دیدار خانواده استاد پرورش با مراجع عظام تقلید
دوشنبه, ۳۰ دی ۱۳۹۲
بازدید: ۵۴۹
بازتاب ها : ۰
دیدگاه ها : ۰
    حضرت آیت‌الله   العظمی مکارم‌شیرازی: مرحوم پرورش تا آخر زندگی در مسیر   صحیح انقلاب بود حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی گفت: استاد پرورش تا آخر زندگی خود در مسیر صحیح انقلاب بود و پیام رهبر معظم انقلاب به مناسبت درگذشت ایشان، همه جانبه، پرمعنا، کم نظیر و

 

 

حضرت آیت‌الله   العظمی مکارم‌شیرازی:

مرحوم پرورش تا آخر زندگی در مسیر   صحیح انقلاب بود

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی گفت: استاد پرورش تا آخر زندگی خود در مسیر صحیح انقلاب بود و پیام رهبر معظم انقلاب به مناسبت درگذشت ایشان، همه جانبه، پرمعنا، کم نظیر و نمایانگر شناخت ایشان از مرحوم پرورش بود.

حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی که در سال‌روز میلاد خجسته پیامبر اکرم(ص) و امام صادق(ع) با خانواده مرحوم استاد پرورش دیدار ‌کردند، با اشاره به پیام رهبر معظم انقلاب اسلامی به مناسبت درگذشت استاد پرورش اظهار داشتند: این پیام کم نظیر بود و نمایانگر شناختی بود که نسبت به ایشان داشتند و بسیار همه جانبه، پر معنا و پر فیض بود.

استاد عالی حوزه علمیه قم تصریح کردند: مرحوم استاد پرورش، شخصیت فوق العاده ای بود و از ابتدا تا آخر زندگی خود، در مسیر صحیح انقلاب بود و هیچ گاه مسیرش را تغییر نداد.

مرجع تقلید شیعیان افزود: کسانی بودند که در ابتدای انقلاب، انقلابی بودند ولی هنگامی که خواسته‌هایشان را عملی ندیدند از انقلاب جدا شدند و یا حتی بضی از افراد درصدد مصادره انقلاب بودند و هنگامی که نتوانستند به اهداف شوم خود برسند، به مقابله با انقلاب اسلامی پرداختند.

استاد عالی حوزه علمیه قم تاکید کرد: استاد پرورش از جمله انقلابیونی بود که از ابتدا خالصانه و مخلصانه در خدمت انقلاب اسلامی بود و هیچ گاه سهم خواهی نکرد و هدفش عظمت اسلام و استقلال کشور بود و در این آزمایش، پیروز و سربلند بیرون آمد.

آیت الله العظمی مکارم شیرازی تصریح کردند: مرحوم استاد پرورش، در بیان خطابه‌های دینی بسیار قوی و پر شور صحبت می‌کرد و جلسات ارزشمندی در راستای ترویج معارف اسلامی برگزار می‌کرد و خیل عظیمی از جوانان و دانشجویان در طول سال‌های انقلاب از سخن رانی‌های ایشان بهره مند شدند.

استاد عالی حوزه علمیه قم تقیدات دینی و معنوی استاد پرورش را مورد ستایش قرار داده و افزود: اهتمام ایشان به نماز شب، زیارت عاشورا و خدمت به مادر در زندگانی قابل توجه بود و امیدواریم خدای متعال ایشان را با اولیاء خود و شهدای راه اسلام محشور فرماید.

 ---------------------------------------------- 

      
   

حضرت آیت‌الله   العظمی جوادی آملی:

حیات و ممات برای   امثال استاد پرورش یکسان است

حضرت آیت الله جوادی آملی گفت: حیات و ممات برای استاد پرورش یکسان است زیرا با خدماتی که ایشان به جامعه علمی و دینی و مخصوصا پرورش شاگردان و جوانان شایسته انجام داد، هرگز نمی‌میرد و زنده است.

حضرت آیت الله جوادی آملی که در سالروز میلاد خجسته پیامبر اکرم(ص) و امام صادق(ع) با خانواده مرحوم استاد پرورش دیدار ‌کردند ، با آرزوی رحمت و غفران الهی برای استاد پرورش اظهار کرد: استاد پرورش در اثر ارتباط با علماء و بزرگان  معارف قرآن و عترت را دریافت کرد و ابتدا آن‌ها را باور کرد و سپس به آن‌ها متخلق شد و در نهایت به این معارف عمل کرد.

استاد عالی حوزه علمیه قم تصریح کرد: مرحوم استاد پرورش از جمله کسانی نبود که بنشیند و به بقیه بگوید شما بروید، بلکه می‌گفت این راه را من رفتم و شما هم بیایید، وی خود رهرو خوبی بود و دیگران را نیز با خود راه می‌برد و چنین کسی می‌تواند در نقش یک رهبر و قائد باشد.

مرجع تقلید شیعیان افزود: مردم تابع کسی هستند که نخست در جلوی ایشان حرکت کند و سپس پشت سر وی حرکت می‌کنند و مرحوم پرورش نیز چنین کسی بود.

استاد عالی حوزه علمیه قم تاکید کرد: حیات و ممات برای استاد پرورش یکسان است زیرا با خدماتی که ایشان به جامعه علمی و دینی و مخصوصا پرورش شاگردان و جوانان شایسته انجام داد، هرگز نمی‌میرد و زنده است زیرا این بدن انسان است که می‌میرد، ولی روح انسان عالم، باقی است و در حدیث شریف نیز آمده است که «العلماء باقون ما بقی الدهر» که اختصاص به علما ندارد بلکه شاگردان علما را نیز شامل می‌شود.

آیت الله العظمی جوادی آملی با اشاره به مجاهدت‌های استاد پرورش در راه انقلاب اسلامی، تصریح کرد: سخنرانی‌های مرحوم استاد سیدعلی اکبر پرورش در شهرهای مختلف کشور و مخصوصا در خطه اصفهان، برای مردم بسیار حائز اهمیت بود و جوانان و علاقمندان معارف اسلامی از بیانات ایشان بهره زیادی بردند.

استاد عالی حوزه علمیه قم در پایان ضمن درخواست علو درجات برای مرحوم استاد پرورش، اظهار امیدواری کردند شاگردان و دست پروردگان ایشان همچنان راه وی را ادامه دهند. 

-----------------------------------------

      
   

حضرت آیت‌الله العظمی سبحانی:

استاد پرورش انسان مومنی بود که با عمل صالح خود ، محبوب مردم شد

حضرت آیت الله جعفر سبحانی گفت: مرحوم پرورش توانست در مسیر واقعی انقلاب و دفاع از تشیع شاگردان بسیار مناسبی را تربیت کند و در این مسیر اخلاق و وحدت را به عنوان میراث خود به یادگار گذاشت.

حضرت آیت الله جعفر سبحانی که پیش از ظهر امروز در دیدار با خانواده مرحوم علی اکبر پرورش سخن می‌گفت، با اشاره به آیه ای از قرآن مجید، اظهار کرد: خداوند منان درجات آن مرحوم را که عالی است، متعالی گرداند و وی را با اولیاء خودش که پیوسته به یاد ایشان بود، محشور گرداند.

مرجع تقلید شیعیان افزود: درباره مرحوم پرورش در رسانه ها مطالب زیادی گفته شد و گویندگان نیز مطالب متنوعی را مطرح کردند که بسیار مطلوب بود اما نکته ای را من خاطرنشان می کنم که در این نوشته ها نبود یا من ندیدم و آن این است که اگر بخواهیم میزان محبوبیت یک انسان را در جامعه ببینیم، باید به تشییع آن شخص نگاه کنیم.

استاد عالی حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: هنگام فوت مرحوم پرورش، تشییع عظیمی برای ایشان انجام شد که در حد مراجع و بزرگان بود و باید دید دلیل این تشییع عظیم چست؟ معلم فراوان است اما علت این تشییع عظیم را با آیه ای از قرآن می گویم، قرآن می گوید « إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ سَيَجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمَنُ وُدًّا  »  یعنی هر کس مومن باشد و عمل صالح انجام شود، ما محبت او را در دل مردم قرار می دهیم.

استاد عالی حوزه علمیه قم تصریح کرد: افراد با ایمان که عمل صالح انجام داده اند، خداوند محبت ایشان را در دل ها قرار می دهد و مرحوم پرورش مصداق این آیه است و این آیه در طول تاریخ برای خود مصادیقی پیدا کرده است.

حضرت آیت الله سبحانی تاکید کردند: همه نوشته ها و ارادت ها نشان گر این است که این فرد انسان مومنی بوده است. از این عمل و حرکت بسیار عظیم پی می بریم که این مرد هم مومن بوده است و هم عمل صالح انجام داده است.

مرجع تقلید شیعیان افزود: شناخت ما از ایشان از مجلس خبرگان قانون اساسی بود و چهار ماه در خبرگان خدمت ایشان بودیم. ایشان در فکر این بود که یک قانونی تنظیم شود که هم دنیای مردم را تامین کند و هم آخرت ایشان را و کمتر سخن می گفت اما وقتی سخن می گفت، مفید، سودمند و محکم سخن می گفت.

استاد عالی حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: در مشهد مسجد گوهرشادی هست که اگر چه از تبار ایلخانیان است اما همه به بانوی سازنده مسجد ارادت دارند زیرا مسجدی این چنین ساخته است و این برای مسئولین و مردم جمهوری اسلامی درس است که در زندگی طوری زندگی کنیم که در دل مردم جایی پیدا کنیم و این دنیا می گذرد و چیزی که برای انسان می ماند، همین خدمات است.

استاد عالی حوزه علمیه قم تصریح کرد: مرحوم پرورش شاگردانی تربیت کرده است و هر شاگردی که تربیت کرده است، چراغی برای وی در آخرت است و هر کس کار خیری را بکند، اثر آن در آخرت برای وی است. هر شاگردی که در مکتب ایشان تربیت یافته است، ثواب آن به ایشان هم بر می گردد.

------------------------------------------------

      
   

حضرت آیت‌الله   گرامی در دیدار با خانواده استاد پرورش :

علاقه مرحوم پرورش به اهل بیت(ع)   غیر قابل انکار بود

حضرت آیت الله گرامی گفتند : مرحوم پرورش دارای ویژگی‌های بسیار ممتاز و برجسته بود و یکی از آن ویژگی‌ها علاقه بسیار زیاد آن مرحوم به اهل بیت (ع) و به ویژه پیامبر گرامی اسلام(ص) بود.

حضرت آیت الله گرامی که در دیدار با خانواده مرحوم استاد پرورش سخن می‌گفت، اظهار کرد: کسانی که کارهای فرهنگی اصیل اسلامی را انجام می‌دهند، دو ویژگی دارند، نخست از مبدا وحیانی این منابع را بگیرند و سپس آن را در کارهای فرهنگی به دیگران برسانند.

مرجع تقلید شیعیان افزود: این افراد باید با مردم و درد ایشان آشنا باشند و مشکلات فرهنگی را لمس کنند و راهنمائیهای لازم را به ایشان بدهند. نقل شده است که در مکاشفه ای، دیدند که ابن فهد در کنار پیامبر(ص) نشسته است و بعضی گفته اند سبب آن این بوده است که ایشان علاوه بر وجوهات، از مال شخصی خود نیز برای فقرا صرف می‌کرده است.

استاد عالی حوزه علمیه قم تصریح کرد: من از سال ۱۳۴۷ که آغاز سفر های تبلیغی بنده  به اصفهان بود، با  مرحوم پرورش آشنا شدم و در روحیه ایشان هم تلاش برای دریافت معارف از منابع وحیانی  بود و هم دررساندن آن به دست مردم کوشش می کرد و باید گفت تمام کسانی که کار فرهنگی دینی می‌کنند، در زمره فعالان در زمینه رسالت الهی هستند.

مرجع تقلید شیعیان افزود: کسالت بعضی از افراد در ظاهر به معنی بیماری است اما در باطن برای کسانی که در راه خدا گام بر می‌دارند، یک لطف الهی است تا چشمشان از حرام و غیر خدا بسته شده باشد.

استاد عالی حوزه علمیه قم تصریح کرد: بسیاری که در این اواخر عمر، کسانی را نمی‌شناختند، نعمتی از سوی خدا بود تا ذهنشان و زبانشان از غیر خدا باز داشته شود و البته همه به یک شکل نیستند. کسی بود از بستگان که در این آخر عمر، فقط برای انجام نماز فریضه، زبانش باز می‌شد و به غیر آن زبانش بسته بود.

آیت الله گرامی خاطرنشان کرد: خداوند به بشر می‌گوید «  إِنَّكَ كَادِحٌ إِلَى رَبِّكَ كَدْحًا فَمُلَاقِيهِ  » یعنی ای بشر تو به سختی به سمت خدا می‌توانی بروی و این سختی گاهی از آن سوست و گاهی خودت می‌روی. لذا بیماری در اواخر عمر، نعمتی از سوی خداست تا از غیر خدا منصرف شود.

مرجع تقلید شیعیان افزود: انسان‌های غیر معصوم به بعضی آلودگی‌ها آلوده می‌شوند و مهم‌ترین راه برای زدودن این آلودگی‌ها، توسل به معصومین(ع) و اهل بیت(ع) است. از زیارت جامعه مشخص می‌شود که حتی عبادت هم به تنهایی نمی‌تواند این آلودگی‌ها را پاک کند و توسل فوق تعبد است و شاید از این جهت باشد که کسی نمی‌تواند تعبد کامل را انجام دهد.

استاد عالی حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: مرحوم پرورش در توسل و زیارت ید طولایی داشت و در میان زیارات، دعای توسل برای رفع مشکلات است و زیارت عاشورا و زیارت جامعه کبیره که بسیاری در طول عمرشان بر آن مداومت داشتند ، در حقیقت  لغزش‌های طول عمر را جبران می‌کند.

آیت الله گرامی تصریح کرد: بدون توسل به اهل بیت(ع) کسی کارش درست نمی‌شود، شنیده‌ایم که مرحوم علامه امینی(ره) با آن کار بزرگی که کرده بود، بعد از فوت در مکاشفه ای گفته بود، آن چیزی که به دردم خود، محبت امام علی(ع) بود و در مورد مقدس اردبیلی(ره) نیز چنین چیزی گفته شده است.

استاد عالی حوزه علمیه قم تاکید کرد: شیعه قلب پاکی دارد و به سمت اهل بیت(ع) متمایل است و دشمن در طول سال فعالیت بسیاری برای انحراف جوانان دارد و ناگهان محرم می‌آید و تمامی فعالیت‌های شیطان را محو می‌کند و این نعمتی است در شیعه که در هیچ دین و فرقه ای از ادیان الهی، توسلی مانند شیعه به اهل بیت(ع) نداریم و همین شیعه را حفظ کرده است.

استاد عالی حوزه علمیه قم افزود: امیدواریم همیشه رفتاری مانند بزرگان که در توسل به اهل بیت (ع) داشتنه اند، داشته باشیم و مرحوم پرورش، از نعمت سیادت نیز نصیب داشت که نعمت بزرگی است.

وی خاطرنشان کرد: سخنانی که ایشان در زمینه‌های مختلف گفته‌اند و خدماتی که در جایگاه‌های مختلف داشته‌اند، قابل تقدیر است و درود فراوان بر ایشان و دیگر خدمتگزاران اهل بیت(ع) می‌فرستیم.

--------------------------------------------------

حضرت آیت الله نوری همدانی:

تمام کارهای مرحوم پرورش برای خدا بود

آیت الله نوری همدانی گفتند: تمام کارهای آن مرحوم برای خدا بود و شخصیت متواضعی داشت و این تواضع در رفتارش کاملا آشکار بود و در عین حال انسانی ساکت و خاموش و بی تفاوت نبود و با تمام وجود، جان به کف، در راه انقلاب گام برداشت.

حضرت آیت الله حسین نوری همدانی که در دیدار با خانواده مرحوم سید علی اکبر پرورش، سخن می‌گفتند، با اشاره به شخصیت آن مرحوم، اظهار کردند: شخصیت انقلابی فرهنگی و سیاسی مرحوم پرورش ممتاز بود.

مرجع تقلید شیعیان افزودند: مرحوم پرورش از ابتدای انقلاب اسلامی و از زمانی که امام خمینی(رع) ندای حق طلبی خود را آشکار کرد، قدم در این راه گذاشت و مصداق آن آیه از قرآن شد که می‌گوید کسانی که قبل از فتح و پیروزی، سرمایه‌ها و مال و جان خود را اهداء می‌کنند با کسانی که بعدا وارد این عرصه می‌شوند، برابر نیستند و موقعیت ایشان بسیار ممتاز است.

استاد عالی حوزه علمیه قم تصریح کردند: من در تبعید بودم که مرحوم پرورش با جمع زیادی از مردم به دیدن من می‌آمد و در راه انقلاب گام بر می‌داشت.

مبلغ عالی حوزه علمیه قم خاطرنشان کردند: شخصتی فرهنگی و علمی مرحوم پرورش نیز در سطح بالایی بود و چهره اسلام ناب و انقلاب و استکبار را به خوبی به دیگران نشان می‌داد و سخنرانی‌های ایشان در اصفهان، برای معرفی انقلاب و اسلام ناب نقش بارزی داشت.

آیت الله نوری همدانی افزودند: بعد از انقلاب مرحوم پرورش نیز بسیار برجسته است و ایشان پست‌های سنگینی در قوه مقننه به عهده گرفت و شخصیت خودش را بیش از پیش آشکار کرد و سپس در قوه مجریه نیاز تلاش‌های فراوانی کرد و باید برای معرفی این شخصیت و آثار وی به نسل بعدی انقلاب تلاش کرد.

مرجع تقلید شیعیان تصریح کردند: تمام کارهای آن مرحوم برای خدا بود و شخصیت متواضعی داشت و این تواضع در رفتارش کاملا آشکار بود و در عین حال انسانی ساکت و خاموش و بی تفاوت نبود و با تمام وجود، جان به کف، در راه انقلاب گام برداشت.

----------------------------------------------------------

نائب رئیس جامعه مدرسین:

سخنرانی‌های آتشین مرحوم پرورش عامل حضور مردم صحنه انقلاب بود

 

نائب رئیس جامعه مدرسین گفت: مرحوم پرورش نقش پررنگی در مبارزات مردمی و اجتماعات انقلابی مردم اصفهان داشت و سخنرانی‌های آتشین ایشان از جمله عوامل حضور مردم در صحنه بود.

حضرت آیت‌الله عباس مقتدایی در دیدار با خانواده مرحوم علی اکبر پرورش در بیت علامه طباطبایی، با اشاره به فضائل اخلاقی مرحوم پرورش، اظهار کرد: مرحوم پرورش به واسطه فضائل اخلاقی زیاد، مورد عنایت ویژه خداوند بود و زندگی ایشان در پرتو خلوص و ارتباط با خدای متعال، الهی شده بود.

نائب رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، با بیان آشنایی مردم با سخنرانی‌های مبارزاتی ایشان، افزود: مردمی که ایشان را می‌شناختند به ویژه مردم اصفهان از دوران ستمشاهی با سخنرانی‌های انقلابی ایشان آشنا هستند و ایشان را فردی متدین، با اخلاص، با علم و فضیلت، آگاه و آشنای به احکام اسلام، عامل به آن‌ها می‌دانستند و مورد اعتماد مردم بود.

وی با اشاره به مبارزات انقلابی قبل از انقلاب مرحوم پرورش، تصریح کرد: مرحوم پرورش نقش پررنگی در مبارزات مردمی و اجتماعات انقلابی مردم اصفهان داشت و سخنرانی‌های آتشین ایشان از جمله عوامل حضور مردم در صحنه بود.

آیت الله مقتدایی با اشاره به برخی از سخنرانی‌های مرحوم پرورش، عنوان کرد: من در سخنرانی مرحوم پرورش در جمع متحصنین در بیت آیت الله خادمی، رئیس حوزه علمیه اصفهان شاهد بودم که به افشاگری علیه دستگاه حکومتی پهلوی پرداخت و رژیم منحوس پهلوی هم که تحمل این سخنان و تحصن را نداشت، با حمله به بیت آیت الله خادمی تعداد زیادی را به شهید و زخمی کرد.

نائب رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، گفت: با این شرایط مرحوم پرورش از هر فرصتی برای مبارزه با رژیم شاه استفاده می‌کرد و به روشنگری می‌پرداخت و هدایت مردم را در پشتیبانی از نهضت امام خمینی (ره)  بر عهده وی بود.

وی با اشاره به مسئولیت‌های مختلف مرحوم پرورش بعد از انقلاب، اظهار کرد: ایشان بعد از انقلاب نیز مسئولیت‌های مختلف از جمله وزارت آموزش و پرورش، نمایندگی مجلس شورای اسلامی و شورای عالی را بر عهده داشت و با دیگر مسئولیت‌های فرهنگی نیز در خدمت نظام جمهوری اسلامی بود، البته چون ایشان یک منبع دینی و مذهبی بود در اسلامی کردن نظام آموزش و پرورش هم تلاش چشمگیری را نشان می داد.

آیت الله مقتدایی با بیان رابطه مرحوم پرورش با علمای بزرگ، افزود: ایشان در اثر ارتباط با علمای بزرگ از معارف اسلامی به نحو احسن برخوردار بود و نقش برجسته‌ای در تبلیغ و ترویج مبانی دینی و مذهبی داشت و عموم شاگردان ایشان نیز متدین، انقلابی و از خدمتگزاران شایسته نظام جمهوری اسلامی هستند.

نائب رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، با اشاره به توجه ویژه مرحوم آیت الله خادمی عالم بزرگ وقت اصفهان به مرحوم پرورش، گفت: مرحوم آیت الله خادمی به استاد پرورش علاقه زیادی داشت و معمولا این دو بزرگوار در پیشبرد مسائل انقلاب در اصفهان این نیز با هم مشورت و تبادل نظر داشتند.

وی با تقدیر از همسر مرحوم پرورش به خاطر همراهی با ایشان در طول این سال‌ها، خاطر نشان کرد: شما به واسطه همکاری شایسته‌ای که با محروم پرورش داشتید در تمامی ثواب‌های ایشان نیز شریک هستید.

 ---------------------------------------------------------------

 

 

 

 

 

 بازتاب خبر در رسانه ها :

خبرگزاری ایکنا ( دیدار با آیت الله مکارم)

خبرگزاری ایکنا ( دیدار با آیت الله جوادی)

خبرگزاری ایکنا ( دیدار با آیت الله سبحانی)

گزارش تصویری ایکنا

خبرگزاری تسنیم

پایگاه خبری رویش

خبرگزاری تسنیم ( دیدار با آیت الله نوری همدانی )

خبرگزاری تسنیم ( دیدار با آیت الله مقتدایی )

روزنامه رسالت ( دیدار با آیت الله مقتدایی )

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


بازتاب تصویری (0 بازتاب)
بازتاب در روزنامه ها و خبرگزاري ها (0 بازتاب)
بازتاب در سایت ها (0 بازتاب)
آلبوم تصاویر خبر
نظرات

آخرین مقاله
توجه اصلی به جنایات صهیونیستها معطوف باشد

در پی خیزش گسترده و سرتاسری دانشجویان در آمریکا در حمایت از مردم مظلوم غزه و فلسطین، مرتضی نجفی قدسی در یادداشتی چنین آورده است:

پیوندها
خاطراتی از استاد پرورش
گالری تصاویر
تماس با ما