مترجم قرآن و نویسنده تفسیر مهر با اشاره به آیه ۳۵ نساء گفت: از نگاه این آیه، دادگاه خانوادگی یکی از راه حلهای اصلی حل مشکلات خانوادگی در جوامع امروز است که ما از آن غافل شدهایم و همه را مستقیم به قوه قضائیه میفرستیم.
حجتالاسلام والمسلمین دکتر محمدعلی رضائی اصفهانی، شامگاه شنبه در ادامه سلسله مباحث فقه اجتماعی خود در دارالقرآن علامه طباطبایی(ره) با اشاره به آیه شریفه «وَ إِنْ خِفْتُمْ شِقَاقَ بَیْنِهِمَا فَابْعَثُوا حَکَمًا مِنْ أَهْلِهِ وَ حَکَمًا مِنْ أَهْلِهَا إِنْ یُرِیدَا إِصْلَاحًا یُوَفِّقِ اللَّهُ بَیْنَهُمَا إِنَّ اللَّهَ کَانَ عَلِیمًا خَبِیرًا»(نساء/۳۵) گفت: یکی از برداشتها از این آیه آن است که تربیت خانوادگی بعد از ازدواج نیز باید توسط والدین و یا بزرگان فامیل و معلم و استاد و ... تداوم داشته باشد.
دکتررضایی اصفهانی با اشاره به تفاوت میان طلاق و شقاق و شکاف بین زن و شوهر که امروزه از آن به طلاق عاطفی یاد میشود بیان کرد: قرآن بر این تاکید دارد که نگذارید مشکلات زن و و شوهر به مرحله آخر یعنی طلاق برسد و در همان مرحله شقاق آن را با انتخاب حکمهایی از طرفین حل و فصل کنید.
نویسنده تفسیر مهر اظهار کرد: یکسری از مسائل اختلافی در خانواده مانند اختلاف در سلیقه، رنگ و ... است که معمولا به شقاق نمیکشد، ولی برخی اختلافات در امور رفتاری، اجتماعی و عقیده است که اختلاف در عقیده را خداوند از ابتدا جلوگیری کرده است اما اختلافات رفتاری اعم از اقتصادی، سیاسی و اجتماعی و ... میتواند منجر به شقاق شود.
حجت الاسلام رضایی اصفهانی با اشاره به تعبیر انتخاب حکم عنوان کرد: این تعبیر بسیار دقیق و دال بر این است که در اختلافات میان زن و شوهر خود پدر و مادر و یا فامیل طرفین، دخالت مستقیم نکنند بلکه غیر مستقیم فرد عادل و بزرگتری را حکم کنند.
وی افزود: حکم به معنای داور و قاضی است؛ یعنی شان صدور حکم دارد و صرفا سفیر صلح نیست که از دید فقها، شروطی دارد و از جمله آن، عدالت، عقل، بصیرت و بلوغ است که از خود آیه مربوطه نیز به دست میآید ضمن اینکه این حکم باید عرفا نیز واجد برخی شرایط باشد از جمله اینکه فرد، موقعیت اجتماعی قابل قبولی داشته باشد.
دکتررضایی اصفهانی با بیان اینکه تعبیر «من اهله» و «من اهلها» نوعی تحریک عاطفی در بر دارد ادامه داد: داور خانوادگی وقتی از اهل باشد، رازدار است و دنبال پروندهسازی و سوءسابقه و دریافت مزد و نیست؛ دلسوز و دنبال راهحل است و بدون هزینه هم هست.
عضو هیئت علمی جامعة المصطفی(ص) اظهار کرد: روح اصلی این آیه، صلح است؛ زیرا محبت و مودت در خانواده از نگاه قرآن، اصل است؛ لذا در این آیه شریفه نیز حیث حاکمیت حکم، اصل است، اما این حکم تفاوت زیادی با حکمی دارد که مثلا مامور قوه قضائیه است.
وی تاکید کرد: دادگاه خانوادگی یکی از راهحلهای اصلی در حل مشکلات خانوادگی در جوامع امروز است که ما از آن غافل شدهایم و همه را مستقیم به قوه قضائیه میفرستیم؛ در جمهوری اسلامی شورای حل اختلاف ایجاد شد تا قبل از دادگاه، مسائل و مشکلات حل شود و خیلی از مشکلات نیز از این طریق حل شده است و اگر این دادگاه خانوادگی نیز رواج مییافت بسیاری از مشکلات مرتبط با طلاق و شقاق و ... مرتفع میشد.
بازتاب خبر در رسانه ها :
--------------------------
در پی خیزش گسترده و سرتاسری دانشجویان در آمریکا در حمایت از مردم مظلوم غزه و فلسطین، مرتضی نجفی قدسی در یادداشتی چنین آورده است: