استاد سطح عالی حوزه علمیه با اشاره به تفاوت حوزه علمیه شیعه و اهل سنت گفت: برخی علمای اهل سنت حتی در فقه هم گاهی متمایل به دربار بودهاند، لذا فتاوایی به نفع دربار صادر کردهاند، ولی در حوزه مرجعیت و فقاهت شیعه، چنین چیزی سابقه ندارد.
استاد سطح عالی حوزه علمیه با اشاره به تفاوت حوزه علمیه شیعه و اهل سنت گفت: برخی علمای اهل سنت حتی در فقه هم گاهی متمایل به دربار بودهاند، لذا فتاوایی به نفع دربار صادر کردهاند، ولی در حوزه مرجعیت و فقاهت شیعه، چنین چیزی سابقه ندارد.
آیتالله رضا استادی، استاد حوزه علمیه، در ادامه سلسله مباحث تفسیری خود در دارالقرآن علامه طباطبایی با بیان اینکه اهل سنت تفاسیر زیادی دارند و برخی منبع مورد استفاده تفاسیری مانند تبیان و مجمعالبیان بوده است، گفت: تفسیر طبری از جمله تفاسیر مشهور و منبع برای برخی تفاسیر شیعه بوده است.
وی با بیان اینکه نام طبری بر دو عالم در یک دوره اطلاق شده که یکی شیعه و دیگری سنی بوده است، افزود: طبری اهل سنت، متولد ۲۲۴ یعنی ۳۰ سال قبل از غیبت است و در سال ۳۱۰ وفات کرده و در دوره دو یا سه تن از امامان میزیسته است.
آیتالله استادی با بیان اینکه وی شافعی مذهب بوده، ولی بعداً خودش تبدیل به یک امام شده است، اظهار کرد: مذاهب چهارگانه اهل سنت در قرن ۴ ایجاد شده و طبری ابتدا شافعی بوده، ولی بعداً صاحبنظر و از ائمه فقه شافعی شده است.
وی با اشاره به رساله آقا بزرگ تهرانی در مورد حصر فقهای اهل سنت در ۴ نفر، با بیان اینکه برخی معتقدند فقهای شیعه هم باید محدود باشند، ادامه داد: وی در فقه، تاریخ، حدیث و تفسیر فرد مبرز و توانمند و عالم بوده است؛ علمای شیعه هم ابایی در اینکه از کتب آنان استفاده کنند، نداشتند.
چرا شیعه یک مذهب نباشد؟
این استاد حوزه با بیان اینکه میان این ۴ فرقه مذهبی اختلافات شدیدی وجود دارد، اظهار کرد: کسانی که دنبال تقریب هستند، بر همین مسئله تأکید دارند که شما مذاهب ۴گانه با هم اختلاف دارید و مذهب جعفری هم میتواند در مجموعه مذاهب مطرح شود و چرا باید شیعه را از دایره مذاهب بیرون کنند.
آیتالله استادی با بیان اینکه اختلاف میان علمای مذاهب اهل سنت در حد شدید بوده است، به گونهای که پیروان آنان، یکدیگر را تکفیر کرده و زد و خورد داشتهاند، افزود: طبری مخالف جدی احمدبن حنبل بوده و وقتی در مورد او از وی سؤال کردند، علمیت او را در عداد افراد دیگر نمیدانسته است و همین سبب شد تا خانه وی را سنگباران کرده و او را شبانه دفن کردند.
آیتالله استادی تصریح کرد: اگر تعداد صفحات نگاشته شده توسط وی را بر تعداد روزهای عمرش تقسیم کنیم، روزانه ۴۰ ورق خواهد شد. بنابراین وی شخصیت علمی بسیار بزرگ و مهمی بوده است و وقتی درخواست نوشتن تفسیر از وی کرده بودند، گفت که هنر آن را دارم که ۳۰هزار صفحه تفسیر بنویسم.
وی، با اشاره به وجود کتابخانههای بزرگ تحصصی در قم و لزوم مراجعه طلاب به آنها برای تحقیقاتشان افزود: امروز موضوعی نیست که در مورد آن کتاب تخصصی قدیمی و جدید نداشته باشیم، زیرا فقط آیتالله سیستانی در قم، حداقل ده کتابخانه تخصصی در موضوعات فقه، تفسیر و ... دارند.
دبیر سابق شورای عالی حوزه با بیان اینکه شرح نهجالبلاغه ابن ابیالحدید بسیار مهم است، گفت: این فرد مطالبی در تأیید شیعه به مقدار فراوان در این اثر آورده است و البته مطالب مخالف ما هم دارد، ولی فضای علمی اهل سنت به گونهای بوده است که وقتی عالمی در تأیید شیعه چیزی مینوشته، متهم به شیعه بودن و رافضی میشده است، چون در محاجه با شیعه نمیتوانستهاند پاسخ مناسبی در مورد نظرات علمای خود ارائه کنند.
نقل ۷۰ روایت در مورد غدیر از یک عالم سنی
وی افزود: طبری در یکی از آثارش حدیث غدیر را با ۷۰ سند نقل کرده است؛ علمای سنی او را شیعه میدانند، در حالی که خودشان قبول دارند که وی سنی است، ولی برای قطع ید شیعه در استناد به مطالب وی، میگویند او شیعه است.
این استاد حوزه علمیه با اشاره به تحقیق خود در مورد آثار طبری که در آن به فضائل اهل بیت(ع) اشاره شده، تصریح کرد: بنده ۳۰ آیه را بررسی کردم که وی تفسیر نادرستی از آن بر خلاف اعتقادات شیعه ارائه کرده بود؛ البته در بحث حدیث غدیر، چون اصل موضوع را نمیتوانند منکر شوند، به تفاوت معنا در کلمه «مولی» اشاره میکنند و محل بحث را عوض میکنند.
تأکید بر استقلال حوزه
آیتالله استادی با بیان اینکه برخی علمای اهل سنت حتی در فقه هم گاهی متمایل به دربار بودهاند و لذا فتاوایی به نفع دربار صادر کردهاند، بیان کرد: در حوزه مرجعیت و فقاهت شیعه، چنین چیزی سابقه ندارد و این مسئله افتخار است. این مسئله ممکن است ناشی از وابستگی حوزه اهل سنت به حکومتها باشد. به همین دلیل همواره از سوی بزرگان بر مسئله استقلال حوزه تأکید میشود.
دبیر سابق شورای عالی حوزه علمیه با بیان اینکه از خدمات بزرگ امام این بود که شیعه را در دنیا مطرح کرد، افزود: در گذشته شیعه اینطور در دنیا مطرح نبود و این از برکات امام است.
آیتالله استادی تصریح کرد: طبری در مقدمه تفسیرش آیات قرآن را به سه دسته تقسیم کرده است؛ دسته نخست آیاتی که همه میفهمند؛ دسته دیگر آیاتی است که روایات میتوانند تفسیر کنند و دسته سوم هم آیاتی هستند که باطنی و تأویلی هستند که کار پیامبر و اهل بیت(ع) است.
وی با اشاره به معنای تفسیر به رأی گفت: تفسیر به رأی تفسیری است که آیات را طوری معنا کنیم که با نظر ما سازگار باشد؛ یعنی از ابتدا پیش داوری داریم.
در پي حرف و حديثهاي مربوط به حوزه علميه لاکچري اُزگل و حواشي آن، مرتضي نجفي قدسي در يادداشتي ضمن بيان اين مطالب، چنين نوشته است: