آیت‌الله استادی تشریح کرد: نقش تعیین‌کننده‌ «مَلَأُ» در اصلاح و افساد مردم
سه شنبه, ۶ بهمن ۱۳۹۴
بازدید: ۲۶۹
بازتاب ها : ۰
دیدگاه ها : ۰
استاد تفسیر حوزه با بیان اینکه در هر دوره‌ای خواص جامعه یا به تعبیر قرآن «مَلَأُ»، سدکننده طریق الهی بوده‌اند، تاکید کرد: امروز هم اگر در برخی کشورهای اسلامی و حتی کشور خودمان مثال بزنیم کسانی که اداره کننده جامعه هستند اگر روبراه شوند همه چیز درست می‌شود ولی اگر نزاع و

استاد تفسیر حوزه با بیان اینکه در هر دوره‌ای خواص جامعه یا به تعبیر قرآن «مَلَأُ»، سدکننده طریق الهی بوده‌اند، تاکید کرد: امروز هم اگر در برخی کشورهای اسلامی و حتی کشور خودمان مثال بزنیم کسانی که اداره کننده جامعه هستند اگر روبراه شوند همه چیز درست می‌شود ولی اگر نزاع و کشمکش های سیاسی باشد جامعه وضع خوبی پیدا نمی‌کند.

آیت‌الله رضا استادی، شامگاه دوشنبه 5 بهمن ماه، در ادامه تفسیر سوره مبارکه مومنون در دارالقرآن علامه طباطبایی(ره) با اشاره به آیه 23 این سوره «وَلَقَدْ أَرْسَلْنَا نُوحًا إِلَى قَوْمِهِ فَقَالَ يَا قَوْمِ اعْبُدُوا اللَّهَ مَا لَكُم مِّنْ إِلَهٍ غَيْرُهُ أَفَلَا تَتَّقُونَ؛ و به يقين نوح را به سوى قومش فرستاديم پس [به آنان] گفت اى قوم من خدا را بپرستيد شما را جز او خدايى نيست مگر پروا نداريد» گفت: این آیه و آیات دیگر در سوره هایی مانند اعراف و هود و ... نشان می‌دهد که متن دعوت حضرت نوح(ع) دعوت به توحید و معاد است که البته در این آیه بحث توحید مطرح است و در آیات دیگر بحث معاد نیز به عنوان محور اصلی دعوت انبیاء مطرح شده است؛ براساس آنچه در تفسیر المیزان بیان شده قوم نوح بت‌ها را عبادت می‌کردند و خدا را نمی‌پرستیدند که نوح به آنان گفت باید پرستش بت‌ها را رها کنید و خدا را بپرستید و در آیات دیگر نیز بحث معاد عنوان شده است.
وی با طرح این سؤال که مراد از قوم نوح آیا همه مردم در دوره نبوت حضرت نوح است یا بخشی از مردم مخاطب او بوده اند افزود: داعی حضرت نوح بوده و مخاطب ایشان نیز همه مردم هستند اگرچه گروه خاصی از آن قوم با او مجادله باطل می کردند.
 آیت الله استادی با اشاره به دعوت انبیاء به توحید و معاد تصریح کرد: اینکه گفته شده یک سوم، یک ششم و یا بیش از هزار آیه قرآن درباره معاد است به علت اهمیت آن و نشانه این است که مردم دوره های مختلف خدا را قبول داشته اند اما منکر معاد زیاد بوده است.

مَلَأُ چیست؟

عضو شورای عالی حوزه های علمیه با اشاره به آیه 24 این سوره «فَقَالَ الْمَلَأُ الَّذِينَ كَفَرُوا مِن قَوْمِهِ مَا هَذَا إِلَّا بَشَرٌ مِّثْلُكُمْ يُرِيدُ أَن يَتَفَضَّلَ عَلَيْكُمْ وَلَوْ شَاء اللَّهُ لَأَنزَلَ مَلَائِكَةً مَّا سَمِعْنَا بِهَذَا فِي آبَائِنَا الْأَوَّلِينَ» به واژه ملا و معنای آن پرداخت و بیان کرد: واژه ملا در 30 جای قرآن آمده است و ماده اصلی آن به معنای پر کردن و پرشدن است و روایتی که در زمان ظهور امام زمان جهان را از عدل و داد پر می کند همان طور که از ظلم پرشده است از واژه یملا الارض ... استفاده شده که موید این معناست.
آیت الله استادی با بیان اینکه در یکی دو جا در قرآن این واژه به معنای جمعیت است عنوان کرد: ایت الله طباطبایی فرموده است ملا جمعیتی است که می توان روی آن حساب باز کرد و اشراف قوم مراد است و دیگران نیز اقویا، ذوی الامر، کبراء، روسای قوم و عظما و ... را مراد دانسته اند و در بسیاری از داستان های انبیاء نیز این منظور گرفته شده است.
این استاد تفسیر حوزه علمیه با طرح این سؤال که برای چه به آنان ملا گفته شده است بیان کرد: در اصل به ملا جماعت گفته اند که اگر بخواهیم با معنای ریشه ای آن هماهنگ باشد باید گفت جمعیتی که جایی را پر می کنند اما برخی مانند علامه طباطبایی، آیت الله خامنه ای و در مجمع البیان نیز آمده است که منظور«تملا هیبتکم الصدور» یعنی هیبت ظاهری آنها دل و چشم مردم را پر می کرد و مردم جرئت نمی کردند راهی غیر از آنها بروند که این قابل قبول تر است زیرا هر کاری که ملا می کردند آنها نیز دنباله رو بودند.
وی با اشاره به شرایط نبوت ادامه داد: اگر فردی مدعی شود که من پیامبرم و برای ادعای خود معجزه بیاورد که با آن معجزه نبوت خود را اثبات و به تبع آن خدا را ثابت کند برای قبول پیامبری او کفایت می کند. به همین دلیل فرق ضاله مانند بهائیت اصلا حق ندارند که بخواهند با ما مباحثه و مجادله داشته باشند زیرا پیامبری با معجزه ای که از سوی خداوند باطل نشود قابل اثبات است به همین دلیل در کلام بحثی داریم که اگر فردی مدعی نبوت شد و مردم به او گرایش یافتند بر خداوند لازم است تا آن ادعا را باطل کند ولی فرقه هایی مانند بهائیت از اصل فاسد هستند و نیازی به ابطال الهی هم ندارند زیرا دعوت هر داعی باید منطبق بر فطرت و عقل باشد اما فرقه ای که اساس آن بر حلال بودن نامحرم و ازادی جنسی است از ریشه باطل است؛ از مسلمات اسلام است که ما بعد از پیامبر اسلام پیامبر دیگری نداریم از این رو این فرقه نیازی به ابطال الهی ندارد و از ابتدا ابطال آن اثبات است.
وی افزود: پیروان نوح نیز به جای اینکه معجزه برای اثبات نبوت او بخواهند استدلال هایی آورده اند که البته استدلال نبوده و مغالطه است؛ آنها در بیان این مغالطات نیز مردم را مخاطب قرار می دادند و نه خود حضرت نوح را زیرا می خواستند از این طریق مردم را از ایمان به نوح منصرف کنند.

دلایل اشراف قوم نوح برای عدم ایمان به او

وی بیان کرد: علامه طباطبایی چندین دلیل از سوی مخالفان حضرت نوح(ع) آورده است؛ اول اینکه آنها می گفتند نوح پیامبر نیست چون بشری مانند ما است واگر امکان نبوت برای بشر هست پس چرا برای ما وجود نداشته باشد در حالی که این دلیل منطقی نیست زیرا برتری نوح بر دیگران به علت معجزه ای است که او برای نبوت آورده نه به حیث بشری که همه آن را دارند.
آیت الله استادی عنوان کرد: دومین دلیل ملا این بود که او می خواهد بر ما برتری پیدا کند به همین دلیل مدعی نبوت شده است و دلیل دیگر آنان این است که اگر خدا می خواست پیامبر بفرستد باید فرشته بفرستد اما از این مسئله غافل بودند که نبوت دلخواه مردم نیست و آنچه حق است که مردم بپرسند معجزه همراه نبوت است.
این استاد حوزه گفت: خداوند اگر بشری را می فرستاد که با خدا ارتباط نداشت و معجزه نمی آورد حرف آن ها حق بود اما پیامبر هم مانند فرشته با خداوند مرتبط است و از طرف او پیام می آورد.
وی افزود: استبعاد از دیگر دلایل آنان بود و می گفتند بعید است که او پیامبر باشد زیرا در میان گذشتگان ما سابقه نداشته است که اولا این ادعا خلاف قرآن و سنت الهی است زیرا استبعاد وقتی کاری است که دلیلی برای آن نداشته باشیم در صورتی که پیامبر وقتی می آید با معجزه نبوتش را اعلام می کند و برای آن دلیل دارد از طرف دیگر حتی اگر فترت را بپذیریم که گفتیم ممکن نیست در دوره ای زمین از حضور نبی خالی باشد همان طور که نبوت حضرت یونس بعد از حضرت آدم و قبل از نوح قطعی است ولی باز هم دلیل آنان مسموع نیست زیرا نیازی به سابقه ندارد.
آیت الله استادی اظهار کرد: دلیل دیگر آنان اتهام مجنون بودن است و می گفتند کسی که در خشکی در حال ساختن کشتی است دیوانه است و باید منتظر باشیم تا بمیرد و از دست او رها شویم که به پیامبر اسلام نیز این نسبت ها را می دادند و او را مجنون و ابتر می دانستند که سوره کوثر در رد اتهام ابتر بودن نازل شد.

گرایش مردم دنیا به حق بیشتر می شود

عضو شورای عالی حوزه های علمیه با اشاره به انطباق دعوت انبیاء با فطرت انسان ها عنوان کرد: هر چه دنیا در زمینه علمی پیشرفت می کند اگرچه فسق و فجور بیشتر می شود ولی توجه به حق بودن پیامبران نیز بیشتر می شود و اگر می بینیم گرایش مردم دنیا به شیعه و اسلام بیشتر شده است ناشی از همین روحیه است اگر چه ما مسلمان ها نیز در عمل به دستورات اسلام کم توجه هستیم و اعمالمان کمتر با اعتقاداتمان منطبق است .
وی افزود: عمده دلیلی که علامه طباطبایی در رد این مغالطات آورده  این است که ملا به جای اینکه دلیلی بر نبوت که همان معجزه است بخواهند به او تهمت کذب و جنون می زدند و به تعبیر علامه طباطبایی ادله مدخول و جدل باطل آورده اند.

نقش خواص در صلاح و فساد جامعه

این استاد تفسیر با بیان اینکه در هر دوره ای ملا و اشراف قوم سدکننده طریق الهی بوده اند اظهار کرد: در دوره ما نیز اگر حکومت هایی مانند عربستان و برخی حکومت های دیگر اصلاح شوند مردم نیز به تبع آنها صالح خواهند شد.
وی تاکید کرد: در کشور خودمان هم اگر مسئولان کشور و مجریان امور روبراه شوند همه چیز درست می‌شود و اگر فاسد شدند همه چیز خراب می‌شود به همین دلیل وضعیت ملا و بزرگان در هر جامعه ای خیلی مهم است و اگر در میان این گروه نزاع و دعوا نباشد وضعیت جامعه هم بهتر خواهد شد.

 

بازتاب خبر در رسانه ها :

خبرگزاری ایکنا

خبرگزاری حوزه

----------------------------

روزنامه جمهوری اسلامی

 

 


بازتاب تصویری (0 بازتاب)
بازتاب در روزنامه ها و خبرگزاري ها (0 بازتاب)
بازتاب در سایت ها (0 بازتاب)
آلبوم تصاویر خبر
نظرات

آخرین مقاله
توجه اصلی به جنایات صهیونیستها معطوف باشد

در پی خیزش گسترده و سرتاسری دانشجویان در آمریکا در حمایت از مردم مظلوم غزه و فلسطین، مرتضی نجفی قدسی در یادداشتی چنین آورده است:

پیوندها
خاطراتی از استاد پرورش
گالری تصاویر
تماس با ما