طلاب از روش علامه طباطبايی و شيخ انصاری در علم و تهذيب الگو بگيرند
گروه حوزههای علميه: آيتالله مقتدايی بر لزوم الگوگيری طلاب از شخصيتهای برجسته حوزه از جمله شيخ انصاری و علامه طباطبايی كه همزمان با كسب علم، عبوديت، خضوع، خشوع، ادب و تقوا را با خود همراه كرده بودند، تاكيد كرد.
به گزارش خبرگزاری بينالمللی قرآن(ايكنا) آيتالله مرتضی مقتدايی، دبير دوم شورای عالی حوزههای علميه، شب گذشته 14 ارديبهشت در ديدار جمعی از طلاب حوزه علميه تهران در دارالقرآن علامه طباطبايی، با بيان ويژگیهای طلبگی و امتيازات آن، اظهار كرد: زندگی علمای اسلام و حوزه پويای شيعه نشاندهنده مسير بسيار روشن و نورانی است كه در عرصه طلبگی وجود دارد.
وی افزود: حوزه علميه تشيع بيش از هزار سال از زمان شيخ طوسی در حال نورافشانی در جامعه اسلامی و چراغ راه مردم و بندگان خداست و در اين مسير با همين روش اصيل خود، علامه حلیها، سيدبحرالعلومها، صاحب جواهر و شيخ انصاری و امام راحل و آيتالله بروجردیها را تقديم اسلام كرده است.
دبير دوم شورای عالی حوزههای علميه عنوان كرد: برنامه تحصيلی در حوزه، برنامهای اصيل و با ريشه است كه خروجیهای آن، بزرگان دين و مرجعيت در عصرهای مختلف بودهاند و به همين دليل اگر طلبهای خود را با اين برنامه تطبيق دهد و با توجه به عصر و زمان حال و برنامههايی كه در بدنه حوزه برای ارتقای طلاب چيده میشود میتوانند در زمان كمتری به جايگاه بزرگان حوزه برسند.
وی گفت: سعی میشود در برنامهريزی جديد آموزشی در حوزه، كتب اصيل حوزوی حفظ شود ولی از روشهای جديد نيز غافل نيستيم و هر برنامهای كه كاملتر از برنامههای فعلی باشد قطعا در برنامهريزیهای حوزه لحاظ خواهد شد.
مقتدايی ياد آورشد: حوزههای علميه شيعه همواره در حال تحول در عرصههای مختلف هستند و اين تحول باعث و رمز ماندگاری و پويايی حوزهها به خصوص حوزه علميه قم بوده است؛ زيرا بسياری از مراكز در عصرهای مختلف مركز نشر علوم بودند ولی به اين دليل كه سعی خاصی برای ايجاد تحول در بدنه خود نداشتند يا راكد ماندند و يا ديگر اثری از آنها باقی نمانده است.
مقتدايی تصريح كرد: وظيفه اصلی طلاب تحصيل و درس خواندن است ولی اگر اين تحصيل را با نورقرآن درآميزند و حافظ و قاری و مفسر قرآن شوند، نور علی نور خواهند بود؛ علامه طباطبايی از همين دسته علمای بزرگ حوزه بودند كه تحصيل در فقه و اصول را با قرآن و تفسير آن تكميل كردند و در تاريخ ماندگار شدند؛ ايشان هميشه طالب علم و فضيلت و كمال بود و تا آخرين لحظه عمر، طلبگی خود را فراموش نكرد.
استاد سطح عالی حوزه علميه قم، يادآور شد: حضرت علامه، شب و روز در حال نوشتن و تعليم و تعلم و عبادت بود و در روزگاری كه در بيت شريف ايشان به خدمتشان میرسيديم با كمال خضوع و خشوع و بردباری پذيرای تشنگان علم و معرفت و فضيلت بودند؛ ايشان مجسمه تقوا و تواضع و علم بودند؛ تمام صفات عاليه را در خود جمع كرده بودند و به قدری ساده زيست بودند كه اگر كسی ايشان را نمیشناخت به هيچ عنوان در عرصه اجتماعی باور نمیكرد كه ايشان صاحب الميزان و چنان فيلسوف دهری باشد.
وی گفت: طلاب بايد در مسير طلبگی خود همواره الگوهای ملموس داشته باشند و قطعا علامه طباطبايی و شيخ انصاری از بهترين نمونهها در اين عرصه هستند؛ زمانی كه صاحب جواهر، آخرين لحظات زندگی را پشت سر میگذاشت در جمع علمای بزرگ نجف گفت كه برای مرجعيت پس از خود، شيخ انصاری را به خدمتشان بياورند و در لحظهای كه شيخ به بالين صاحب جواهر رسيد ايشان دست شيخ انصاری رو روی قلبشان گذاشت و گفت كه مرجع كل جهان تشيع پس از من، شيخ انصاری است ولی نكته بسيار مهمی كه پس از مرگ صاحب جواهر به وجود آمد، تواضع و شايستهسالاری و تقوای كمنظير شيخ انصاری بود؛ زيرا ايشان پس از مرگ فرمودند كه سعيدالعلما كه هم اكنون در مازندران به سر میبرد در روزگاری در كربلا از نظر علمی از من جلوتر بود.
مقتدايی افزود: پس از آن، نامهای از سوی شيخ انصاری به مازندران ارسال شد كه در آن از سعيدالعما خواسته شده بود كه به نجف آمده و زعامت حوزههای علميه و مرجعيت جهان تشيع را به عهده بگيرد كه پس از چندی سعيدالعلما در پاسخ به شيخ، آورده بود كه در آن روزگار، شايد اينگونه بود ولی بنده سالهاست كه در مازندران به تبليغ میپردازم و از حوزه نجف و مباحث علمی سنگين آنجا دور بودهام و قطعا امروز شما(شيخ انصاری) از من اعلمتر هستيد؛ وقتی حوزه ما چنين الگوهای نابی دارد همه ما بايد از اين مشی نورانی و قدسی الهام گرفته و به پيروی از آنها همت بگماريم زيرا در چنين موقعيتهايی است كه عيار انسانها در ايمان و تقوا و تواضع و اطاعت و... مشخص میشود.
بازتاب این خبر در رسانه ها :
در پی خیزش گسترده و سرتاسری دانشجویان در آمریکا در حمایت از مردم مظلوم غزه و فلسطین، مرتضی نجفی قدسی در یادداشتی چنین آورده است: