آیت‌الله استادی در تفسیر سوره مومنون عنوان کرد: صبر حضرت نوح(ع) در تبلیغ دین؛ الگوی مبلغان
یکشنبه, ۴ بهمن ۱۳۹۴
بازدید: ۳۶۷
بازتاب ها : ۰
دیدگاه ها : ۰
استاد برجسته حوزه علمیه در تفسیر سوره مبارکه مومنون ضمن تاکید بر اینکه وهابیون در بحث توسل شیعه به ائمه(ع) مغالطه کرده‌اند، بر لزوم الگوگیری مبلغان دین از صبر حضرت نوح تاکید کرد و گفت: مبلغ دینی نباید با اندک ناملایماتی دست از تبلیغ دین بردارد. آیت الله رضا استادی، شامگاه

استاد برجسته حوزه علمیه در تفسیر سوره مبارکه مومنون ضمن تاکید بر اینکه وهابیون در بحث توسل شیعه به ائمه(ع) مغالطه کرده‌اند، بر لزوم الگوگیری مبلغان دین از صبر حضرت نوح تاکید کرد و گفت: مبلغ دینی نباید با اندک ناملایماتی دست از تبلیغ دین بردارد.

آیت الله رضا استادی، شامگاه دوشنبه 28 دی ماه، در ادامه تفسیر سوره مبارکه مومنون در دارالقرآن علامه طباطبایی(ره) گفت: آیات 23 تا 54 این سوره به داستان چهار تن از انبیاء اشاره دارد که علامه طباطبایی نیز آنها را با هم ذکر کرده است و شاید منظور ایشان این است که به هم مرتبط هستند و ارتباط میان آنها نیز روشن و واضح است.

وی با بیان اینکه در این آیات قصص حضرت نوح، صالح، موسی و عیسی بیان شده است، اظهار کرد: اینکه اسامی این چند پیامبر ذکر شده و اسم مابقی نیامده، دلیل بر این نیست که بین آنها پیامبری وجود نداشته باشد، بلکه هیچ دوره‌ای نبوده که پیامبری نداشته باشد.

سخنی درباره تعداد انبیاء

آیت‌الله استادی به بحث تعداد انبیاء اشاره و تصریح کرد: مشهور این است که 124 هزار پیامبر داریم و روایتی نیز از ابوذر نقل شده و این تعداد خیلی قابل اعتماد نیست و دلیل قطعی بر آن نداریم. همچنین این سؤال مطرح است که تاریخ تکون آدم تا دوره پیامبر(ص) چه زمانی طول کشیده است و ارتباط آن با این تعداد پیامبر چیست؟.

وی تاکید کرد: علامه طباطبایی این فاصله را چیزی حدود 8 تا ده هزار سال می‌داند و تعداد انبیاء نیز همین حدود 120 هزار تا 124 هزار توسط ایشان ذکر می‌شود، ولی به هر حال پاسخ اجمالی ما به این سؤال این است که مسلما در هر دوره ای چندین نفر به عنوان نبی حضور داشته اند که انبیاء اصلی همین بزرگانی هستند که مشهورند و مابقی برای یک منطقه و یا محله و ... نبی بوده اند و شاید در یک دوره صد، 200 و یا 500 پیامبر حضور داشته اند همان طور که در روایت است که یهودیان بنی اسرائیل 70 پیامبر را کشتند.

عضور شورای عالی حوزه های علمیه با بیان اینکه اسامی پیامبران ذکر شده در قرآن و روایات به 50 اسم هم نمی رسد تصریح کرد: ذکر همین اسامی را نیز مدیون قرآن هستیم وگرنه تاریخ مضبوطی در دوره انبیاء نبوده است و آیه 48 سوره مبارکه هود نیز ذکر این اسامی را امری غیبی می داند.

استاد برجسته تفسیر حوزه علمیه گفت: در میان انبیاء، نام حضرت موسی با 136 بار بیشترین تکرار را دارد و نام نوح نیز 43 بار در 14 آیه عنوان شده است.

وی ادامه داد: در مورد داستان زندگی حضرت نوح اولین مسئله سن آن حضرت است که براساس نص صریح قرآن، ایشان 950 سال در میان قومش به نبوت پرداخته است و سن هایی مانند سه هزار سال و 1500 و ... که بیان می شود همچنین اینکه سن مردم در آن دوره مانند خود نوح این مقدار بود امری است که نه قابل اثبات و نه قابل نفی است.

استفاده از سن حضرت نوح برای اثبات امکان طولانی بودن عمر امام زمان

آیت الله استادی اظهار کرد: ما با همین آیه ای که سن حضرت نوح در آن بیان شده است در مقابل مخالفان طولانی بودن عمر امام عصر(عج) احتجاج می کنیم و آن را امری ممکن می دانیم.

این استاد برجسته حوزه با اشاره به برخی دیدگاه های مطرح شده مبنی بر اینکه این 950 سال 950 ماه است عنوان کرد: این مسئله خلاف ظاهر آیه و درست نیست همان طور که در تفسیر المنار نیز با وجود فوایدی که دارد این نوع اشکالات دیده می شود.

اشکالات تفسیر المنار

وی در ارزیابی از تفسیر المنار تصریح کرد: دو اشکال عمده در این تفسیر یکی در مسئله وهابیت است که گرایشات این گونه ای دارد و دیگری ذکر برخی تاویلات نادرست و خلاف ظاهر مانند از بین رفتن اصحاب فیل توسط میکروب به جای ابابیل.

هدف بیان قصص قرآنی

آیت‌الله استادی با اشاره به اهداف طرح قصص انبیاء در قرآن تصریح کرد: قرآن قصص انبیاء را گاهی به صورت مختصر و گاهی با تفصیل ذکر کرده است، زیرا هدف قرآن بیان مطالب آموزنده است و به دنبال داستان‌گویی نیست و مبلغان نیز باید در منابر و جلسات خود با این هدف قصه‌های قرآنی را مطرح کنند، زیرا شوخی نیست که نوح نزدیک به هزار سال در میان قومی به تبلیغ بپردازد و با وجود انکار مردم از این کار ناامید نشود.

وی تاکید کرد: ما روحانیان و مبلغان باید از صبر حضرت نوح در تبلیغ دین الگو بگیریم و با قدری نا ملایمات زود رنج و نازک نارنجی نباشیم و ناامید نشویم.

استاد برجسته حوزه علمیه با اشاره به تفاوت‌های میان پیامبران اولی العزم با سایر انبیاء اظهار کرد: این تفاوت در سه چیز است یکی داشتن کتاب، شریعت و اینکه پیامبران اولی العزم برای عامه مردم به نبوت مبعوث شده اند و علامه طباطبایی نیز مراد از قوم نوح در «ارسلنا الی قومه» را نبوت ایشان برای عامه مردم می داند.

آیت‌الله استادی با اشاره به برخی دیدگاه ها مبنی بر اینکه در زمان حضرت نوح مردم هم بت می پرستیدند و هم خدا را و نوح به آنها گفت دست از بت پرستی بردارید و خدا را تنها بپرستید گفت: علامه طباطبایی معتقد است که آنها فقط بت می پرستیدند و خدا را نمی پرستیدند به همین دلیل علامه می گوید این افراد از معنای درست غفلت کرده اند زیرا بت پرستان می گفتند خدا بزرگتر از آن است که مورد عبادت قرار بگیرد و ما باید چیزهایی را بپرستیم که آنها واسطه ما با خدا باشند همین اتهام باطلی که وهابیت علیه شیعه عنوان می کنند.

مغالطه وهابیت

آیت‌الله استادی افزود: وهابیت مغالطه کرده و ما را متهم به عبادت ائمه به جای خدا می‌کنند، در حالی که ما ایشان را واسطه میان خود و خدا قرار می دهیم و آنها را به جای خدا نمی پرستیم.

وی با بیان اینکه برخی از ما سؤال می کنند که ترتیب انبیاء چگونه بوده است که تشریح این مسئله در برخی کتب مانند بحار الانوار و کتب قصص قرآنی بیان شده است و معمولا ترتیت زندگی انبیاء ذکر شده است و یکی از امتیازات تفسیر المیزان نیز این است که قصص انبیاء را به تفصیل بیان کرده همچنین میان مطالب مطرح شده در قرآن با تورات مقارنه کرده است.

عضو شورای عالی حوزه درباره ورود اسرائیلیات در میان مسلمین گفت: منبه اسرائیلیات مطالبی است که از طرف مسیحیان و یهودیان مسلمان شده مطرح شده است زیرا اینها سال های متمادی در آئین دیگری بودند و وقتی مسلمان شدند برخی تفکرات اعتقادی خود را مطرح می کردند و برخی از آنها در میان مسلمین نیز نفوذ کرد و برخی هم آن را به پیامبر و اسلام نسبت داده اند مانند برخی رسوم در میان ایرانی ها مانند نوروز و سیزده بدر که با وجود اسلام نیز از فرهنگ ایرانی بیرون نرفت.

سه صفتی که شیطان هم انسان را از آن برحذر داشت

آیت الله استادی در خاتمه بحث خود به ذکر روایاتی پرداخت و اظهار کرد: در روایتی در علل الشرایع آمده است که شیطان خطاب به نوح می گوید از سه چیز پرهیز کن یکی کبر که مرا شیطان رجیم کرد؛ دیگری حرص که باعث هبوط آدم شد و حسد که قابیل را به قاتل تبدیل کرد و نوح هم از او پرسید تو چه وقت می توانی کاملا بر انسانی مسلط شوی که در پاسخ گفت هنگام غضب و خشم.

آیت الله استادی بیان کرد: در روایت دیگری نیز که در امالی آمده از امام صادق روایت شده است که عزرائیل نزد نوح امد و گفت من می خواهم تو را قبض روح کنم و نوح به اندازه جابجا شدن از آفتاب به سایه از او مهلت خواست و بعد از جابجا شدن فرمود که همه این عمری که داشتم به اندازه همین جابجایی بود یعنی فرصت های عمر گذران است و مانند چشم بر هم زدن تمام می شود.

این استاد برجسته تاکید کرد: اگر قصص قرآنی را می خوانیم و در منابر برای دیگران می گوییم باید هدفمان همین تذکر و موعظه باشد که خود خدا نیز در قرآن به صراحت هدف از بیان این قصص را موعظه و ذکر برای مومنان بیان فرموده است.

 

بازتاب خبر در رسانه ها :

خبرگزاری ایکنا


بازتاب تصویری (0 بازتاب)
بازتاب در روزنامه ها و خبرگزاري ها (0 بازتاب)
بازتاب در سایت ها (0 بازتاب)
آلبوم تصاویر خبر
نظرات

آخرین مقاله
توجه اصلی به جنایات صهیونیستها معطوف باشد

در پی خیزش گسترده و سرتاسری دانشجویان در آمریکا در حمایت از مردم مظلوم غزه و فلسطین، مرتضی نجفی قدسی در یادداشتی چنین آورده است:

پیوندها
خاطراتی از استاد پرورش
گالری تصاویر
تماس با ما