آیت‌الله استادی در درس تفسیر عنوان کرد: راه میانه اسلام در اطفاء میل جنسی
دوشنبه, ۱۸ آبان ۱۳۹۴
بازدید: ۳۲۴
بازتاب ها : ۰
دیدگاه ها : ۰
آیت‌الله استادی گفت: علامه طباطبایی تشریع ازدواج موقت را جزء افتخارات اسلام می داند زیرا شارع مقدس می دانسته است که ممکن است در مواردی ازدواج دائم حلال مشکلات نباشد بنابراین متممی برای آن قایل شده است. آیت الله رضا استادی، دوشنبه 18 آبان در درس تفسیر سوره مومنون در دارالقرآن

آیت‌الله استادی گفت: علامه طباطبایی تشریع ازدواج موقت را جزء افتخارات اسلام می داند زیرا شارع مقدس می دانسته است که ممکن است در مواردی ازدواج دائم حلال مشکلات نباشد بنابراین متممی برای آن قایل شده است.

آیت الله رضا استادی، دوشنبه 18 آبان در درس تفسیر سوره مومنون در دارالقرآن علامه طباطبایی(ره) در ادامه بحث خود گفت: با توجه به صیغه مذکر بودن «مومنون» یا باید بگوئیم خطاب این سوره مردان هستند و یا باید هر دو گروه را مشمول در مطلب بدانیم که با توجه به وضعیت خارج و سیاق خطابات قرآنی، مومنون به هر دو گروه زن و مرد اطلاق می‌شود.

وی با اشاره به حرمت هرنوع رابطه جنسی غیر از زن و شوهر برای یکدیگر و عبد و کنیز با توجه به عبارت«إِلَّا عَلَى أَزْوَاجِهِمْ أوْ مَا مَلَکَتْ أَیْمَانُهُمْ فَإِنَّهُمْ غَیْرُ مَلُومِینَ»(6 مومنون) افزود: طبرسی مدعی است که به جز عبد و کنیز فرد دیگری مشمول «ملک یمین » نمی‌شود زیرا مالکیت در عبد و کنیز با مالکیت در مسکن و وسایل سواری و ... تفاوت دارد این ها را می توان تخریب کرد و عاریه داد اما عبد و کنیز را نه می‌توان مورد ضرب و شتم قرار داد و نه می‌توان عاریه داد.

راه میانه اسلام در اطفاء میل جنسی

استادی با بیان اینکه انسان همان طور که نیاز به غذا و آب و ... دارد میل جنسی نیز دارد بیان کرد: البته میل جنسی چون با آلودگی هایی روبروست در عرف عام نیز نگاهی متفاوت از خوردن غذا و ... به آن شده است به همین دلیل برخی تصور می کنند انسان مومن و سالم کسی است که بر گرد این مسایل نگردد و از طرفی برخی نیز مرزی برای آن قایل نشده و راه افراط و تفریط رفته اند اما اسلام راه میانه یعنی اطفاء میل جنسی از طریق همسر و کنیز را پیشنهاد کرده و غیر آن را تعدی از حد می داند. اسلام این میل را نه مانند آب و غذا رها شده دانسته و نه مانند راهبه ها و راهبان مسیحی سرکوب کرده است.

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه عنوان کرد: البته با اینکه اطفاء این میل از طرق پیش گفته قرآنی، حلال است اما خود این مسیر نیز دشواری های زیادی دارد که اگر انسان بخواهد به آن پایبند باشد نوعی ریاضت به دنبال دارد.

وی با بیان اینکه زنا در هیچ جامعه ای مطلوب نبوده و نیست گفت: حتی در جوامعی که پایبندی چندانی به مسایل ندارند هم نکاح دارند و خانواده وجود دارد و برای از بین رفتن نکاح رسمی نگران هستند.

حتی در ازدواج موقت نیز عفیفه بودن لازم است

عضو شورای عالی حوزه های علمیه تصریح کرد: از امام صادق(ع) درباره ازدواج موقت سؤال شد ایشان فرمودند حلال است ولی زن باید عفیفه باشد این مسئله بیانگر این است که قرآن کریم اگرچه دو مقوله همسر و کنیز را حلال شمرده اما امام این حلیت را به نوعی تبیین کرده و فرموده است زن چه دائم و چه موقت باید عفیفه باشد. روایت می گوید از زنی که عفیفه نیست با اینکه حلال است بپرهیزید بنابراین معلوم می شود حافظون در این آیه مفهوم وسیعتری دارد زیرا زن عفیفه اگر به عقد متعه درآمد شرایط شرعی آن را نیز رعایت می کند.

زنا دانستن متعه، جسارت به پیامبر(ص) است

استادی با انتقاد شدید از کسانی که متعه را زنا می دانند بیان کرد: این حرف مستلزم جسارت به پیامبر است زیرا یک حکم یا باید از قبل وجود داشته باشد و پیامبر آن را تایید و یا حرام کرده باشد و یا نبوده و ایشان به دستور خدا وضع کرده است و به نظر می رسد و شواهد تاریخی نیز نشان می دهد که ازدواج موقت در دوره پیامبر و بعد از آن بوده است.

وی با رد کردن احتمال وجود ازدواج موقت در قبل از اسلام گفت: شاهدی بر وجود آن در قبل از اسلام نداریم ولی قطعا این نوع ازدواج در دوره پیامبر و ابوبکر و عمر بوده است اما خلیفه دوم آن را برداشته است.

استادی ادامه داد: اگر کسانی با ازدواج موقت مشکل دارند نباید جسارت کنند و آن را زنا بدانند بلکه بگویند ازدواج دو نوع است؛ دائم و موقت و ما فقط دائمی را قبول داریم زیرا زنا دانستن این نوع ازدواج مستلزم این است که العیاذ بالله پیامبر در دوره ای زنا را حلال کرده و چندین سال به آن عمل می شده است و این با عقل و عصمت و نبوت سازگار نیست همچنین برخی کارها مانند زنا و ظلم قبح ذاتی دارند و طوری نیست که در شرایطی بتوان آن را حلال کرد.

وی اظهار کرد: برخی می گویند این حکم بوده و نسخ شده است که در پاسخ آن برخی می گویند یک حکم قرآنی باید با آیه قرآن نسخ شود و سنت نمی تواند ناسخ قرآن باشد ولی اگر به این مطلب هم قایل نباشیم باید بگوئیم که اگر این حکم بوده پس ازدواج موقت، زنا نیست و رسمیت داشته و شرعی بوده است و اگر گفته می شود خلیفه دوم آن را برداشته است و چون خلیفه بوده می توانسته این کار را بکند باید بدانیم که اولا خلیفه با چه مجوزی می تواند این کار را بکند و ولو اینکه بتواند این کار را بنابر مصالحی انجام دهد حکم اسلام چیزی نیست که مرجع تقلید و خلیفه بتواند آن را برای همیشه بردارد؛ ممکن است مانند حرمت تنباکو از سوی میرزای شیرازی برای مدت موقتی تجویز شود اما دائمی نیست.

تجویز ازدواج موقت از افتخارات اسلام است

استاد حوزه علمیه اظهار کرد: علامه طباطبایی تشریع ازدواج موقت را جزء افتخارات اسلام می داند زیرا شارع مقدس می دانسته است که ممکن است در مواردی ازدواج دائم حلال مشکلات نباشد بنابراین متممی برای آن قایل شده و برای برخی موارد و با رعایت شئوناتی آن را جایز کرده است زیرا ممکن است کسی زن بیماری داشته باشد که نتواند میل جنسی او را ارضاء کند و یا در مسافرت طولانی باشد و نتواند همسرش را با خود همراه ببرد وگرنه کسی که همسر خوب و سالم دارد و ازدواج موقت و یا چندهمسری باعث رنجش همسر اول و از هم پاشیدن کانون خانواده می شود نباید اقدام به این کار بکند.

سوء استفاده از متعه باعث بدنامی آن شده است

وی تاکید کرد: آنچه امروز باعث شده تا ازدواج موقت، بدنام شود و حتی در اطراف ما نیز مورد پذیرش نباشد اصل این حکم نیست بلکه سوء استفاده هایی است که از آن در جامعه صورت گرفته و عده ای برای ارضاء هوس های خود با بهانه متعه، دست به این کار زده اند وگرنه در اسلام حکم متعه و ازدواج دائمی یکی است و فقط در برخی شروط با یکدیگر تفاوت دارند.

اسلام دین صلح و جنگ است

استادی با بیان اینکه در برخی فضاهای سیاسی، کنه و حقیقت برخی از احکام مستور می ماند عنوان کرد: برخی می گویند اسلام، دین صلح است و دین جنگ نیست، البته هدف اصلی اسلام، صلح و برادری با دیگران است ولی اسلام هم دین صلح و هم دین جنگ است زیرا می‌فرماید اگر کسی به شما تعرض روا داشت باید در مقابل او بایستید.

شواهد تاریخی ازدواج موقت

وی در بخش پایانی سخنانش با بیان اینکه شواهد تاریخی متعدد بیانگر حلیت ازدواج موقت بوده است گفت: براساس مطلبی که علامه طباطبایی(ره) بیان کرده است جمعی از معاریف صحابه، از ازدواج موقت به دنیا آمده اند و در دوره پیامبر زندگی می کرده و هیچ ملامتی نیز نمی شده اند که از جمله آن ها عبدالله بن زبیر است که هم پدرش و هم مادرش مشخص است و در تاریخ ثبت است که بر اثر متعه به دنیا آمده است.

وی افزود: متاسفانه برخی سوء استفاده ها از متعه باعث شده تا امروز در جامعه ما نیز این حکم حلال شرعی، مورد تخطئه قرار گیرد به گونه ای که برخی حاضرند تن به ارتباط حرام با نامحرم بدهند ولی از راه شرعی این کار انجام نشود.

 

بازتاب خبر در رسانه ها :

خبرگزاری ایکنا

---------------------------

سایت خبری آکاایران

سایت خبری قطره

سایت خبری شیعه نیوز


بازتاب تصویری (0 بازتاب)
بازتاب در روزنامه ها و خبرگزاري ها (0 بازتاب)
بازتاب در سایت ها (0 بازتاب)
آلبوم تصاویر خبر
نظرات

آخرین مقاله
توجه اصلی به جنایات صهیونیستها معطوف باشد

در پی خیزش گسترده و سرتاسری دانشجویان در آمریکا در حمایت از مردم مظلوم غزه و فلسطین، مرتضی نجفی قدسی در یادداشتی چنین آورده است:

پیوندها
خاطراتی از استاد پرورش
گالری تصاویر
تماس با ما