گردهمايی استادان تفسير حوزه برگزار شد
سه شنبه, ۲۷ فروردین ۱۳۹۲
بازدید: ۲۲۸
بازتاب ها : ۰
دیدگاه ها : ۰
با حضور آيت الله العظمی سبحانی؛گردهمايی استادان تفسير حوزه برگزار شد نشست صميمی مفسران حوزوی قرآن كريم با آيت‎الله العظمی سبحانی شب گذشته 21 فروردين ماه در منزل علامه طباطبايی(ره) برگزارشد. به گزارش خبرگزاری بين‎المللی قرآن(ايكنا) آيت‌الله العظمی جعفر سبحانی، چهارشنبه شب

با حضور آيت الله العظمی سبحانی؛
گردهمايی استادان تفسير حوزه برگزار شد

نشست صميمی مفسران حوزوی قرآن كريم با آيت‎الله العظمی سبحانی شب گذشته 21 فروردين ماه در منزل علامه طباطبايی(ره) برگزارشد.

به گزارش خبرگزاری بين‎المللی قرآن(ايكنا) آيت‌الله العظمی جعفر سبحانی، چهارشنبه شب 21 فروردين ماه در گردهمايی مفسران قرآن كه در دارالقرآن علامه طباطبايی برگزار شد، با اشاره به جايگاه بيوت علمای بزرگ شيعه، اظهاركرد: در اين خانه در سحرگاهان، هميشه ياد و نام خدا جريان داشته است و نبايد اجازه دهيم كه آلودگی در اين بيت راه پيدا كند.

اين مرجع تقليد اظهاركرد: خوشبختانه اين بيت به نحو احسن خريده و تعمير شده است و اميدواريم كه قدر اينگونه مكان‎ها را بيشتر بدانيم كه اين گونه مكان‎ها به بركت انقلاب اسلامی در اختيار ما قرار گرفته است.

وی افزود: ارتقای معنوی اين بيت به راه‎اندازی كرسی‌های علمی در آن است؛ اما متاسفانه در برخی موارد مانند خانه پيامبر(ص) در مكه كه اكنون در حال تخريب است تكريم نشده است و قدر آن را ندانسته‎اند.

اين مرجع تقليد عنوان كرد: اگر به دنبال تكريم اين بيت هستيم می‎بايست مجالس تفسيری در اين بيت را جدی پيگيری كنيم و تفاسير مختلف را در اين بيت مورد نقد و بررسی قرار دهيم؛ اساتيد تفسير بايد جلساتی تفسيری را در اين بيت برگزار كنند و بنده نيز حاضر هستم در اين بيت به بيان تفسير پبردازم.

وی در ادامه به آبادسازی حرم‎های اهل بيت(ع) بويژه حرم عسكريين اشاره كرد و گفت: اين آبادكردن امر سفارش شده قرآنی است؛ علامه طباطبايی(ره) منزلی داشتند كه هميشه در آن ياد و نام خدا موج می‎زد، ايشان تمام ماه رمضان را بيدار بودند، نوشتن، مطالعه و مناجات كار هميشگی ايشان بود و بايد اين خانه به عنوان يك نوع تكريم وجدانی حفظ شود.

اين مرجع تقليد عنوان كرد:‌ تفسير در حوزه دارای مراتب و مراحلی است كه مرحله اول، مخصوص طلاب جوان است كه بايد در اين مرحله به خوبی برای طی كردن اين مسير پرورش يابند.

آيت الله العظمی سبحانی با ذكر اين مطلب كه تفسير موضوعی در عقايد از مراحل مهم در افزايش قابليت‎های علمی و معنوی مفسر است، تصريح كرد: آيات‎الاحكام از جمله ميراثی است كه نشان می‎دهد تفسير موضوعی در شيعه دارای سابقه ديرين است.

وی با اشاره به عدم شناخت كافی ما از مقام و مرتبه بزرگانی چون علامه مجلسی عنوان كرد: كسی نبايد ايشان را صرفا يك محدث صرف بداند در حاليكه ايشان در تفسير موضوعی كار كرده بودند.

وی افزود: شرح ايشان بر اصول كافی بسيار زيبا معنا شده است و در بحارالانوار آيات موضوعی آمده است؛ هنر مرحوم مجلسی جمع‌آوری آيات در رشته‌های مختلف بوده است، علامه مرحوم مجلسی رييس اخباريان هستند.

آيت‌الله العظمی سبحانی با اشاره به حركت تفسير قوی از قرن چهارده در ميان شيعه و اهل تسنن، پس از دوره‎های ضعف تاريخی در اين عرصه، تصريح كرد: از اين قرن به بعد مفسران بسياری خوبی ظهور كرده‌اند كه در رأس آنان علامه طباطبايی قرار دارد.

وی اظهاركرد: پس از اين همه كار تفسيری در قرآن اما همچنان جای كار بر آن باقی است و اين امر نشان از اعجاز قرآن است، هر چه زمان بگذرد حقايق جديدتری از قرآن كشف می‌شود؛ البته در اين جايگاه بايد گفت كه مرحوم علامه طباطبايی نيز تا آخرين حد تفسير پيش نرفته‌اند و جا برای پيشرفت آيندگان در اين زمينه فراهم است.

............................................................................................................

بازتاب خبری این گردهمایی در خبرگزاری ها و سایتها :

  گزارش تصویری – خبرگزاری قرانی ایران

 خبرگزاری رسا

خبرگزاری بین المللی قرآن

خبرگزاری بین المللی قرآن

 خبرگزاری اهل بیت(ع)

پایگاه خبری ولی امر

تابش کوثر

تی نیوز

خبرگزاری اهل بیت (ع)

 


بازتاب تصویری (0 بازتاب)
بازتاب در روزنامه ها و خبرگزاري ها (0 بازتاب)
بازتاب در سایت ها (0 بازتاب)
آلبوم تصاویر خبر
نظرات

آخرین مقاله
توجه اصلی به جنایات صهیونیستها معطوف باشد

در پی خیزش گسترده و سرتاسری دانشجویان در آمریکا در حمایت از مردم مظلوم غزه و فلسطین، مرتضی نجفی قدسی در یادداشتی چنین آورده است:

پیوندها
خاطراتی از استاد پرورش
گالری تصاویر
تماس با ما