آیت الله حسینی بوشهری در اختتامیه مسابقات دارالقرآن امام علی(ع): مشکلات جامعه ناشی از عمل نکردن به قرآن است| ایران باید الگویی کامل برای کشورهای اسلامی باشد
جمعه, ۳۰ آذر ۱۳۹۷
بازدید: ۶۷۹
بازتاب ها : ۰
دیدگاه ها : ۰
آیت الله سیدهاشم حسینی بوشهری دبیر شورای عالی حوزه های علمیه و امام جمعه قم با حضور در مراسم اختتامیه مسابقات دارالقرآن امام علی(ع) که در بیت مرحوم علامه طباطبایی مفسر بزرگ قرآن برگزار شد، به ایراد سخن پرداخت. وی ابتدا با تشکر از دست اندرکاران برگزاری مسابقات دارالقرآن امام

آیت الله سیدهاشم حسینی بوشهری دبیر شورای عالی حوزه های علمیه و امام جمعه قم با حضور در مراسم اختتامیه مسابقات دارالقرآن امام علی(ع) که در بیت مرحوم علامه طباطبایی مفسر بزرگ قرآن برگزار شد، به ایراد سخن پرداخت.

وی ابتدا با تشکر از دست اندرکاران برگزاری مسابقات دارالقرآن امام علی(ع) گفت: از برادر سختکوش و پرتلاش آقای نجفی قدسی و همه همکاران و بانیان محترم و همچنین از حضور علما، فضلا و بانوان شرکت کننده در این جلسه تقدیر و تشکر می کنم وی پس از آن به بیان روایتی پرداخت و اظهارکرد: پیامبر اکرم(ص) می فرماید: «إنَّ اَكْرَمَ العِبادِ إلَي اللهِ بَعْدَ الاَنبياءِ العُلَماءُ ثُمّ حَمَلَةُ القُرآن. يَخْرُجونَ مِن الدُّنيا كَما يَخْرُجُ الاَنبياء وَ يَحْشُرونَ مِنْ قُبُورِهِم مَعَ الاَنبياءِ و يَمُرُّونَ عَلي الصِّراط مَعَ الاَنبياءِ و يَأخُذونَ ثوابَ الاَنبياء. فَطوبي لِطالب العِلْمِ و حامِلِ القرآنِ ممّا لَهُم عِندَ اللهِ مِن الكرامَةِ وَ الشَّرَفِ».

گرامي ترين بندگان بعد از انبياء، علما و سپس حافظان قرآن هستند. مانند انبياء از دنيا مي روند، همراه انبياء از قبرهايشان خارج مي شوند، به همراه انبياء از صراط مي گذرند و ثواب انبياء را مي برند. پس خوشا به حال پوينده راه علم و حافظ قرآن، به سبب كرامت و شرافتي كه نزد خدا دارند. بحارالانوار /ج ۸۹

وی گفت: این روایت نورانی را به عنوان تحفه و ارمغانی از ناحیه رسول اکرم(ًص) تقدیم علما و حاملان قرآنی و کسانی که در محضر قرآن هستند، می کنم.

آیت الله حسینی بوشهری به بیان امتیازات علما و حافظان قرآن پرداخت و گفت: نکته اول اینکه علما وارث انبیاء هستند و پس از سلسله انبیاء گرامی ترین افراد محسوب می شوند و در مرحله بعد از آنها حاملان قرآن هستند.

دوم اینکه عالمان مانند انبیای الهی از این دنیا رخت می بندند و در روز محشر، عالمان و حاملان قرآن با انبیاء الهی محشور می شوند که این امتیاز بزرگی است.

وی به سومین و چهارمین ویژگی پرداخت و گفت: آنان جواز عبور از صراط را همگام با انبیای الهی دارند و ثواب و پاداشی که نصیب انبیاء می شود این ها هم از رهگذر علم و دانش و عامل قرآن بودن نصیبشان می شود.

وی در پاسخ به اینکه چرا می گویند گوارا باد و خوشا به حال طالبان علم، علما و حاملان قرآن، گفت: زیرا این افراد برخوردار از کرامت و شرافت هستند و خدا با آنان سخن می گوید زیرا در حدیث است که اگر انسان می خواهد با خدا سخن بگوید نماز بخواند و اگر می خواهد خدا با وی سخن بگوید قرآن بخواند.

وی گفت:‌ این یک واقعیت است که اگر قرآن نبود بخش زیادی از معرفت ها و شناخت های ما امروز وجود نداشت و نخستین نمونه آن اطلاعات بشر درباره جهان پس از مرگ است که از اخبار قطعی است زیرا بشر این راه را طی نکرده و در این مورد اطلاعاتی ندارد و تنها از اخبار قرآن و اهل بیت(س) به عنوان مفسران قرآن بهره می بریم و در حقیقت، قرآن بهترین و صادق ترین اخبار را از مکانی که نمی دانیم و نرفته ایم به ما می دهد.

نکته دیگر اینکه تاریخ دستخوش حوادث است اما قرآن خبر درست و تاریخ دست نخورده ای از سابقه بشریت را به انسان ها داده و در مجموع زیباترین اخبار را نسبت به آینده و گذشته می دهد این نکته ویژه و منحصر به فرد قرآن مجید است.

نکته بعد قرآن جهت دهنده حرکت انسان است و به استوارترین و محکم ترین راه انسان را هدایت می کند که چنین تعبیری در بیان قران و زیبایی های آن بسیار مهم است که فرمود:  » اِنَّ هَذَا الْقُرْآنَ یِهْدِی لِلَّتِی هِیَ أَقْوَمُ «

قرآن بهترین قانون برای اداره جامعه است زیرا قانونی را ارائه می دهد که ولایت و سرپرستی در مرحله اول با خداست لذا کار قرآن ارائه قانونی است که قانونگذار آن خداست.

وی به نکته دیگر در راستای فعالیت های قرآنی خواهران پرداخت و گفت: مرد و زن در پیشگاه پروردگار عالم یکسان هستند و آنچه آنان را متمایز می کند تقوا و عمل صالح است ودر منظر قرآن حیات طیب مخصوص مرد یا زن نیست بلکه برای کسی است که عمل صالح انجام می دهد زیرا بین زن و مرد تفاوت نیست.

وی با خواندن آیه «الا بذکر الله تطمئن القلوب» گفت: قرآن مایه آرامش است کسانی که قدم در این راه گذاشتند حتما این آرامش روحی را بدست آورده اند

وی گفت برای آنکه با قرآن به آرامش برسیم و ویژگی های آن در ما اثر کند نخستین گام آشنایی و تدبر در قرآن است وآشنایی و حفظ قرآن، مقدمه تدبر و تدبر هم مقدمه ای برای عمل است وافرادی که با قرآن آشنا می شوند، در برپایی نماز، روزه، حج، امر به معروف نهی از منکر، دوری از اسراف، دوستی با دوستان خدا و دشمنی با دشمنان خدا مخاطب این کتاب آسمانی قرار می گیرند.

وی بیان کرد: مشکل جامعه ما این است که جای قرآن در متن زندگی ما خالی است.

وی با تصریح براینکه پس از پیروزی انقلاب خیلی به قرآن بهای زیادی داده شده و فضای قرآنی کشور ما با پیش از آن قابل مقایسه نیست، گفت: وضعیت قرآنی در ایران حتی با کشورهایی که مدعی بوده و هستند قابل مقایسه نیست درخشش امروز قاریان ما در دنیا از آثار بها دادن رهبری معظم انقلاب و مراجع عظام تقلید و توجه فعالان قرآنی نسبت به این موضوع بوده است.

این ها خوب است اما نباید به این بسنده کرد و باید قرآن را همانطور که باید به درستی و با تجوید خواند به درستی هم فهمید و عمل کرد و قرآن خوانان به این فکر باشند که جایزه اصلی را همانگونه که در روایت آمده است از دست فرشتگان الهی که می گویند بخوان و بالا برو دریافت کنیم " اقرء و ارفاء " و جوایز در این مسابقات، انشاالله مقدمه گرفتن آن جایزه اصلی است.

وی با اشاره به حدیثی از امام محمد باقر(ع) گفت: قاریان قرآن سه دسته هستند، گروهی قرآن را سرمایه ای برای کسب درآمد قرار می دهند این ها اجر و پاداششان را از مردم می گیرند؛ گروه دوم کسانی هستند که الفاظ قرآن را حفظ اما حدود آن را ضایع می کنند و دسته سوم قرآن را داروی دردهای خود می دانند و شب را با قرآن شب زنده داری می کنند که متن این حدیث در جلد دوم اصول کافی صفحه 627 به این شرح است:

وی گفت: ممکن است برخی قرآن را حفظ کنند اما فرامین قرآن را رعایت نکنند که جزء دسته دوم هستند در صورتی که کلمه کلمه قرآن باید در گوشت و پوست و خون افراد قرآنی عجین شود.

وی با بیان اینکه تعبیرات و امتیازاتی از ناحیه اهل بیت(س) در خصوص قرآن وجود دارد گفت: به عنوان مثال امام علی(ع) می فرمودند کسی که اسلام را بپذیرد و قرآن را حفظ کند سالانه ۲۰۰ دینار از بیت المال مسلمین سهم دارد که اگر در دنیا هم به دستش نرسید در روز قیامت به صورت کامل دریافت خواهد کرد! و این تضمین را امیرالمومنین داده است.

وی با این دعا که انشاءالله روزی برسد که انقلاب ما الگوی قرآنی کشورهای دیگر شود گفت:۴۰ سال از انقلاب اسلامی می گذرد و مدت کمی نیست و از روز اول هم مدعی ساخت جامعه قرآنی و عمل به آن بوده ایم اما هنوز هم دیر نشده و باید با عزمی جدی در سال جاری که سال بلوغ انقلاب است، تصمیم بگیریم ایران را به الگوی کشورهای اسلامی تبدیل کنیم.

 

بازتاب خبر در رسانه ها :

گزارش تصویری حوزه

گزارش تصویری تسنیم

گزارش تصویری برنا

-------------

خبرگزاری ایکنا

خبرگزاری حوزه

خبرگزاری رسا

خبرگزاری برنا

خبرگزاری بسیج

خبرگزاری شفقنا

خبرگزاری فارس

خبرگزاری مهر

خبرگزاری جماران

خبرگزاری ایسنا

خبرگزاری ایرنا

خبرگزاری اقتصادی ایران

-------------

روزنامه رسالت

روزنامه رسالت(pdf)

-------------

سایت صاحب خبر

سایت قم نیوز

سایت تابناک قم

سایت عصرقم

سایت آخرین خبر

سایت مخبرنیوز

سایت آینده روشن

سایت شهربیست

سایت همسونیوز

سایت خبروان

سایت تی نیوز

سایت عقیق

سایت مانیتورشفقنا

سایت دی نتز

سایت خبرفارسی

سایت روزامه

سایت قائم آنلاین

سایت آی آرایران

سایت روجانیوز

سایت قطره

سایت بلاغ نیوز

 

 

 

 


بازتاب تصویری (0 بازتاب)
بازتاب در روزنامه ها و خبرگزاري ها (0 بازتاب)
بازتاب در سایت ها (0 بازتاب)
آلبوم تصاویر خبر
نظرات

آخرین مقاله
توجه اصلی به جنایات صهیونیستها معطوف باشد

در پی خیزش گسترده و سرتاسری دانشجویان در آمریکا در حمایت از مردم مظلوم غزه و فلسطین، مرتضی نجفی قدسی در یادداشتی چنین آورده است:

پیوندها
خاطراتی از استاد پرورش
گالری تصاویر
تماس با ما