چهاردهمین همایش اساتید تفسیر حوزه علمیه قم برگزار شد
پنجشنبه, ۲۰ آبان ۱۳۹۵
بازدید: ۳۴۶
بازتاب ها : ۰
دیدگاه ها : ۰
چهاردهمین همایش اساتید تفسیر حوزه علمیه قم و همزمان با سی و ششمین سالگرد ارتحال علامه طباطبایی با حضور علما و جع کثیری از اساتید حوزه علمیه در دارالقرآن علامه طباطبایی برگزار شد. چهاردهمین همایش اساتید تفسیر حوزه علمیه قم  چهارشنبه شب(19 آبان) و همزمان با سی و ششمین سالگرد

چهاردهمین همایش اساتید تفسیر حوزه علمیه قم و همزمان با سی و ششمین سالگرد ارتحال علامه طباطبایی با حضور علما و جع کثیری از اساتید حوزه علمیه در دارالقرآن علامه طباطبایی برگزار شد.

چهاردهمین همایش اساتید تفسیر حوزه علمیه قم  چهارشنبه شب(19 آبان) و همزمان با سی و ششمین سالگرد ارتحال علامه طباطبایی با حضور علما و جمع کثیری از اساتید حوزه علمیه در دارالقرآن علامه طباطبایی برگزار شد.

در این مراسم آیات سید ریاض حکیم، سیدجواد گلپایگانی، عباس کعبی، سید محمد غروی، محسن فقیهی، واعظ موسوی، رحمانی سبزواری، علیرضا اعرافی و دیگراساتید حوزه حضور داشتند که سخنران ویژه مراسم حضرت آیت الله جوادی آملی بود.

در ابتدا حجت الاسلام احمدی قمی دبیر مجمع عالی تفسیر حوزه به ارائه گزارشی از فعالیت های این مجمع پرداخت و گفت: بیش از 400 درس در سطوح عالی و خارج حوزه برگزار می شود که حرکت بسیار خوبی است، مجمع عالی تفسیر در این دوره تلاش می کند تا درس های تفسیر به صورت کیفی و با غنای بیشتری برگزار شود، از نظر محتوا باید گام های سازنده ای برداشت.

دبیر مجمع عالی تفسیر حوزه علمیه قم با بیان این که اصول و قواعد تفسیر متناسب با حوزه های علمیه باید مورد توجه باشد، اظهار داشت: هر علمی برای رشد و بالندگی نیاز به اصول و قواعد دارد، اساتید تفسیر کارها و برنامه های خوبی انجام داده اند اما غالبا با روش ها خیلی آشنایی ندارند.

وی ادامه داد: این که کارهای تحقیقی را در چه قالبی باید ارائه کنند تا مورد توجه باشد نیازمند توجه به اصول و روش تحقیقی است، بنا شده کارگاه هایی برای اساتید طراحی شود تا با روش تحقیق و تدریس دروس تفسیری و روش شناسی تفسیر قرآن آشنا شوند تا بتوانیم از ظرفیت ها نهایت استفاده را انجام دهیم.

در ادامه حجت الاسلام محمدعلی مهدوی راد عضو هیأت علمی دانشکده الهیات پردیس فارابی با تأکید بر این که قرآن کریم باید در جامعه اقامه شود، ابراز داشت: اقامه قرآن یعنی مفاهیم، آموزه ها، حقایق و تعالیم زندگی ساز قرآن را در ذهنیت خود و جامعه متبلور کنیم.

وی تأکید کرد که ما مدیون قرآن هستیم؛ اقامه قرآن به این است که جامعه را قرآنی کنیم.

سپس حجت الاسلام سید رضا مؤدب مدير گروه علوم قرآن وحديث دانشگاه قم  خاطرنشان کرد: امروز در برخی از محافل علمی چه در داخل و چه در خارج شبهاتی متوجه مبانی تفسیر شده که ذهن بسیاری از محققان را به خود مشغول کرده است، این وظیفه بزرگان و مدرسان حوزه است که بیش از پیش به پاسخ شبهات بپردازند.

حجت الاسلام مؤدب با بیان این که مراکزی در آلمان سال ها درباره قرآن مطالعه و ایجاد شبهه می کنند، اظهار داشت: این ها تمام نسخه های قرآن در طول قرن ها را بررسی می کنند.

مدير گروه علوم قرآن وحديث دانشگاه قم خاطرنشان کرد: وقتی این شبهات گسترش پیدا می کند نگاه برخی را می تواند نسبت به قرآن تغییر دهد، در این که نص قرآن واحد است و اختلاف قرائت ها و متن ها به راویان باز می گردند تردیدی نداریم.

حجت الاسلام مؤدب با بیان این که شبهات با کمک روش روایی و مطالعات تاریخی قابل بررسی و پاسخگویی است، گفت: متأسفانه در حال حاضر کتاب هایی به عنوان نقد قرآن رایج شده و در مراکز علمی به صورت فایل های رایگان در اختیار افراد قرار داده می شود، در این فایل ها صدها شبهه متوجه تک تک آیات قرار می گیرد.

وی افزود: الان در حوزه چند کتاب داریم که در آن به اصول و مبانی تفسیر پرداخته شده باشد، اینگونه شبهات وقتی متوجه آیات می شود نیاز به پاسخگویی بسیار دقیق دارد.

در ادامه برنامه مرتضی نجفی قدسی مدیر دارالقرآن علامه طباطبایی گفت: ایجاد شبهه علیه قرآن کریم یکی از معضلاتی است که کم کم در حال رواج در جامعه به ویژه محافل دانشجویی و در بین جوانان است.

وی افزود: متأسفانه عده ای که شاید سرمنشأ آن ها فراماسونری ها باشند مطالب باطلی را برای آیات الهی می بافند، باید به لحاظ فکری و عقیدتی پاسخ شایسته به آن ها داده و روشنگری شود، خوشبختانه دارالقرآن علامه طباطبایی نسبت به این مهم احساس مسؤولیت کرد و از حدود یک سال پیش اقدام به برگزاری جلسات پاسخ به شبهات قرآنی کرد.

مدیر دارالقرآن علامه طباطبایی با بیان این که کارهای انجام شده کافی نیست بلکه باید جدی تر برنامه ها را پیگیری کرد، ابراز داشت: باید پاسخ شبهات به جوانان داده شود، امروزه باید به مصاف این سخنان باطل برویم چون درصدد سست کردن پایه اعتقادی جوانان است.

وی عنوان کرد: می خواهند در حقانیت و وحیانی بودن قرآن تشکیک و تردید ایجاد کنند، باید در برابر این ها بایستیم، کاری که علامه طباطبایی در تفسیر المیزان کردند قیم بودن قرآن در گستره جهانی ارائه شده و با اتکای به چنین تفاسیری می توانیم به مصاف سخنان باطل و نادرست برویم.

مدیر دارالقرآن علامه طباطبایی با بیان این که دشمن درصدد است تا ما فرزندان خود را از قرآن کریم جدا کنیم، گفت: این که رهبر معظم انقلاب فرمودند که باید روزی برسد که 10 میلیون حافظ داشته باشیم به این دلیل است که جامعه ما در حصن حصین قرآن قرار بگیرد و این قرآن جامعه و فرزندان ما را بیمه کند، دشمن خوب تشخیص داده است.

وی ادامه داد: تنها چیزی که می تواند جامعه را در برابر هجمه های فرهنگی دشمن مصون و محفوظ بدارد قرآن کریم و عترت است، عترت مبین قرآن است و الا که انسان به تنهایی قدرت فهم آن را ندارد، دشمن با ترفندهای بسیار می خواهد به مجالس و محافل قرآنی ضربه بزند، هر روز به نقشه ای وارد عمل می شوند که باید هوشیار باشیم.

سپس آیت الله اعرافی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به آفاق که در برابر توسعه کارهای تفسیری و قرآنی در فضای حوزه وجود دارد، ابراز داشت: ما در روش شناسی و اصول تحقیق تفسیر به شکل های گوناگون نیازمند برداشتن قدم های جدی ترهستیم.

وی عنوان کرد: وزانتی که امروز فقه ما دارد در اثر تعامل فقه با دانش اصول است، این داد و ستد پیوسته فقه و اصول مایه غنای هر دوی آن ها شده است، در هر قلمرویی اگر بخواهیم اجتهادی حرکت کنیم و آفاق نویی را بگشاییم بایدآن حوزه با مبانی، اصول و روض تحقیق آن غنا پیدا کند؛ کارهای خوبی در این سال ها شده اما نباید به آن ها بسنده کرد.

امام جمعه قم خاطرنشان کرد: یک بار باید اصول فقه ما که حاوی قواعد استنباط از متن است فراتر از مباحث فقهی با نگاه به تفسیر و علوم قرآنی بازخوانی کنیم، در اصول فقه مادستگاه روش تحقیقی وجود دارد که فراتر از گزاره های فقهی است و در قلمرو توصیفیات و معارف و در شناخت قرآن و تفسیر هم مؤثر است اما باید بازخوانی شود که نیاز امروز است.

وی اضافه کرد: پایه های یک علم روشی باید برای تفسیر قرآن ریخته شود که البته ریخته شده اما باید بالنده شود، اصول با نگاه به قرآن باید بازخوانی شود؛ روش تحقیقی که مفسران بیان کرده اند باید جمع آوری و بازخوانی شود، همچنین نکات روش شناختی در روش های تحقیقی جدید باید جمع آوری شود؛ اگر این کارها صورت گیرد کارهای ما در روش شناسی تفسیر بسیار فاخر می شود و از قم انتظار می رود که تفسیر آن بر پایه روش شناسی عمیق استوار باشد.

آیت الله اعرافی با بیان این که تفسیرهای ترتیبی و موضوعی باید تخصصی و ناظر به قلمروهای جدید باشد، گفت: به صورت خاص باید به حوزه های علوم انسانی و اجتماعی پرداخته شود، امروز دنیایی ازتولیدات علمی در زندگی جریان دارد که از جمله آن حوزه های فناوری های جدید، علوم انسانی، علوم اجتماعی و نظریات در سبک های زندگی است.

وی افزود: اگر قرار است به سمت تمدن بزرگ اسلامی و احیای تمدن اسلامی در پرتو انقلاب حرکت کنیم قطعا باید در عمق نگاه تفسیر ترتیبی و موضوعی ما نگاه های تخصصی و جدید پایه ریزی شود، خوشبختانه مرحوم علامه طباطبایی، مرحئم شهید مطهری و حضرت آیت الله جوادی آملی در این زمینه ورود کرده اند اما در تک تک قلمروهای جدید باید حرف خود را بیان کنیم.

مدیر حوزه های علمیه با بیان این که در برابر شبهات نباید منفعلانه قرار بگیریم، اظهار داشت: پاسخ به شبهه وظیفه حوزه است اما در کنار آن باید نوآورانه محصول جدید عرضه کنیم که در پرتور عرضه ابتکاری آن ها به عقب رانده شوند.

در خاتمه حضرت آیت الله جوادی آملی گفت: علامه طباطبایی از مسائلی که در عالم اتفاق می افتاد در خدمت قرآن بهره برد.

وی افزود: آنچه به نام مشروطه، جهنگ جهانی اول و دوم تلخیص و تنقیح کرد و به صورت چند سؤال در آورد و خدمت قرآن عرضه کرد و پاسخ گرفت که المیزان شد، تفسیر تبیان شیخ طوسی با مجمع المجمع مرحوم طبرسی با وجود فاصله زمانی بسیار خیلی تفاوتی ندارد.

وی عنوان کرد: مسأله انقلاب سنگین تر از مشروطه و جنگ جهانی است، آن ها فقط سلاح و کشتار بودند اما انقلاب احیا است، فرق بین جنگ جهانی اول و دوم با انقلاب این است که آن ها برای مرگ اما انقلاب برای حیات آمده است، سؤال ها فرق می کند؛ چگونه انقلاب به ثمر رسید و چگونه باید آن را حفظ و به صاحب اصلی آن تحویل دهیم؛ این مسائل تلاش بسیار علمی می خواهد.

مفسر برجسته قرآن کریم با بیان این که علوم و نیازهای فراوانی داریم که باید به قرآن عرضه شود، ابراز داشت: باید سؤال رابشناسیم، به قرآن عرضه کنیم و از آن جواب بگیریم، انقلاب را باید بشناسیم

 

بازتاب خبر در رسانه ها :

گزارش تصویری حوزه

گزارش تصویری شفقنا

گزارش تصویری رسا

گزارش تصویری ابنا

گزارش تصویری شبستان

گزارش تصویری مهر

گزارش تصویری قم نیوز

---------------------

خبرگزاری رسا

خبرگزاری ایرنا

خبرگزاری فارس

خبرگزاری برنا

--------------------

روزنامه اعتدال(صفحه1)

روزنامه اعتدال(صفحه1)(Pdf)

روزنامه اعتدال(صفحه2)

روزنامه اعتدال(صفحه2)(Pdf)

روزنامه 19دی(Pdf)

هفته نامه افق حوزه

هفته نامه افق حوزه(Pdf)

روزنامه 19 دی

روزنامه 19 دی(Pdf)

روزنامه رسالت

روزنامه رسالت(Pdf)

-------------------

سایت صاحب خبر

سایت تماشاگر

سایت شیعه نویس

سایت خبرفارسی

سایت شباب پرس

سایت هرلحظه

سایت بهترین های روز

سایت ویستا

سایت قم پرس

سایت اسپلی

سایت مانیتورشفقنا

سایت نیازنگار

ساین ویکی نگار

سایت نگارآنلاین

ساین جویا

 


بازتاب تصویری (0 بازتاب)
بازتاب در روزنامه ها و خبرگزاري ها (0 بازتاب)
بازتاب در سایت ها (0 بازتاب)
آلبوم تصاویر خبر
نظرات

آخرین مقاله
توجه اصلی به جنایات صهیونیستها معطوف باشد

در پی خیزش گسترده و سرتاسری دانشجویان در آمریکا در حمایت از مردم مظلوم غزه و فلسطین، مرتضی نجفی قدسی در یادداشتی چنین آورده است:

پیوندها
خاطراتی از استاد پرورش
گالری تصاویر
تماس با ما