آیت‌الله استادی با بیان اینکه امروز وقت به زبان آوردن خواب، قصه و سخنان بی‌سند در منبر نیست، گفت: یکی از این حرف‌های نادرست، تعیین وقت برای ظهور امام زمان(عج) است که دین مردم را سست می‌کند. "> آیت‌الله استادی: تعیین وقت ظهور دین مردم را سست می‌کند/ منبر جای خواب و قصه نیست | مرتضی نجفی قدسی
آیت‌الله استادی: تعیین وقت ظهور دین مردم را سست می‌کند/ منبر جای خواب و قصه نیست
یکشنبه, ۱ دی ۱۳۹۸
بازدید: ۴۴۳
بازتاب ها : ۴
دیدگاه ها : ۰

آیت‌الله استادی با بیان اینکه امروز وقت به زبان آوردن خواب، قصه و سخنان بی‌سند در منبر نیست، گفت: یکی از این حرف‌های نادرست، تعیین وقت برای ظهور امام زمان(عج) است که دین مردم را سست می‌کند.

آیت‌الله استادی با بیان اینکه امروز وقت به زبان آوردن خواب، قصه و سخنان بی‌سند در منبر نیست، گفت: یکی از این حرف‌های نادرست، تعیین وقت برای ظهور امام زمان(عج) است که دین مردم را سست می‌کند.

آیت‌‌الله رضا استادی، استاد سطح عالی حوزه ، در ادامه سلسله جلسات تفسیر خود در دارالقرآن علامه طباطبایی(ره) به مقایسه تفسیر مجمع‌البیان و کشاف زمخشری پرداخت و گفت: در ابتدای شروع قرآن کریم یعنی سوره بقره هر کدام ده تا ۱۵ صفحه در مورد حروف مقطعه سخن گفته‌اند. صاحب مجمع در مورد حروف مقطعه آورده است که این کلمات سری از اسرار الهی است و معنای آن را فقط خدا می‌داند و  زمخشری هم از شعبی نقل کرده که هر کدام از کتب الهی سری دارد و سر قرآن هم این کلمات است.
رد حجیت مطلق قول صحابه در نزد شیعه
آیت‌‌الله استادی با بیان اینکه شعبی در سال ۱۰۵ وفات کرده و تعدادی از اصحاب را دیده است، تصریح کرد: اهل سنت تقریباً این معیار را دارند که سخن صحابه را به عنوان سخن پیامبر(ص) تلقی می‌کنند، برخلاف شیعه که اصلاً این مسئله را قبول ندارد. علامه طباطبایی با صراحت حجت بودن سخن صحابه را رد کرده است.
آیت‌‌الله استادی تصریح کرد: علامه آورده که درالمنثور شاید بیش از ۱۵ هزار روایت وجود دارد، ولی ایشان تنها ۲۵۰ روایت را قبول کرده است که از پیامبر(ص) است. در آثار فقهی اهل سنت هم این مسئله وجود دارد و برای روایت صحابه ارزش زیادی قائل هستند که حرف درستی نیست.
وی با بیان اینکه امام خمینی(ره) وقتی تفسیر را شروع کرد، از همان ابتدا گفت که سخنان من احتمال است، بیان کرد: بنابراین تفسیر احتمال است، مگر آنکه مستند به روایت قطعی و معتبر یا مستند به آیه دیگری باشد.
آیت‌‌الله استادی با اشاره به احتمالات بیان شده در مورد حروف مقطعه گفت: برخی گفته‌اند که حروف مقطعه سوره بقره نام این سوره است؛ قول دیگر این است که الف در این حروف، «انا الله اعلم» است و الم را یعنی «ان الله اعلم و اری» که این نوع برداشت‌ها، پشتوانه علمی ندارد مگر اینکه روایتی از معصومین(ع) داشته باشیم.
تفسیر بدون پشتوانه حروف مقطعه خریدار ندارد
وی افزود: قول دیگر آن است که اگر حروف مقطعه را درست جمع کنیم اسم اعظم خواهد شد یا اگر درست جمع کنیم «صراط علی حق نمسکه» خواهد شد پشتوانه ندارد؛ امروز روز این حرف‌ها نیست و هر کسی مدعایی دارد باید عقلانی بوده و دارای پشتوانه و سند معتبر قرآنی و روایی باشد؛ زیرا فردا ممکن است اهل سنت هم این حروف را طوری جمع کنند که منطبق بر حقانیت خلفای آنان باشد یا برخی عدد ۱۹ را در قرآن بحث می‌کنند که سند محکمی ندارد.
آیت‌‌الله استادی با بیان اینکه این اقوال همانند خواب‌هایی است که منبری‌ها تعریف می‌کنند افزود: این روزها، روزی نیست که مردم با خواب قانع شوند؛ شهود مسئله استدلالی نیست و اگر شهود کسی هم درست باشد دلیل بر حقانیت و پذیرش آن برای دیگران نیست؛ در یکی از روزنامه‌ها یک صفحه از آیت‌الله سبحانی نقل کرده‌اند که طلاب فلسفه باید بخوانند؛ ایشان استدلال کرده‌اند که قبلاً فلسفه چون با عرفان شهودی مخلوط می‌شده، دلیلی برای عدم استقبال از مطالعه فلسفه  بوده است.
خواب و قصه در منابر؛ یکی از مشکلات تبلیغ
آیت‌‌الله استادی افزود: یکی از مشکلات منابر ما بحث گفتن خواب و قصه است که ابتدائاً در مخاطب اثر می‌گذارد، ولی اگر پای استدلال پیش آید اثر منفی دارد؛ از یک منبری معروف شنیدم که برخی روزها ادریس پیامبر خدمت علامه طباطبایی می‌رسیده است؛ فرض کنیم که این مسئله شهود علامه بوده و ایشان هم تأیید کند، ولی قابل گفتن نیست؛ زیرا علامه راست و مطابق صداقت می‌گوید، ولی فرد دیگری ممکن است به دروغ مدعی شهود شود؛ همین کاری که برخی کذابان در جلسات زنانه مطرح می‌کنند که مثلاً با امام زمان(عج) ارتباط دارند.
استاد حوزه علمیه با بیان اینکه امروز اهل علم باید حواسشان خیلی جمع باشد، زیرا روز استدلال و برهان است، اظهار کرد: معمولاً مطالبی از این دست که نقل می‌شود، درست هم نیست و عمدتاً هم به اموات نسبت داده می‌شود، چون آن فرد مرده و کسی نمی‌تواند از او بپرسد. شهید مطهری و دیگران یک دوره اصول عقائد نوشتند تا دنبال مطالب دارای برهان برویم.
وی به ادامه اقوال در مورد حروف مقطعه پرداخت و اظهار کرد: قول دیگر این است که خداوند به این حرف‌ها قسم خورده است؛ همچنین قول دیگر آن است که هر کدام از این حروف، مشخصه یک نام خدا هستند؛ قول دیگر این است که گفته‌اند نشان می‌دهد عمر امت پیامبر ۷۰ و یا ۷۰۰ سال بیشتر نیست در حالی که امروز بیش از ۱۴۰۰ سال از عمر امت پیامبر می‌گذرد.
تعیین وقت ظهور عامل سستی دین مردم است
آیت‌‌الله استادی با انتقاد شدید از کسانی که بحث ظهور نزدیک است را مطرح می‌کنند، اظهار کرد: یک عالم شیعی در فیروزآباد شیراز در قرن هشتم کتابی به نام احسن الکبار نوشته که نسخه خطی آن در مدرسه فیضیه وجود دارد؛ وی در میان اهل سنت زندگی می‌کرده و چون در فشار شدید روحی بوده تصور کرده وقتی فیروز آباد را ظلم گرفت، امام زمان خواهد آمد؛ به همین دلیل در کتابش تصریح کرده که امام زمان(عج) ۵ سال دیگر ظهور خواهد کرد.
وی افزود: امام خمینی(ره) فرمودند ممکن است ۲۰ هزارسال دیگر زمان ظهور امام زمان باشد؛ لذا نباید زمان تعیین کنیم، زیرا باعث سستی اعتقاد مردم خواهد شد؛ در روایات داریم ظهور آن قدر طول خواهد کشید که باعث می‌شود خیلی از افراد نومید و متزلزل شوند؛ لذا این حرف‌ها امروز جایگاهی ندارد؛ حتی همان حرف‌هایی را که به برخی بزرگان هم نسبت می‌دهند، اساس درستی ندارد.
قول مختار در چرایی حروف مقطعه
آیت‌‌الله استادی با بیان اینکه قول دیگر این است که بنا بوده تمامی حروف عربی در حروف مقطعه بیان شود ادامه داد: همچنین قول دیگر معتقد است که چون مشرکین و کفار هنگام قرائت پیامبر شلوغ می‌کردند تا صدا به کسی نرسد لذا ابتکاری که خدا به خرج داده این است که این حروف را بیان فرموده است. همچنین قول دیگر این است که این کتابی که تحدی کرده از همین حروفی درست شده که صبح تا شب با آن سروکار دارید و از نظر بنده، این قول از بهترین اقوال است.
وی افزود: علامه طباطبایی هم این اقوال را نقل کرده و فرموده این حروف ارتباط محتوایی سوره‌ها را با هم نشان می‌دهد؛ یعنی المص محتوایی مشابه با سوره ص دارد یا المر محتوایی نزدیک به الم دارد البته ایشان تاکید دارد که این حروف، سری از اسرار است.
وی در خاتمه با اشاره به تفاسیر مختلف تصریح کرد: درست است که تفاسیر تفاوت زیادی با هم دارند، ولی هیچ تفسیری ما را تفسیر دیگر بی نیاز نمی‌کند.

 


بازتاب تصویری (0 بازتاب)
بازتاب در روزنامه ها و خبرگزاري ها (1 بازتاب)
بازتاب در سایت ها (3 بازتاب)
آلبوم تصاویر خبر
نظرات

آخرین مقاله
خمینی بت شکن آمده اندر وطن

به انگیزه فرا رسیدن دهه فجر انقلاب اسلامی و سالروز ورود امام خمینی به میهن، مرتضی نجفی قدسی در یادداشتی چنین آورده است: 

پیوندها
خاطراتی از استاد پرورش
گالری تصاویر
تماس با ما