برگزاری همایش بین المللی اندیشه های علامه طباطبایی با پیام و سخنرانی دو مرجع تقلید
چهارشنبه, ۲۱ آبان ۱۳۹۳
بازدید: ۳۶۶
بازتاب ها : ۰
دیدگاه ها : ۰
  در سی و چهارمین سالگرد ارتحال مفسر کبیر قرآن حضرت آیت الله علامه طباطبایی (رض) همایش بین المللی "اندیشه های علامه طباطبایی در المیزان" با پیام حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی و با سخنرانی حضرت آیت الله مصباح یزدی در مراسم افتتاحیه و با سخنرانی حضرت آیت الله العظمی سبحانی

 

در سی و چهارمین سالگرد ارتحال مفسر کبیر قرآن حضرت آیت الله علامه طباطبایی (رض) همایش بین المللی "اندیشه های علامه طباطبایی در المیزان" با پیام حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی و با سخنرانی حضرت آیت الله مصباح یزدی در مراسم افتتاحیه و با سخنرانی حضرت آیت الله العظمی سبحانی در مراسم اختتامیه برگزار میشود .

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین  رجبی  در نشست خبری در خصوص تشریح برنامه های همایش اندیشه های علامه طباطبایی  گفت: مرحوم علامه ‏ شخصیت کم‌نظیر و شاید بی‌نظیری در جهان اسلام هستند و در عرصه های علمی و فکری و سلوک و عرفان و اخلاق الگویی برای همگان هستند.

وی افزود: علامه طباطبایی یک محقق و پژوهشگر و یک مفسر معمولی نبودند، بلکه ایشان شخصی تحول‎گرا و تاثیرگذار بودند، ایشان همچون امام خمینی(ره) که ‏تحولی در عرصه سیاسی ایجاد کردند، در عرصه علمی جهان اسلام ‏تحول بزرگی ایجاد نمودند ‎و تا امروز این تحول بنیادین مانده است.

دبیر علمی همایش بین المللی «اندیشه های علامه طباطبایی در المیزان» خاطرنشان کرد: با این که سال های زیادی از درگذشت این شخصیت ‏برجسته گذشته است، ولی این شخصیت و آثار ایشان هر روز رخ نمایی بیشتری در محیط اجتماعی و فرهنگی و علمی و قرآنی دارد.

وی گقت: متاسفانه یکی از مشکلات ما در این حوزه آن است که شخصیت ایشان به صورت قابل ‏‌پسندی در جامعه اسلامی شناخته نشده است‎ و هنوز آنگونه که باید و شاید این شخصیت به دیگران و جامعه جهانی شناسانده نشده است.

حجت الاسلام والمسلمین رجبی خاطرنشان کرد: در میان آثار و کتبی که علامه طباطبایی از خود به جای ‏گذشته‌اند، تفسیر المیزان نمونه جامعی از علوم اسلامی و انسانی ‏است زیرا بسیاری از مباحث را در خود جای داده و این اثر دسترنج 20 ‏سال تفکر و تلاش است و نشانگر عمق علمی و فکری و عرفانی ایشان است.

وی افزود: 20 جلد تفسیر المیزان به عنوان دائرةالمعارف فرهنگ اسلام در میان دانشمندان اهل سنت و شیعه است و هیچ فردی به ‏خوبی ایشان نتوانسته است، چنین تفسیری ارائه دهد و شهید مطهری نیز به این حقیقت اشاره داشته اند که این تفسیر بهترین تفسیری است که در جهان اهل سنت و شیعه نوشته شده است.

حجت الاسلام والمسلمین رجبی خاطرنشان کرد: عمق ‏اندیشه‌های ایشان در این تفسیر در سال‌های آینده مشخص خواهد شد و این نوید، نوید شهید مطهری بود که ایشان فرمودند که صدسال بعد باید بنشینند و عمق و برکات این کتاب وشخصیت علامه را رصد کنند.

وی گفت: مرحوم علامه همیشه در حال تعمق و تفکر بودند و نتیجه این تفکرات در آثار گرانبهای ایشان متجلی است؛ اگر به کلام بزرگان دین در عصر حاضر از آیت الله مطهری و آیت الله العظمی جوادی آملی و صاحبنظران دیگر نگاه کنیم می بینیم که این اثر واقعا یک اثرکم نظیر و جامع است.

دبیر همایش بین‌المللی اندیشه‌های علامه طباطبایی  خاطرنشان کرد:المیزان از جامعیتی برخوردار است که معارف قرآن و کلام اهل بیت(ع) را در بر می‎گیرد و به قول شهید مطهری هیچ پرسشی نیست که در المیزان به آن پاسخ داده نشده باشد و علامه جوادی آملی و علامه مصباح نیز نظیر چنین بحث هایی را مطرح کرده اند تا نشان دهند که این کتاب ارزشمند چگونه به حوزه های مختلف علوم انسانی و اسلامی پاسخ داده است.

وی با بیان این که فعالیت های مرتبط با همایش اندیشه های علامه طباطبایی در المیزان از سه سال پیش آغاز شده است گفت: در این راستا 10 فعالیت اصلی مدنظر قرار گرفت که اولین آن فراخوان و تعیین محورها بود که در این رابطه 30محور اصلی با 700گرایش فرعی اعلام شد.

دبیر علمی همایش اندیشه های علامه طباطبایی در المیزان، خاطرنشان کرد: پس از ارتباط گیری با نهادهای همکار و غیر همکار در ایران و خارج از کشور برای ارتباط علمی با همایش، سایت سه زبانه همایش به زبان های فارسی و عربی وانگلیسی راه اندازی شد.

وی از برگزاری 14پیش همایش و ارایه 45مقاله در این خصوص خبرداد و گفت: انجام و ارجاع 10میزگرد و انجام حداقل 20مصاحبه مفصل علمی پیرامون علامه و المیزان که بخشی از آنها هنوز پیاده نشده است، از شخصیت های برجسته علمی کشور از دیگر فعالیت های این دبیرخانه بود.

حجت الاسلام والمسلمین رجبی بیان کرد: از دیگر فعالیت های مرتبط با این همایش می توان به جمع آوری مقالات، تهیه ویژه‎نامه‎های تخصصی، تهیه چکیده مقالات و ارایه آنها به پژوهشگران، تلاش درجهت ساخت و پخش ویژه‎ برنامه‎هایی در صداوسیما در ایام همایش، اشاره کرد.

وی با اشاره به برگزاری نمایشگاه جانبی آثار علامه و آثار این همایش به مدت سه روز در ایام برگزاری همایش، گفت: 29نهاد علمی و فرهنگی در برگزاری این همایش به ما کمک کردند که در نهایت حدود 600 مقاله به دبیرخانه همایش رسید و پس از ارزیابی چهار مرحله ای 50اثر در بخش علمی پژوهشی و 50اثر در بخش علمی ترویجی و چندین اثر نیز در بخش علمی تخصصی انتخاب شدند که آثار دو بخش اول در مجلات علمی پژوهشی و علمی ترویجی منتشر می‎شوند.

دبیر علمی همایش اندیشه های علامه طباطبایی در المیزان، خاطرنشان کرد:  همچنین هفت کمیسیون نیز در این همایش تعریف شده است که هر کدام در بخش‎های مختلف آثار را ارزیابی کرده‎اند که در نهایت در همایش نیز به آن پرداخته می‎شود که در چند نوبت مقالات در کمیسیون های همایش ارزیابی می شود.

وی افزود: این همایش در روزهای 22 و 23 آبانماه در موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) و با حضور اندیشمندانی از ایران و سایر نقاط جهان برگزار می‎شود؛ در مراسم افتتاحیه پس از ارایه و پخش پیام تصویری آیت‎الله‎العظمی جوادی آملی و ارایه یک مقاله علمی، آیت‎الله مصباح یزدی و  حجت الاسلام والمسلمین اعرافی به سخنرانی می‎پردازند.

 مراسم اختتامیه

وی گفت: ارایه مقالات در نوبت بعدازظهر و جمعه صبح و عصر از دیگر بخش‎های این همایش است که در قالب کمیسیون‎های تخصصی انجام می‎شود؛ مراسم اختتامیه نیز در دارالقرآن علامه طباطبایی (منزل علامه) و با سخنرانی حضرت آیت‎الله العظمی سبحانی و آیت الله رضا استادی برگزار خواهد شد .

وی ، خاطرنشان کرد: مراسم اختتامیه و افتتاحیه از رادیو معارف پخش خواهد شد و روز شنبه نیز که مصادف با سالروز رحلت این عالم بزرگ است ، حاضران در همایش بر مزار ایشان واقع در حرم مطهر گردهم می آیند.

وی گفت: پس از همایش نیز فعالیت های ده گانه ای تعریف شده است که علاوه بر برنامه روز شنبه باید به تهیه مجموعه مقالات، ایجاد دبیرخانه دائمی و پیگیری فعالیت‎های مرتبط در حوزه علمی و فرهنگی و اطلاع رسانی، ارتباط گیری با موسسات بین‎المللی و معرفی این آثار در سطح جهان به ویژه دانشمندان علوم مختلف، اشاره کرد.

حجت الاسلام والمسلمین رجبی با اشاره به تلاش درجهت حضور بیشتر المیزان در حوزه و دروس حوزوی، افزود: پیگیری انتشار تفسیر موضوعی بر اساس المیزان و حفظ ارتباط با نهادهای همکار همایش و انجام کارهای مغفول مانده در همایش از دیگر برنامه‎هایی است که پس از همایش انجام می‎شود.

وی گفت: این همایش، جهانی خواهد شد و پس از همایش قرار است مقالات به سه زبان مختلف هم در سایت بارگذاری شود و هم به نهادهای علمی جهان به خصوص مستشرقان داده شود تا بیشتر با شخصیت علمی و آثار ایشان آشنا شوند.

 

بازتاب خبر در رسانه ها :

خبرگزاری حوزه


بازتاب تصویری (0 بازتاب)
بازتاب در روزنامه ها و خبرگزاري ها (0 بازتاب)
بازتاب در سایت ها (0 بازتاب)
آلبوم تصاویر خبر
نظرات

آخرین مقاله
توجه اصلی به جنایات صهیونیستها معطوف باشد

در پی خیزش گسترده و سرتاسری دانشجویان در آمریکا در حمایت از مردم مظلوم غزه و فلسطین، مرتضی نجفی قدسی در یادداشتی چنین آورده است:

پیوندها
خاطراتی از استاد پرورش
گالری تصاویر
تماس با ما