آیت‌الله العظمی سبحانی؛ علامه طباطبایی با آیت‌الله العظمی بروجردی همسو بود
پنجشنبه, ۱۴ آذر ۱۳۹۲
بازدید: ۲۹۳
بازتاب ها : ۰
دیدگاه ها : ۰
حضرت آیت الله سبحانی با اشاره به برخی شبهات که مسیر علامه طباطبایی با آیت‌الله العظمی  بروجردی همراه و همسو نبوده است،  گفتند:چنین ادعایی نسبت به علامه بی‌مهری است، چرا که حضرت آیت‌الله بروجردی ایشان را از علمای اسلام معرفی کرده‌اند.    به گزارش خبرگزاری حوزه،این مرجع

حضرت آیت الله سبحانی با اشاره به برخی شبهات که مسیر علامه طباطبایی با آیت‌الله العظمی  بروجردی همراه و همسو نبوده است،  گفتند:چنین ادعایی نسبت به علامه بی‌مهری است، چرا که حضرت آیت‌الله بروجردی ایشان را از علمای اسلام معرفی کرده‌اند. 

 

به گزارش خبرگزاری حوزه،این مرجع تقلید در نهمین همایش اساتید تفسیر قرآن سطوح عالی و خارج حوزه علمیه قم که امشب(13آذر) در دارالقرآن علامه طباطبایی در قم برگزار شد، به تبیین روش تفسیر قرآن به قرآن پرداختند.

 

ایشان با تاکید بر این که روش تفسیر قرآن به قرآن که توسط علامه طباطبایی اتخاذ شده، منهجی است که قرآن و سنت آن را تاکید می‌‌کند، افزودند: روش تفسیر قرآن به قرآن روش درستی است که در عین حال، نافی روش‌های دیگر نیست.

 

ایشان با بیان این که علامه طباطبایی در این روش تفسیری به آیه (تبیان لکل شی ...)  استناد کرده،اظهارداشتند: قرآنی که سراسر آن نور است و این نور می‌تواند اطراف خود را روش سازد، چه طور می‌شود سیمای خودش خاموش باشد؟

 

حضرت آیت الله سبحانی افزودند: آیه ای از  سوره آل عمران که بیان می‌دارد برخی از آیات قرآن از محکمات و برخی از متشابهات است، قطعاً متشابه به وسیله محکم تفسیر می‌شود، از این رو اگر آیات قرآن را به صورت کلی در نظر بگیریم موید این نوع از تفسیر است.

 

ایشان با استناد به روایات موید روش تفسیر قرآن به قرآن اظهار داشتند: بر اساس آن چه در نهج‌البلاغه آمده،آیاتی از قرآن می‌تواند آیات دیگر را تبیین و تفسیر کند، هر چند در برخی از آیات مانند آیات الاحکام پیرامون نماز زکات و غیره این منهج به تنهایی کافی نیست.

 

معظم له با بیان اینکه در جاهای مختلفی از قرآن کریم، ابتدای آیات، انتهای آیه و انتهای آیات، ابتدای آن را تفسیر می‌‌کند به مثال‌هایی در این باره اشاره کردند و ادامه دادند: درباره تفسیر قرآن به قرآن، مسائلی مطرح می شود که از سوی برخی افراد این اشکال وارد می‌گردد.

 

این مرجع تقلید افزودند: ممکن است گفته شود، تفسیر قرآن بر قرآن عملاً مصدق روش کسی است که گفته است «حسبنا کتاب الله» در حالی بیان این سخن نشان از شناخت اشتباه شخص درباره این روش تفسیری است، چرا که کسی که «حسبنا کتاب الله» را مطرح کرده، تماماً سنت را رها کرده بود که این مسئله با این روش تفسیری، هیچ تشابهی ندارد.

 

ایشان خاطرنشان کردند: این روش تفسیری در کنار منهج‌های دیگر به دنبال ابهام آیات قرآن است و دیگر مناهج هم جای خود را دارند.

 

معظم له با اشاره به این که برخی اشکالات، مبنی بر این که مسیر علامه طباطبایی با آیت‌الله العظمی  بروجردی همراه و همسو نبوده است، گفتند:چنین ادعای نسبت به علامه بی‌مهری است، چرا که حضرت آیت‌الله بروجردی ایشان را از علمای اسلام معرفی کرده‌اند.

 

*آیت الله العظمی بروجردی و پزشک سوئدی

 

ایشان با بیان خاطره‌ای از دوران جوانی خودخاطرنشان کردند: روزی آیت‌الله العظمی بروجردی به دیدار پدرم آمد و در محضر ایشان بودیم که پزشکی سوئدی وارد شد و از ایشان درخواست کرد پاسخ سوالش در مورد دلیل حرام دانستن الکل در شریعت اسلام را توضیح بدهد وحضرت آیت‌الله بروجردی نیز با بیان این که امتیاز انسان به عقل او است و شراب عقل را زائل می‌کند گفتند، بر همین اساس چیزی که امتیاز انسانی را از بین ببرد حرام است و در ادامه نیز در پاسخ به این که چرا مقدارقلیل الکل که مست‌کننده نیست، حرام شمرده شده؛ عنوان داشتند چون انسان به ذات خویش زیاده‌خواه است اگر مقدار کم را حلال کنند به آن راضی نمی‌شود.

 

 *ارادت آیت الله العظمی بروجردی به علامه

 

حضرت آیت‌الله سبحانی ادامه دادند: پزشک سوئدی از آیت‌الله  العظمی بروجردی خواست، پیامی به کنگره‌ علمی در آنکارا بدهند و ایشان نیز گفتند، علامه طباطبایی از علمای اسلام است و تفسیری دارد و می‌تواند در این مورد مطلبی بنویسند و به من نشان بدهد و سپس از سوی من در کنگره ارائه شود.

 

 این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: مرحوم آیت الله علامه طباطبایی چند برگ مطلب درباره علت حرمت الکل در اسلام نوشت و برخی روزنامه های آن زمان نیز آن را انتشار دادند که مشروبات الکلی در اسلام حرام است.

 

ایشان ادامه دادند:هر کس این حقیقت تاریخی را انکار کند و بگوید خلاف این بوده، من حاضرم با او مباهله کنم.

 


بازتاب تصویری (0 بازتاب)
بازتاب در روزنامه ها و خبرگزاري ها (0 بازتاب)
بازتاب در سایت ها (0 بازتاب)
آلبوم تصاویر خبر
نظرات

آخرین مقاله
توجه اصلی به جنایات صهیونیستها معطوف باشد

در پی خیزش گسترده و سرتاسری دانشجویان در آمریکا در حمایت از مردم مظلوم غزه و فلسطین، مرتضی نجفی قدسی در یادداشتی چنین آورده است:

پیوندها
خاطراتی از استاد پرورش
گالری تصاویر
تماس با ما