آیت‌الله استادی هشدار داد: مراقب باشیم تبلیغ و منبر و مداحی رنگ مادیات نگیرد
سه شنبه, ۴ آبان ۱۳۹۵
بازدید: ۳۲۳
بازتاب ها : ۰
دیدگاه ها : ۰
استاد تفسیرحوزه علمیه قم بابیان اینکه اگر تبلیغ دین رنگ مادیات بگیرد نه‌تنها مقرب مردم به دین نیست بلکه گاهی باعث دوری آنان نیزخواهد شد گفت: اینکه گفته می‌شود کسی که مدیحه‌سرایی برای اهلبیت(ع) می‌کنداین‌قدروآن‌قدرپول می‌گیرد؛ این مسائل گاهی دورکننده مردم ازدین است

استاد تفسیرحوزه علمیه قم بابیان اینکه اگر تبلیغ دین رنگ مادیات بگیرد نهتنها مقرب مردم به دین نیست بلکه گاهی باعث دوری آنان نیزخواهد شد گفت: اینکه گفته میشود کسی که مدیحهسرایی برای اهلبیت(ع) میکنداینقدروآنقدرپول میگیرد؛ این مسائل گاهی دورکننده مردم ازدین است وهرقدرمداح خوب بخواند وخوشصدا باشد اگرکارش بااین حرفها آلوده شود دست کم برای خود او بی اثر است.

آیت‌الله رضا استادی، شامگاه دوشنبه، سوم آبان‌ماه در اولین جلسه تفسیر خود در سال تحصیلی جدید حوزه در دارالقرآن علامه طباطبایی(ره) با اشاره به آیات ۶۶ تا ۷۲ سوره مؤمنون گفت: علامه طباطبایی در ذیل این آیات فرموده کسانی که اسلام نمی‌آورند و شب‌ها در جلسات خصوصی خود نسبت به پیامبر اکرم(ص) و قرآن و اسلام بدگویی می‌کنند، ممکن است چند عذر برای خود بتراشند و کسی فکر کند اینها معذور هستند ولی خداوند عذرهای آنان را بیان و رد کرده است.
وی افزود: یک کافر ممکن است بگوید قرآن را نمی‌فهمم یا ممکن است بگوید قرآن تدبر لازم دارد و چون تدبر نمی‌کنم ، قبول ندارم. اما هیچ‌کدام از این عذرها قابل پذیرش نیست؛ زیرا قرآن برای همه تاحدی قابل فهم است و حتی برای فارسی زبانان نیز قابل فهم است به خصوص در محیطی که مردم، عرب بودند و عده زیادی هم تحت تاثیر این کلام قرار گرفتند طرح چنین مسایلی بهانه است.
آیت الله استادی بیان کرد: یکی از عذرهای آنان فکر نکردن در مورد قرآن و سخنان پیامبر(ص) است که این عذر هم مورد پذیرش عقل نیست؛ زیرا عقل می‌گوید باید در مورد آموزه‌هایی که فرد مدعی نبوت آورده است فکر کرد تا اگر حق بود پذیرفت؛ خود قرآن نیز می‌گوید باید در آن تدبر کنیم؛ از این‌رو اینکه عذر بیاورند که ما در این کلام تدبر نمی کنیم و نمی پذیریم عذر مقبولی نیست.
این استاد تفسیر حوزه بیان کرد: معمولا کفاری که با رسول خدا(ص) مواجه بودند معاند بودند یعنی در حالی که حق را فهمیده بودند نمی پذیرفتند وگرنه کسی که قاصر است ممکن است چندان مورد توجه و خطاب این آیات نباشد.

آیت الله استادی در ادامه با اشاره به قاعده لطف عنوان کرد: ما در مسایل فقهی و اصولی گاهی به این قاعده تمسک می کنیم؛ در توضیح قاعده لطف ؛ برای تقریب به ذهن شما عرض می کنم مرجع تقلیدی را در نظر بگیرید که در مقلدان فارسی زبان زیادی دارد؛ ایشان برای نوشتن رساله به چند نحو می تواند عمل کند . اینکه به زبان عربی بنویسد؛ یا به زبان فارسی با لغت‌های دشوار بنویسد ، ولی  قاعده لطف اقتضاء دارد که به زبان فارسی و قابل فهم‌تری برای مردم بنویسد چون هر مرجع تقلیدی دوست دارد مقلدان او بیشتر به دستورات الهی عمل کنند این مسئله در مورد پیامبر(ص) هم هست یعنی پیامبر دوست دارد مردم بیشتری را جذب کند بنابراین مسایل را قابل فهم‌تر برای مردم بیان می‌کند.

وی با بیان اینکه قرآن کریم و سخنان پیامبر با زبانی قابل فهم برای مردم بیان شده است افزود: این قاعده می‌گوید باید راه بهتر و آسانتر را به مردم معرفی کنیم تا افراد بیشتری جذب شوند که این کار در مورد قرآن انجام شده است.

چرا پیامبر(ص) مزد نمی خواهد؟

ایشان با اشاره به آیه «أَمْ تَسْأَلُهُمْ خَرْجًا فَخَرَاجُ رَبِّكَ خَيْرٌ وَهُوَ خَيْرُ الرَّازِقِينَ» بیان کرد: یکی از بهانه‌های کفار ممکن است این باشد که پیامبر برای تبلیغ دینش برای آنان خرج‌تراشی کرده و از آنان مالی می‌خواهد ولی قرآن فرموده است که پیامبر(ص) برای رسالتش هیچ اجر و مزدی نمی‌خواهد و هیچ خرجی برای مردم ندارد پس این عذر کفار نیز درست نیست.
وی افزود: اجر نخواستن دو نوع است؛ یک نوع وقتی است که وارد روستا و شهری می‌شویم و قصدمان این است که برای تبلیغ دین پول نگیریم ولی اگر دادند می‌گیریم اما در مورد پیامبر(ص) این طور است که از قبل می‌گوید من پولی برای رسالت و تبلیغم نمی‌خواهم که تاثیر آن بسیار بیشتر است؛ مسئله اجرنخواستن پیامبران، در ۱۲ آیه قرآن کریم تکرار شده که دلیل بر اهمیت فوق‌العاده و اثر جدی آن است.

البته مزد گرفتن اشکالی ندارد؛ ما الان منبر می‌رویم و مزدی می گیریم ولی تصدیق می کنید که اگر برای تبلیغ به جایی برویم و به مردم بگوییم ما برای منبر امسال پولی دریافت نمی کنیم تاثیر کلاممان بسیار بیشتر از موقعی خواهد بود که قرار باشد پولی برای منبرمان بگیریم چون بناست پیامبر(ص) و ائمه(ع) برنامه‌شان را طوری پیاده کنند که مردم بیشتری جذب شوند به همین دلیل اجر و مزدی برای رسالت نخواسته‌اند.
استاد برجسته حوزه ادامه داد: به عنوان مثال فردی برای رفتن به منبر و یا کلاس شاید بیش از نیم ساعت مطالعه لازم نداشته باشد ولی چندین ساعت مطالعه می‌کند تا با تسلط بیشتری حاضر شود و مطالبی را بیان می‌کند که علاوه بر عموم، افراد دانشگاهی نیز برایشان مفید باشد؛ این از باب لطف است.
ایشان تصریح کردند: خداوند و پیامبر اکرم(ص) و ائمه(ع) و حتی در مراتب پایین‌تر مراجع و علما و استادان ما خیلی از کارها را از روی لطف انجام داده و می‌دهند و نمونه‌های متعددی نیز موید آن است؛ یعنی در امور دینی همیشه این مسئله رعایت می‌شده در اینجا از باب نصیحت عرض می‌کنم مبادا ما خلاف آن را عمل کنیم؛ ما هم باید جهت لطف را رعایت کنیم تا مردم بیشتر جذب شوند و طوری نباشد که خدای‌ناکرده سبب دوری مردم از دین بشویم.
تبلیغ دین، رنگ و بوی مادیات نگیرد
این استاد تفسیر حوزه بیان کرد: گاهی حرف‌هایی این طرف و آن طرف زده می‌شود که خیلی از آن‌ها هم ممکن است دروغ باشد مثلا گفته می‌شود کسی که مدیحه‌سرایی برای اهل بیت(ع) می‌کند این‌قدر و آن‌قدر پول می‌گیرد که این مسایل مبعد(دورکننده) است و نه مقرب؛ هر قدر مداح خوب بخواند و خوش صدا باشد اگر کارش با این حرف‌ها آلوده شود مبعد است؛ مقرب آن است که مردم بدانند حق او هست که پول بگیرد ولی نمی‌گیرد.
وی تاکید کرد: باید همیشه یادمان باشد وضع ما در یاددادن قرآن و احکام طوری باشد که باعث جذب مردم شود به همین دلیل گفته‌اند برای تعلیم واجبات پول نگیرید. اصولا در حکومتی مانند ما ، اگر مثلا هزار مبلغ برای دین لازم است بهتر است یا لازم است برای پرهیز از این حرف ها، از راه دیگر زندگی مبلغان تامین شود، شبیه کاری که برای قضات صورت می‌گیرد؛ همه این کارها برای آن است که اگر تبلیغ دین، رنگ مادیات به خود بگیرد مشکل ایجاد می‌شود؛ البته این یادآوری لازم است که عرض کنم مقصود این نیست که مجالس وعظ و خطابه از مردمی بودن خارج و دولتی شود.

وی با اشاره به عذر دیگرکفار که می‌گفتند دینی که پیامبر آورده در طول تاریخ سابقه نداشته است که البته این عذر آنان را هم رد می‌کند، اظهار کرد: در مدینه کلیمی‌ها و کمی آن طرف‌تر از مدینه، مسیحیان زندگی می کردند و این کفار با آنان مرتبط بودند؛ بنابراین چطور آمدن پیامبر سابقه نداشته است ؛ علامه طباطبایی فرموده است فرض کنید که حرف آنان درست باشد و آمدن پیامبر بی باشد اما سابقه نداشتن دلیل بر باطل بودن نیست که بخواهند به این دلیل متمسک شوند.
وی با اشاره به عذر و بهانه دیگر کفار مبنی بر اینکه پیامبر(ص) را نمی‌شناخته‌اند، اظهار کرد: قرآن این مسئله را هم رد کرده است؛ علامه طباطبایی در ذیل آیات فرموده است که این‌ها بهانه است؛ زیرا پیامبر(ص) را به‌خوبی می‌شناختند و با او زندگی کرده بودند و پیامبر(ص) در میان آنان به محمدامین مشهور بوده است ضمن اینکه برای اثبات پیامبری یک پیامبر(ص) آوردن معجزه کفایت می‌کند همان‌طور که در داستان سحره موسی بلافاصله وقتی به عظمت کار موسی پی بردند  به سجده افتادند و پذیرفتند؛ ولی کسانی که نمی‌خواهند حق را بفهمند و بپذیرند منکر آن می‌شوند.
استادی در بخش دیگری از سخنانش افزود: قرآن کریم در این آیات، تعبیر عجیبی دارد و فرموده که اگر پیامبر از کفار تبعیت کند همه عالم به هم می‌ریزد و آسمان و زمین فاسد می‌شود؛ علامه طباطبایی فرموده اگر پیامبر به هوا و هوس مردم بخواهد توجه کند هر کسی خواسته‌ای دارد و هیچ عدل و نظم و نظامی باقی نمی ماند و همه چیز به هم خواهد ریخت در حالی که این نظام بر قواعدی که حق است بنا شده و هدفمند است.

آیت الله استادی با اشاره به برخی آموزه‌های انحرافی در زمینه متعدد بودن صراط ها ادامه داد: اگر کسی با قرآن آشنا باشد می‌فهمد که صراط مستقیم یکی بیشتر نیست ؛ این حرف‌هایی که مبنی بر وجود صراط‌های مختلف گفته می‌شود نادرست است زیرا یک راه داریم آن هم راهی معین است؛ این که کسی بگوید شما راه مسیحیت و یهودیت و زرتشتی و ... را هم بروی به مقصد می رسی ، سخن باطل است.

وی به ذکر نمونه‌ای از عقاید برخی فرق و ادیان پرداخت و گفت: مثلا برخی فرقه‌ها مانند برخی از صوفیان صلح کلی هستند و بدون اینکه تکلیفی دینی برای مردم تعیین کنند می‌گویند فقط یاد خدا باش و یا یا علی بگو، کافی است یا مسیحیان برای جذب بیشتر مردم آمرزش‌فروشی می‌کنند در حالی که در اسلام تکالیفی مانند نماز و روزه و خمس و ... وجود دارد که در وهله اول ممکن است عمل به آن دشوار باشد، آسان گرفتن دلیل بر حقانیت آنان نیست.

 

بازتاب خبر در رسانه ها :
خبرگزاری ایکنا

خبرگزاری برنا

---------------------

روزنامه جمهوری اسلامی

روزنامه جمهوری اسلامی(Pdf)

---------------------

سایت خبری هنا

سایت صاحب خبر

سایت شیعه نیوز

سایت دبلیوخبر

سایت هرلحظه

 

 


بازتاب تصویری (0 بازتاب)
بازتاب در روزنامه ها و خبرگزاري ها (0 بازتاب)
بازتاب در سایت ها (0 بازتاب)
آلبوم تصاویر خبر
نظرات

آخرین مقاله
توجه اصلی به جنایات صهیونیستها معطوف باشد

در پی خیزش گسترده و سرتاسری دانشجویان در آمریکا در حمایت از مردم مظلوم غزه و فلسطین، مرتضی نجفی قدسی در یادداشتی چنین آورده است:

پیوندها
خاطراتی از استاد پرورش
گالری تصاویر
تماس با ما