آیت الله العظمی مکارم شیرازی؛ حوزه بر فعالیت صدا و سیما و رسانه های مکتوب نظارت کند
جمعه, ۲۵ دی ۱۳۹۴
بازدید: ۴۳۷
بازتاب ها : ۰
دیدگاه ها : ۰
حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی خواستار نظارت حوزه بر متون درسی کلیه مقاطع تحصیلی از ابتدایی تا دانشگاه و همچنین بر فعالیت صدا و سیما و رسانه های مکتوب شدند. این مرجع تقلید در نخستین همایش انجمن علمی ارتباطات و تبلیغ حوزه که شامگاه چهارشنبه 23 دی ماه، در دارالقرآن علامه

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی خواستار نظارت حوزه بر متون درسی کلیه مقاطع تحصیلی از ابتدایی تا دانشگاه و همچنین بر فعالیت صدا و سیما و رسانه های مکتوب شدند.

این مرجع تقلید در نخستین همایش انجمن علمی ارتباطات و تبلیغ حوزه که شامگاه چهارشنبه 23 دی ماه، در دارالقرآن علامه طباطبائی قم برگزار شد اظهارداشتند: بسیار خرسند هستم از اینکه دو مقوله مهم ارتباطات و تبلیغ توسط حوزه علمیه کنار هم آمده است.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی افزودند: زندگی بشری را ارتباطات و مراودات دسته جمعی زنده نگه داشته است و هر گونه پیشرفت و ترقی در گرو همین ارتباطات بوده است.

این مفّسر ب قرآن کریم ادامه دادند: با گذشت زمان و تحول در زندگی بشری نوع ارتباطات و تعاملات بشر بسیار متحول شد، بطوریکه هر گونه ارتباط و تعامل در کمترین زمان ممکن درتمام این کره خاکی به حداقل ممکن رسید که نمونه بارز آن ماهواره های متفاوت در جهان است که هم می تواند نقش مفید و هم آثاری مضر بر جای بگذارند.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی بیان داشتند: نوع استفاده از ابزارهای ارتباط جمعی به ویژه ماهواره ها و فضای مجازی به نوع نگاه افراد بستگی دارد، بطوریکه انسانی که نفسی پاک و خدایی داشته باشد از جنبه مثبت این امکانات و کسانیکه نفس شیطانی داشته باشند از جنبه منفی ابزاری مانند ماهواره استفاده می کنند.

تبلیغ تنها بر فراز منبرها خلاصه نمی شود

ایشان در بخش دیگری از سخنانشان با اشاره به اهمیت تبلیغ در حوزه های علمیه تصریح کردند: تبلیغ تنها بر فراز منبرها خلاصه نمی شود و طلاب و فضلای حوزه های علمیه باید از هر ظرفیتی برای نشر معارف اهل بیت(ع) و آموزه های دینی بهره ببرند.

معظم له تاکید کردند: مبلغ واقعی کسی است که از همه سوژها و از تمام فرصت ها برای نشر معارف اهل بیت(ع)، پاسخگویی به شبهات و مسائل اعتقادی امت بهره کافی ببرد و نتیجه ای جزء رضای خداوند را در نظر نداشته باشد.

این مرجع تقلید ادامه دادند: مبلغان حوزه های علمیه باید در نخستین گام تبلیغی خود مردم را به حضور قلب در نماز دعوت کنند بطوریکه اگر این مهم به خوبی تببین شود، یک مبلغ شبانه روزی برای فرد خلق کرده ایم، چرا که تامل در ترجمه و معنای آیات در نماز موجب می شود انسان همیشه اصلی ترین مسائل اعتقادی خود را مرور کند.

نماز جمعه بعد از انقلاب اسلامی احیا شد

حضرت آیت الله  مکارم شیرازی با اشاره به حضور در نماز جمعه و گوش فرا دادن به خطبه های سیاسی و عبادی این فریضه الهی ، گفتند: مساله نماز جمعه بعد از انقلاب اسلامی جان گرفت، ولی باید مراقب باشیم که جنبه عبادی این فریضه باید پررنگ تر از جنبه سیاسی آن باشد و در عین حال که مسائل سیاسی هم اهمیت خود را دارند، ولی باید در هر دو خطبه تکیه اصلی بر «اوصیکُم بِتَقْوَی اللّه» باشد.

معظم له ادامه دادند: مبلغان باید شیوه ای را اجرا کنند که بعد از مدتی افراد برای خود مبلغ باشند و علاوه بر استفاده از مبلغین حوزه های علمیه با تلاش خود بر علم و عمل خود بیفزاید.

ایشان خطاب به حوزه های علمیه و برخی از حوزه های کاری این مرکز ثقل انقلاب، افزودند:  حوزه های علمیه باید در تدوین و تالیف کتب درسی از مقطع ابتدایی تا دانشگاه نظارت داشته باشند و بسیار از منابع اسلامی، اخلاقی ، عقاید را در متن کتب درسی بگنجانند.

شورایی حوزوی برای  نظارت بر فعالیت صدا و سیما تشکیل شود

این مرجع تقلید بیان داشتند: تشکیل شورایی ویژه نظارت بر فعالیت های سازمان صدا و سیما، همچنین نظارت مطالب منتشر شده از سوی رسانه های مکتوب گام های مهمی است که حوزه های علمیه باید بردارند.

حضرت آیت الله  مکارم شیرازی با اشاره به فعالیت های نقد فیلم و سریال های تلوزیون در رسانه حوزه افزودند: این حرکت اقدام خوبی است، ولی کافی نیست، حوزه باید مستقل شورایی را برای نظارت و بررسی فعالیت های هنری سازمان صدا و سیما تشکیل دهد تا نظارت بیشتری بر خروجی های رسانه ملی داشته باشند.

معظم له بیان داشتند: تاسیس کتابخانه عمومی و ترویج فرهنگ کتابخوانی گام دیگری است که مبلغین حوزه های علمیه می توانند برای هدایت مردم در دستور کار خود قراردهند.

ایشان گفتند: متاسفانه آنقدر آمار کتابخوانی و مطالعه در کشورمان پایین است که نمی توان آمارها را اعلام نمود، ولی با تلاش و فرهنگ سازی می توان حرکت ارزشمندی را رقم زد.

این مرجع تقلیدگفتند: امروز دشمنان در مقابل اسلام عزیز صف آرایی کرده اند تا اعتقادات امت اسلام را خدشه دار کنند بنابراین مبلغین باید با همه توان خود در برابر این هجمه ها ایستادگی کنند.

 

بازتاب خبر در رسانه ها :

گزارش تصویری خبرگزاری حوزه

گزارش تصویری خبرگزاری ایکنا

گزارش تصویری خبرگزاری رسا

گزارش تصویری خبرگزاری ایسنا

گزارش تصویری خبرگزاری شبستان

گزارش تصویری خبرگزاری ایلنا

گزارش تصویری خبرگزاری تسنیم

گزارش تصویری خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان

---------------------------

خبرگزاری حوزه

خبرگزاری ایکنا

خبرگزاری رسا

خبرگزاری فارس

خبرگزاری ایسنا

خبرگزاری برنا

خبرگزاری شبستان

خبرگزاری تسنیم

خبرگزاری مهر

خبرگزاری ایرنا

خبرگزاری خبرآنلاین

---------------------------

روزنامه رسالت

روزنامه رسالت(pdf)

روزنامه اعتدال

روزنامه اعتدال(pdf)

روزنامه 19 دی(pdf صفحه 11)

روزنامه جوان

روزنامه تجارت (pdf)

هفته نامه افق حوزه(صفحه 12)

روزنامه جمهوری اسلامی

روزنامه جمهوری اسلامی (Pdf)

روزنامه ایران نیوز انگلیسی(صفحه 4 pdf)

روزنامه اطلاعات

--------------------------
سایت دبیرخانه انجمن های علمی حوزه

سایت خبری جوان آنلاین

سایت خبری قم نا

سایت اشراق

سایت نیوزفایل

 

 

 


بازتاب تصویری (0 بازتاب)
بازتاب در روزنامه ها و خبرگزاري ها (0 بازتاب)
بازتاب در سایت ها (0 بازتاب)
آلبوم تصاویر خبر
نظرات

آخرین مقاله
توجه اصلی به جنایات صهیونیستها معطوف باشد

در پی خیزش گسترده و سرتاسری دانشجویان در آمریکا در حمایت از مردم مظلوم غزه و فلسطین، مرتضی نجفی قدسی در یادداشتی چنین آورده است:

پیوندها
خاطراتی از استاد پرورش
گالری تصاویر
تماس با ما