آیت‌الله العظمی نوری‌همدانی: تفسیر المیزان جزو برنامه درسی حوزه‌های علمیه قرار گیرد
جمعه, ۱۱ تیر ۱۳۹۵
بازدید: ۳۶۰
بازتاب ها : ۰
دیدگاه ها : ۰
آیت‌الله العظمی نوری همدانی با بیان اینکه تفسیری به جامعیت المیزان نوشته نشده است، گفت: دنیای امروز اقتضاء می‌کند که مطالب علمی متناسب با نیازهای روز را ارایه دهیم که یکی از آنها تفسیر المیزان است و می‌توان مطالبی از آن استخراج کرد تا جزء درس اصلی حوزه قرار گیرد. آیت‌الله

آیت‌الله العظمی نوری همدانی با بیان اینکه تفسیری به جامعیت المیزان نوشته نشده است، گفت: دنیای امروز اقتضاء می‌کند که مطالب علمی متناسب با نیازهای روز را ارایه دهیم که یکی از آنها تفسیر المیزان است و می‌توان مطالبی از آن استخراج کرد تا جزء درس اصلی حوزه قرار گیرد.

آیت‌الله العظمی حسین نوری همدانی شامگاه پنج شنبه دهم تیر ماه در ضیافت افطار اساتید و اعاظم حوزه در دارالقرآن علامه طباطبایی، با اشاره به حدیثی از پیامبر اسلام در خصوص عبرت گرفتن از گذشتگان اظهار کرد: علامه طباطبایی از لحاظ تواضع و اخلاص بسیار بالا بود و از لحاظ عمل و عقیده ویژگی‌های خاصی داشت و روز به روز دنیا بهتر وجود ایشان را می‌شناسد.

وی با اشاره به خدمات علامه طباطبایی به جامعه اسلامی خاطرنشان کرد: علامه طباطبایی از لحاظ علمی در جایگاه بالایی بود و همانطور که آیت‌الله خوئی گفته اند که آیت‌الله طباطبایی قربانی راه تفسیر شده است.

این مرجع تقلید ادامه داد: در عالم تشیع تاکنون تفسیری به این جامعیت نوشته نشده و هیچ گاه علامه خسته نشده و در خدمت به قران فروگذار نکرده و نشاط ایشان از ابتدا تا انتهای تفسیر برقرار و هیچ کمبودی در این تفسیر وجود ندارد.

وی با تاکید بر اینکه باید از تفسیر المیزان نمونه‌هایی انتخاب شود تا جزو برنامه درسی کل حوزه‌های علمیه قرار گیرد، گفت: این کتاب هم چون دایره‌المعارف اینقدر مطالب ژرف و مهم دارد که در حوزه‌های مختلف می‌توان از آن بهره گرفت خصوصاً این کتاب پاسخگوی احتیاجات دنیای امروز است.

آیت‌الله العظمی نوری همدانی خاطرنشان کرد: دشمن خیلی سعی دارد که تشیع را بکوبد خصوصاً عربستان با هزینه گزاف سعی در خاموش کردن نور تشیع و نور اهل‌بیت است و در این زمینه عالم نیازمند در دست داشتن مطالب علمی در سطوح علمی بالا است که یکی از این منابع تفسیر المیزان است.

وی با تاکید بر اینکه بخش‌های مختلف تفسیر المیزان جزو برنامه درسی حوزه‌های علمیه قرار گیرد، گفت: مطالب مختلفی در این کتاب با فقه، تاریخ، فلسفه و ادبیات مربوط است و می‌تواند برای جامعه بسیار مفید باشد.

این مرجع تقلید با اشاره به آیه 200 سوره آل عمران، اظهار کرد: این آیه از منظرهای مختلف مطالبی را در بر دارد که علامه طباطبایی بالغ بر 50 صفحه برای آن‌ها تفسیر نوشته‌اند و 15 نکته را ذکر کرده‌اند که یکی از آن‌ها نحوه تأسیس حکومت اسلامی است و اینکه عموم جامعه در شکل‌گیری حکومت باید دخیل باشند.

وی با بیان اینکه قرآن کریم اداره جامعه را به مردم واگذار کرده است، اضافه کرد: از آنجایی که همه نمی‌توانند در اداره جامعه به طور مستقیم دخالت داشته باشند باید یکسری را انتخاب کنند تا این کار را انجام دهند.

آیت‌الله العظمی نوری همدانی با اشاره به جامعیت مطالب تفسیر المیزان تصریح کرد: در این تفسیر در هر موضوعی به طور جامعی اطلاعات لازم ارائه شده که کار بسیار ارزشمندی است.

وی با تاکید بر ضرورت آشنایی طلاب و مردم با تفسیر قرآن کریم خاطرنشان کرد: تفسیر المیزان نکات جامعی را در بر دارد که می‌تواند برای جامعه بسیار مفید باشد.

این مرجع تقلید با بیان اینکه در بسیاری از تفاسیر قرآن به شیعه ظلم شده است، گفت: در تفسیر المیزان حقایق به طور جامع و کامل ارائه شده و ما وظیفه داریم با استفاده از این تفسیر جامع از گسترش مفاهیم دروغین برخی تفاسیر جلوگیری کنیم.ا

وی تفسیر المیزان را کتاب فقه، تاریخ، جهاد و علم دانست و افزود: از این منظر جامعه اسلامی مرهون تلاش‌های ارزنده علامه طباطبایی است چراکه ایشان با تدوین تفسیر المیزان خدمت بزرگی به تشیع و اسلام کرد.

آیت‌الله العظمی نوری همدانی با بیان اینکه فقها جهاد را بر سه قسم می‌دانند، گفت: امام خمینی جهاد را بر هشت قسم می‌دانند از جمله جهاد برای نجات مستضعفین که در فقه این موارد وجود ندارد.

وی با تاکید بر اینکه در حوزه نیازمند انقلابی بودن و انقلابی ماندن هستیم، به روز قدس اشاره کرد و گفت: نمی‌شود کسی با اسرائیل و آمریکا ارتباط داشته باشد و به قرآن هم محبت داشته باشد، خداوند در یک شخص دو گرایش قرار نداده است و این غیر ممکن است.

این مرجع تقلید تصریح کرد: اگر اختلاف بین مسلمانان نبود که تاکنون صهیونیسم از جهان محو شده بود، اگر مسلمانان همراه هم بودند کشوری مثل ترکیه جرات نمی‌کرد با اسرائیل ارتباط برقرار کرده و آشتی کند و این سیلی محکمی به مسلمانان است.

بازتاب خبر در رسانه ها :

 

گزارش تصویری حوزه

گزارش تصویری ایسنا

گزارش تصویری ایکنا

------------------

خبرگزارس فارس

خبرگزاری حوزه

خبرگزاری ایکنا

خبرگزاری شفقنا

خبرگزاری برنا

خبرگزاری تسنیم1

خبرگزاری تسنیم 2

خبرگزاری دفاع پرس

خبرگزاری مهر

خبرگزاری میزان

خبرگزاری رسا

------------------

روزنامه رسالت

روزنامه رسالت (Pdf)

روزنامه جمهوری اسلامی

روزنامه جمهوری اسلامی(Pdf)

هفته نامه افق حوزه صفحه 3(Pdf)

------------------

سایت خبری قدس آنلاین

سایت قم نیوز

سایت قم پرس

سایت صاحب خبر

سایت فرهنگ امروز

سایت خبر وان

سایت مانیتور شفقنا

سایت قطره

سایت تصنا

سایت دبلیو خبر

سایت خبر فارسی

سایت دیگه چه خبر

 

 

 


بازتاب تصویری (0 بازتاب)
بازتاب در روزنامه ها و خبرگزاري ها (0 بازتاب)
بازتاب در سایت ها (0 بازتاب)
آلبوم تصاویر خبر
نظرات

آخرین مقاله
توجه اصلی به جنایات صهیونیستها معطوف باشد

در پی خیزش گسترده و سرتاسری دانشجویان در آمریکا در حمایت از مردم مظلوم غزه و فلسطین، مرتضی نجفی قدسی در یادداشتی چنین آورده است:

پیوندها
خاطراتی از استاد پرورش
گالری تصاویر
تماس با ما