پیام آیت الله العظمی جوادی آملی به همايش بین المللی "انديشه‌هاي علامه طباطبايي در تفسیر المیزان"
شنبه, ۱۵ آذر ۱۳۹۳
بازدید: ۲۶۷
بازتاب ها : ۰
دیدگاه ها : ۰
آیت الله 'عبدالله جوادی آملی' از مراجع تقلید در پیامی به همایش بین المللی اندیشه های علامه طباطبایی آورده است: با شمشیر نمی شود دین را زنده کرد و باید با قلم دین زنده شود چراکه خداوند به قلم و مکتوب قلم سوگند یاد کرده است. به گزارش ایرنا، در قسمتی از پیام این مرجع تقلید که روز

آیت الله 'عبدالله جوادی آملی' از مراجع تقلید در پیامی به همایش بین المللی اندیشه های علامه طباطبایی آورده است: با شمشیر نمی شود دین را زنده کرد و باید با قلم دین زنده شود چراکه خداوند به قلم و مکتوب قلم سوگند یاد کرده است.

به گزارش ایرنا، در قسمتی از پیام این مرجع تقلید که روز پنجشنبه در این همایش به صورت تصویری پخش شد آمده است: عالمان دینی که در اثر وراثت و پیوند با خاندان عصمت و طهارت(ع) عالم شدند علم آن ها همواره باقی می ماند که علامه طباطبایی یکی از نمونه های بارز این جامعیت است، مبادا گاهی قلم به دستی به نام احیای علم، آن را دچار مرگ کند چرا که با شمشیر نمی شود دین را زنده کرد و با قلم باید دین را زنده کرد و خداوند به قلم و مکتوب قلم سوگند یاد کرد و فرمود به قلم و مکتوبات قلم سوگند یاد می کنم، لذا باید متذکر شویم که مرحوم علامه طباطبایی جزء احیاگران علوم الهی بود که علم را با برهان، استدلال و عمل صالح احیا کرد.

آیت الله جوادی آملی در این پیام اظهار داشته است: جامعیت مرحوم علامه طباطبایی از نوشته های ایشان مشخص است، این عالم بزرگوار در بخش های گوناگون روش های معرفتی جامع بودند، هم روش تجربی را برای آن جا که لازم بود استفاده می کرد و هم از روش های نیمه تجربی چون ریاضیات استفاده کرده و در بحث ریاضیات بسیار غنی و قوی بودند.

پیام ادامه یافته است: علامه طباطابیی در روش های معرفتی جامعیت داشت، او در منطق بسیار قوی بود و اصرار داشت که برهان منطق خواندنی است،آن مرحوم هم چنین در رشته های تجربی و نیمه تجربی ، تجریدی کلامی، تجریدی فلسفی و تجریدی عرفان نظری کارآمد بود، او هم چنین در بخش های علم حصولی از جامعیت برخوردار بود و در بخش های علم شهودی هم که به لطف الهی اسراری را که خداوند با ایشان در میان گذاشت روابط خاصی چه با قرآن و چه با عترت داشت که در مکتوبات ایشان کاملا مشخص بود.

پیام حاکیست: علامه طباطبایی بین سرشت عقل و سرنوشت تعبد جمع کرد، عقل او در بین جوامع بشری و عادی یک عقل کامل و تعبدش صد درصد و محض بود وجامعیت مرحوم علامه طباطبایی به قدری بود که عقلانیت سرشت عقلانی را با سرنوشت تعبد کاملا گره می زد.

این مرجع تقلید در بخش دیگری از این پیام آورده است: خداوند عالمان دین را جزء 'بقیت الله' نامیده است و بقیت الله صبغه الهی داشته و باقی می ماند لذا همه انبیا و اولیای الهی در ساختار خلقت بقیت الله هستند و عالمان دین که وارثان انبیای الهی هستند نیز بقیت الله به شمار می روند.

آیت الله جوادی آملی در ادامه پیام خود شرط بقای عالم دینی را در آن دانسته است که تعهدات الهی را درک و باور کرده و سپس اقدام به عمل به آن ها، انتشار و تالیف تعهدات الهی بپردازد.

همایش بین المللی اندیشه های علامه طباطبایی در تفسیر المیزان، امروز با حضور اندیشمندان داخلی و خارجی در قم آغاز به کار کرد.

در این همایش دو روزه چندین نشست علمی و کمیسیون تخصصی با حضور علما و اندیشمندان با هدف بررسی اندیشه های علامه طباطبایی در تفسیر المیزان برگزار خواهد شد.

این همایش جمعه شب با تقدیر از پدیدآورندگان مقالات برتر همایش در بیت علامه طباطبایی در قم به کار خود خاتمه می دهد

 

منبع:اسرانیوز

 

بازتاب خبر در رسانه ها:

خبرگزاری ایرنا

خبرگزاری حوزه(متن کامل پیام)

پایگاه اطلاع رسانی حوزه (متن کامل پیام)

شفقنا

خبرگزاری دانا

کیهان

خبرگزاری ایسنا

سایت عرش نیوز

سایت بنیاد فرهنگی مهدی

خبرگزاری مهر

سایت آیت الله جوادی آملی

خبرگزاری ایکنا

سایت خبری بسیج

هفته نامه افق حوزه

پایگاه علمی تحلیلی گذار

روزنامه ایران

 


بازتاب تصویری (0 بازتاب)
بازتاب در روزنامه ها و خبرگزاري ها (0 بازتاب)
بازتاب در سایت ها (0 بازتاب)
آلبوم تصاویر خبر
نظرات

آخرین مقاله
توجه اصلی به جنایات صهیونیستها معطوف باشد

در پی خیزش گسترده و سرتاسری دانشجویان در آمریکا در حمایت از مردم مظلوم غزه و فلسطین، مرتضی نجفی قدسی در یادداشتی چنین آورده است:

پیوندها
خاطراتی از استاد پرورش
گالری تصاویر
تماس با ما