آیت الله العظمی جوادی آملی: اهل بیت(ع) هم قافله قرآن هستند
پنجشنبه, ۲۸ آبان ۱۳۹۴
بازدید: ۱۲۷۸
بازتاب ها : ۰
دیدگاه ها : ۰
حضرت آیت الله جوادی آملی با تاکید بر اینکه قرآن و عترت همسفران خوبی برای سفر ابدی انسان هستند، گفتند: هیچ عاملی نمی تواند قرآن ناطق و صامت را از یکدیگر جدا کند چرا که این دو با هم آمده اند. حضرت آیت الله جوادی آملی شامگاه چهارشنبه 27 آبان ، در «دومین شب دوازدهمین همایش اساتید

حضرت آیت الله جوادی آملی با تاکید بر اینکه قرآن و عترت همسفران خوبی برای سفر ابدی انسان هستند، گفتند: هیچ عاملی نمی تواند قرآن ناطق و صامت را از یکدیگر جدا کند چرا که این دو با هم آمده اند.

حضرت آیت الله جوادی آملی شامگاه چهارشنبه 27 آبان ، در «دومین شب دوازدهمین همایش اساتید تفسیر قرآن کریم» که در دارالقرآن علامه طباطبایی(ره) برگزار شد، اظهار داشتند: درباره تفسیر، المیزان و سایر مطالب وابسته به این کتاب آسمانی میتوان گفت که تفسیر قرآن فرع بر قرآن شناسی است.

ایشان با اشاره به اینکه قرآن یک کتاب نازل است، گفتند: غالب مفسرین در این زمینه بحث کردند که بین انزال و تنزیل چه تفاوتی است؛ اما در «یقین نزول» و «همراهی و همراهان این نازل» اندیشه نکرده اند و به دلیل این دو نقیصه، رهآوردی همچون تفسیر علامه طباطبایی نداشتند.

 *خداوند قرآن را انداخت یا آویخت؟

 معظم له با طرح این پرسش که «آیا خداوند، قرآن را همچون زمانی که باران نازل می کند بر زمین انداخت یا همچون طنابی این کتاب آسمانی را از عرش آویخت»، اظهار داشتند: غالب مفسران این چنین فکر می کنند که قرآن همچون باران بر زمین انداخته شد در حالی که اگر این باران، اقیانوس عظیمی را ایجاد کند که عمیق و باطن است، بوی آب و خاک می دهد نه بوی ملکوت!

 این مرجع تقلید با تاکید بر اینکه خروجی آثار مفسران باطن گرایی نظیر «زمخشری» و «فخر رازی» بوی آب و خاک می دهد، ابراز داشتند: اقیانوس هرقدر عمیق باشد، خروجی اش بوی آب و خاک می دهد.

 حضرت آیت الله جوادی آملی در تشریح آویختن قرآن از ملکوت، افزودند: اگر انسان بگوید قرآن آویخته شد، هم از طرف پایین، اقیانوس دارد و بوی آب و خاک می دهد و هم از طرف بالا، عرشی فکر می کند و حرف های او بوی فرشته می دهد و این کار علامه طباطبایی(ره) است. 

 *اهل بیت(ع) هم قافله قرآن هستند

 ایشان با تاکید بر اینکه اغلب مفسران نمی دانند که این قافله همراهی دارد، گفتند: این ها خیال کرده اند قرآن تنها نازل شده است در حالی که علی(ع) و اولادش همراه قرآن هستند و از بالا به اینجا آمده اند.

 معظم له با بیان اینکه دودمان عترت و طهارت در قلمروی طبیعت با قرآن آشنا نشده اند، ابراز داشتند: آشنایی در دنیا، آن هنر را ندارد که انسان را تا حوض کوثر برساند.

 *هیچ عاملی قرآن و عترت را جدا نمی کند

 این مرجع تقلید افزودند: هیچ عاملی نمی تواند قرآن و اهلبیت را از یکدیگر جدا کند چرا که ائمه معصومین(ع) با قرآن آمدند، ماندند، رفتند و نور واحد هستند.   

 حضرت آیت الله جوادی آملی یادآور شدند: حضرت رسول اکرم(ص) فرمود «از آنجا که علی(ع) محبوب من است، خداوند در هنگام معراج با لحن شبیه علی(ع) با من سخن گفت» که این مسئله نشان می دهد که نور قرآن و عترت از آنجا با یکدیگر آمده اند.

 ایشان افزودند: هیچ عاملی قرآن ناطق و صامت را از یکدیگر جدا نمی کند چرا که با هم آمده اند.

 معظم له تصریح کردند: در زیارت جامعه کبیره اوصاف فراوانی ذکر شده است که اهلبیت(ع) فرموده اند «ما قرآن ناطق هستیم»؛ این مسئله نشان می دهد که از بالا آمده اند و از عرش سخن می گویند.    

 ایشان با تاکید بر اینکه «قرآن منهای عترت، قرآن منهای قرآن است»، اظهار داشتند: هیچ ممکن نیست «کسی حرف حبل متین ناطق را بدون او بفهمد و حرف حبل المتین صامت را بدون این بفهمد»؛ چرا که قرآن و عترت با یکدیگر آمده اند.   

 *مفسران طناب آویخته شده قرآن را بگیرند

 معظم له با بیان اینکه هیچ ممکن نیست کسی زمینی فکر کند و بخواهد قرآن متوجه شود، ابراز داشتند: حبل اگر انداخته شده باشد مشکل خود را حل نمی کند؛ طنابی که یک گوشه افتاده است که اعتصام ندارد؛ خداوند این طناب را از بالا آویخت تا مفسران از پایین بگیرند و بالا بیایند.

 *آثار مفسران شیعه بوی ملکوت می دهد

 این مرجع تقلید افزودند: هرقدر که به سراغ «فخر رازی» و «زمخشری» بروید، عمق و غواصی وجود دارد اما خروجی، بوی آب و خاک می دهد؛ در حالی که وقتی سراغ علامه طباطبایی و مفسران شیعه می روید، هم بوی آب و خاک  می آید و هم بوی عرش و کرسی در بخش صعودی می دهد.

 ایشان با بیان اینکه باید به طناب و حبل الله اعتصام کرد تا بالا رفت، گفتند: علامه طباطبایی بر این اصل، تفسیر نوشت و به پایان رساند و این حبل هم اکنون به دست شاگردان است.  

 معظم له با اشاره به روایت «العلما باقون ما بقی الدهر»، ابراز داشتند: این جمله امیرالمومنین دومفهوم دارد؛ در مفهوم نخست بدین معناست که بکوشید نام عالمان دین را زنده کنید.

 این مرجع تقلید در ادامه افزودند: نمی خواهم قدر و مقام شهید پایین بیاید، چرا که این کشور مدیون اوست و تعارف نیست که همه ما در کنار سفره شهدا هستیم؛ اما شهید تا نمیرد، زنده نمی شود، اما عالم هم اکنون قبل از مرگ نیز زنده است!

 حضرت آیت الله جوادی آملی تصریح کردند: این حیات برای «علما» قبل از مرگ، حین مرگ و بعد از مرگ نیز است، اما این حیات برای «مجاهد» حین جهاد نیست و بعد از مرگ است.

 *قلم عالم بالاتر از خون شهید است

 ایشان افزودند: آن کسی که قلم و مرکبش بالاتر از خون شهیدان است، هم اکنون «حی المرزوق عند الله» می باشد و این کم مقامی نیست و خودتان را ارزان نفروشید. 

 این مرجع تقلید خاطرنشان کردند: مگر دنیا و القاب رایجی که زیر دست و پا ریخته است، برای انسان هنر می باشد؟؛ مقامی که شهید باید در میدان جنگ با خون خود بدست آورد، چرا ما هم اکنون به آن نرسیم؟

 حضرت آیت الله جوادی آملی با اشاره به اینکه علما در زمان حیات و حین احتضار و بعد از مرگ نیز باقی هستند، ابراز داشت: شهید تا خون ندهد «حی مرزوق» نمی شود، اما آنکه مرکبش از خون شهید بالاتر است، قبل از مرگ و بعد از مرگ نیز زنده است.

 ایشان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه «قرآن، طنابی است آویخته شده نه بارانی انداخته شده»؛ ابراز داشتندبه دنبال لغت رفتن برای مراحل اولیه قرآن است؛ قدری که بالاتر رفتیم مشاهده می کنیم قرآن عربی و فارسی و عبری نیست بلکه «عَلِیٌّ حَکِیمٌ» است.

 *لزوم تدبر در انسان شناسی قرآن کریم

 این شاگرد علامه طباطبایی(ره) با اشاره به اینکه قرآن کریم جهان و انسان را معرفی کرده است، ابراز داشتند: بخشی از جهان برای جهان شناسان مشخص شد اما باید در زمینه انسان شناسی بیشتر کار کرد.

 حضرت آیت الله جوادی آملی با بیان اینکه انسان به عنوان حقیقتی چندلایه به خداوند متصل است، اظهار داشتند: پیوند ما با خداوند قطع نشده است و ما با تجلی با خدا ارتباط داریم و میتوانیم مهمان و میزبان خداوند باشیم.

 ایشان بر ضرورت تمسک به قرآن و عترت تاکید کردند و افزودند: ممکن نیست قرآن و عترت از یکدیگر جدا شوند و به همین دلیل اگر یکی از آنها را می گیریم، دیگری را نیز باید بگیریم.

 *قرآن و عترت بهترین همسفران انسان هستند

 معظم له با تاکید بر اینکه قرآن و عترت همسفران خوبی برای سفر ابدی انسان هستند، ابراز داشتند: چه رفاقتی بهتر از اینکه با علی(ع) و اولادش داشتیم؛ باید برای سفر سخت آخرت، اولاد علی(ع) را همسفر خود بگیریم.

 این مرجع تقلید در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به اینکه آه مظلومی که هیچ پناهی جز خدا ندارد، مستقیما به آسمان می رسد، گفتند: جامعه اسلامی و شهدای مکه و منا مظلوم هستند؛ یمنی ها، فلسطینی ها، عراقی ها و ایرانی های شهید داده نیز مظلوم هستند.

 این مفسر برجسته قرآن کریم خاطرنشان کردند: امیدواریم ذات اقدس الهی این «آه ها» را به مقصد برساند و نظام استکباری، سلطه و صهیونیست را منقرض بفرماید و شر تکفیر و سلفی و داعشی را به خود آنها برگرداند و نظام پربرکت ما و مراجع را در سایه ولی خود حفظ بفرماید.

 این شاگرد علامه طباطبایی در پایان یادآور شدند: از خدمات و زحمات دارالقرآن علامه طباطبایی(ره) و مجمع عالی تفسیر قرآن سپاسگزاریم و از همه سخنرانان نیز حق شناسی می کنیم.

 

بازتاب خبر در رسانه ها :

گزارش تصویری حوزه

گزارش فیلمی از حوزه

گزارش تصویری جماران

گزارش تصویری مشرق نیوز

گزارش تصویری رسا

گزارش تصویری تسنیم

گزارش تصویری دوربین نت

گزارش تصویری شفقنا

  ---------------------------------------------

 روزنامه اعتدال (صفحه 1)

روزنامه اعتدال (صفحه 3)

 روزنامه 19 دی (صفحه اول)

روزنامه 19 دی (صفحه ششم)

روزنامه جمهوری اسلامی

روزنامه ایران

روزنامه جوان (صفحه 12)

روزنامه جوان (صفحه 13)

روزنامه رسالت

روزنامه مردم سالاری(pdf)

روزنامه مردم سالاری

روزنامه ابتکار

روزنامه جهان اقتصاد(صفحه 9)

هفته نامه افق حوزه (صفحات یک و سه)

---------------------------------------------

 خبرگزاری حوزه

 خبرگزاری مهر

 خبرگزاری فارس

 خبرگزاری ایکنا

 خبرگزاری رسا

 خبرگزاری شبستان

 خبرگزاری شفقنا

 خبرگزاری ابنا

 خبرگزاری برنا

خبرگزاری ایسنا

 خبرگزاری ایسنا قم

 خبرگزاری تسنیم

 خبرگزاری میزان

خبرگزاری ایرنا

خبرگزاری ایلنا

خبرگزاری ایلنا قم

خبرگزاری خبرآنلاین

خبرگزاری موج

پایگاه خبری قدس آنلاین

 ---------------------------------------------

سایت بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسرا

پایگاه اطلاع رسانی جامعه مدرسین

سایت تلاوت (سازمان دارالقرآن الکریم)

پایگاه اطلاع رسانی دانش آموختگان جامعه المصطفی

سایت خبری جوان آنلاین

سایت خبری ایران آنلاین

سایت خبری صاحب خبر

سایت خبری تی نیوز

سایت خبری قطره

پایگاه خبری جام نیوز

پایگاه اطلاع رسانی مرجع ما

پایگاه خبری شهر خبر

سایت خبری خبر دات کام

پایگاه خبری هراز نو

سایت خبری تیتردان

سایت فرهنگی محاق

پایگاه خبری کرات آملی

پایگاه خبری پارسیک

سایت خبری ساتور

سایت خبری میهن

سایت خبری تیتر24

پایگاه خبری خبر ناب

سایت خبری جارچی

سایت خبری تیتر

پایگاه اطلاع رسانی آوای سهند

 

 

 

 

 

 

 

 


بازتاب تصویری (0 بازتاب)
بازتاب در روزنامه ها و خبرگزاري ها (0 بازتاب)
بازتاب در سایت ها (0 بازتاب)
آلبوم تصاویر خبر
نظرات

آخرین مقاله
توجه اصلی به جنایات صهیونیستها معطوف باشد

در پی خیزش گسترده و سرتاسری دانشجویان در آمریکا در حمایت از مردم مظلوم غزه و فلسطین، مرتضی نجفی قدسی در یادداشتی چنین آورده است:

پیوندها
خاطراتی از استاد پرورش
گالری تصاویر
تماس با ما