آیت‌الله استادی تاکید کرد: جنبی گرفتن درس قرآن، سبک شمردن آن است
سه شنبه, ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۵
بازدید: ۲۵۲
بازتاب ها : ۰
دیدگاه ها : ۰
آیت‌الله استادی با تاکید بر اینکه ما حداقل باید به اندازه کتب درسی به قرآن، خواندن و تدبر و تفسیر آن اهمیت بدهیم، عنوان کرد: در گذشته می‌گفتند چرا می‌گویید درس تفسیر جنبی است که حرف حقی است، این مسئله سبک گرفتن قرآن است و لااقل باید مانند کتاب درسی خوانده و در آن دقت

آیت‌الله استادی با تاکید بر اینکه ما حداقل باید به اندازه کتب درسی به قرآن، خواندن و تدبر و تفسیر آن اهمیت بدهیم، عنوان کرد: در گذشته می‌گفتند چرا می‌گویید درس تفسیر جنبی است که حرف حقی است، این مسئله سبک گرفتن قرآن است و لااقل باید مانند کتاب درسی خوانده و در آن دقت شود.

آیت‌الله رضا استادی، شامگاه دوشنبه ۱۳ اردیبهشت ماه در درس تفسیر خود با اشاره به سال‌روز شهادت استاد مطهری با بیان اینکه ما در کنار تمجید از این شخصیت بزرگ باید مشی ایشان را نیز الگو قرار دهیم گفت: ایشان واقعا از کسانی بود که به قرآن و تفسیر اهمیت فراوان می‌داده است و بسیاری از آثار تفسیری وی در منابر عنوان شده است.

وی افزود: اینکه بگوییم باید به قرآن اهمیت داد و چرا نمی‌دهیم ولی در عمل خودمان این کار را نکنیم در عمل به جایی نمی‌رسیم زیرا اگر کسی مکاسب‌خوان باشد حتی المقدور کتاب در اختیار دارد ولی تفسیر این طور نیست، تفسیر می‌خوانند ولی اینکه مقید باشند قرآن همراهشان باشد و آن را بخوانند، این طور نیست.

آیت‌الله استادی با تاکید بر اینکه ماحداقل باید به اندازه کتب درسی به قرآن، خواندن و تدبر و تفسیر آن اهمیت بدهیم عنوان کرد: در گذشته می‌گفتند چرا می‌گویید درس تفسیر جنبی است که حرف حقی است، این مسئله سبک گرفتن قرآن است و لااقل باید مانند کتاب درسی خوانده و در آن دقت شود و نظریه‌پردازی در آن صورت بگیرد.

استاد حوزه ادامه داد: آقای مطهری از کسانی بوده است که در تفسیر مداومت داشت و المیزان کتاب دم دستی او بوده است.

آیت‌الله استادی با اشاره به ادامه تفسیر سوره مومنون بیان کرد: در این آیات(۶۴ تا ۷۱) کلمه عذاب را فرموده‌اند اگر مربوط به بعد از هجرت است مربوط به بدر و اگر قبل هجرت است مربوط به عذاب دنیوی و بلا است.

وی اظهار کرد: در این آیات و آیات گذشته از قرائن معلوم است که بحث بر سر وضعیت کفار است در این مسئله که آنان تصور می‌کنند وقتی خداوند مال و مقامی به آنان داد برای آنان خیر خواسته است نه مومنان؛ البته ممکن است در اهل ایمان هم این مسئله باشد ولی بحث اصلی بر روی کفار است و اینها تصور می‌کنند که مال فراوانی به آنان داده‌ایم برای آن خوبی و خیر است.

استاد حوزه با اشاره به بهانه کفار برای ایمان نیاوردن تصریح کرد: اولین بهانه آنان این بوده که ما قرآنی ندیدیم و اگر دیدیم برای ما قابل فهم نبود که قرآن با تعبیر «أَفَلَمْ يَدَّبَّرُوا الْقَوْلَ» آن را رد کرده است.

وی با اشاره به واژه«تدبر» گفت: تدبر دقت کافی برای استفاده بهتر از قرآن است؛ در اینجا می تواند دیدن قرآن و فهم آن باشد البته در اصطلاح قرائت با دقت است ولی در لغت به عاقبت اندیشی گفته می‌شود مانند ادبار که پشت چیزی ر ا گویند.

بهانه کفار

آیت الله استادی عنوان کرد: دومین بهانه آنان این است که کسی ادعای پیامبری بکند در حالی که در تاریخ بی سابقه است که قرآن این مسئله را هم رد کرده و فرموده اینان می‌دانستند نبوت سابقه دارد و در گذشته نیز پیامبرانی آمده بودند و حتی حضرت محمد(ص) را به خوبی می‌شناختند و با او زندگی کرده بودند.

استادی تصریح کرد: بهانه دیگر اتهام مجنون بودن پیامبر بود که می‌گفتند ممکن است اجنه به او چیزی می آموزند ولی قرآن فرمود اگر دیوانه بود بدون تربیت به این مقامات نمی رسید و قرآن بر او نازل نمی‌شد.

استاد برجسته تفسیر حوزه با طرح این سؤال که چه ارتباطی میان تبعیت از هوا و هوس و خراب شدن زمین و آسمان و هر چه در آن است وجود دارد عنوان کرد: اگر پیامبر از هوا و هوس مردم تبعیت کند ظلم و جور و فساد زیاد و مردم فاسد می‌شوند؛ این حرف درست ولی چه ارتباطی با خراب شدن زمین و آسمان دارد.

آیت الله استادی بیان کرد: علامه در جواب فرموده که نظام جهان مربوط با هم است و قانون واحدی بر جهان حاکم است، و تابع هوای مردم نیست زیرا ممکن است مردمی بخواهند که باران بیاید یا نیاید، خورشید طلوع کند یا نکند و اگر نظام عالم تابع این هوا وهوس بود بهم می ریخت ولی نظام آفرینش بر حق آفریده شده و براین اساس فعال است بنابراین باید حق باشد ودیگران خود را با آن تنظیم کنند.

وی تاکید کرد: ممکن است فردا مردم بخواهند شراب بخورند و زنا کنند و هر گناهی رایج باشد و حتی بالاتر نخواهند خورشید و ماه و ... طبق نظام فعلی باشد و یا بگویند ما نمی‌خواهیم این فرد، پیامبر باشد عالم بهم می‌ریزد.

وی افزود: آخرین بهانه آنان این بود که پیامبر از ما پول می‌خواهد و ما حاضر نیستیم بدهیم که باز قرآن فرموده ایشان گفته است که من مزد و اجری از شما نمی‌خواهم.

عضو شورای عالی حوزه بیان کرد: برخورد شدید قرآن با کفاری است که می فهمند و قبول نمی‌کنند البته همه کفار حکم کافر دارند ولی بین کسانی که می فهمند و قبول نمی کنند با دیگرانی که نمی فهمند و از روی جهل قبول نمی کنند تفاوت وجود دارد.

آیت الله استادی عنوان کرد: انسان باید حق‌پذیر باشد و اگر فهمید چیزی حق است قبول کند؛ خیلی جاها می‌فهمیم حق است و قبول نمی کنیم و بدترین تکبر همین است .

بهترین تواضع

ی تاکید کرد: بهترین تواضع این است که حرف حق را بپذیریم؛ این خصلت برای همه انسان ها اعم از طلبه و استاد حوزه و دانشگاه و ... وجود دارد و باید مراقب این مسئله باشیم.

وی افزود: من معمولا گفته‌ام اساتید اگر می‌خواهند خود را به حق‌‌پذیری عادت بدهند اگر چیزی را در کلاس اشتباه گفت فردای آن روز در کلاس این مسئله را اصلاح کند. یا مثلا در منبر مسئله‌ای را اشباه گفته است باید اصلاح کند وگرنه تحت تاثیر وساوس شیطانی است.

عضو شورای عالی حوزه گفت: درباره پیامبر بحث اکتساب را مطرح می‌کنند و برخی موروثی و عنایت الهی ولی علامه افراط و تفریط را رد کرده و با تعبیر اکتسابیه و موروثیه قایل به دید سومی است و اینکه پیامبر و ائمه هم با لطف الهی و هم از طریق اکتساب به این مرتبه رسیده‌اند.

 

بازتاب خبر در رسانه ها :

خبرگزاری ایکنا

-----------------------

روزنامه جمهوری اسلامی


بازتاب تصویری (0 بازتاب)
بازتاب در روزنامه ها و خبرگزاري ها (0 بازتاب)
بازتاب در سایت ها (0 بازتاب)
آلبوم تصاویر خبر
نظرات

آخرین مقاله
توجه اصلی به جنایات صهیونیستها معطوف باشد

در پی خیزش گسترده و سرتاسری دانشجویان در آمریکا در حمایت از مردم مظلوم غزه و فلسطین، مرتضی نجفی قدسی در یادداشتی چنین آورده است:

پیوندها
خاطراتی از استاد پرورش
گالری تصاویر
تماس با ما