انتقاد آیت‌الله استادی از ناهماهنگی در برنامه‌های تبلیغی
چهارشنبه, ۱۹ اسفند ۱۳۹۴
بازدید: ۳۳۱
بازتاب ها : ۰
دیدگاه ها : ۰
استاد برجسته تفسیر قرآن با انتقاد از عدم هماهنگی در برنامه‌های فرهنگی و تبلیغی گفت: برخی برنامه‌های صدا و سیما، دینی و بسیار خوب است ولی در کنار آن هم برنامه‌هایی است که با دین نمی‌سازد. آیت‌الله رضا استادی، استاد برجسته تفسیر قرآن شامگاه دوشنبه 17 اسفند ماه در ادامه سلسله

استاد برجسته تفسیر قرآن با انتقاد از عدم هماهنگی در برنامه‌های فرهنگی و تبلیغی گفت: برخی برنامه‌های صدا و سیما، دینی و بسیار خوب است ولی در کنار آن هم برنامه‌هایی است که با دین نمی‌سازد.

آیت‌الله رضا استادی، استاد برجسته تفسیر قرآن شامگاه دوشنبه 17 اسفند ماه در ادامه سلسله جلسات تفسیر در دارالقرآن علامه طباطبایی(ره) به ادامه تفسیر سوره مومنون از آیه 50 پرداخت و گفت: این سؤال مطرح است که داستان حضرت عیسی(ع) و مریم(س) دو آیه و نشانه است ولی کلمه «آیه» مفرد به کار رفته و برخی گفته اند چرا مثنی به کار نرفته که جواب داده شده چون به هم ارتباط دارد یک آیه محسوب می‌شود.

وی با اشاره به «آوَيْنَاهُمَا»در آیه 50 افزود: تعبیر این واژه ظاهرا به خاطر آن است که خداوند چون عسی و مریم را در خطر یهود دید به آنان پناه داد و آنها را در جای امن و امانی برد در این صورت به نظر می رسد آنها هم در خطر یهودیان آن دوره قرار داشتند.

آیت الله استادی با اشاره به«معین» بیان کرد: معین چشمه و آب جاری است؛ معنی از ماده «معن» است و صفت مشبهه آن معین است مانند شرف که شریف می شود البته برخی نیز گفته اند که از «عین» است و اسم مفعول.

وی با اشاره به تعبیر«یا ایها الرسل» افزود: در اینکه چرا تعبیر یا ایها الرسل به جای یا ایها الرسول آمده است برخی گفته اند همان طور که ضمیر گاهی جمع به کار می رود در اینجا نیز این طور است و اگر این را نپذیریم باید بگوییم مخاطب، همه انبیاء هستند و یعنی ما به همه انبیاء این خطاب را داشتیم که از طیبات بخورید و کارهای صالح انجام دهید.

رابطه مال حلال و عمل صالح

وی افزود: در اینجا فرموده است که اگر می‌خواهید عمل صالح داشته باشید مال حلال بخورید که برخی مفسران این دو را مرتبط با هم دانسته اند و اگر از آیه نیز استفاده نشود خاطرجمع این طور هست؛ کسانی که دنبال سیر و سلوک هستند یکی از مسایلی که مورد تاکید برای آنان است این است که مال نباید حرام و حتی شبهه‌ناک باشد، اگر هر انسانی برای خدا کار کند و خالص و مخلص باشد رشد می کند اما امروز در زمان ما تقریبا همه گرفتار مال شبهه‌ناک هستیم، همین مباحث ربوی که مطرح است و یکی آن را صورت سازی و ... می داند و دیگری آن را ربوی می‌داند لذا شبهه در آن وجود دارد، یا مسئله خمس مطرح است که الا ماشاءالله با پول خمس نداده تجارت می شود و این پول در چرخه اقتصادی کشور می‌افتد و خرید و فروش صورت می گیرد.

وی اظهار کرد: شبهه در یک زمان‌هایی به یک معنا قابل اجتناب نیست و شاید لازم نباشد کسی به خاطر آن از مردم دوری کند و در کوه زندگی کند؛ اما شبهه ای وجود دارد که همه به خصوص ما طلبه ها باید از آن اجتناب کنیم و آن این است که کسی به ما بگوید این پول را برای ما ببرید و خمس آن را حساب کنید، و این فرد آن پول را می برد و سهم خود را می گیرد در حالی که اصلا به این پول نیازی ندارد این قطعا شبهه‌ناک است و از این دست مسایل برای ما فراوان ایجاد می شود و شبهه شخصی برای روحانیان و طلاب است.

آیت الله استادی تصریح کرد: یا مثلا کارمندی که باید ساعت معینی کار بکند و پول بگیرد ولی کمتر از آن ساعت کار می کند و همان حقوق را می گیرد و یا طلاب باید ساعت معینی در کلاسی حضور یابند و شهریه بگیرند ولی کمتر از آن ساعت به کلاس می روند و همان پول را هم می گیرند.

این استاد تفسیر حوزه بیان کرد: کسی که ثبوتا و اثباتا مجتهد نیست آیا می‌تواند پولی را به عنوان وجوهات بگیرد؟ در صورتی که تنها مجتهد حق دارد این کار را بکند.

وی با بیان اینکه اولین شرط در عمل صالح، خالص بودن آن است یعنی علاوه بر اینکه مطابق با رساله است باید برای رضایت خدا هم باشد اظهار کرد: برخی گفته اند چون در قدیم مردم می گفتند پیامبر نباید انسان باشد این آیه خلاف این نظر را فرموده و موید این است که پیامبر باید مانند افراد عادی باشد اما اهل عمل صالح و خوردن مال حلال.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه با اشاره به آیه 52 بیان کرد: در این آیه اگر امت را دین معنا کنیم یعنی دین از ابتدا یکی است و ماهیت آن فرقی ندارد ولی اگر امت و مردم معنا کنیم به معنای انحرافی است که خود مردم در دین و در میان خودشان ایجاد کردند وگرنه نباید این همه دین وجود داشته باشد. مثلا در دوره عیسی(ع) یهودیان زیربار نرفتند و در زمان پیامبر ما نیز مسیحیان زیربار نرفتند و امروز شاهد این تعداد دین و قطعه قطعه شدن آنها هستیم و اختلافات فراوانی به همین دلیل رخ داده است و همه نیز به دین خود راضی هستند.

وی افزود: امروز نیز ما گرفتار «کل حزب بما لدیهم فرحون» هستیم؛ هر کدام مشغول کاری هستیم و به آن خوشحالیم؛ اگر تبلیغ دین یک واقعیت است که هست بیاییم هر کدام گوشه ای از آن را بگیریم، یکی کلاس اداره کند، یکی منبر برود، یکی خدمات اجتماعی بکند، این خوب است ولی اگر روزی در حوزه یا جاهای دیگر هر کسی کار خود را بکند و همه هم خوشحال باشند مصداق این آیه خواهد بود.

انتقاد از ناهماهنگی در فعالیت‌ها

آیت الله استادی تصریح کرد: در زمان ما اختلاف میان شیعه و سنی وجود دارد و کسانی شدیدا به این اختلافات دامن می زنند و خوشحال هستند و عده ای هم بر لزوم وحدت تاکید می کنند؛ ما باید ببینیم مصلحت اسلام چیست؛ آیا باید مدارا کنیم و مصلحت را در نظر بگیریم که این طور هم هست و باید مصلحت اسلام را در نظر بگیریم ولی عده ای می‌گویند امروز روز مدارا نیست و ما هر چه می خواهیم می گوییم و می کنیم و آن را عبادت هم می دانند ولی این ظاهرا مورد قبول قرآن نیست؛ این دو کار ضد هم انجام می شود؛ اینکه انسان فکر نکرده کار خودش را انجام دهد درست نیست البته اگر کارهای ما در یک راستای درست و صحیح باشد خوب است.

تقدیر و انتقاد از برنامه‌های صدا و سیما

وی افزود: من راجع به صدا و سیما گفتم برخی برنامه های این رسانه دینی، و بسیار خوب است ولی در کنار آن هم برنامه هایی است که با دین نمی سازد و هر دو گروهی که این برنامه ها را هم می سازند از کارشان خوشحال هستند؛ ولی بالاخره باید فکر کنیم که اگر کاری مخالف دین است انجام ندهیم. برخی برنامه ها واقعا بانوان را به حجاب ترغیب نمی کند.

وی اظهار کرد: در کارهای مربوط به جامعه نمی توان مضر و نافع را با هم انجام داد باید مبنا را عوض کنیم ولی مشکل این است که کسی به فکر حل آن نیست.

ایت الله استادی همچنین با اشاره به اهمیت تفسیر المیزان بیان کرد: تفسیر المیزان را علامه در طول 20 سال نوشته است که 20 جلد و در حد 7 تا 8 هزار صفحه است از این رو نباید آن را سرسری بگیریم و سپاسگزاری از او این است که آن را جدی بیگریم. فردی که سال ها مستاجری کشید و در اواخر عمر با فروش زمینی در تبریز توانست این خانه را بخرد بنابراین اگر دنبال تفسیر هستیم مطالعه المیزان را جدی بگیریم.

 

بازتاب خبر در رسانه ها :

خبرگزاری ایکنا

 


بازتاب تصویری (0 بازتاب)
بازتاب در روزنامه ها و خبرگزاري ها (0 بازتاب)
بازتاب در سایت ها (0 بازتاب)
آلبوم تصاویر خبر
نظرات

آخرین مقاله
توجه اصلی به جنایات صهیونیستها معطوف باشد

در پی خیزش گسترده و سرتاسری دانشجویان در آمریکا در حمایت از مردم مظلوم غزه و فلسطین، مرتضی نجفی قدسی در یادداشتی چنین آورده است:

پیوندها
خاطراتی از استاد پرورش
گالری تصاویر
تماس با ما