نگاهي به زندگاني حضرت آيت‌الله سيد عزالدين زنجاني حكيم متأله و مفسر قرآن كريم
چهارشنبه, ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۲
بازدید: ۲۸۴
بازتاب ها : ۰
دیدگاه ها : ۰
نگاهي به زندگاني حضرت آيت‌الله سيد عزالدين زنجاني حكيم متأله و مفسر قرآن كريم روح ملكوتي مفسر قرآن كريم و حكيم متأله حضرت آيت‌الله سيد عزالدين حسيني زنجاني(اعلي‌الله مقامه الشريف) به ملكوت اعلي پيوست. به گزارش خبرگزاري بين‌المللي قرآن(ايكنا) اين مرجع عالي‌قدر پس از طي

نگاهي به زندگاني حضرت آيت‌الله سيد عزالدين زنجاني حكيم متأله و مفسر قرآن كريم

روح ملكوتي مفسر قرآن كريم و حكيم متأله حضرت آيت‌الله سيد عزالدين حسيني زنجاني(اعلي‌الله مقامه الشريف) به ملكوت اعلي پيوست.

به گزارش خبرگزاري بين‌المللي قرآن(ايكنا) اين مرجع عالي‌قدر پس از طي درمان، دوران نقاهت را سپري مي‌كردند كه صبح ديروز با وخامت حال، جان به جان آفرين تسليم كرده و به ملكوت اعلي ‌پيوستند.

آيت‌الله سيدمحمدعزالدين حسيني‌‎زنجاني در سال‌هاي پربركت زندگي خود علاوه بر كسب علوم ديني، محضر اساتيد برجسته حوزه علميه زنجان، قم و نجف، با شروع نهضت امام خميني(ره) عليه طاغوت به همراهي با امام پرداخت و مبارزاتي بسياري را در اين مسير انجام داد.

شايد بسياري از مردم با شنيدن نام آيت‌الله العظمي سيدمحمدعزالدين حسيني‌‎زنجاني گمان كنند اين عالم برجسته در زنجان فعاليت مي‌كنند اما سيدمحمدعزالدين كه در سال 1300 هجري ـ شمسي 1340 هجري ـ قمري در شهر زنجان به اين جهان پا نهاد، پس از گذراندن تحصيلات علمي و مبارزات سياسي از سال 51 توسط ساواك مجبور به اقامت اجباري در شهر مشهد شد. اين عالم برجسته از دوران كودكي زير نظر پدر خود مرحوم آيت‌الله‌العظمي سيدمحمود حسيني‎زنجاني، از علماي پارسا و بزرگان حوزه مقدمات و سطح و كمي از درس خارج حوزه علميه را در زنجان فرا گرفت، همچنين از دروس مرحوم آيت‌الله شيخ حسين دين محمدي، از شاگردان آخوند خراساني بهره برد.
ايشان پس از گذراندن اين دروس به شهر مقدس قم عزيمت كرده و از محضر آيات عظام سيدمحمد حجت كوه كمري، سيد حسين طباطبايي بروجردي سيد صدرالدين صدر، سيد احمد خوانساري و آيت‌الله العظمي ميرزا رضي زنوزي تبريزي دروس فقه و اصول را فرا گرفت.
از ديگر اساتيد ايشان مي‌توان به امام خميني(ره)، علامه سيدمحمد حسين طباطبايي تبريزي و آيت‌الله شيخ مهدي مازندراني اشاره كرد كه در محضر ايشان دوره كامل حكمت متعاليه و دروس اسفار را گذراند. اين عالم رباني پس از اين دوران، براي بهره‌مندي از علم اساتيد به نجف اشرف عزيمت كردند و در درس از محضر اساتيدي همچون آيات عظام سيد عبدالهادي شيرازي، سيد ابوالقاسم خويي و سيد محسن حكيم تلمذ نمودند.
آيت‌الله سيدعزالدين حسيني زنجاني از سال 1334 به درخواست پدر بزرگوارشان به زنجان مراجعت كرده و در امور حوزه علميه و رسيدگي به امور شرعي و اجتماعي به ايشان كمك مي‌كردند. شروع فعاليتهاي مبارزاتي ايشان را مي‌توان سال 1342 دانست كه صراحتا با نهضت امام خميني(ره) همراه شده و سخنراني‌هاي تندي عليه حكومت پهلوي و قوانين طاغوتي شديداللحن ايراد كردند كه مدتي در تهران با برخي از اساتيد هم عصر خود از جمله شهيد مطهري، مرحوم محمدتقي فلسفي و... زنداني شدند.

اما فعاليت‌ها و سخنراني‌هاي ايشان عليه رژيم شاه پايان نيافت به گونه‌اي كه از سال 1351 ساواك آيت‌الله سيدعزالدين حسيني زنجاني را مجبور به اقامت اجباري در شهر مشهد كرد اما ايشان دوباره به فعاليتهاي علمي و سياسي خود ادامه داد و در تظاهرات پيشاپيش مردم حركت مي‌كردند. اين عالم رباني سطوح عالي دروس حوزوي را در حوزه‌هاي علميه قم، زنجان و مشهد تدريس كرده و بيش از سي سال در حوزه علميه مشهد به تدريس خارج فقه و اصول، تفسير، كلام و عقايد و فلسفه مشغول بودند و بسياري از فضلاي حوزه و دانشگاه از دروس معظم له بهره‌مند شده‌اند. ايشان بنا به درخواست جمعي از مؤمنان و فضلاي حوزه در سال 1354 رساله عمليه خود را با عنوان رساله جامع الاحكام در مشهد مقدس منتشر كردند. از آثار ايشان مي‌توان به رساله عمليه، مناسك حج، شرح زيارت آل ياسين، شرح خطبه حضرت زهرا (س)، شرح زيارت عاشورا، تفسير سوره حمد، 15 راه رستگاري در اخلاق، الانتزاعات من‌القرآن الكريم، تفسير ترتيبي قرآن و... اشاره كرد.
يادآور مي‎شود، آيت‌الله سيد عزالدين حسيني‌زنجاني طي هفته‌هاي گذشته به دليل شرايط جسماني نامناسب از بيماري رنج مي‌بردند و در بستر، دوران نقاهت را طي مي‌كردند كه صبح ديروز، 23 ارديبهشت‌ماه همزمان با روز شهادت امام هادي(ع)‌دار فاني را وداع گفتند.

به گزارش خبرگزاري بين‌المللي قرآن(ايكنا) اين مرجع عالي‌قدر پس از طي درمان، دوران نقاهت را سپري مي‌كردند كه صبح روز سه شنبه 24 اردیبهشت ماه با وخامت حال، جان به جان آفرين تسليم كرده و به ملكوت اعلي ‌پيوستند.


بازتاب تصویری (0 بازتاب)
بازتاب در روزنامه ها و خبرگزاري ها (0 بازتاب)
بازتاب در سایت ها (0 بازتاب)
آلبوم تصاویر خبر
نظرات

آخرین مقاله
توجه اصلی به جنایات صهیونیستها معطوف باشد

در پی خیزش گسترده و سرتاسری دانشجویان در آمریکا در حمایت از مردم مظلوم غزه و فلسطین، مرتضی نجفی قدسی در یادداشتی چنین آورده است:

پیوندها
خاطراتی از استاد پرورش
گالری تصاویر
تماس با ما