آیت‌الله رضا استادی: محبت همراه معرفت و عمل صالح سبب رستگاری است
شنبه, ۱۸ آذر ۱۳۹۱
بازدید: ۳۱۳
بازتاب ها : ۰
دیدگاه ها : ۰
در برخی روایات آمده است که هرکس محب امیرمؤمنان‌(ع) و دوستدار اباعبدالله‌(ع) باشد نجات می‌یابد و در قیامت گرفتار نمی‌شود و برخی روایات دیگر متذکر می‌شود که نباید به حب و دوستی تنها اکتفا کرد. آیت‌الله رضا استادی دبیر شورای عالی حوزه، در مراسم عزاداری شام غریبان سالار

در برخی روایات آمده است که هرکس محب امیرمؤمنان‌(ع) و دوستدار اباعبدالله‌(ع) باشد نجات می‌یابد و در قیامت گرفتار نمی‌شود و برخی روایات دیگر متذکر می‌شود که نباید به حب و دوستی تنها اکتفا کرد.

آیت‌الله رضا استادی دبیر شورای عالی حوزه، در مراسم عزاداری شام غریبان سالار شهیدان‌(ع) که با حضور اقشار مختلف مردم در حسینیه شهدای قم برگزار شد، با بیان این‌که تنها نباید به عزاداری در دهه اول محرم اکتفا شود، شرکت در جلسات عزاداری برای مظلومیت اهل بیت‌(ع) را در طول دو ماه محرم و صفر ضروری دانست.

وی با اشاره به این‌که عرض ادب به پیشگاه اباعبدالله‌(ع)، عزاداری، خواندن زیارتنامه و زیارت رفتن جزو کارهایی است که هیچ‌کس ارزش آن را منکر نمی‌شود، گفت: اگرچه خواندن زیارت در خانه و عزاداری به صورت انفرادی ثواب بسیار دارد و سبب نجات انسان می‌شود، اما ثواب و ارزش شرکت در مراسم عزاداری دسته جمعی چند برابر است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به فلسفه برگزاری مراسم عزاداری برای سالار شهیدان‌(ع) اشاره کرد و با تأکید بر تأسیس، خدمت و شرکت در این جلسات، افزود: مراسم عزاداری سیدالشهدا‌(ع) مصداق امر به معروف و نهی از منکر و احیای امر اهل بیت‌(ع) است، هرچه این جلسات بهتر اداره شود، اثر آن نیز در جامعه بیشتر است.

وی یکی از آثار مهم برپایی مراسم عزاداری را کم کردن فساد در جامعه عنوان کرد و با بیان این‌که همه کسانی که به نوعی در برپایی این جلسات نقش دارند و خدمت می‌کنند سهمی در امر به معروف و نهی از منکر دارند، گفت: در طول تاریخ، مکتب تشیع را این عزاداری‌های دسته‌جمعی که جنبه شعار و ترویج دارد، حفظ کرده است.

محبت همراه معرفت و عمل صالح سبب رستگاری است
آیت‌الله استادی در ادامه با طرح این سؤال که آیا صرف محبت به اهل بیت‌(ع) و گریه بر امام حسین‌(ع) همه گناهان بخشیده می‌شود، اظهار کرد: در برخی روایات آمده است که هرکس محب امیرمؤمنان‌(ع) و دوستدار اباعبدالله‌(ع) باشد نجات می‌یابد و در قیامت گرفتار نمی‌شود و برخی روایات دیگر متذکر می‌شود که نباید به حب و دوستی تنها اکتفا کرد.

وی با اشاره به روایتی از امام باقر‌(ع) که می‌فرمایند «کسی به خداوند نزدیک نمی‌شود مگر به اطاعت او، هرکس مطیع خدا شد و ما را دوست داشت، ما ولی او هستیم»، گفت: این روایت بر انجام واجب و ترک محرم تکیه می‌کند؛ یعنی صرف داشتن ولایت اهل بیت‌(ع) و بدون انجام واجبات و ترک محرمات، جزو نجات یافتگان نخواهیم بود.

امام جمعه موقت قم در پاسخ به این سؤال که چرا اهل بیت‌(ع) گاهی عمل و گاهی محبت و ولایت را مورد تأکید قرار می‌دادند، ابراز کرد: زمانی که صرف ایمان، ملاکِ رستگاری مطرح می‌شد، ائمه اطهار‌(ع) برای برطرف کردن این انحراف بر عمل یعنی نماز خواندن، روزه گرفتن، ظلم نکردن و انجام عمل صالح تأکید می‌کردند.

وی با اشاره به این‌که برخی می‌گویند کار خیر انجام می‌دهیم، نماز می‌خوانیم و روزه می‌گیریم و دیگر نیازی به دوستی اهل بیت‌(ع) و شرکت در مجالس عزاداری نداریم، این مدعا را یک انحراف دیگر دانست و افزود: امام رضا‌(ع) می‌فرمایند «عمل صالح را ترک نکنید صرف اعتماد به محبت و دوستی ما و دست از دوستی ما بر ندارید به اتکای عمل صالح».

آیت‌الله استادی با بیان این‌که محبت اهل بیت‌(ع) همراه معرفت و انجام عمل صالح سبب رستگاری انسان می‌شود، تصریح کرد: محبتی که با معرفت همراه شود، انسان را به انجام عمل صالح ترغیب می‌کند، بنابراین باید سعی کنیم معرفت و شناخت خود را به خداوند متعال، پیامبر اکرم‌(ص)، اهل بیت‌(ع) و معارف دین بیشتر کنیم.

محبت به دین باید بیش از محبت به دنیا باشد
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تأسیس دارالقرآن علامه طباطبایی‌(ره)، تبدیل خانه علامه به دارالقرآن را عمل صالح همراه معرفت دانست و گفت: چندی پیش منزل علامه طباطبایی‌(ره) از سوی یک انسان نیکوکار خریداری و با مقداری هزینه‌ به دارالقرآن تبدیل و با حضور مراجع تقلید که از این عمل خشنود بودند، تأسیس شد.

دبیر شورای عالی حوزه با بیان این‌که کسی می‌گفت این فرد خیّر، تاکنون ۳۰ مسجد ساخته است، مثل این‌که به پول علاقه‌ای ندارد، تصریح کرد: این فرد به پول علاقه دارد، اما علاقه‌ او به دین، خدا، پیامبر و اهل بیت‌(ع) بیشتر است؛ باید کاری کنیم که وقتی بین پول و دین مقایسه شود، محبت به دین بیشتر باشد.

 

بازتاب خبر در رسانه ها :

خبرگزاری رسا

------------------------

سایت عصر شیعه

 

 


بازتاب تصویری (0 بازتاب)
بازتاب در روزنامه ها و خبرگزاري ها (0 بازتاب)
بازتاب در سایت ها (0 بازتاب)
آلبوم تصاویر خبر
نظرات

آخرین مقاله
توجه اصلی به جنایات صهیونیستها معطوف باشد

در پی خیزش گسترده و سرتاسری دانشجویان در آمریکا در حمایت از مردم مظلوم غزه و فلسطین، مرتضی نجفی قدسی در یادداشتی چنین آورده است:

پیوندها
خاطراتی از استاد پرورش
گالری تصاویر
تماس با ما