اختتامیه مسابقات قرآن دارالقرآن امام علی(ع) برگزار شد
شنبه, ۳۰ آذر ۱۳۹۲
بازدید: ۴۱۴
بازتاب ها : ۰
دیدگاه ها : ۰
مراسم اختتامیه هفتمین دوره مسابقات قرآن دارالقرآن امام علی(ع) جمعه شب ، 29 آذرماه با حضور معاون قرآن و عترت وزارت ارشاد و نماینده ولی فقیه در استان مرکزی برگزار شد. به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، مراسم اختتامیه هفتمین دوره مسابقات قرآن دارالقرآن امام علی ابن ابی

مراسم اختتامیه هفتمین دوره مسابقات قرآن دارالقرآن امام علی(ع) جمعه شب ، 29 آذرماه با حضور معاون قرآن و عترت وزارت ارشاد و نماینده ولی فقیه در استان مرکزی برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، مراسم اختتامیه هفتمین دوره مسابقات قرآن دارالقرآن امام علی ابن ابی طالب(ع) شب گذشته، 29 آذرماه با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا حشمتی، معاون قرآن و عترت وزارت ارشاد، حجت‌الاسلام والمسلمین دری‌نجف‌آبادی، نماینده ولی فقیه در استان مرکزی و جمع دیگری از فعالان قرآنی کشورمان در حسینیه فاطمیون تهران برگزار شد.

قرائت پیام آیت‌الله‌ مکارم شیرازی

در ابتدای این مراسم و پس از تلاوت آیاتی از کلام‌الله وحی توسط انصاری، قاری نوجوان کشورمان، نماآهنگی از شش دوره گذشته مسابقات قرآن این دارالقرآن پخش شد و در ادامه آن نیز پیام آیت‌الله‌العظمی ناصر مکارم شیرازی به این مسابقات توسط مرتضی نجفی‌قدسی، سرپرست دارالقرآن امام علی ابن ابی طالب(ع) قرائت شد.

در بخش از این پیام آمده است قدرت‌نمایی خداوند در قرآن چنان است که هر زمان درباره آن دانشمندان غور و مطالعه کنند به حقایق بیشتری می‌رسند، گذشت زمان هرگز آن را کهنه نمی‌کند و تلاوت آن همیشه لذت‌بخش و مطالعه و دقت در آن همیشه پرفایده و نورانی است.

در ادامه این مراسم و  پس از قرائت پیام آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی، مرتصی نجفی‌قدسی، سرپرست دارالقرآن امام علی ابن ابی طالب(ع) به بیان مطالبی در مورد فعالیت‌های قرآنی این دارالقرآن  پرداخت و گفت: دارالقرآن امام علی(ع) پس از خریدن بیت علامه طباطبایی در قم اقدام به راه‌اندازی دارالقرآن علامه طباطبایی کرده است و در آنجا برنامه‌های تفسیر قرآن کریم با حضور مراجع عالیقدر و اساتید حوزه علمیه برگزار می‌شود.

اجرای برنامه‌های تفسیر قرآن در دارالقرآن علامه طباطبایی

وی افزود: در حال حاضر بیت علامه طباطبایی به عنوان مرکزی برای اشاعه تفسیر قرآن کریم در قم تبدیل شده است و در یک سال گذشته آیت‌الله‌العظمی مکارم شیرازی و آیت‌الله‌العظمی سبحانی بارها به این مرکز سرزده‌اند، همچنین در سالگرد علامه طباطبایی مراسم باشکوهی برگزار شد که در آن سه نفر از مراجع اعظام تقلید و 300 نفر از اساتید حوزه حضور داشتند و در سالروز گرامیداشت وحدت حوزه و دانشگاه نیز مراسم بزرگ دیگری با حضور باشکوه علاقه‌مندان به این عرصه برگزار شد.

نجفی قدسی تصریح کرد: در حال حاضر دارالقرآن امام علی ابن ابی طالب(ع) پس از برگزاری هفت دوره مسابقات قرآن به مرکزی برای فعالیت‌های قرآنی تبدیل شده است.

در ادامه این مراسم نماآهنگی از افتتاح دارالقرآن علامه طباطبایی پخش شد و در ادامه آن نیز محمد انصاری، مدیر دارالقرآن امام علی ابن ابی طالب(ع) به بیان سخنانی پرداخت.

وی گفت: در این دوره از مسابقات با توجه به اینکه درخواست‌های متعددی از سوی قاریان و حافظان قرآن در شهرستان‌ها برای حضور در این مسابقات داشتیم، تصمیم گرفتیم در این مسابقات اجازه حضور قاریان و حافظان شهرستان‌های مختلف سراسر کشور را بدهیم.

وی در ادامه افزود: تفاوت مسابقات دارالقرآن امام علی ابن ابی طالب(ع) با سایر مسابقات قرآن در این است که در سایر مسابقات تنها نفرات اول تا سوم استان‌ها اجازه حضور دارند، اما در مسابقاتی که اینجا برگزار می‌شود؛ هیچ محدودیتی وجود ندارد و همین کار باعث شده تا یک رقابت عادلانه بین متسابقان تهرانی و سایر استان‌ها برگزار شود.

حضور 690 نفر شرکت کننده در بخش آقایان

انصاری تصریح کرد: در این دوره از مسابقات در بخش آقایان در مجموع 690 نفر حضور داشتند که از این تعداد 210 نفر مربوط به استان تهران بود. در این دوره علاوه بر اینکه نفرات اول تا سوم از جوایز ویژه نقدی برخوردار می‌شوند، سایر متسابقان که حد نصاب آنها به 80 برسد؛ جوایز نقدی از 500 تا یکصد هزار تومان اهداء خواهد شد.

وی در ادامه با بیان اینکه امیدوارم حاضران در این مسابقات تنها به قرائت و حفظ قرآن اکتفا نکنند، اظهار کرد: تقاضای من از همه این است که حفظ و قرائت قرآن کریم آغاز راه شما باشد؛ شما باید عمل به قرآن و آموزش قرآن کریم را نیز سرلوحه فعالیت خود قرار دهید، ضمن اینکه باید هر یک از شما خود در حد توان برگزار کننده چنین مجالسی باشد تا باعث ترویج و گسترش فرهنگ قرآنی در جای جای ایران اسلامی باشیم.

 پیشنهاد برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن در بخش بانوان

انصاری در پایان به درخواستی که از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی داشته است اشاره و خاطرنشان کرد: برگزاری مسابقات قرآن در سطح بین‌المللی در بخش بانوان خواسته‌ای بود که با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز مطرح شد. در حال حاضر مسابقات قرآن بانوان در مرحله استانی و در حد کشوری متوقف می‌شود؛ اگر مسابقات بین‌المللی در بخش بانوان نیز برگزار شود، شاهد جذب هر چه بیشتر بانوان به این عرصه خواهیم بود.

وی در پایان تصریح کرد: با توجه به میزان تاثیرگذاری بانوان در خانواده‌ها و بر عهده داشتن بعد تربیتی و فرهنگی فرزندان پیش‌بینی می‌شود، حضور بانوان در متن فعالیت‌های قرآنی علاوه بر جذب بیشتر بانوان، انس بیشتر مردم با قرآن کریم را نیز در پی داشته باشد که امیدواریم هر چه زودتر شاهد شروع این گونه مسابقات در بخش بانوان باشیم.

برگزاری مسابقات مهجوریت زدایی از قرآن را به دنبال دارد

در ادامه مراسم اختتامیه هفتمین دوره مسابقات قرآن دارالقرآن امام علی ابن ابی طالب(ع)، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا حشمتی، معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سخنان کوتاهی ضمن تقدیر از عوامل برگزاری این مسابقات گفت: برگزاری چنین فعالیت‌هایی باعث خواهد شد تا مهجوریت قرآن بیش از پیش از بین برود.

وی تصریح کرد: مجموعه قرآنی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی محفلی خواهد بود برای همه پیشکسوتان و فعالان و خادمان قرآنی، ما از همه افرادی که در زمینه فعالیت‌های قرآنی طرح و برنامه‌ای دارند و می تواند کمک کننده باشد، استقبال می کنیم.

سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلین قربانعلی دری‌نجف‌آبادی، نماینده ولی فقیه در استان مرکزی و امام جمعه اراک بخش دیگری از برنامه‌های مراسم اختتامه مسابقات قرآن دارالقرآن امام علی ابن ابی طالب(ع) بود. وی در سخنانی با تأکید بر اینکه جلسات قرآن کانونی است که در آن جوانان و نوجوان با عمق کلام الهی آشنا می‌شوند، گفت: مطمئناً در این قبیل جلسات ملائکه برای ضبط آن و درج در پرونده اعمال در رفت و آمد هستند.

حجت‌الاسلام دری‌نجف‌آبادی افزود: توفیقی که خداوند نصیب می‌کند تا برخی دست‌اندرکار فعالیت‌های قرآنی باشند، توفیق بسیار بزرگی است که نصیب هر انسانی نمی‌شود و تنها افراد معدودی در این شمار جای می‌گیرند.

لزوم راه‌اندازی دارالقرآن تفسیر قرآن در شهرهای بزرگ

وی با اشاره به اینکه راه‌اندازی دارالقرآنی برای فعالیت‌های تفسیری قرآن کریم کار بسیار بزرگی است، تصریح کرد: ما نباید به همین بسنده کنیم و در صورت امکان در شهرهای مذهبی بزرگ همچون مشهد و حتی نجف و کربلا نیز چنین دارالقرآن‌هایی راه‌اندازی شود تا خلأهای احتمالی موجود در این زمینه از بین برود، زیرا افتتاح این دارالقرآن حرکتی بود که می‌تواند خلأهایی که ممکن است در بحث تفسیر قرآن کریم وجود داشته باشد را پر کند.

حجت‌الاسلام دری نجف آبادی با اشاره به اینکه نتیجه و خروجی آیات و روایاتی که در مجالس قرآنی بیان می‌شود، در موقعیت‌های حساس همچون جبهه‌های جنگ حق علیه باطل خود را نشان می‌دهد، افزود: در حال حاضر باید آموزش و پرورش و دانشگاه‌های ما قرآنی باشند تا دیگر جریانات منحرفی همچون وهابیت نتوانند علیه تشیع سنگ‌پرانی کنند. در این زمینه دولت، مجلس و خود مردم هرکدام جداگانه وظایفی بر عهده دارند که باید به آنها عمل کنند.

رسانه‌ها مهم‌ترین بستر گسترش فرهنگ قرآنی هستند

امام جمعه اراک در پایان مهم‌ترین زمینه و بستر گسترش فرهنگ قرآنی را رسانه‌ها دانست و اظهار کرد: رسانه‌ها در این زمینه نقش بسیار بی بدیلی دارند. در برنامه‌های تلویزیونی و رادیویی قرآن باید جایگاه بیشتری داشته باشد، نباید استفاده از قرآن در برنامه‌های رادیو تلویزیونی به ذکر چند آیه محدود شود.

در پایان این مراسم که در حسینیه فاطمیون برگزار شد از نفرات اول تا سوم رشته‌های پنج‌گانه این مسابقات با اهدای لوح یادبود و جوایز نقدی تجلیل شد و هر کدام از برگزیدگان رشته‌های مختلف بر روی سکوهای قهرمانی قرار گرفتند.

 

بازتاب خبر در رسانه ها :

خبرگزاری ایکنا

روزنامه رسالت

روزنامه جوان


بازتاب تصویری (0 بازتاب)
بازتاب در روزنامه ها و خبرگزاري ها (0 بازتاب)
بازتاب در سایت ها (0 بازتاب)
آلبوم تصاویر خبر
نظرات

آخرین مقاله
توجه اصلی به جنایات صهیونیستها معطوف باشد

در پی خیزش گسترده و سرتاسری دانشجویان در آمریکا در حمایت از مردم مظلوم غزه و فلسطین، مرتضی نجفی قدسی در یادداشتی چنین آورده است:

پیوندها
خاطراتی از استاد پرورش
گالری تصاویر
تماس با ما