علی جنتی پیشنهاد کرد: اداره مسابقات بین‌المللی قرآن توسط مردم
شنبه, ۳۰ آذر ۱۳۹۲
بازدید: ۲۷۹
بازتاب ها : ۰
دیدگاه ها : ۰
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه اجرای برنامه‌های قرآنی توسط مردم در زمان پیامبر(ص) نیز رایج بوده است، گفت: باید به سمتی حرکت کنیم که مسابقات بین‌المللی قرآن توسط خود مردم برگزار شود. به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، قبل از برگزاری مراسم اختتامیه هفتمین دوره

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه اجرای برنامه‌های قرآنی توسط مردم در زمان پیامبر(ص) نیز رایج بوده است، گفت: باید به سمتی حرکت کنیم که مسابقات بین‌المللی قرآن توسط خود مردم برگزار شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، قبل از برگزاری مراسم اختتامیه هفتمین دوره مسابقات قرآن دارالقرآن امام علی ابن ابی طالب(ع) و در زمان برگزاری فینال این مسابقات در رشته قرائت تحقیق که شب گذشته، 29 آذرماه برگزار شد؛ علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور در جمع متسابقان به بیان سخنانی پرداخت.

وی در ابتدای سخنان خود با تأکید بر اینکه سخن گفتن از قرآن کریم در جمع افرادی که با آن انس دیرینه دارند، کار سخت و دشواری است، گفت: خداوند در یکی از آیات قرآن کریم فرموده است که اگر همه دست به دست هم دهند تا آیه‌ای مانند آیات آن بیاورند، هرگز نمی‌توانند؛ زیرا این سخنان از جانب خداوند متعال بر قلب پیامبر(ص) نازل شده است.

گسترش انس با قرآن در بین مردم پس از وقوع انقلاب

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه به ترسیم وضعیت قرآن کریم در قبل و پس از انقلاب اسلامی پرداخت و افزود: پیش از انقلاب اسلامی ایران قرآن کریم شاید قرائت می‌شد، اما انس با قرآن جایگاهی در جامعه نداشت تا اینکه به برکت جمهوری اسلامی ایران انس با کلام وحی جایگاه خود را پیدا کرد.

جنتی با بیان اینکه در گذشته همواره به قاریان برجسته غیر ایرانی که اکثراً از کشورهای عربی بودند؛ غبطه می‌خوردیم، تصریح کرد: در حال حاضر و با گذشت بیش از 30 سال از عمر انقلاب اسلامی شاهد شکوفایی نسل‌های مختلفی از قاریان و حافظان قرآن کریم هستیم که در رقابت‌های مختلف بین‌المللی پرچمدار ایران اسلامی شیعی بوده‌اند.

وی اظهار کرد: در ایران پیش از انقلاب به حفظ قرآن کریم و حافظان کلام وحی بهای چندانی داده نمی‌‌شد و حتی با اینکه 13 هزار نفر در حوزه‌های علمیه مشغول به تحصیل بودند، اما حفظ قرآن در بین آنها چندان رایج نبود، با اینکه برای بیان احکام الهی مهم‌ترین منبع قرآن کریم بود؛ اما به دلیل اینکه به حفظ قرآن اهمیتی داده نمی‌شد، روحانیون در منابر برای بیان آیات الهی مجبور بودند قرآن را از رو بخوانند.

شکوفایی فرهنگ قرآنی به برکت مقام معظم رهبری

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با یادآوری اینکه شکوفا شدن فرهنگ قرآنی بعد از انقلاب به برکت حضور حضرت امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری بوده است، خاطرنشان کرد: توجه و حمایت‌های ویژه مقام معظم رهبری به قرآن کریم و حفظ آن باعث شده است تا در حال حاضر در هر کوی و برزنی شاهد جوانان‌قرآن دوست باشیم. هنوز هم  با گذشت سال‌ها از عمر انقلاب اسلامی تبلیغات سوء علیه جمهوری اسلامی و قرآن تشیع وجود دارد. یکی از کارهای خوبی که در سال‌های اخیر صورت گرفته است و باعث شده تا جلوی این تبلیغات منفی گرفته شود؛ چاپ قرآن ایرانی و توزیع آن بوده است.  

جنتی گفت: یکی دیگر از راه‌های مقابله با این تبلیغات منفی که باعث شد به همه نشان داده شود که قرآن ایرانی با قرآن سایر ملل مسلمان تفاوتی ندارد، حضور قاریان و حافظان ایرانی در مسابقات بین‌المللی قرآن کریم است، قاریانی که از ایران در مسابقات بین‌المللی حضور می‌یابند هم نشان‌دهنده توان فنی بالای قاریان ایرانی هستند و هم اینکه نشان می‌دهند قرآن ایران با قرآن آنها هیچ فرقی ندارد.

استقبال از برنامه‌های قرآنی افزایش یافته است

وی در ادامه به حضورش در مراسم اختتامیه مسابقات قرآن خراسان رضوی در نیشابور اشاره کرد و افزود: در مسابقات قرآن استان خراسان رضوی 430 هزار نفر حضور داشته‌اند و در مراسم اختتامیه نیز بیش از دو هزار نفر به مراسم آمده بودند، همه این‌ها نشان دهنده این است که استقبال از برنامه‌های قرآنی روبه افزایش است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تأکید بر اینکه امروزه قرآن در میان برخی اقشار جامعه مهجور مانده است، اظهار کرد: همان گونه که رهبر معظم انقلاب بارها فرموده‌اند که قرائت قرآن مقدمه حفظ و حفظ قرآن هم مقدمه تدبر در قرآن است؛ باید انس ما با قرآن در نهایت منجر به عمل به آموزه‌های الهی شود. اگر عمل به قرآن در بین همه اقشار وجود داشت این بدگویی‌ها، غیبت‌ها، تجسس کردن‌ها و بسیاری از کارهای نکوهش شده توسط قرآن در جامعه دیده نمی‌شد.

اجرای برنامه‌های قرآنی توسط مردم از زمان پیامبر(ص) رایج بوده است

جنتی در ادامه، برگزاری مسابقات قرآن توسط دارالقرآن امام علی ابن ابی طالب(ع) را حرکتی بزرگ و ارزشمند خواند و گفت: در واقع این همان سنتی است که در زمان پیامبر(ص) نیز رواج داشت و مردم خود فعالیت‌های قرآنی را پیش می‌بردند. ما اگر بتوانیم این شیوه را در مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران پیاده کنیم و آن را توسط خود مردم برگزار کنیم، کار بسیار ارزنده‌ای خواهد بود و اگر نهادی می‌تواند این کار را انجام دهد، اعلام کند.

متولی امور فرهنگی دولت یازدهم افزود: ما اگر بتوانیم مسابقات بین‌المللی قرآن را در بخش بانوان نیز برگزار کنیم، آغاز یک حرکت بسیار مفید است؛ این کار تبلیغ بسیار ارزشمندی برای جمهوری اسلامی ایران خواهد بود.

تشکیل معاونت قرآنی کارکرد وزارت ارشاد را به اسم خود نزدیک‌تر کرد

وی در ادامه به فعالیت‌های قرآنی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اشاره و خاطرنشان کرد: در گذشته در مجموعه وزارت ارشاد یک اداره‌کل وظیفه ترویج و گسترش فعالیت‌های قرآنی را بر عهده داشت که از سال گذشته به سطح معاونت ارتقاء یافت؛ همین کار باعث شد تا وزات فرهنگ و ارشاد اسلامی کمی به کارکرد اسم خود نزدیک‌تر شود. با تشکیل این معاونت بحث عترت(ع) نیز جایگاه خود را پیدا کرده است و این آغاز راه است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه با تأکید بر اینکه در حوزه قرآن و عترت از نظر قوانین و مقررات مشکلی وجود ندارد و مقررات دارای پایه‌های محکمی هستند، گفت: از همه عزیزانی که در حوزه قرآن در مجامع مختلف دارای فعالیت هستند، درخواست همکاری داریم تا این معاونت نوپا بتواند نقش اصلی خود را ایفا کند. ما از حوزه‌های علمیه به عنوان پشتیبان‌های فکری فعالیت‌های قرآنی و همه صاحب‌نظران این حوزه انتظار کمک و همکاری داریم تا بتوانیم گام محکمی برای گسترش فرهنگ قرآنی برداریم تا به 10 میلیون حافظ قرآن کریم که مد نظر رهبر معظم انقلاب است هر چه زودتر دست یابیم.

 

بازتاب خبر در رسانه ها :

خبرگزاری ایکنا

روزنامه رسالت

روزنامه رسالت2

روزنامه جوان


بازتاب تصویری (0 بازتاب)
بازتاب در روزنامه ها و خبرگزاري ها (0 بازتاب)
بازتاب در سایت ها (0 بازتاب)
آلبوم تصاویر خبر
نظرات

آخرین مقاله
توجه اصلی به جنایات صهیونیستها معطوف باشد

در پی خیزش گسترده و سرتاسری دانشجویان در آمریکا در حمایت از مردم مظلوم غزه و فلسطین، مرتضی نجفی قدسی در یادداشتی چنین آورده است:

پیوندها
خاطراتی از استاد پرورش
گالری تصاویر
تماس با ما