آیت‌الله دری‌نجف‌آبادی: رسانه‌ها مهم‌ترین بستر گسترش فرهنگ قرآنی هستند
شنبه, ۳۰ آذر ۱۳۹۲
بازدید: ۲۹۵
بازتاب ها : ۰
دیدگاه ها : ۰
نماینده ولی فقیه در استان مرکزی گفت: مهم‌ترین زمینه و بستر گسترش فرهنگ قرآنی برعهده رسانه‌ها است و رسانه‌ها در این زمینه نقش بسیار بی‌بدیلی دارند.   به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، مراسم اختتامیه هفتمین دوره مسابقات قرآن کریم دارالقرآن امام علی ابن ابی طالب(ع)

نماینده ولی فقیه در استان مرکزی گفت: مهم‌ترین زمینه و بستر گسترش فرهنگ قرآنی برعهده رسانه‌ها است و رسانه‌ها در این زمینه نقش بسیار بی‌بدیلی دارند.

 

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، مراسم اختتامیه هفتمین دوره مسابقات قرآن کریم دارالقرآن امام علی ابن ابی طالب(ع) شب گذشته، 29 آذرماه با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا حشمتی، معاون قرآن و عترت وزارت ارشاد، آیت‌الله قربانعلی دری‌نجف‌آبادی، نماینده ولی فقیه در استان مرکزی و جمع دیگری از فعالان قرآنی کشورمان در حسینیه فاطمیون تهران برگزار شد.

در بخشی از این مراسم که پس از اقامه نماز مغرب و عشاء برگزار شد، حجت‌الاسلام والمسلین دری‌نجف‌آبادی، نماینده ولی فقیه در استان مرکزی و امام جمعه اراک به بیان سخنانی پرداخت. وی با تأکید بر اینکه جلسات قرآن، کانونی است که در آن جوانان و نوجوان با عمق کلام الهی آشنا می‌شوند، گفت: مطمئناً در این قبیل جلسات ملائکه برای ضبط آن و درج در پرونده اعمال در رفت و آمد هستند.

آیت‌الله دری‌نجف‌آبادی افزود: توفیقی که خداوند نصیب افرادی می کند تا دست اندرکار فعالیت‌های قرآنی باشند، توفیق بسیار بزرگی است که نصیب هر انسانی نمی‌شود و افراد معدودی در این شمار جای می‌گیرند.

راه‌اندازی دارالقرآن علامه طباطبایی خلأ موجود را پر کرد

وی با اشاره به اینکه راه‌اندازی دارالقرآنی برای فعالیت‌های تفسیری قرآن کریم کار بسیار بزرگی است، تصریح کرد: ما نباید به همین بسنده کنیم و در صورت امکان در شهرهای مذهبی بزرگ همچون مشهد و حتی نجف و کربلا نیز چنین دارالقرآن‌هایی راه‌اندازی کنیم تا خلأهای احتمالی موجود در این زمینه از بین برود، زیرا افتتاح دارالقرآن علامه طباطبایی حرکتی بود که می‌تواند خلأهایی که ممکن است در بحث تفسیر قرآن کریم وجود داشته باشد را پر کند.  

امام جمعه اراک با بیان اینکه ظرف وجودی انسان زمانی ارزشمند خواهد شد که شکل قرآنی به خود بگیرد، تصریح کرد: ارج ومنزلت پیامبر بزرگ اسلام حضرت محمد(ص) به این دلیل است که قرآن در سینه ایشان جای گرفته است. قلب انسان باید هر لحظه آماده پذیرایی از قرآن کریم باشد، زیرا صاحب قلبی که کانون معرفةالله باشد دستی در عالم ملکوت خواهد داشت و مطمئناً جوانان و نوجوانان به دلیل پاکی روح می‌توانند گام‌های بسیار بلندی در این زمینه بردارند.

قرآن تنها راه مبارزه با ناپاکی‌ها

نماینده ولی فقیه در استان مرکزی با تأکید بر اینکه هیچ راهی جز قرآن برای مبارزه با پلیدی و ناپاکی وجود ندارد، اظهار کرد: اگر به قرآن و دستورات و آموزه‌های آن عمل کنیم، هیچ ناپاکی و پلیدی در ما اثر نخواهد کرد؛ زیرا دلیل اصلی نزول قرآن مبارزه با پلیدی‌ها بوده است.

آیت‌الله دری‌نجف‌آبادی خاطرنشان کرد: اگر امروز در ایران اسلامی قرآن حاکم شده است به برکت زحمات امام خمینی(ره)، رهبر معظم انقلاب اسلامی و مراجع تقلید بوده است و برای اینکه این راه ادامه داشته باشد، باید هر کدام از ما به اندازه توان در زمینه حفظ و قرائت قرآن کریم گام برداریم و پس از آن تدبر در آیات الهی و عمل به آن را سرلوحه خود قرار دهیم تا جامعه از وجود ناپاکی‌ها خالی شود.

هزینه‌های فعالیت‌های قرآنی در برابر سایر فعالیت‌ها ناچیز است

وی در بخش دیگری از سخنان خود با ابراز گلایه از هزینه‌های اندک برای فعالیت‌های قرآنی، گفت: برای برگزاری یک مسابقه ورزشی هزینه‌های بسیار کلانی جابجا می‌شود و هیچ محدودیتی وجود ندارد، اما زمانی که نوبت به برنامه‌ها و فعالیت‌های قرآنی و یا کار در زمینه نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه می‌رسد، هزینه‌ها به صفر و نزدیک آن می‌رسد؛ باید به هر طریقی که امکان پذیر است از فرهنگ قرآن پاسداری کرد و برای آن از هزینه‌ها هراسی نداشت.

امام جمعه اراک در ادامه به بحث در مورد مسابقات قرآن پرداخت و گفت: برگزاری مسابقات قرآن در بعد بین‌المللی و در بخش بانوان می‌تواند در راستای تبلیغ و ترویج هر چه بیشتر قرآن کریم باشد. بودجه‌هایی که به ارگان‌ها و نهادهای مختلف قرآنی داده می‌شود، باید در جای درست و مناسب خود هزینه شود و خروجی‌های آن دیده شود؛ باید خروجی این هزینه‌ها افرادی همچون شهید بهشتی و شهید مطهری باشند.

هزینه کردن در زمینه فعالیت‌های قرآنی سرمایه است

نماینده ولی فقیه در استان مرکزی با تأکید بر اینکه ارزش گذاری افرادی همچون شهید بهشتی و شهید مطهری که فرزند مکتب قرآن بودند قابل ارزیابی از نظر مادی نیست تصریح کرد: اینجاست معلوم می‌شود هزینه‌ای که خروجی آن شخصیتی همچون مطهری باشد؛ نه تنها هزینه نیست، بلکه یک سرمایه‌گذاری بسیار بزرگ است. متأسفانه مدیریت هزینه‌ها دارای ایراد و اشکال است و مثل آب بارانی  هدر می‌رود.

آیت‌الله دری‌نجف‌آبادی با اشاره به اینکه نتیجه و خروجی آیات و روایاتی که در مجالس قرآنی بیان می‌شود در موقعیت‌های حساس همچون جبهه‌های جنگ علیه باطل خود را نشان می‌دهد، افزود: در حال حاضر باید آموزش و پرورش و دانشگاه‌های ما قرآنی باشند تا دیگر جریانات منحرفی همچون وهابیت نتوانند علیه تشیع سنگ‌پرانی کنند. در این زمینه دولت، مجلس و خود مردم هرکدام جداگانه وظایفی بر عهده دارند که باید به آنها عمل کنند.

وی در ادامه با بیان اینکه قرآن کریم هر روز بهار و هر روز حرف تازه‌ای برای گفتن دارد، تصریح کرد: قرآن گنج غیرقابل جایگزینی است و اگر خیر در دنیا و آخرت و صیانت در برابر آلودگی‌ها را می‌خواهید، باید آنها را در قرآن جستجو کنید و همه اینها در سایه قرآن به دست می آید.

رسانه‌ها مهم‌ترین بستر گسترش فرهنگ قرآنی

امام جمعه اراک در پایان مهم‌ترین زمینه و بستر گسترش فرهنگ قرآنی را رسانه‌ها دانست و اظهار کرد: رسانه‌ها در این زمینه نقش بسیار بی‌بدیلی دارند. در برنامه‌های تلویزیونی و رادیویی قرآن باید جایگاه بیشتری داشته باشد، نباید استفاده از قرآن در برنامه‌های رادیو و تلویزیون به ذکر چند آیه محدود شود.

 

بازتاب خبر در رسانه ها :

خبرگزاری ایکنا

روزنامه رسالت

روزنامه جوان


بازتاب تصویری (0 بازتاب)
بازتاب در روزنامه ها و خبرگزاري ها (0 بازتاب)
بازتاب در سایت ها (0 بازتاب)
آلبوم تصاویر خبر
نظرات

آخرین مقاله
توجه اصلی به جنایات صهیونیستها معطوف باشد

در پی خیزش گسترده و سرتاسری دانشجویان در آمریکا در حمایت از مردم مظلوم غزه و فلسطین، مرتضی نجفی قدسی در یادداشتی چنین آورده است:

پیوندها
خاطراتی از استاد پرورش
گالری تصاویر
تماس با ما