حضرت آيت‌الله مكارم شيرازي : قرائت، ترتيل و تجويد را در حد اعتدال تأييد مي‌كنم و مهمتر از اين مسائل، عمل به قرآن است
چهارشنبه, ۱۸ تیر ۱۳۹۳
بازدید: ۳۹۷
بازتاب ها : ۰
دیدگاه ها : ۰
حضرت آيت‌الله مكارم شيرازي از مراجع عظام تقليد طي سخناني كه در جمع مفسران قرآن كريم در دارالقرآن علامه طباطبايي بيان داشتند، عمل به قرآن را مهمترين مسئله مطرح كرده و تصريح داشتند مبادا در عمل به قرآن از غيرمسلمانان عقب بيفتيم. ايشان همچنين تأكيد نمودند: بنده قرائت، حفظ و

حضرت آيت‌الله مكارم شيرازي از مراجع عظام تقليد طي سخناني كه در جمع مفسران قرآن كريم در دارالقرآن علامه طباطبايي بيان داشتند، عمل به قرآن را مهمترين مسئله مطرح كرده و تصريح داشتند مبادا در عمل به قرآن از غيرمسلمانان عقب بيفتيم.
ايشان همچنين تأكيد نمودند: بنده قرائت، حفظ و تجويد را در حد اعتدال تأييد مي‌كنم و نه زياده‌روي و بايد بدانيم مهمتر از همه اين مسائل عمل به قرآن به عنوان نسخه هدايت بشريت است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، این مرجع تقلید شامگاه سه شنبه در گردهمایی اساتید تفسیر قرآن کریم حوزه علمیه قم که در دارالقرآن علامه طباطبایی برگزارشد با بیان این که خدا را شکر می گویم که مجلسی باشکوه در بیت مرحوم علامه طباطبایی در شب های ماه مبارک رمضان تشکیل شده است، اظهار داشتند: امروز که گذشت مطابق با برخی روایات روز رحلت حضرت خدیجه(س) بود؛ این بانو افتخاراتش در اسلام کم نظیر یا بی نظیر است چرا که جان، مال و آبروی خود را نثار پیامبر اکرم(ص) کرد.

ایشان با اشاره به اینکه حضرت خدیجه(س) زمانی که پیامبر اکرم(ص) در مظلومیت شدید به سر می برد حامی ایشان بود، تصریح کردند: این بانوی گرانقدر افتخارات بزرگی دارد که بی نظیر است؛ همسرش رسول خدا(ص)، دخترش فاطمه زهرا(س)، دامادش حضرت علی(ع)، نوه هایش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) و مادربزرگ تمام ائمه معصومین(ع) است.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی در بخش دیگری از سخنان خود به وصیت 47 از وصایای نهج البلاغه اشاره کردند که در ضمن این وصیت امام علی(ع) در بستر شهادت بر اهتمام به قرآن تاکید می کنند و افزودند: جالب این است که امام علی(ع) به تلاوت، قرائت و تفکر در قرآن تاکید نمی کنند و آن چه ایشان را ناراحت می کند این است که دورافتادگان از اسلام به قرآن عمل کنند و شما مسلمانان به آن عمل نکنید.

*اطرافیان چشمه جوشان قرآن نباید تشنه بمانند

معظم له تصریح کردند: قرآن چشمه جوشان و زلالی است که اگر تشنگان از نقاط دور بیایند سیراب شوند اما شما که اطراف این چشمه هستید تشنه بمانید این مسئله دل امام علی(ع) را به درد می آورد.

این مفسر برجسته قرآن کریم با اشاره به اینکه ما گاهی شاهد این مسئله هستیم که برخی از بیگانگان در مورد جایگاه عظیم قرآن مطالبی می گویند که ما آن گونه عمل نمی کنیم، افزودند: مردی به نام «شبلی» است که به احتمال قوی عقیده به خدا و روز قیامت نیز ندارد، اما اشعاری در عظمت قرآن سروده است و می گوید اگرچه دین حضرت محمد(ص) را قبول نکردم اما نمی توانم از آیات محکم قرآن صرف نظر کنم و نگاه کنید ببینید محمد(ص) تار و پود قرآن را آن چنان به هم بافته است که اهداف اصلی قرآن در آن نمایان و آشکار است.

*در عمل به قرآن از غیرمسلمانان عقب نیفتیم

حضرت آیت الله مکارم شیرازی تصریح کردند: افرادی پیدا می شوند که در عمرشان دروغ نمی گویند، خیانت نمی کنند، غیبت نمی کنند اما مسلمان نیستند و این مسئله نشان می دهد دیگران آمده اند سبقت جسته اند و امام علی (ع)به همین دلیل می فرمایند سابقین و پیشتازان در عمل به قرآن شما باید باشید، چرا که دیگران نیز از نور این آفتاب الهی بهره مند می شوند و از این چشمه زلازل ممکن است سیراب شوند.

این مرجع تقلید در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اینکه مفسران و اساتید تفسیر در جلسات مردمی تذکر دهند که قرآن برنامه عمل است و تلاوت، حفظ، قرائت و تدبر خوب، اما همه این ها باید مقدمه عمل باشد، اظهار داشتند: قرآن نسخه ای الهی برای سعادت دنیا و آخرت همه انسان ها است و همه باید به این مسئله توجه ویژه داشته باشند.

*در پیچ و خم تجوید قرآن اسیر نشویم

معظم له با تاکید بر اینکه برادران، خواهران و جوانان نباید خود را آنقدر در پیچ و خم تجوید اسیر کنند که عمل به قرآن را فراموش کنند، تصریح کردند: همچنین نباید آن قدر درگیر مسائلی همچون قرآن را با یک نفس خواندن برای الله الله شنیدن و یا اینکه غرق در مسائل هنری نظیر از بالا به پایین و از راست به چپ خواندن صفحات قرآن هنری شوند.

*قرائت و ترتیل و تجوید را در حد اعتدال تایید می کنم

ایشان تاکید کردند: همه این مسائل خوب است و بنده آن ها را نفی نمی کنم اما قرائت و حفظ و تجوید را در حد اعتدال تایید میکنم نه زیاده روی؛ و ما باید بدانیم مهم تر از این مسائل عمل به قرآن به عنوان نسخه هدایت بشریت است.

معظم له با اشاره به بیان 7 نوع از مصادیق عمل به قرآن، اظهار داشتند: تفکر در قرآن یک نوع عمل به این کتاب الهی است و در آیه شریف 164 سوره بقره تصریح شده که در «شش پدیده آفرینش، نشانه هایی از خدا برای کسانی است که تفکر می کنند» و عمل به این آیه همان تفکر کردن در قرآن است.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با تاکید بر اینکه اقامه نماز نباید بدون تفکر و تدبر باشد، تصریح کردند: نوع دوم عمل به قرآن مربوط به اعمال لسانی است که آیه «إِنَّ اللَّهَ وَمَلَائِکَتَهُ یُصَلُّونَ عَلَی النَّبِیِّ یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَیْهِ وَسَلِّمُوا تَسْلِیمًا» مصداق آن می باشد.

معظم له نوع سوم عمل به قرآن را تعلیم دادن به دیگران و در قالب قرائت آیه «وَ ما کانَ الْمُؤْمِنُونَ لِیَنْفِرُوا کَافَّةً فَلَوْ لا نَفَرَ مِنْ کُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طائِفَةٌ لِیَتَفَقَّهُوا فِی الدِّینِ وَ لِیُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذا رَجَعُوا إِلَیْهِمْ لَعَلَّهُمْ یَحْذَرُونَ» عنوان کردند و افزودند: مصداق این مسئله این است که افراد درس بخوانند، یاد بگیرند به شهرها بروند تا پیام اسلام و قرآن و اهل بیت(ع) را به مردم برسانند که متاسفانه امروز این مسئله در حال حاضر مشکل شده است.

*چرا برخی حاضر نیستند به شهرستان ها برای تبلیغ دین بروند

ایشان ادامه دادند: متاسفانه جمعی هستند که مدرس و محقق نیستند، در درسی نیز شرکت نمی کنند، عالم و دانشمند هستند اما حاضر نمی شوند به شهرستانی بروند تا باعث هدایت مردم شوند و باید در حوزه های علمیه فکری به حال این مسئله شود.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی افزودند: همچنین برخی طلاب محصل دائم العمر هستند و تا آخر عمرشان از این درس خارج به آن درس خارج می روند و باید از آن ها پرسید آیا این درس ها نتیجه اش این نیست که ما بدانیم چه مسئولیتی داریم؟

ایشان، تعلم را نوع چهارم عمل به قرآن عنوان کردند و گفتند: عمل به این آیه این است که در مورد مسائلی که نمی دانیم سوال کنیم تا یاد بگیریم.

*امر به معروف در جامعه نباید ضدارزش تلقی شود  

معظم له نوع پنجم عمل به قرآن را تعلیم امر به معروف و نهی از منکر برشمردند و افزودند: متاسفانه این دو فریضه الهی در جامعه در حال کم رنگ شدن است و گاهی نیز ضدارزش تلقی می شود و مصادیقی نیز وجود دارد که آمر به معروف را تهدید و گاهی نیز شهید می کنند و نباید کار به اینجا برسد که این فریضه الهی به چنین سرنوشتی دچار شود؛ از حوزه علمیه، علما و اساتید انتظار می رود بر روی این مسئله برای مردم صحبت کنند تا این فریضه احیا شود.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی ششمین نوع عمل به آیات قرآن را توبه کردن دانستند و اظهار داشتند: انسان هنگامی که به آیه توبه می رسد باید نگاه به پرونده گذشته اش داشته باشد و با پشیمانی و  جبران خطای گذشته و خواندن صیغه توبه، حقیقتا توبه کند.

این مرجع تقلید هفتمین نوع عمل به قرآن را انجام اعمال صالحه اعضای بدن عنوان کردند و به آیه انفاق اشاره داشتند و گفتند: در این آیه برخلاف آنچه در منابر می گوید، انفاق کننده پیش از آنکه دیگران را بهره مند کند مانند دانه پرورش پیدا می کند.

معظم له در بخش دیگری از سخنان با بیان اینکه بنده این تجربه را دارم که در هرمحفلی ذکری از قرآن می شود نورانیت فوق العاده پیدا می کند، افزودند: نورانیت که علامه طباطبایی داشتند موجب شده است در دل افراد مومنی فکر و اجرای چنین برنامه هایی در این دارالقرآن شکل بگیرد.

*خاطره شاگرد از فروتنی استاد

ایشان در ادامه به بیان خاطره ای از علامه طباطبایی پرداختند و افزودند: ایشان سال ها پیش از پیروزی انقلاب اسلامی به بنده پیغام دادند که من دلم می خواهد جلد اول تفسیر المیزان را شما ترجمه کنید و بنده نیز گفتم چشم، من ترجمه می کنم اما بعد عرض کردم بنده در برخی مسائل خود را صاحب نظر می دانم؛ اگر نظر من با نظر شما مخالف بود چاره چیست که ایشان پاسخ داد مانع ندارد شما نظر خودت را یادداشت کن و من نیز نظرم را می نویسم و اگر ما خودمان را نقد نکنیم دیگران ما را نقد خواهند کرد.

معظم له افزودند: یک مرتبه در مسئله جبر و تفویض بنده قانع نشدم و آن جا بنده نیز نظر خود را در کنار نظر علامه یادداشت کردم و نباید به این نکته فراموش کنیم که من شاگرد علامه بودم و ایشان بسیار متواضع بود که به من اجازه نقد دادند و این مسئله خیلی مهم است که اساتید در مقابل شاگردان تواضع داشته باشند.     

*اختلافات مسلمانان پایان یابد

آیت الله مکارم شیرازی در بخش پایانی سخنان خود با تاکید بر اینکه هرچه در قرآن بیشتر توجه می کنیم مطالب بیشتری نیز پیدا می کنیم، تصریح کردند: در این ایام ماه مبارک رمضان هر وقت قرآن را می خوانم سعی می کنم به نکاتی دست پیدا کنم که در تفسیر نمونه نباشد و غالبا نیز به نکات جدید دست پیدا می کنم و این مسئله نشان می دهد در قرآن مسائل تازه همواره پیدا می شود.

ایشان در پایان از خداوند خواستار رفع اختلاف مسلمانان شدند و افزودند: ان شاالله قرآن کریم به صورت حلقه اتصال مسلمانان شکل بگیرد و این اختلافات به نحو احسن پایان پیدا کند.

لازم به ذکر است در این مراسم که در محضر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی برگزار شد ، حضرات آیات علوی بروجردی ، سید جواد گلپایگانی ، فاضل لنکرانی ، مویدی قمی ، هادوی تهرانی ، واعظ موسوی و جمع کثیری از علماء ، فضلا و مفسرین قرآن کریم حضور داشتند .

 

بازتاب خبر در رسانه ها :

خبرگزاری حوزه

گزارش تصویری حوزه

خبرگزاری ایلنا

گزارش تصویری ایلنا

گزارش تصویری ایکنا

خبرگزاری رسا

گزارش تصویری رسا

خبرگزاری تسنیم

خبرگزاری فارس

سایت خبری صاحب خبر

خبرگزاری جمهوری اسلامی

پایگاه خبری نور حوزه

پایگاه اطلاع رسانی حوزه

روزنامه رسالت

روزنامه خراسان

پایگاه خبری قم آنلاین

پایگاه علمی راه بهشت

پایگاه خبری فرهنگ نیوز

پایگاه خبری عرش نیوز

روزنامه جمهوری اسلامی

خبرگزاری ایسنا


بازتاب تصویری (0 بازتاب)
بازتاب در روزنامه ها و خبرگزاري ها (0 بازتاب)
بازتاب در سایت ها (0 بازتاب)
آلبوم تصاویر خبر
نظرات

آخرین مقاله
توجه اصلی به جنایات صهیونیستها معطوف باشد

در پی خیزش گسترده و سرتاسری دانشجویان در آمریکا در حمایت از مردم مظلوم غزه و فلسطین، مرتضی نجفی قدسی در یادداشتی چنین آورده است:

پیوندها
خاطراتی از استاد پرورش
گالری تصاویر
تماس با ما