آیت الله مقتدایی در جمع طلاب مدرسه علمیه مشکوه تهران در محل دارالقرآن علامه طباطبایی قم
دوشنبه, ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۲
بازدید: ۳۳۴
بازتاب ها : ۰
دیدگاه ها : ۰
طلاب از روش علامه طباطبايی و شيخ انصاری در علم و تهذيب الگو بگيرند گروه حوزه‎های علميه: آيت‎الله مقتدايی بر لزوم الگوگيری طلاب از شخصيت‎های برجسته حوزه از جمله شيخ انصاری و علامه طباطبايی كه همزمان با كسب علم، عبوديت، خضوع، خشوع، ادب و تقوا را با خود همراه كرده بودند،

طلاب از روش علامه طباطبايی و شيخ انصاری در علم و تهذيب الگو بگيرند

گروه حوزه‎های علميه: آيت‎الله مقتدايی بر لزوم الگوگيری طلاب از شخصيت‎های برجسته حوزه از جمله شيخ انصاری و علامه طباطبايی كه همزمان با كسب علم، عبوديت، خضوع، خشوع، ادب و تقوا را با خود همراه كرده بودند، تاكيد كرد.

به گزارش خبرگزاری بين‎المللی قرآن(ايكنا) آيت‏الله مرتضی مقتدايی، دبير دوم شورای عالی حوزه‌های علميه، شب گذشته 14 ارديبهشت در ديدار جمعی از طلاب حوزه علميه تهران در دارالقرآن علامه طباطبايی، با بيان ويژگی‎های طلبگی و امتيازات آن، اظهار كرد: زندگی علمای اسلام و حوزه پويای شيعه نشان‌دهنده مسير بسيار روشن و نورانی است كه در عرصه طلبگی وجود دارد.

وی افزود: حوزه علميه تشيع بيش از هزار سال از زمان شيخ طوسی در حال نورافشانی در جامعه اسلامی و چراغ راه مردم و بندگان خداست و در اين مسير با همين روش اصيل خود، علامه حلی‎ها، سيدبحرالعلوم‎ها، صاحب جواهر و شيخ انصاری و امام راحل و آيت‎الله بروجردی‎ها را تقديم اسلام كرده است.

دبير دوم شورای عالی حوزه‎های علميه عنوان كرد: برنامه تحصيلی در حوزه، برنامه‎ای اصيل و با ريشه است كه خروجی‎های آن، بزرگان دين و مرجعيت در عصرهای مختلف بوده‎‌اند و به همين دليل اگر طلبه‎ای خود را با اين برنامه تطبيق دهد و با توجه به عصر و زمان حال و برنامه‎هايی كه در بدنه حوزه برای ارتقای طلاب چيده می‎شود می‎توانند در زمان كمتری به جايگاه بزرگان حوزه برسند.

وی گفت: سعی می‎شود در برنامه‎ريزی جديد آموزشی در حوزه، كتب اصيل حوزوی حفظ شود ولی از روش‎های جديد نيز غافل نيستيم و هر برنامه‎ای كه كامل‎تر از برنامه‎های فعلی باشد قطعا در برنامه‎ريزی‎های حوزه لحاظ خواهد شد.

مقتدايی ياد آورشد: حوزه‌های علميه شيعه همواره در حال تحول در عرصه‎های مختلف هستند و اين تحول باعث و رمز ماندگاری و پويايی حوزه‎ها به خصوص حوزه علميه قم بوده است؛ زيرا بسياری از مراكز در عصرهای مختلف مركز نشر علوم بودند ولی به اين دليل كه سعی خاصی برای ايجاد تحول در بدنه خود نداشتند يا راكد ماندند و يا ديگر اثری از آنها باقی نمانده است.

مقتدايی تصريح كرد: وظيفه اصلی طلاب تحصيل و درس خواندن است ولی اگر اين تحصيل را با نورقرآن درآميزند و حافظ و قاری و مفسر قرآن شوند، نور علی نور خواهند بود؛ علامه طباطبايی از همين دسته علمای بزرگ حوزه بودند كه تحصيل در فقه و اصول را با قرآن و تفسير آن تكميل كردند و در تاريخ ماندگار شدند؛ ايشان هميشه طالب علم و فضيلت و كمال بود و تا آخرين لحظه عمر، طلبگی خود را فراموش نكرد.

استاد سطح عالی حوزه علميه قم، يادآور شد: حضرت علامه، شب و روز در حال نوشتن و تعليم و تعلم و عبادت بود و در روزگاری كه در بيت شريف ايشان به خدمتشان می‎رسيديم با كمال خضوع و خشوع و بردباری پذيرای تشنگان علم و معرفت و فضيلت بودند؛ ايشان مجسمه تقوا و تواضع و علم بودند؛ تمام صفات عاليه را در خود جمع كرده بودند و به قدری ساده زيست بودند كه اگر كسی ايشان را نمی‌شناخت به هيچ عنوان در عرصه اجتماعی باور نمی‎كرد كه ايشان صاحب الميزان و چنان فيلسوف دهری باشد.

وی گفت: طلاب بايد در مسير طلبگی خود همواره الگوهای ملموس داشته باشند و قطعا علامه طباطبايی و شيخ انصاری از بهترين نمونه‎ها در اين عرصه هستند؛ زمانی كه صاحب جواهر، آخرين لحظات زندگی را پشت سر می‎گذاشت در جمع علمای بزرگ نجف گفت كه برای مرجعيت پس از خود، شيخ انصاری را به خدمتشان بياورند و در لحظه‎ای كه شيخ به بالين صاحب جواهر رسيد ايشان دست شيخ انصاری رو روی قلبشان گذاشت و گفت كه مرجع كل جهان تشيع پس از من، شيخ انصاری است ولی نكته‎ بسيار مهمی كه پس از مرگ صاحب جواهر به وجود آمد، تواضع و شايسته‎سالاری و تقوای كم‎نظير شيخ انصاری بود؛ زيرا ايشان پس از مرگ فرمودند كه سعيدالعلما كه هم اكنون در مازندران به سر می‎برد در روزگاری در كربلا از نظر علمی از من جلوتر بود.

مقتدايی افزود: پس از آن، نامه‎ای از سوی شيخ انصاری به مازندران ارسال شد كه در آن از سعيدالعما خواسته شده بود كه به نجف آمده و زعامت حوزه‎های علميه و مرجعيت جهان تشيع را به عهده بگيرد كه پس از چندی سعيدالعلما در پاسخ به شيخ، آورده بود كه در آن روزگار، شايد اينگونه بود ولی بنده سال‌هاست كه در مازندران به تبليغ می‎پردازم و از حوزه نجف و مباحث علمی سنگين آنجا دور بوده‎‌ام و قطعا امروز شما(شيخ انصاری) از من اعلم‎تر هستيد؛ وقتی حوزه ما چنين الگوهای نابی دارد همه ما بايد از اين مشی نورانی و قدسی الهام گرفته و به پيروی از آنها همت بگماريم زيرا در چنين موقعيت‎هايی است كه عيار انسان‎ها در ايمان و تقوا و تواضع و اطاعت و... مشخص می‎شود.

 

بازتاب این خبر در رسانه ها :

روزنامه جمهوری اسلامی

روزنامه رسالت

خبرگزاری رسا

خبرگزاری حوزه

خبرگزاری ایکنا

بازتاب تصویری ایکنا

هفته نامه افق حوزه


بازتاب تصویری (0 بازتاب)
بازتاب در روزنامه ها و خبرگزاري ها (0 بازتاب)
بازتاب در سایت ها (0 بازتاب)
آلبوم تصاویر خبر
نظرات

آخرین مقاله
توجه اصلی به جنایات صهیونیستها معطوف باشد

در پی خیزش گسترده و سرتاسری دانشجویان در آمریکا در حمایت از مردم مظلوم غزه و فلسطین، مرتضی نجفی قدسی در یادداشتی چنین آورده است:

پیوندها
خاطراتی از استاد پرورش
گالری تصاویر
تماس با ما