دکتر رضایی اصفهانی: سوره یاسین اشارات و معجزات ونظریه‎پردازی‎های علمی زیادی دارد
جمعه, ۱۸ دی ۱۳۹۴
بازدید: ۴۳۷
بازتاب ها : ۰
دیدگاه ها : ۰
رئیس مدرسه عالی قرآن و حدیث المصطفی(ص) با اشاره به چهار محور اصلی سوره یاسین تاکید کرد: مطالب علمی سوره یاسین شگفتی ها، اشارات، معجزات، و نظریه‎پردازی‎های علمی زیادی دارد که در برخی آیات غوغا کرده است. حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر محمدعلی رضایی اصفهانی، در همایش یاسین

رئیس مدرسه عالی قرآن و حدیث المصطفی(ص) با اشاره به چهار محور اصلی سوره یاسین تاکید کرد: مطالب علمی سوره یاسین شگفتی ها، اشارات، معجزات، و نظریهپردازیهای علمی زیادی دارد که در برخی آیات غوغا کرده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر محمدعلی رضایی اصفهانی، در همایش یاسین درآینه معرفت که صبح پنجشنبه 17 دی ماه در دارالقرآن علامه طباطبایی برگزار شد، گفت: سوره یاسین مکی است و عموما سوره‌‎های مکی به دنبال تثبیت عقاید بوده‌اند که این سوره چهار هدف اصلی دارد که بحث توحید، یادآوری معاد، رسالت پیامبر و چهارم تاکید بر عظمت قرآن است.

وی ادامه داد: بخشی از مطالب این سوره علمی است و در راستای بحث معاد، خداشناسی و ... به مطالب علمی اشاره شده است؛ دسته‌ای از آیات اشاره علمی، دسته‌ای شگفتی‌های علمی، برخی اعجاز علمی و برخی نیز نظریه‌پردازی های علمی است.

دکتررضایی اصفهانی بیان کرد: در آیه 41 این سوره آمده است که یکی از نشانه‌های خدا در صحنه دریاست که توجه انسان را به طبیعت جلب کرده است یا بحث حیوانات را مطرح کرده است؛ همچنین آیه 77 این سوره که به خلق انسان از نطفه اشاره داشته است که از جمله شگفتی های علمی در قرآن زمینه رشد علمی را برای انسان فراهم می‌ ‎کند.

این قرآن‌پژوه با اشاره به شگفتی ‎های علمی این سوره عنوان کرد: شگفتی‌ها آن دسته مطالبی هستند که اشاراتی قبل از قرآن هم در متون قبلی وجود داشته است و قرآن نیز بر آنها تاکید کرده است، البته مطالب صحیح آنها و نه خرافات، مانند اینکه خورشید و ماه در مدارخود در فضا شناور هستندو این حرف صحیحی است.

دکتر رضایی اصفهانی با اشاره به اعجازات قرآن تصریح کرد: اینها خبرهایی از قرآن هستند که قبل از قرآن کسی نگفته همانطور که مرحوم آیت الله خویی و آیت الله معرفت و علامه طباطبایی به آن پرداخته اند و آن را نشانه اعجاز قرآن برشمرده‌اند؛ زیرا خبر غیبی را داده است که قبل از آن کسی نگفته و بعدا کشف شده که در آیه 38 این سوره نمونه ای از این اعجاز را می‌بینیم.

نمونه ای از اعجاز علمی در سوره یاسین

رئیس مدرسه عالی قرآن و حدیث المصطفی(ص) عنوان کرد: این آیه غوغا است؛ اولا قرآن خلاف حس بشر سخن گفته است چون حرکت کاذب خورشید در ذهن ما می آید در حالی که ما که در زمین هستیم در حال حرکتیم و قرآن به حرکت واقعی اشاره کرده است یعنی به حرکت خود خورشید؛ همچنین برخلاف هیئت بطلمیوسی سخن گفته است که قائل به مرکزیت زمین و حرکت کاذب خورشید به دور زمین بوده است، همچنین فرموده که شمس، تجری دارد، نفرمود تحرک دارد، بنابراین به تغییرات درونی خورشید اشاره داشته است.

وی اظهار کرد: دسته چهارمی از آیات یاسین به نظریه پردازی های علمی اشاره دارد که قرآن فرموده است، روز قیامت که شد دست انسان به سخن گفتن می‌افتد، هنوز این برای بشر کشف نشده است که آیا دست و پا می تواند حرف بزند یا در مورد وجود مخلوقاتی که هنوز بشر به آن نرسیده است «مما لا یعلمون»؛ یعنی چیزهایی آفریدیم که شما نمی‌دانید، ایده‌سازی و موضوع پژوهش ایجاد کرده است.

یادآور می‌شود، این همایش با همکاری دارالقرآن علامه طباطبایی، موسسه معارف اسلامی امام رضا(ع) و همچنین جامعة المصطفی (ص) العالمیه برگزار شد.

 

بازتاب خبر در رسانه ها :

گزارش تصویری خبرگزاری حوزه

گزارش تصویری خبرگزاری رسا

گزارش تصویری خبرگزاری شفقنا

گزارش تصویری خبرگزاری تسنیم

گزارش تصویری خبرگزاری ایلنا

گزارش تصویری قم نا

--------------------------------------------

خبرگزاری حوزه

خبرگزاری ایکنا

 خبرگزاری ایسنا

خبرگزاری رسا

خبرگزاری ایسنا قم

----------------------------------------

روزنامه اطلاعات(صفحه 11 Pdf)

روزنامه اعتدال (صفحه 1)

روزنامه اعتدال (صفحه 3)

روزنامه اعتدال (صفحه 6)

روزنامه 19دی (صفحه 12)

روزنامه امتیاز

روزنامه ایران

----------------------------------------

 


بازتاب تصویری (0 بازتاب)
بازتاب در روزنامه ها و خبرگزاري ها (0 بازتاب)
بازتاب در سایت ها (0 بازتاب)
آلبوم تصاویر خبر
نظرات

آخرین مقاله
توجه اصلی به جنایات صهیونیستها معطوف باشد

در پی خیزش گسترده و سرتاسری دانشجویان در آمریکا در حمایت از مردم مظلوم غزه و فلسطین، مرتضی نجفی قدسی در یادداشتی چنین آورده است:

پیوندها
خاطراتی از استاد پرورش
گالری تصاویر
تماس با ما