حجت الاسلام و المسلمین محسن قرائتی:حفظ قرآن دکان برای حافظان نباشد/حافظان قرآن محافظ آن شوند
پنجشنبه, ۲۹ آذر ۱۳۹۷
بازدید: ۱۲۱۲
بازتاب ها : ۰
دیدگاه ها : ۰
به گزارش ستاد خبری دارالقرآن امام علی(ع)؛ حجت الاسلام والمسلمین محسن قرائتی با حضور در میان بانوان قرآنی در دوازدهمین دوره مسابقات دارالقرآن امام علی(ع) در مجتمع یاوران مهدی جمکران قم، اظهارداشت: حافظان قرآن محافظ آن شوند. این مفسر بزرگ قرآن کریم با تشریح «کتاب الله و عترتی»

به گزارش ستاد خبری دارالقرآن امام علی(ع)؛ حجت الاسلام والمسلمین محسن قرائتی با حضور در میان بانوان قرآنی در دوازدهمین دوره مسابقات دارالقرآن امام علی(ع) در مجتمع یاوران مهدی جمکران قم، اظهارداشت: حافظان قرآن محافظ آن شوند.

این مفسر بزرگ قرآن کریم با تشریح «کتاب الله و عترتی» به نکات تفسیری در سوره والعصر پرداخت و در مورد «والعصر» گفت: خداوند در قرآن به همه قطعات زمان شامل «والفجر» «والصبح» «والضحی» «والنهار» «والعصر» «والیل» صبح زود، صبح، ظهر، روز، عصر و شب یک بار و به سحر سه بار قسم خورده است.

وقت را صرف مسائل بیهوده نکنید

وی بیان کرد: اینکه خداوند به همه قطعات زمان قسم یاد کرده، یعنی زمان ارزش دارد آنرا از دست ندهید و وقت را صرف مسائل بیهوده نکنید.

وی در مورد «ان الانسان لفی خسر» به تفاوت میان واژه خسارت و ضرر پرداخت و گفت: ضرر جایی است که جنس وجود دارد اما نرخ آن پایین می آید به عنوان مثال سکه به قیمت دو میلیون خریداری اما پس از مدتی به یک میلیون تومان کاهش پیدا می کند اما گاهی سرمایه از دست می رود به عنوان مثال یخ فروش یخ هایش آب می شود و این معنای خسارت است و دراینجا یعنی خودت مانند یخ آب می شوی و ما به عنوان مثال از دیروز تاکنون ۲۴ ساعت از عمرمان آب شده است.

حجت الاسلام قرائتی گفت: نقل شده که آرایشگری موی صورت امام علی(ع) را اصلاح می کرد اما لب امام تکان می خورد آرایشگر گفت لب را ثابت نگه دار امام فرمود یک ذکر عقب می مانم لذا وقت را صرف فیلم یا درسی که فایده آنچنانی ندارد نکنید اگر مطلبی سودمند بود گوش دهید و دقیقه ها و ثانیه ها را از دست ندهید.

تعطیلی در اسلام ممنوع است

وی با اشاره به اینکه قوم فریش تابستان ها جای خنک و زمستان ها جای گرم می رفتند گفت: این آیه می خواهد بگوید تعطیلی ممنوع است، مکان را عوض کن اما کار را تعطیل نکن.

فرصت تحصیل علم برای خانم ها کمتر است

وی با بیان اینکه فرصت تحصیل علم برای خانم ها کمتر است، گفت: خانم ها زیرا زودتر ازدواج می کنند و بارداری و بچه داری را در پیش دارند لذا باید از فرصت ها استفاده کنند.

این مفسر قرآن خطاب به حفاظ قرآنی گفت: نمی گویم فقط درس بخوانید اما عمر را تلف نکنید تجربه بیاندوزید حافظان قرآن می توانند رشته های دیگر مانند خیاطی و آشپزی را هم یاد بگیرید.

بسیاری از دروس آموزش وپرورش و دانشگاه بیهوده است

وی با بیان اینکه بسیاری از دروس آموزش وپرورش و دانشگاه بیهوده است، گفت: کتاب های مفید بخوانید و البته کتاب هایی که دختران می خوانند باید با کتاب هایی که پسران می خوانند متفاوت باشد بانوان باید کتاب هایی در مورد زنان برجسته و دستاوردهای آنان بخوانند؛ اینکه کوه هیمالایا چند متر است به درد زندگی نمی خورد.

خانم ها آیین تربیت فرزند و همسر داری را بیاموزند

وی افزود: دراین زمینه مطالعه کنید که چه عواملی باعث می شود بچه ترسو، صبور یا علیم شود؟ و آیین همسرداری و انتخاب همسر چیست؟

هم کف بودن در ازدواج به ایمان است

حجت الاسلام قرائتی با بیان اینکه قرآن در انتخاب همسر اصل را ایمان می داند، گفت: منظور از هم کف بودن این است که ایمان مرد و زن به هم بخورد وبه آنان که می گویند ما بنز و آنان موتور گازی دارند یا ما روی قالی می نشینیم آن ها روی موکت، باید گفت ازدواج بین بنز و موتورگازی یا بین قالی و موکت نیست بلکه ازدواج بین دو آدم است و آدم ها باید فکرشان به هم بخورد.

وی تاکید کرد: برای شنیدن سخنرانی ها هم تنها گوش ندهید بلکه دل بدهید؛ اگر ساعت ها در خودرو بنشینی و دل ندهی راننده نمی شوی مانند خانمی که یک ساعتی را گردگیری کند اما زمانی که از وی می پرسیم ساعت چند است؟ آنگاه حواسش را جمع و به ساعت نگاه می کند لذا آنگونه گوش دهید که گویا پس از سخنرانی شما باید مطالب را برای مستمعین بیان کنید.

حفظ قرآن تبدیل به شغل نشود

وی با تاکید براینکه حفظ قرآن شغل نباشد، گفت: به کسی گفتند چه شغلی داری؟ گفت پیش نمازم آن هم گفت پس شغل من هم پس نماز است.

حفظ قرآن دکان برای حافظان نباشد

وی با تاکید بر اینکه حفظ قرآن دکان برای حافظان نباشد گفت: برخی قرآن را به الحان مختلف می خوانند اما معنای آن را نمی دانند.

مولف تفسیر نور با اشاره به برپایی محافلی تحت عنوان «شبی با قرآن» گفت: این سخن حرف زشتی است مانند این است که بگوییم شبی با اکسیژن که اگر در دیگر شب ها نباشد انسان می میرد.

پز ندهید که حافظ قرآن هستید

وی با بیان اینکه در قرآن سفارش شده نخست با ترتیل بخوان، دوم تدبر کن سوم عمل کن و سپس به دیگران برسان، خطاب به حافظان گفت: پز ندهید که حافظ قرآن هستید زیرا قیامت مشخص می شود چه کسی حافظ است.

وی گفت: اوایل انقلاب به پاکستان رفتم از من سوال کردند که چند حافظ قرآن دارید؟ آن زمان تعداد حفاظ در ایران کم بود و من با خود گفتم اگر راست بگویم آبروی ایران می رود و اگر دروغ بگویم باید جواب خدا را بدهم لذا گفتم ما در ایران حافظ قرآن تربیت نمی کنیم بلکه محافظ قرآن تربیت می کنیم؛ گفتند یعنی چی؟ و من ادامه دادم حافظ با استعداد خوب قرآن را حفظ می کند اما محافظ هشت سال بمباران می شود یک وجب از زمین کشورش را به صدامیان نمی دهد.

حافظان قرآن محافظ آن شوند

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی به حافظان گفت:‌ شما حافظ هستید حالا باید محافظ هم باشید لذا هیچ وقت درجا نزنید

وی با بیان اینکه از سه نوع حرکت به جلو، به عقب و دوار در قرآن سخن به میان آمده گفت: این سه حرکت می تواند در زندگی انسان ها باشد که یا به سمت خوبی ها یا بدی ها بروند یا حرکت دوری داشته و هر روز مانند هم داشته باشد لذا دو روزتان مانند هم نباشد و پس از حفظ قرآن تدبر کنید که قرآن چه می گوید.

وی در تفسیر «ان الذین آمنوا» گفت در حدیث داریم اگر می خواهید زیان کار نباشید نخست ایمان بیاورید که ایمان ۱۰ درجه بندی دارد اما در برخی یک درجه است و تنها از محرم ها پیراهن سیاه و سینه زدن را می دانند، برخی نماز هم می خواند و برخی خمس هم می دهند.

این مفسر قرآن گفت: اگر ایمان کسی قوی است سر به سر ایمان ضعیف ها نگذارد زیرا نعمتی است که خداوند به شما داده و باید پای آن بایستید؛ در حدیث داریم هر کس می خواهد بداند ایمانش چقدر است بببند کجا دروغ می گوید اگر برای یک بستنی، سکه یا هر چیز دیگر دروغ گفتیم به همان اندازه ایمان داریم وامام علی(ع) فرمود کره زمین را به من بدهند که پوست جو از دهان مورچه بگیرم نمی گیرم.

وی به دومین عامل قرآنی که مانع زیان دیدن افراد است اشاره کرد و گفت: عمل صالح انجام دهید زیرا«ال» در ابتدای «عملوا الصالحات» به این معناست که باید همه کارها اعم از درس، اخلاق، همسر داری، فرزند داری، ادب و تواضع در یک فرد قرآنی درست باشد زیرا خداوند «الصالحات» می خواهد.

وی گفت: سومین اقدام این است که «تواصوا بالحق» یعنی به حق و امر به معروف دعوت کنید شخص معتاد، معتاد درست می کند؛ شما اگر هم اکنون هزار نفر هستید باید روی اطرافیان اثر بگذارید وسال آینده دو هزار نفر شوید و همدیگر را به حق سفارش کنید زمانی ساخت آب انبار و این زمان لوله کشی است.

فرستادن صلوات بیجا، باطل است

حجت الاسلام قرائتی در هر زمان حق متفاوت است آن را بشناسید و بدانید فرستادن بی جای صلوات هم باطل است و برخی با فرستادن آن می خواهند منابر را به هم می زند اینکه می گویند باید تقلید کرد به این دلیل است که عده ای با تدبر حق و باطل را طبق زمان تشخیص می دهند.

وی با بیان اینکه برخی می گویند امر به معروف می کنیم با ما بد برخورد می کنند به چهارمین عامل یعنی صبر اشاره کرد و گفت: قرآن در پاسخ این افراد می گوید و تواصوا بالصبر به این معنا که باید مقاومت کنید.

وی ادامه داد: اگر چندبار تبر را به چوب زدی و نشکست تبر یا چوب را دور نمی اندازیم واگر درب بطری نوشابه باز نشود آنقدر تلاش می کنید تا باز شود و بطری را دور نمی اندازید با پسر و دختری که نماز نمی خوانند هم باید درست رفتار کرد و باید از کسانی که فرزند شما به آن علاقمند است بخواهید وی را به نماز تشویق کند و دراین راه مقاومت کنید.

مولف تفسیر نور پس از اتمام بحث کتاب الله راجع به «عترتی» هم به بیان خاطره ای پرداخت وگفت: بنده شب نیمه شعبان مدینه بودم طبقه پایین هتل پاساژ و طبقه دوم غذاخوری بود و در حین غذاخوردن با خود گفتم شب نیمه شعبان و اینجا مدینه است چه اقدامی بکنم؟ به ذهنم آمد که بروم فروشگاه های پایین پیراهن هایی خریداری و به آشپزها هدیه بدهم موقعی که خواستم بروم یادم آمد پول هایم را خرج کردم وحالم گرفته شد.

وی ادامه داد: همان طور نشسته بودم که کسی کنارم نشست و گفت اگر آشپزها آمدند از شما تشکر کردند هیچی نگو و من گفتم برای چی از من؟ وی گفت من آن طرف سالن غذا می خوردم به دلم برات شد شب نیمه شعبان است بروم و از مغازه های پایین برای آشپزها پیراهن بخرم و به آنان گفتم آقای قرائتی داده زیرا شما فرد مشهوری هستی بیشتر خوشحال می شوند و به نیت شما این کار را کردم و این ها از عنایات امام عصر است.

امام زمان چگونه در خردسالی می تواند رهبر جهان شود؟

وی در پاسخ به کسانی که می گویند چگونه امام زمان در خردسالی می تواند رهبر جهان شود؟ گفت: همانگونه که فلش که وسیله ای انسان ساز است، می تواند با اتصال به کامپیوتر، هزاران فایل اطلاعاتی را از یک دستگاه به دستگاه دیگر منتقل کند خدای انسان هم می تواند علم را از امام عسگری به امام زمان منتقل کند.

امام زمان چطور می تواند ۱۲۰۰ سال عمر کند؟

آقای قرائتی در پاسخ به این سوال که امام زمان چطور می تواند ۱۲۰۰ سال عمر کند؟ هم گفت: ۸۰ سال موی چشم و ابرو ثابت است اما موی سر و صورت باوجود یکی بودن گوشت و پوست در حال رشد است؛ همان خدایی که در یک صورت یک مو را ثابت و دیگری را متغییر قرار داده می تواند یک فرد مانند امام زمان را ثابت و دیگران را متغییر قرار دهد.

والدین موظف به گذاشتن اسم اهل بیت بر فرزندان هستند

وی گفت: وظیفه ما است که اسم اهل بیت را بر روی فرزندانمان بگذاریم نگویند برادر و خواهرم محمد و فاطمه دارند همه تلویزیون تلفن همراه و یخچال هم دارند چطور آنجا نمی گویید نمی خواهیم؛ اشکالی ندارد که در همه خانه ها فاطمه و زهرا باشد.

کتابی بخوانید که نویسنده آن بیش از ۴۰ سال مطالعه داشته باشد

وی خطاب به حافظان قرآن گفت:‌ اهل مطالعه باشید شما که حافظه خوبی دارید هفته ای یک کتاب مطالعه کنید منتها کتابی را انتخاب کنید که نویسنده آن بیش از ۴۰ سال مطالعه داشته باشد و مانند کتاب های استاد مطهری با ریشه باشد.

یلدای کتابخوانی و عبادت داشته باشید

این مولف و مفسر قرآن گفت: شب یلدا بزرگترین شب بیشترین مطالعه و بیشترین عبادت را داشته باشید نه اینکه بیشترین هندوانه را بخورید.

وی خطاب به حافظان قرآنی گفت: قدر خودنتان را بدانید خداوند بر شما منت نهاده است میلیون ها دختر به سن شما هست سر سفره قرآن نیست.

مفاهیم پنهان قرآن ناشناخته مانده است

وی با بیان اینکه بنده ۵۵ سال طلبه وحدود ۴۰ سال در حوزه قرآن هستم اما نمی دانم قرآن چیست، افزود: به عنوان مثال در قرآن تین و زیتون آمده که این دو کلمه می تواند دو رساله دکترا شود؛ اینکه چرا به این دو میوه قسم خورده شده و رابطه بین تین و زیتون چیست؟ یک پزشک باید سال ها درس بخواند تا شاید رابطه این دو را در علم غذاشناسی متوجه شود.

آقای قرائتی با بیان اینکه اسم انجیر یک و زیتون شش بار در قرآن آمده گفت: طبق تحقیق دانشمندان، یک انجیر با شش زیتون آثاری دارد که با دیگر خوراکی ها ندارد و ما هنوز به مفاهیم پنهان قرآن پی نبردیم.

وی ادامه داد: درحدیث هم داریم که آب کر سه ونیم وجب طول عرض و عمق از هر طرف است وهنوز کشف نشده که چگونه آب در این حجم بیمه و پاک می شود یا در مورد سجده، اخیرا متوجه شدند حالت سجده بهترین زمانی است که خون به مغز می رسد.

حفظ قرآن آشنایی با پوست آن است

وی با بیان موارد نشاناخته در قرآن به حفاظ گفت: گمان نکنید شما اسلام را شناخته اید؛ شما با پوست اسلام آشنا شده اید به عنوان مثال هم اکنون با تلفن همراه می توان با افرادی در دورترین کشورها سخن گفت و با نرم افزار دیگری تصویر شخص را هم می توان مشاهده کرد اما در آیه ای از قرآن آمده یکی از یاران حضرت سلیمان به وی می گوید تخت بلقیس را می آورم قبل از اینکه از جا بلند شوی و دیگری می گوید قبل از اینکه چشم به هم بزنی و چگونگی این انتقال در دنیای کنونی با همه پیشرفت ها مشخص نشده و هنوز اول راه هستیم.

حجت الاسلام قرائتی گفت حفظ قرآن امر مقدسی است و خوشا به حال حافظان و امیدوارم خداوند توفیق تلاوت، تدبیر، فهم و تبلیغ قرآن را به همه ما مرحمت بفرماید.

همچنین در پایان جلسه یکی از حفاظ روشن دل به آقای قرائتی گفت که شما چند سال پیش قرآن یادگاری به من اهدا کردید و من هم اکنون در حال اخذ مدرک دکترای قران وحدیث هستم ایشان به وی گفت به دکترا دلت خوش نباشد بلکه به همان قرآن دل خوش کن.

بسیاری از بانوان از ایشان خواستند که بیشتر صحبت کنند و آقای قرائتی گفت که من سخنرانی در مسابقات بانوان دارالقرآن را قبول کردم و صدها جا هست که قبول نمی کنم.

وی در پاسخ به این سوال که مسابقات دارالقرآن امام علی با پنج هزار شرکت کننده را چطور ارزیابی می کنید؟ هم گفت: کار، کار خوبی است.

 

 بازتاب خبر در دیگر رسانه ها:

--------------

 خبرگزاری فارس

خبرگزاری مهر

خبرگزاری برنا

خبرگزاری تسنیم

خبرگزاری بسیج

 ---------------

سایت صاحب خبر

سایت تابناک قم

سایت قم نیوز

سایت قم نا

سایت شهر بیست

سایت همسونیوز

سایت تی نیوز

سایت خبروان

سایت مانیتورشفقنا

سایت خبرفارسی

سایت خبرازما

سایت خبرپو

سایت تلکسیران

 

 

 


بازتاب تصویری (0 بازتاب)
بازتاب در روزنامه ها و خبرگزاري ها (0 بازتاب)
بازتاب در سایت ها (0 بازتاب)
آلبوم تصاویر خبر
نظرات

آخرین مقاله
توجه اصلی به جنایات صهیونیستها معطوف باشد

در پی خیزش گسترده و سرتاسری دانشجویان در آمریکا در حمایت از مردم مظلوم غزه و فلسطین، مرتضی نجفی قدسی در یادداشتی چنین آورده است:

پیوندها
خاطراتی از استاد پرورش
گالری تصاویر
تماس با ما