمیه تاکید کرد: همان طور که روان‎شناسان برای رفع وسواس‎های فکری و عملی، بی‌توجهی را توصیه می‎کنند، برای درمان وسواس اعتقادی نیز تنها راه علاج همین است. آیت‌الله رضا استادی، ششم مهرماه در جلسه تفسیر سوره مومنون با بیان اینکه در اولین آیه

عضو شورای عالی حوزه و استاد حوزه علمیه تاکید کرد: همان طور که روان‎شناسان برای رفع وسواس‎های فکری و عملی، بی‌توجهی را توصیه می‎کنند، برای درمان وسواس اعتقادی نیز تنها راه علاج همین است.

آیت‌الله رضا استادی، ششم مهرماه در جلسه تفسیر سوره مومنون با بیان اینکه در اولین آیه این سوره ایمان را عامل فلاح برشمرده است گفت: در آیات متعددی موضوع فلاح مطرح و در هرکدام از آن‌ها نیز شرطی برای آن تعیین شده است مثلا در جایی فرموده است تزکیه و تهذیب، کسب روزی حلال، توبه، اجتناب از ربا، دوری از خمر، انجام خیرات و ... عامل فلاح و رستگاری انسان است.

وی اظهار کرد: این سؤال مطرح می‌شود که اگر ایمان شرط فلاح است و کسی با گفتن «لااله الا الله» به آن می‌رسد پس چرا در هر آیه‌ای شروطی برای آن ذکر شده که از جمله در سوره مومنون خشوع در نماز، پرداخت زکات، دوری از زنا و ... را بیان فرموده و در ابتدای سوره بقره نیز ایمان به غیب و یقین به روز قیامت را عامل هدایت و فلاح می‌شمارد و حتی در برخی آیات مستحبات نیز دخیل در فلاح می‎شوند.

استادی ادامه داد: در برخی آیات عنوان شده که افرادی خوب خوب هستند ولی اهل امر به معروف و نهی از منکر نیستند ولی لازمه فلاح امر به معروف و نهی از منکر است و جامعه بدون آن به سعادت نمی رسد.

پاسخ به سؤال

وی افزود: جواب‎های مختلفی به این مسئله داده شده است از جمله فرموده‎اند که ایمان و تقوا و هدایت مراتبی دارد به این معنا که هر کس مصداق«قولوا لا اله الا الله تفلحوا» قرار گرفت رستگار و سعادتمند است و به فلاح می‌رسد اما ایمان او و فلاحش دارای مراتبی است و این مراتب هم دارای مدرکی قرآنی است.

وی در توضیح بیشتر این مطلب تصریح کرد: هر کسی وقتی وارد دایره ایمان شد هر قدر به سمت کارهای خیر و انجام واجبات و حتی مستحبات و نیات خالص‎تر برود مرتب تقوا و ایمانش در نزد خدا بیشتر خواهد بود.

عضو شورای عالی حوزه علمیه اظهار کرد: به همین دلیل قرآن در جایی می‎فرماید ای کسانی که ایمان آورده اید ایمان بیاورید و یا در جایی توبه رابه همه مومنین امر می‌فرماید.

مثالی برای مراتب ایمان

استادی به ذکر مثالی از خواجه طوسی گفت: ایشان مراتب یقین و ایمان را به مشاهده آتش و دود و یا دیدن نشانه های آن از پشت دیوار تشبیه کرده و مثال زده و آورده است که ما با دیدند دود متوجه می شویم که آتشی در کار است که این مرحله‌ای از ایمان و یقین است؛ وقتی آتش را می‌بینیم به مرتبه بالاتری از یقین می‎رسیم و وقتی در آتش قرار بگیریم در مرتبه حق الیقین هستیم.

وی ادامه داد: ایمان اهل بیت(ع) نسبت به ما این گونه است زیرا ما وقتی هر قدر هم با ایمان باشیم در نماز قرار می‎گیریم ذهنمان پراکنده است ولی در برخی ورایات داریم که امام در حال نماز بودند و بچه ای از بلندی می‎افتد و ایشان حتی متوجه هم نمی‎شوند.

استاد حوزه علمیه گفت: پس اصل ایمان و گفتن لا اله الا الله رسیدن به فلاح و رستگاری است از این رو کافر فلاح ندارد و لی مومنان مراتب مختلفی دارند.

استادی ادامه داد: جواب دیگری که داده شده است این است که خوبی‎ها لازم و ملزوم یکدیگرند و وقتی می گوئیم کسی مومن است و غیبت نمی‎کند و متوکل علی الله است پس لازمه آن این است که دروغ هم نگوید و کارهای زشت دیگر را هم انجام ندهد و این سخن قابل تاملی است و باید در آن بیاندیشیم.

وی تاکید کرد: در مباحث نظری حرف قابل تاملی است ولی آیا در عمل وقتی به آن فکر می‎کنیم می‎توانیم مصداق عینی خارجی برای آن بیابیم و یا در خودمان پیاده کنیم. بر این اساس ممکن است فردی مومن باشد و نماز هم نخواند ولی براساس ایمانی که دارد اهل فلاح است یا ممکن است فرد مومنی خیلی خوب هم باشد ولی در یک زمینه دچار نقیصه باشد مثلا زود عصبانی شود. به هر حال این مسئله موضوعی قابل تامل است.

استاد حوزه ادامه داد: برخی معتقدند که احکام بدون اخلاق و اخلاق بدون احکام راه به جایی نمی‌برد ولی همان طور که گفتم این مسئله در محیط بیرونی ما موارد خلاف زیادی دارد و چه انسان های خوبی داریم که در برخی واجبات و مستحبات عامل جدی هستند ولی در برخی خوبی‎ها کوتاهی می‎کنند.

علم امام

استادی در ادامه به مبحث علم امام و نبی اشاره کرد و ادامه داد: این سؤال مطرح است که آیا علم امام گسترده است و همه موضوعات عالم را شامل می‎شود که دو جواب گفته شده و برخی گفته‎اند که امام اگر هر چیزی را بخواهد و لازم به دانستن باشد خداوند به او می دهد و می‎داند ولو اینکه علوم طبیعی و ... باشد و برخی دیدگاه‎ها می‎گویند که امام مسئول هدایت مردم است و هر چه برای هدایت لازم باشد آن را می داند و اگر در موضوعات دیگر چیزی می‎داند از تفضل الهی است.

وی عنوان کرد: آیت الله سبحانی در کتاب آگاهی سوم خود در این باره مفصل توشضح داده و علاقه‎مندان می‎توانند برای کسب اطلاعات بیشتر به آن مراجعه کنند.

تاثیر ایمان

استادی با اشاره به تاثیر ایمان نیز اظهار کرد: براساس گفته‎های مفسر المیزان، ایمان به خدا انسان را فعال کرده و از خمودی بیرون می‎آورد و هنری دارد که به انسان آرامش می‎دهد و او را به افعال خیر وامی‎دارد.

درمان وسواس

عضو شورای عالی حوزه همچنین به وسواس در اعتقادات و اعمال اشاره کرد و افزود: در وسواس چه در اعمال و چه در اعتقادات باید بنا را بر بی توجهی گذاشت تا برطرف شود و تنها راه آن همین است. افرادی بودند که نزد امام معصوم می‎رفتند و از وسواس خود درباره اعتقاد به خدا گله داشتند که امام همین توصیه را می‎فرمودند زیرا وسواس در اعتقاد تنها با خواندن کتاب برطرف نمی‎شود.

واکنش به تعطیلی حج

وی در واکنش به حادثه منا و عنوان کرده تعطیلی حج از سوی برخی افرد تاکید کرد: این حادثه باعث شد تا خودی و غیرخودی به مسئله حج ایراد بگیرند و بگویند اعزام نکنیم و پول های کشور را صرف ساخت بیمارستان و ... کنیم، اما اصل حج واجب الهی است و قرآن به آن تاکیدکرده است و وانگهی این سؤال مطرح است که مگر افرادی پول‎هایشان را صرف مسافرت به اروپا و ... نمی‎کنند.

 

2 - بازتاب خبر در رسانه ها :

خبرگزاری ایکنا

----------------------

سایت خبری آکاایران

سایت موسسه فرهنگی معلم

 

 

 


بازتاب تصویری (0 بازتاب)
بازتاب در روزنامه ها و خبرگزاري ها (0 بازتاب)
بازتاب در سایت ها (0 بازتاب)
آلبوم تصاویر خبر
نظرات

آخرین مقاله
توجه اصلی به جنایات صهیونیستها معطوف باشد

در پی خیزش گسترده و سرتاسری دانشجویان در آمریکا در حمایت از مردم مظلوم غزه و فلسطین، مرتضی نجفی قدسی در یادداشتی چنین آورده است:

پیوندها
خاطراتی از استاد پرورش
گالری تصاویر
تماس با ما