شاهکار علامه طباطبایی در تفسیر المیزان
چهارشنبه, ۲۴ آبان ۱۳۹۶
بازدید: ۳۴۰
بازتاب ها : ۰
دیدگاه ها : ۰
رئیس مدرسه عالی قرآن و حدیث جامعه المصطفی گفت: علامه طباطبایی روایت‌ها را در کتاب تفسیر المیزان کنار نگذاشت، بلکه محتوای روایت‌ها را از دل قرآن بیرون کشید و این اقدام شاهکار علامه طباطبایی بود. حجت‌الاسلام والمسلمین دکترمحمدعلی رضایی اصفهانی محقق علوم قرآنی در همایش

رئیس مدرسه عالی قرآن و حدیث جامعه المصطفی گفت: علامه طباطبایی روایت‌ها را در کتاب تفسیر المیزان کنار نگذاشت، بلکه محتوای روایت‌ها را از دل قرآن بیرون کشید و این اقدام شاهکار علامه طباطبایی بود.

حجت‌الاسلام والمسلمین دکترمحمدعلی رضایی اصفهانی محقق علوم قرآنی در همایش بزرگداشت علامه طباطبایی که به مناسبت فرارسیدن هفته قرآن دانشگاه‌ها در محل دارالقرآن علامه طباطبایی برگزار شد، با اشاره به ویژگی‌های علامه صدر بلاغی اظهار کرد: این علامه برای پاسخ شبهات مسیحیت و یهودیت زبان عبری را آموخت و کتاب علامه بلاغی در پاسخ به شبهات مسیحیت و یهودیت هنوز نیز کتاب مناسب روز است.

وی ادامه داد: دو شاگرد برجسته علامه بلاغی، آیت‌الله خویی و علامه طباطبایی بودند، آیت‌الله خوئی در کتاب البیان مطالب زیادی را در زمینه علوم قرآنی نوشت و در مکتب این مرجع تقلید، آیت‌الله معرفت پرورش یافت.

رئیس مدرسه عالی قرآن و حدیث جامعه المصطفی افزود: آیت‌الله معرفت کتاب التمهید را در زمینه علوم قرآنی نوشت و نگارش این کتاب در نجف شروع شد، اما چاپ کتاب التمهید در قم بود.

دکتر رضایی اصفهانی با اشاره به ویژگی‌های علامه طباطبایی اظهار کرد: این عالم بزرگوار تحت تاثیر جلوه تفسیری علامه بلاغی قرار گرفت، علامه طباطبایی تفسیر المیزان را در شهر قم نوشت و جلوه تفسیری و جلوه علوم قرآنی علامه بلاغی به ترتیب از طریق علامه طباطبایی و آیت‌الله معرفت وارد شهر قم شد.

وي افزود: علامه ذیل آیه 44نحل قایل شد که خبر متواتر ومحفوف به قراین در تفسیر حجت است اما اخبارواحد اعم از ضعیف وصحیح در تفسیر حجت نیست (مگر در مورد ایات الاحکام که حوزه فقه بشمار میاید)بخاطر همین مبنا احادیث را از متن تفسیر بیرون برد ولی ابشان قبل از المیزان تفسیر روایی بیان رانوشته وبا احادیث تفسیری اشنا بودوبراساس روایت امام باقر ع میدانست هر روایت که از معصوم صادر شده باشدریشه ان در قران است از این رو بعد توجه به اخبار احاد میگشت که با تحلیلان مطلب روایت را ازدل ایه بدست اورد وبدین صورت هم روایت مفوف به قرینه ویقینی میشودواخبارتفسیری که اکثر انها سند ندارد احیا میشود وهم نکته روایت اهل بیت با صورت قرانی به دنیا عرضه میشود وحتی اهل سنت میپذیرند این خدمت علامه به احادیث تفسیری شاهکار اوبود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: برخی می‌گویند که علامه طباطبایی در کتاب تفسیر المیزان به روایات ائمه معصومین(ع) بی توجهی کرده است و این در حالی است که این عالم بزرگوار به این روایات احاطه داشته و علامه طباطبایی روایت‌ها را در کتاب تفسیر المیزان کنار نگذاشتند، بلکه محتوای روایت‌ها را از دل قرآن بیرون کشیدند و این اقدام شاهکار علامه طباطبایی بود.

 

 

بازتاب خبر در رسانه ها :

گزارش تصویری حوزه

-----------------------------

خبرگزاری برنا

خبرگزاری تسنیم

خبرگزاری شفقنا

خبرگزاری ایکنا

خبرگزاری رسا

خبرگزاری حوزه

خبرگزاری ایسنا

خبرگزاری فارس

خبرگزاری خبرآنلاین

خبرگزاری بسیج

-----------------------------------------

روزنامه جمهوری اسلامی

روزنامه جمهوری اسلامی(Pdf)

-----------------------------------------

سایت خبری جامعه المصطفی

سایت قم نیوز

سایت بتانیوز

سایت قم پرس

سایت قم نا

سایت خبرفارسی

سایت خبروان

سایت قطره

سایت تی نیوز

سایت مانیتورشفقنا

سایت خبربان

سایت تدبیرشرق

سایت فارسی تک

سایت هشتگ

سایت خبروان

سایت جماران

 

 

 


بازتاب تصویری (0 بازتاب)
بازتاب در روزنامه ها و خبرگزاري ها (0 بازتاب)
بازتاب در سایت ها (0 بازتاب)
آلبوم تصاویر خبر
نظرات

آخرین مقاله
توجه اصلی به جنایات صهیونیستها معطوف باشد

در پی خیزش گسترده و سرتاسری دانشجویان در آمریکا در حمایت از مردم مظلوم غزه و فلسطین، مرتضی نجفی قدسی در یادداشتی چنین آورده است:

پیوندها
خاطراتی از استاد پرورش
گالری تصاویر
تماس با ما