قفل فرودگاه قم کى باز مى شود!؟

 بحث جدى فرودگاه قم در رسانه‌های استان قم به مطالبه‌اى عمومى تبديل شده که اميدوارم با پيگيرى‌هاى مستمر اصحاب رسانه و تأمين خواسته مردم شريف قم، علما و مراجع معظم تقليد كه همواره بر احداث فرودگاه قم تأكيد داشته‌اند، بالاخره قفل فرودگاه قم باز شود. 

شنبه, ۱۱ شهریور ۱۴۰۲
بازدید: ۱۲۴
بازتاب ها : ۲۹
دیدگاه ها : ۰

مرتضی نجفی قدسی یادداشتی را با محوریت بلاتکلیفی فرودگاه قم ارسال کرده است که متن آن را در ادامه می‌خوانید؛

اخيراً وزير راه و مسكن و شهرسازى در مصاحبه‌اى به بحث فرودگاه قم اشاره اى كرده و اعلام كردند منطقه آزاد سلفچگان قرار است تأمين مالى فرودگاه قم را انجام دهد، از اين جمله معلوم مى‌شود كار فرودگاه قم حالا حالاها به سرانجام نمى‌رسد زيرا اولاً منطقه آزاد سلفچگان براى توسعه فاز سوم خود نياز به ۵۰۰ ميليارد تومان پول دارد و با تهاتر زمين مدت‌هاست دنبال سرمايه‌گذار مى‌گردد و هنوز موفق نشده است مشكل خود را حل كند، حالا بار فرودگاه قم را هم بر دوش او مى‌گذارند، داستان كورى كه عصاكش كور ديگر شد را تداعى مى‌نمايد!

نكته بعدى اين است كه احداث فرودگاه قم از ١٣ سال پيش به بخش خصوصى واگذار شده ولى درست در نقطه اوج پيشرفت كه بيش از ۵۰ درصد كار انجام شده بود، به بهانه‌تراشى‌هايى مانند تعدى به حريم مراتع و دو مرغدارى تعطيل شد و حدود ۱۰ سال كار پلمب و متوقف گرديد تا اينكه به همت جناب حجت‌الاسلام رييسى كه در آن وقت رئيس قوه قضاييه بودند، رفع پلمب و رفع خلع يد شد و به جناب شفيعى سرمايه‌گذار اعلام شد كه مشكل توقيف رفع شده و مى‌تواند مجدداً فعاليت احداث فرودگاه را پى بگيرد اما در اين ۱۰ سالى كه كار خوابيد، ضررهاى هنگفتى به كار احداث فرودگاه خورد، كيلومترها زمين باند فرودگاه كه خاكبردارى شده و زيرسازى‌اش تمام شده بود و همچنين ساختمان‌هاى نيمه كاره دچار آسيب و فرسودگى شد و هزاران اصله درخت كه كاشته شده بود، در اثر بى آبى خشك گرديد و خلاصه اگر در آن زمان كار باقيمانده فرودگاه با ۵۰۰ ميليارد تومان جمع مى‌شد، اكنون با پنج هزار ميليارد تومان هم شايد تمام نشود!

البته در همان سه سال پيش كه جناب آقاى رئيسى مشكل حقوقى پروژه فرودگاه قم را حل كردند، بنده از جناب مهندس اسلامى وزير وقت راه و مسكن و شهرسازى تقاضا كردم به ماجراى فرودگاه قم ورود كند بلكه با كمك دولت اين پروژه ناتمام به پايان برسد، ايشان اظهار داشتند فرودگاه قم مشكل قضايى دارد و تا وقتى اين مشكل حل نشود ما نمى‌توانيم ورود كنيم، در پى اين سخن، بنده متن مصاحبه حجت‌الاسلام مظفرى، رياست دادگسترى استان قم مبنى بر اينكه مانع حقوقى در مسير ساخت فرودگاه قم حل شده است را برايشان ارسال كردم و مهندس اسلامى در جواب نوشتند: «هنوز براى وزارت راه و شهرسازى قابليت اقدام ندارد، بايد حكم بدهند و مردم صاحب سهم را تعيين تكليف كنند و پروژه را به وزارت راه تحويل دهند».

ايشان يكبار ديگر در جواب پيگيرى بنده نوشتند «ما آماده‌ايم اگر فردا صبح حكم بدهند ما (وزارت راه ) تحويل مى‌گيريم و شروع خواهيم كرد». مهندس اسلامى در آن موقع تأكيد كرد: «دادگاه بايد تصميم بگيرد، خيلى شتاب‌زده با اين پروژه برخورد كردند و اگر مى‌گذاشتند الان تمام شده بود».

بنده حداقل با چهار استاندار دولت‌هاى قبل هم مفصلاً در اين رابطه گفت‌وگو كرده‌ام و هر يك به نوبه خود سعى كرده‌اند كلاف سردرگم فرودگاه قم را حل كنند ولى نتوانسته‌اند، خلاصه كار به اين راحتى نيست كه با اظهارات فردى چند نماينده مجلس و يا حتى وزير راه حل شود.

حل اين مشكل در يك پروسه تأمين حق و حقوق سرمايه‌گذاران اوليه و تضمين قوه قضاييه بر رعايت عدالت و همكارى صميمانه دولت و دستگاه‌هاى اجرايى استان قم رقم خواهد خورد و هرگز تصميم يكطرفه به سرانجام نخواهد رسيد و آغاز مشكلات جديد خواهد بود.

همگان بايد به حقوق يكديگر احترام بگذارند و در فضايى صميمى به فكر حل مشكل باشند. خوشبختانه بحث جدى فرودگاه قم در روزنامه‌هاى مهم و منطقه‌اى استان قم و ديگر رسانه‌هاى اين استان به مطالبه‌اى عمومى تبديل شده و اميدوارم با پيگيرى‌هاى مستمر اصحاب رسانه و تأمين خواسته مردم شريف قم، علما و مراجع معظم تقليد كه همواره بر احداث فرودگاه قم تأكيد داشته‌اند و با هميارى خالصانه مسئولان و با همت بلند جناب آقاى شفيعى سرمايه‌گذارى كه با تمام وجود و با عشق و علاقه سال‌هاست براى پروژه فرودگاه قم خدمات شايانى داشته‌اند، بالاخره قفل فرودگاه قم باز شود و نه تنها مردم عزيز قم بلكه تمام شيعيان جهان كه به ام القراى قم و حرم شريف و نورانى حضرت فاطمه معصومه (س) چشم دوخته‌اند، بتوانند به راحتى سفر كرده و به فيض زيارت برسند.

هم‌اكنون تمامى استان‌هاى كشور داراى فرودگاه‌هاى كوچك و بزرگ و حتى متعدد و در فاصله ۵۰ كيلومترى هم هستند اما نمى‌دانم چرا در حق قم از اول انقلاب تا حالا اينقدر جفا شده است و حال آنكه فرودگاه قم مى‌توانست معين و جانشين فرودگاه تهران در مواقع خاص هم بشود. بارها شده است هواپيماها به علت شرايط جوى نمى‌توانند در فرودگاه تهران فرود بيايند كه معمولاً در چنين شرايطى فرودگاه اصفهان را در فاصله ٤٠٠ كيلومترى تهران انتخاب مى‌كنند و حال آنكه فرودگاه تهران بايد فرودگاه معينى در فاصله نزديك‌تر داشته باشد كه فرودگاه قم در فاصله‌اى حدود ١٦٠ كيلومترى تهران بهترين گزينه است وليكن نمى‌دانم چرا تاكنون نسبت به اين امر مهم كوتاهى شده است!

اميدوارم هم‌اكنون كه رياست جمهورى جناب حجت‌الاسلام رييسى هم بر راه‌اندازى فرودگاه در سفر استانى به قم تأكيد داشتند، مسئولان امر اختلاف‌ها را كنار گذاشته و به فكر اعتلاى كشور باشند و از اينكه بخش خصوصى در اين كار پيشقدم شده، او را يارى كنند و حتى اگر وام بانكى هم نياز دارد، تسهيلاتش را فراهم نمايند تا بالاخره اين موضوع بعد از سال‌ها به سرانجام برسد، ان‌شاءلله.

مرتضی نجفی قدسی


بازتاب تصویری (0 بازتاب)
آلبوم تصاویر خبر
نظرات

آخرین مقاله
توجه اصلی به جنایات صهیونیستها معطوف باشد

در پی خیزش گسترده و سرتاسری دانشجویان در آمریکا در حمایت از مردم مظلوم غزه و فلسطین، مرتضی نجفی قدسی در یادداشتی چنین آورده است:

پیوندها
خاطراتی از استاد پرورش
گالری تصاویر
تماس با ما