دیدار طلاب غیر ایرانی مدرسه عالی قرآن و حدیث جامعه المصطفی العالمیه با حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در بیت علامه طباطبایی
سه شنبه, ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۲
بازدید: ۵۷۰
بازتاب ها : ۰
دیدگاه ها : ۰
در اولین روز از ماه مبارک رجب و در سالروز میلاد فرخنده حضرت امام محمدباقر(ع) بیش از 300 نفر از طلاب و اساتید مدرسه عالی قرآن و حدیث جامعه المصطفی العالمیه با حضور در بیت علامه طباطبایی که هم اکنون به دارالقرآن تبدیل شده است ، با حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی از مراجع عظام

در اولین روز از ماه مبارک رجب و در سالروز میلاد فرخنده حضرت امام محمدباقر(ع) بیش از 300 نفر از طلاب و اساتید مدرسه عالی قرآن و حدیث جامعه المصطفی العالمیه با حضور در بیت علامه طباطبایی که هم اکنون به دارالقرآن تبدیل شده است ، با حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی از مراجع عظام تقلید دیدار کردند .

به گزارش خبرگزاری حوزه، معظم له عصر ایکشنبه 22 اردیبهشت ماه در جمع طلاب مدرسه عالی قرآن و حدیث جامعةالمصطفی‌ در دارالقرآن علامه طباطبایی، با تاکید بر اهمیت تحصیل علم گفتند: خداوند به هر کسی به اندازه ظرفیت و گنجایش وجودی خود علم و معرفت و نعمت می‌دهد و هر کس که ظرف وجودیش وسیع‌تر باشد از درجات بالاتری برخودار خواهد شد.

ایشان افزودند: اخلاص یکی از ویژگی‌های مهمی است که موجب افزایش ظرفیت وجودی انسان می‌شود و نعمات بیشتری را متوجه او می‌کند و بسیاری از بزرگان علم و فضیلت در طول تاریخ به دلیل اخلاص عملی که داشتند به مقامات بالای علمی و عرفانی دست پیدا کردند.

این مرجع تقلید با اشاره به روایتی از امام علی‌(ع) در خصوص خصایل علمی و معرفتی مردم گفتند: بر طبق این روایت مردم به سه دسته تقسیم می‌شوند که گروه اول «عالمان ربانی» هستند و گروه دوم «طالبان علم» هستند که در درس عالمان دینی حاضر می‌شوند و به دنبال کسب نورانیت اند؛ امام‌(ع) این افراد را به سیاره‌ای تشبیه کرده که از خورشید نورانیت گرفته و خود نیز نورانی می‌شوند و به دیگران نیز نور می‌دهند.

ایشان تصریح کردند: طلاب علوم دینی به سان گروه اول و دوم هستند ولی گروه سوم افراد بی‌سرپناه و بی‌سروپایی هستند که نه به دنبال علم می‌روند و نه خود عالم هستند که آن حضرت این افراد را به برگهای خشکیده پاییزی که با هر بادی به این و آن سو می‌روند تشبیه کردند.

حضرت آیت‌الله مکارم‌شیرازی خاطرنشان کردند: هر کاری، مشکلات خاص خود را دارد و هیچ کاری بی‌مشکل نیست، اما تنها کسانی به موفقیت و درجات بالا می‌رسند که بر مشکلات فائق می‌آیند و پیروز بر مشکلات تنها با توکل بر خدا و همت بلند حاصل می‌شود؛ در این سالها، افراد بسیاری بودند که با استعداد‌های بسیار قوی وارد حوزه شوند ولی به خاطر اینکه نتوانستند به مشکلات این عرصه غلبه کنند کنار رفتند و افراد دیگری نیز بودند که با استعدادهای متوسط به مقامات و درجات عالیه رسیدند.

ایشان افزودند: مرحوم آیت‌الله‌العظمی بروجردی به حدی شب‌ها به حل مسایل پیچیده علمی مشغول می‌شدند که وقتی صدای اذان را می‌شنید به نزدیکان خود می‌گفتند که صدای اذان بی‌موقع برای چه به صدا درآمده است، این قدر در تحصیل علم و حل مسایل علمی اهتمام داشتند که زمان را فراموش می‌کردند؛ همه بزرگان دین از چنین خصوصیاتی برخودار بودند که توانستند چراغ راه دیگران باشند.

این مفسر قرآن کریم با اشاره به استفاده بهینه از وقت برای تدوین تفسیر نمونه اظهار کردند: بخش اعظم تفسیر نمونه در ایام تبعید در دوران ستم‌شاهی در شهرهای چابهار، مهاباد و انارک نایین نوشته شد که قطعا اگر استفاده از همین فرصت‌های محدود و بسیار سخت نبود این تفسیر به انتها نمی‌رسد.

حضرت آیت‌الله‌ مکارم‌شیرازی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اهمیت استفاده طلاب از ظرفیت‌های موجود آموزشی در حوزه گفتند: امروز کتب و اساتید سطح عالی در دسترس وجود دارد و امکانات آموزشی در حد عالی و ظرفیت‌ها فعالیت‌های علمی و آموزشی و پژوهشی در حوزه به حدی است که اگر کسی از این امکانات استفاده نکند باید پاسخ‌گوی ناشکری خود باشد.

این مرجع تقلید بیان داشتند:پیش از این علما و طلاب در شرایط بسیار سختی از نظر کمبود منابع فضای آموزشی فضای تبلیغی و پژوهشی توانستند به این مدارج بالا برسند و طلاب باید از این ظرفیت ها به خوبی استفاده کنند به خصوص طلابی که از کشورهای دیگر آمده‌آند، باید از این ظرفیت‌ها استفاده کرده و علوم نورانی اهل‌بیت‌(ع) را به سراسر جهان منتقل کنند.

ایشان تصریح کردند: خداوند به قدر همت و تلاش هر کس برای رسیدن به کمال به او نعمت و فرصت می‌دهد یکی از آن نعمت‌ها نعمت جوانی است که اگر قدر آن را ندانیم آن را به راحتی از دست خواهیم داد؛ برای رسیدن به منابع خیر باید تلاشی پیگیر و مستمر داشت و خستگی ناپذیر به دنبال کسب علم و فضیلت بود.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی اظهار داشتند:هر یک از طلاب جامعةالمصطفی‌ در کشورهای خود یک قطب علمی ایجاد کنند تا بتوانند با همت بالای خود به تاسیس یک حوزه علمیه همت بگمارند که قطعا اگر چنین همتی داشته باشند خداوند نیز به آنها کمک خواهد کرد.

لازم به ذکر است پیش از آغاز بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی ، مرتضی نجفی قدسی مسئول دارالقرآن علامه طباطبایی  گزارشی از فعالیت های انجام شده و اهداف آن را برای طلاب غیر ایرانی جامعه المصطفی العالمیه که برای بازدید از بیت حضرت علامه طباطبایی و دیدار حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در محل این دارالقرآن اجتماع کرده بودند ، ارائه کرد .

 

بازتاب این خبر در رسانه ها :

خبرگزاری حوزه

گزارشی دیگر از خبرگزاری حوزه

خبرگزاری ایکنا

خبرگزاری رسا

خبرگزاری فارس

گزارشی دیگر از ایکنا

روزنامه جمهوری اسلامی

روزنامه رسالت 

روزنامه جوان

روزنامه اطلاعات

 


بازتاب تصویری (0 بازتاب)
بازتاب در روزنامه ها و خبرگزاري ها (0 بازتاب)
بازتاب در سایت ها (0 بازتاب)
آلبوم تصاویر خبر
نظرات

آخرین مقاله
توجه اصلی به جنایات صهیونیستها معطوف باشد

در پی خیزش گسترده و سرتاسری دانشجویان در آمریکا در حمایت از مردم مظلوم غزه و فلسطین، مرتضی نجفی قدسی در یادداشتی چنین آورده است:

پیوندها
خاطراتی از استاد پرورش
گالری تصاویر
تماس با ما